Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O.R.B. - vesmír, zkáza, smrt

  12:00aktualizováno  15. února 2003 11:30
Neustálé bombardování screenshoty z vesmírné strategie ORB neustalo ani po jejím vydaní. Vývojáři zaplavují hráče dalšími a dalšími obrázky ze hry, jež prošla více jak dvouletým vývojem, během něhož byla několikrát odložena. Stálo čekaní za to? Zrodil se nový nástupce Homeworldu, nebo ne?

ORB Vesmírné RTS jsou dost specifickou odrůdou velkého balíku strategických her. Do dob Homeworldu se strategie z prostředí hvězd odehrávaly na tahy a důraz byl kladen na správu planet; nárůst výkonu počítačů a hlavně vzor jménem Homeworld odebral poctivým vesmírným tahovkám jejich popularitu a dnes jenom živoří (už aby vyšel Master of Orion 3). Zato kopií Homeworldu by se našlo několik, mezi nimi i ORB (celým jménem Off-world resource base) - hra na kterou se čekalo dost dlouho a na kterou vývojáři upozorňovali neustálým přísunem nových a nových screenshotů.

A právě dlouhý porod se stal ORBu osudným. Těžko může mezi hrami jako je Hegemonia a Imperium Galactica III, které přináší spoustu nových nápadů, uspět titul vystavěný na klasickém principu válčení z dob Duny 2, byť se přestřelky odehrávají na pozadí svítících hvězd. I příběh je takový obyčejný, sice je vyprávěn pěknými filmečky v enginu hry, ale že by byl poutavý, napínavý a originální, to ne: strana A (Malusané) se znelíbila straně B (Alyssiané), možná to bylo i naopak, a tak se rozhodli prostřílet galaxii aORB vyvraždit se. Občas také měli problémy uvnitř svých domovských planet s různými frakcemi, ty pro jistotu zlikvidovali a vydali se za svými hlavními nepřáteli. Jednoduché, prosté a nejméně stokrát viděné. Krom toho jedna z ras svým jazykem a některými symboly až nápadně připomíná Klingony ze Star Treku.

ORB čerpá z tradičního, stářím zplesnivělého schématu – postav zdroj peněz, vyzkoumej všechno možné, vybuduj padesát jednotek, pobij nepřítele a jsi v další nudné misi. Pravda, hře se nedají upřít některé nápady, díky nimž není stoprocentně nudná. Asteroidy je třeba proskenovat, jestli pak se na nich nenachází něco k těžení, a až pak je kolonizovat, začít znásilňovat (ufff - pozn. red.) a vyždímat z nich co nejvíce. Zajímavý je i bohatý výzkum neumožňující projít veškeré větve (neboť peněz na jeho financování je málo) - je nutno se rozhodnou, které lodě vyzkoumat na úkor těch druhých. Rychlost vývoje nových technologií závisí na počtu výzkumníků rekrutujících se z celkového koláče lidských zdrojů, z kterého ukusují i piloti a špióni (kteří jsou ovšem zcela na nic).

Zvláštností hry je okolní prostředí složené z miliónu tun asteroidů. Veškeré boje se dějí v jejich bezprostřední blízkosti a vzdálené planety slouží spíše jen jako orientační body. ORBA je jich třeba, vesmír je vesmír a orientovat se v něm je fuška, k tomu ještě mají loďky tendenci hýbat se neuvěřitelně chaoticky, aby se vyhnuly palbě. Takže má člověk na obrazovce pořádný guláš. A co teprve když přiletí obrovský kolos, jichž je ve hře hned několikero typů a zacloní celou obrazovku. Malé stíhače postupně střídají novější typy, či lepší modifikace, později se objevují právě obrovské bitevní a mateřské lodě, jež nejsou odkázány na hlavní základnu a samy si mohou vyrábět své stíhače. Jak bylo uvedeno, ORB není zrovna dvakrát originální či snad nápaditá hra. Na začátku se z hlavní základny kdesi na okraji pole asteroidů vyplivne průzkumná loďka, po objevu surovin se z příslušného asteroidu čerpají zdroje, za něž se vyzkoumají ty nejlepší věcičky, které se pak postaví v desítkovém množství a jde se na nepřítele. A tak pořád dokola, než hratelnost spadne těsně nad bod mrazu. A díky nudným misím to bude dost brzo.

