Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O peciválech a skejťácích...

  12:00aktualizováno  9:50
Je opět sobota, a s ní čas na pravidelné zamyšlení. Počítačové pirátství sice herní scénu provázelo již od úplných počátků, ale události posledních dní mi nedaly, abych se k nim nevyjádřil. Jedno české přísloví totiž praví, že všeho se má servírovat s mírou - a zdá se, že právě ona rozumná míra byla překročena. Omlouvat nelegální kopírování vlastní leností je poněkud silné kafe.

Operation Flashpoint

Před několika dny se Vreco v jednom z editorialů pozastavoval nad tím, že se ho lidé bez skrupulí ptají, zda někdy vydáme češtinu ke hře Operation Flashpoint. Celkem po právu ho to naštvalo, protože bezostyšnost, s níž lidé vytrubovali do světa, že vlastní pirátskou anglickou verzi hry, byla ohromující. Protože jsem se o značnou část článků o Flashpointu staral na BonusWebu já, plní poslední dobou dotazy kolem této hry i můj mailbox. Otázky čtenářů se dají v zásadě shrnout do dvou kategorií – v té první se mne lidé ptají, zda jim na jejich počítači hra poběží, protože silně uvažují o její koupi. Do druhé části pak spadají dotazy kolem samotného hraní Flashpointu – zákysy v misích, žádosti o český překlad některých hlášek, nebo například problémy s ovládáním. Otázkou však je, co mám odpovědět několika čtenářům, kteří se mne ptají, jakým způsobem se ve hře ovládají helikoptéry. Po krátkém dumání jsme zvolil cestu nejmenšího odporu – odkázal jsem je na příslušnou stranu manuálu, kde je princip ovládání vrtulníků velmi dobře popsaný (0.12 a zadní obálka – to jenom na okraj). Že jim mé rady moc nepomohly, protože žádný manuál neměli? Hádáte správně...

Original War

O problematice počítačového pirátství bylo na našem webu napsáno již několik desítek kilobajtů textu a tisíce příspěvků v čtenářských diskusích. Zde by se dala parafrázovat jedna slavná věta – „každý z nás někdy používal pirátský software, a kdo tvrdí že ne, ten warezí doteď“. Počítačové programy (hry nevyjímaje) je až příliš snadné identicky zkopírovat a většina snah o dokonalé protipirátské ochrany je již z principu odsouzena k nezdaru (snad jen registrace pro on-line hraní pomocí sériových čísel se zdá být alespoň trochu účinná) – proto zde pirátství bylo, je a bude. Oblíbeným argumentem obhajujícím existenci nelegálních kopií her je jejich vysoká cena, která je (podle mnohých) mimo dosah možností běžného hráče. Ale právě v případě Flashpointu (nebo třeba Original War) je tahle logika postavená na hlavu – vývojáři se dohodli se zahraničním vydavatelem, aby mohli připravit pro české hráče plně lokalizovanou verzi hry (ať už si o kvalitách dabingu myslíme cokoliv), kterou prodávají za cenu poloviční, než je u novinek běžné. Myslíte si, že na prodeji pár tisíc krabic s českou verzí za několik stokorun někdo vydělá na úkor „nebohých hráčů“ neskutečné miliony? Mýlíte se. Další zajímavé reakce přineslo diskusní fórum o hře samotné – pro její plynulý běh v plných detailech je potřeba hardwarová sestava za cenu minimálně třiceti, spíše však padesáti tisíc korun. Hidden and Dangerous: Fight for Freedom Ať mi nikdo neříká, že majitel takové konfigurace není schopný zaplatit devět stovek za originálku.

