Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nález herního pokladu: objevil se původní kód legendy Prince of Persia

aktualizováno 
Jordan Mechner se zapsal do herních dějin v první řadě legendárním titulem Prince of Persia. Jeho původní zdrojový kód ale nemohl přes 10 let najít a už ho oželel. Našel ho až jeho otec. A jak jinak než při úklidu.

Prince of Persia | foto: BW

Otec legendárního tvůrce Jordana Mechnera dělal jarní úklid a našel několik starých her a další věci svého syna. Zabalil je tedy do krabice a zavolal Jordanovi, že mu je posílá. K údivu jak samotného příjemce, tak vlastně i celého herního světa obsahovala zásilka i diskety s původním kódem hry Prince od Persia pro počítač Apple II.

"Hledal jsem je všude možně deset let a otravoval jsem s tím každého, kdo se kdy pohyboval kolem firmy Broderbund (pod touto značkou Prince tehdy vyšel). Už jsem ztratil i poslední naději, že se kód ještě vůbec kdy najde," píše Mechner na svých stránkách.

Hned po nálezu Mechner začal řešit, jak přenést data z disket do dnešních počítačů a původní program převést do nějakého současnými počítači "stravitelného" formátu.

Na obzoru se tak rýsuje možnost, že vedle řady novodobých předělávek bychom si v blízké budoucnosti všichni mohli zahrát úplně původní verzi kultovní hry, která položila základy dnešních videoher. Tedy aniž bychom museli instalovat a nastavovat nejrůznější emulátory.

Obecně se tím pak opět potvrzuje známá věc, že ty nejlepší ztracené věci člověk najde, pokud je ve skutečnosti vůbec nehledá.

Urozená legenda

Podobně jako u jiných ikon herní historie, vznikl i Prince of Persia tak trochu náhodou, tak trochu z nevědomosti a tak trochu z bezbřehého nadšení. Hra vyšla v roce 1989 a zaujala především na svou dobu neuvěřitelně autentickými pohyby hlavního hrdiny.

Toho Jordan Mechner docílil takzvanou metodou rotoskopie, kdy na kameru natáčel mladšího bratra Davida, jak v bílém oblečení běhal a skákal doma po dvorku. Mechnerův otec, jemuž se podařil nález původního kódu, pak pro hru dělal hudbu.

Prince of Persia se dá označit za přímého předchůdce dnešních akčních adventur v čele se sexy archeoložkou Larou Croft. V útrobách hradu musel Prince čelit nástrahám prostředí, jako byly propasti či bodáky, vyhýbat se pastím a přesně vyměřovat kroky při skákání.

Do značné míry revoluční byly i souboje s šavlemi. V drtivé většině podobných her té doby se totiž střílelo. A výzvou pro hráče byl i časový limit pro dokončení hry 60 minut. Tak krátkou hru by dneska hráči odsoudili snad i na automatech.

Druhý díl již tak zásadní nebyl a regulérní díl třetí byl doslova propadákem. Po Apple II se hra objevila i na PC a řadě dalších platforem. V poslední době ale vyšla celá řada moderních předělávek, naposled se objevil titul Prince of Persia: Forgotten Sands, jehož PC verze si v naší recenzi vysloužila 70 %.





Nejčtenější

Tomb Raider film
První trailer filmového Tomb Raidera s Alicií Vikander jako Larou Croft

Netrpělivě očekávaná ukázka z chystaného filmu na motivy herní série Tomb Raider je konečně venku. Ať už si o něm myslíte cokoli, musíte uznat, že to hlavní...  celý článek

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

WolfenDoom: Blade of Agony
Nemůžete se dočkat nového Wolfensteina? Vyzkoušejte WolfenDooma

Projekt vytvářený fanoušky skvěle kombinuje retro zpracování s moderními herními prvky. Takhle by dnes vypadal Wolfenstein, kdyby nedošlo k žádnému nárůstu...  celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

Další z rubriky

Half-Life 2: Classic
Fanoušci předělávají Half-Life 2 do enginu prvního dílu

Restaurovat starší hry do moderní podoby je v dnešní době poměrně obvyklé. Skupina fanoušků se však rozhodla vydat opačným směrem a legendární Half-Life 2...  celý článek

RuneScape
Venezuelané si v krizi přivydělávají lovem zelených draků

Kvůli vysoké inflaci si lidé ve Venezuele hledají nejrůznější alternativní metody obživy. Jednou z nich je i vydělávání prostřednictvím hromadění virtuálních...  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.