Design misí je naprostým vrcholem neschopnosti tvůrců, vždyť i stařičký Red Alert je v tomto ohledu lepší. Nikoho nebaví hledat na přerostlé mapě poslední zatoulanou lodičku; úkoly “vystřílej všechny a všechno” jsou ještě ztíženy obrovskými prostory, které jsou kompletně 3D. Navíc v prvních misích jsou senzory lodí slabé a prozkoumat mapu zabere hodně dlouho. Hra případné zájemce odrovná již v úplně první misi, kdy loďky nepřítele s chutí utíkají z boje a tupě letí přes celou mapu. Nebohý hráč tak musí čekat i dvacet minut ORB(vyzkoušeno), než se rozhodnou zastavit, čímž je jeho letka zničí. Tím se splní jeden z úkolů. Jinak ORB neobsahuje nic, co by neměly podobné hry před jedním, dvěma roky a naopak mu chybí alespoň malý náznak RPG prvků nebo hrdinů stmelujících příběh. A dvě identické rasy fungující na stejných základech a lišící se pouze vzhledem lodí rozhodně nikoho nenadchnou.

Skirmish a multiplayer jsou ale o mnoho lepší. Odpadá nudný design misí, člověk si může zvolit ideální startovní podmínky, především co nejvíc peněz, plný výzkum a vyřádit se v boji. Přeci jen bitvy pidi stíhačů proti stonásobně většímu kolosu (a hra toto měřítko poctivě dodržuje) plivajícímu obrovité rakety mají něco do sebe. ORB navíc obsahuje vynikající systém nastavení chování jednotek, který lze naťukat do všech podrobností a vydobyté konfigurace si lze uložit. Ostatně ovládání je celkově vynikající a díky přehlednému seznamu jednotek a dalším drobnostem je orientace v jinak totálně chaotickém 3D vesmíru alespoň o něco snazší. K dispozici je i 2D mapa, na níž člověk obvykle vydá rozkazy a jejich vykonání sleduje v graficky přitažlivějším 3D prostředí.

ORB Pestrobarevná grafika je společně s ovládáním jediným výrazným plusem hry, i když dnes už z ní nikdo v úžasu nebude, protože Hegemonia a Imperium Galactica III vypadají neméně dobře, obsahují stejně dobrý fyzikální model a v případě druhé hry i přesné měřítko. Tak či onak je ORB pořádný fešák, všelijak barevně prskající motory lodí, efektní exploze, odrazy laserů a detailní modely lodí vytváří perfektní podívanou, kterou podmalovává sympatická hudba a zvuky na standardní úrovni (zajímavé jsou reakce některých jednotek skládající se z podivné směsice mlaskaní, skřípění a hučení; inu, mimozemšťané mluví všelijak).

ORB slouží jakožto odstrašující příklad, co se se hrou stane, jakmile v dílnách tvůrců přezraje. Kdyby ORB vyšel před rokem nebo rokem a půl, určitě by se zařadil mezi nejlepší RTS té doby. Ale dnes nenabízí vůbec nic nového, spíše jen kopíruje starý dobrý Homeworld a těžko proto někoho může upoutat. Obzvláště, když je tady skvělá RTS Age of Mythology a především ORBu podobná Hegemonia, která je o několik tříd lepší.

ORB
Výrobce: Strategy First
Vydavatel: Strategy First
Distribuce v ČR: není rozhodnuto
Stáhněte si: screenshoty, trailer
Oficiální homepage: http://www.o-r-b.com/
Minimální konfigurace: procesor 600 MHz, 96 MB RAM, 128 MB 3D karta, 500 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Vesmírná RTS s pěknou grafikou, zato s průměrnou hratelností vyplývající z toho, že O.R.B. díky neustálému odkládání totálně zaspal dobu.
Hodnocení 60%

Autor:




Nejčtenější

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Další z rubriky

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.