Dá se jistě namítnout, že většině nedospělých hráčů koupili počítače rodiče, kteří odmítají investovat do něčeho tak hloupého, jako předražené počítačové hry. Dost často tato slova vycházejí z úst malých „skejťáků“ navlečených ve značkovém oblečení, kterým z kapsy kouká mobilní telefon s velmi štědrým kreditem Twistu či Go a relativně solidním kapesným (stačí se někdy ráno projet metrem a zaposlouchat se do hovorů cca šestnáctiletých cestujících). Neberu nikomu právo na to, aby se oblékal dle poslední módy (koneckonců i já holduji kvalitnímu oblečení Design 2000 od OP), popřípadě se každý den stravoval u McDonalda či KFC (i já chodím místo do menzy do KFC na „slintáku“ sníst si Zingera či Twistera) – jenom se mi zdá absurdní, že ani mnohá pařanská dítka z velmi dobře situovaných rodin neuvažují o tom, že by si mohli koupit originální hru v ceně deseti menu s Big Macem. Od člověka s kšiltovkou Nike, brýlemi Asphalt a Nokií 3310 prostě argumenty o předražených hrách neberu...

Další extrém představuje jiná skupina lidí bez vlastního příjmu, která na finanční nedosažitelnost nových her nadává neméně intenzivně. Jejím „prototypem“ je člověk mezi patnácti a osmnácti lety, který u počítače prosedí valnou část volného času. Operation Flashpoint Ale opravdu je pro někoho takového devět stovek za Flashpoint nebo Original War tak velký problém? V areálu naší školy funguje studentská pracovní agentura. Při cestě na přednášky a cvičení se občas zastavím a prohlížím si nabídku volných míst pro brigádníky. Většinou není problém sehnat (po stránce nároků) nenáročnou víkendovou práci honorovanou nějakými padesáti korunami za hodinu. Navíc je nyní čas prázdnin, takže případný zájemce o brigádu, který má zároveň školní povinnosti, není omezený pouze víkendy. Na hru v ceně do tisícovky se tak dá průměrnou brigádou vydělat za dva, tři dny (to už i kampaň ve Flashpointu se hraje déle). Že nemají podobné možnosti lidé na venkově? Možná by stačilo jenom obléci se, vstát a vyrazit do lesa – například na borůvky. Ona kýžená tisícovka je pak otázkou několika málo dopolední strávených na čerstvém vzduchu.

Nedělám si iluze, že po přečtení této krátké letní úvahy vstanou davy lidí a vrhnou se do práce – tak naivní v žádném případě nejsem. Snažil jsem se jenom dokázat, že v současné době neexistuje výmluva, která by mohla omluvit pirátské kopírování nových českých her, které jejich distributoři (a potažmo i vývojáři) prodávají za ceny mnohem nižší než je v kraji zvykem – a dělají to pro nás, hráče (na těchto malosériových českých edicích se opravdu zbohatnout nedá). S trvale vysokou cenou zahraničních titulů se budeme muset smířit – stejně jako se nikdy v autosalónech nedočkáme Audi A8 za půl milionu korun (nebo jejich budoucímu ekvivalentu), bylo by pošetilé očekávat, že jakákoliv konkurence dokáže trvale srazit ceny nejnovějších her pod magickou tisícikorunovou hranici. Rozhodně tu ze sebe také nechci dělat Mirka Dušína, který v životě neměl v ruce pirátskou kopii nějakého programu, popřípadě CD s „empétrojkami“. Spíš mi poslední dobou neskutečně vadí bezelstnost, s jakou mi někdo nejprve popíše svůj nadupaný počítač za několik desítek tisíc korun, aby v zápětí přiznal, že je mu zatěžko zaplatit ani ne tisícovku za fantastickou hru. O fňukání hráčů, kteří o prázdninách buďto sedí u počítače, nebo se válí někde u vody, že „oni na to nemají“, si také začínám myslet své...

Poznámka na okraj: o tragikomický závěr celé situace se postaral sám vydavatel Flashpointu – kvůli protipirátské ochraně mi legálně zakoupená hra na domácím počítači nefunguje...

Autor:


Témata: dabing, software

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

V Assassin’s Creed Odyssey nebudete asasínem, ale žoldnéřem bez štítu

Assassin’s Creed Odyssey

Zdánlivě nesmrtelná série Assassin’s Creed letos zavítá do starověkého Řecka, kdy řády templářů a asasínů ještě nebyly...

Které herní resty se chystáte dohnat během prázdnin?

Assassin's Creed Origins

Před námi je z herního hlediska asi nejslabší měsíc v roce, což je ideální příležitost pro dohnání alespoň několika...



Najdete na iDNES.cz