Vývojář poodhaluje zákulisí tvorby: vznik her je nákladný chaos

Tvorba her je jeden velký zmatek. Tak by se podle vývojáře vystupujícího pod přezdívkou Fullarr dal celý proces shrnout.
Obrázek z Destiny, o které se hovoří jako o nejdražším titulu všech dob. Měla prý rozpočet až půl miliardy dolarů.

Obrázek z Destiny, o které se hovoří jako o nejdražším titulu všech dob. Měla prý rozpočet až půl miliardy dolarů.

Fullarr v příspěvku na serveru Reddit rozepisuje, proč vycházejí hry plné chyb a jak to vůbec při vývoji vypadá. Vysvětluje například, že technologie jako Unreal Engine nebo Unity s tvorbou pomáhají. I tak je ale vždy třeba naprogramovat herní principy a vytvořit veškerý obsah. Využití cizího enginu navíc omezuje míru úprav, které můžete provést.

„Uvažovali jste někdy nad tím, proč tolik Unreal Engine 3 her vypadá podobně? Protože změny základů byly považované za příliš nákladné. (Pochopte: někdo by musel přečíst, chápat a upravit celý kód, aniž by vše rozbil),“ vysvětluje Fullarr.

Vývojář také upozorňuje na nákladnost ukázek, které vznikají například pro technologii Unreal Engine. „Věděli jste, že početný tým v Epic Games s vytvořením každého dema stráví měsíce?“ Jsou to přitom video ukázky, které nereagují na hráče a trvají maximálně pár minut.

Podle nepotvrzených informací přitom jejich výroba stojí třeba i tři miliony dolarů. „Vývoj stojí více peněz a času, než byste si kdy dokázali představit,“ píše Fullarr. Mezi tvůrci prý koluje pořekadlo, že prvních devadesát procent kódu zabere devadesát procent času a zbylých deset procent zabere dalších devadesát procent času.

Přidání nové funkce či její změna navíc může vyžadovat až několik set hodin testování. Fullarr v souvislosti s tím upozorňuje, že ve velkorozpočtových studiích pracuje více testerů než vývojářů. Každá změna tak vede k jednomu ze dvou možných výstupů. V prvním případě hru rozbije a všichni situaci musí řešit. V druhém případě rozbitá jen může být a až sto lidí musí otestovat funkčnost.

Někdy navíc službu vypoví i zdánlivě nesouvisející věci. „Můžete si myslet, že přizpůsobení vzhledu postavy nemá vliv na souboj se závěrečným bossem... dokud to hru nerozbije. Můžete si myslet, že umělec může přidávat do úrovně obsah bez negativních dopadů... dokud to hru nerozbije.“ Tvorbu prý mohou zastavit tak triviální věci, že je dokončení jakéhokoliv titulu zázrak.

Fullarr byl prý před začátkem profesionální vývojářské kariéry ke hrám hodně kritický. Nelíbilo se mu například, když se postavy nezarážely o některé prvky v prostředí, nebo je to naopak zastavilo nerealisticky brzo.

Unreal Engine
Unreal
Unreal
Unreal

Ukázka z technologického dema Samaritan, které v roce 2011 vyráželo dech.

„Tyhle věci skoro nikdy nebudou správně, nezávisle na počtu vývojářů a stráveném čase. Zpravidla existuje tolik věcí s větší prioritou, že doba strávená s těmito drobnostmi je vnímána jako ztráta peněz, času i energie.“

Ke konci vývoje navíc grafici i návrháři tráví čas látáním chyb a „věšením obrazů přes díry ve zdech“. Podle Fullarra excelentní vývojáři někdy v této fázi dokážou průměrnou hru vypulírovat do takřka perfektně působícího celku. Vše se však děje na konci projektu a je to přitom práce, kterou lidé vidí ze všeho nejvíce.

Fullarr navíc věří, že nikdo nikdy hru nedodělal dříve, než se plánovalo. „Když dáte vývojářskému týmu sto let, zabere jim to sto let a pak si na konci budou stěžovat, že jim dochází čas.“ Důvodů je pro to celá řada.

Prvním je fakt, že vývojáři vytvářejí harmonogram v závislosti na dostupném čase. Cílem je totiž vytvořit co nejpropracovanější hru. Většina věcí se navíc neděje podle plánu, a tvorba tak zpravidla nabírá zpoždění. Vztah mezi komplexností projektu a časem potřebným na vývoj navíc nefunguje jako přímá úměra. Čím složitější hra, tím více komplikací.

Fullarr proto upozorňuje, že vývojáři rozhodně neusilují o to, aby lidi obírali o jejich peníze. „Herní tvůrci svou práci milují. Musí, jinak by asi měli sebevražedné tendence. S ohledem na množství učení a dovedností potřebných pro úspěch existuje asi tisíc dalších zaměstnání, ve kterých vás zaplatí lépe a práce bude méně stresující.“

Není to prý prostředí, ve kterém lidé vytvářejí cokoliv s polovičním nasazením, jen aby inkasovali výplatu. Špatné hry mají údajně často na svědomí investoři, vydavatelé a management. „Tihle lidé nejsou vývojáři a tvorbu her vnímají jako obchodní investici. Nedělají rozhodnutí z lásky ke komunitě, ale s ohledem na finanční výsledek firmy,“ říká Fullarr.

S rostoucími rozpočty přitom roste i význam těchto lidí, a někdy tak podle Fullarra přibývá i špatných rozhodnutí.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...