Duelmail Zaklínač

Duelmail Zaklínač

Ochrana DRM a hry aneb malý polský farizej

  • 65
Za hry bez ochrany proti kopírování, světlou budoucnost a hlavně proti Electronic Arts.

Minulý týden jsme psali o testovacím provozu služby Good Old Games, která za pár dolarů nabízí staré, ale pořád ještě kvalitní hry, bez jakékoliv ochrany proti kopírování. Psali jsme a chválili. Dobrý dojem z dobré služby nám ale trochu zkazil sám CD Projekt, když se pustil do výzev za plošné odstraňování ochrany proti kopírování z jakéhokoliv digitálního obsahu. A není to proto, že bychom nesouhlasili.

ZaklínačŠéf polského CD Projektu Michal Kicinski  se do problematiky DRM pustil v rozhovoru pro odborný server  GamesIndustry.biz právě v souvislosti se spuštěním GoG.com. Neodpustil si přitom lehce škodolibý výpad vůči Electronic Arts, kteří právě kvůli omezování zákazníků „protipirátskou ochranou“ čelí kritice hráčů.

A nebylo by to snad ani tak strašné, kdyby jeho volání pro „DRM free“ hrách nepřišlo ve chvíli, kdy se tisíce hráčů musely vydat do temnoty svých kutlochů, aby vyhrabaly manuál se sériovým číslem Zaklínače. Bez něj nešlo nainstalovat rozšířenou verzi hry, kterou CD Projekt shodou okolností uvolnil v pátek 19. září.

Bylo to ale nejspíše naposled, co se hráčům sériové číslo hodilo, lidé z CD Projektu se totiž hned v dalším rozhovoru chlubili tím, že ze hry The Witcher: Enhanced Edition odstranili „zastaralou“ ochranu, která zpomalovala chod hry. A skutečně, po opětovném zadání sériového čísla, ověření pravosti původní hry a dvouhodinovém čekání na provedení aktualizace už Zaklínač nechce originální CD v mechanice.

Když tedy přejdeme ten drobný paradox a sebechválu, zbude nám tu tvrzení, že s pirátstvím by vydavatelé počítačových her měli namísto restrikcí bojovat kvalitním obsahem a „hodnotou“ prodávaných her. Zatím jsou ale podle Kicinskeho příliš vystrašení, než aby riskli vydání nechráněné hry.

„Snažíme se vydavatele přesvědčit, že se nemají čeho bát, že jejich hry stejně jde stáhnout z internetu, takže je lepší prodávat je alespoň za malý poplatek než se snažit lidem komplikovat život.“ Z toho vyplývá, že CD Projektu nejde ani tak o AAA tituly, ale o to, aby vydavatelé uvolnili svůj katalog starých her právě k distribuci na GOG.com.

Kicinski si v rámci ohřívání GOG polévky zarýpal i do konkurence v podobě Steamu: „používal jsem Steam, ale měl jsem s ním problém – s mým připojením nefungoval, a tak jsem nemohl hrát hry, které jsem si koupil. Myslím si, že pokud někdo za hru zaplatí, měl by jí vlastnit a rozhodně ne s dlouhým seznamem omezení a podmínek."

Tady už je to ometání se o konkurenci trošku zbytečné, protože Steam funguje, vydavatelé mu věří a pokud někdo využívá digitální distribuci her, pravděpodobně už má internetové připojení, takže ta omezení nejsou nijak drakonická.

ZaklínačNa druhou stranu ale musíme přiznat, že se CD Projekt i přes své drobné farizejství dokáže o své zákazníky postarat.

Příkladem budiž právě Rozšířená edice Zaklínače, kterou právoplatní majitelé původní hry mohou získat zdarma, i když se jim stahováním několika gigabajtů může zavařit ethernetový konektor. A mnozí majitelé původní verze takový přístup oceňují a rozšířenou verzi si znovu kupují.

I díky tomu je Witcher: Enhanced Edition na 9. místě prodejní hitparády na Amazonu. Před ním jsou v podstatě jen onlinovky a Spore, které mimochodem vyvolalo ten odpor hráčů vůči nefér omezování.

Spóry se budou snáze sdílet
U Spore, EA a DRM zůstaneme. Electornic Arts na protesty hráčů pomalu začíná reagovat a už v pátek přišlo s prohlášením, podle kterého firma výrazně uvolní hráčům ruce. 

První krok v uvolňování restrikcí bude zavedení až pěti hráčských identit v rámci jednoho online účtu, to by mělo usnadnit zejména hraní hry v rozsáhlých rodinách. Vzhledem k tomu, že v manuálu ke Spore přímo stojí, že ke každé hře je možné mít několik účtů, tak ani není moc co oslavovat.

SporeDalší výtky se týkají nastavení ochrany SecuROM, která umožňuje hru aktivovat pouze třikrát bez možnosti „deaktivovat“ počítač, na kterém už hru nikdy nikdo hrát nebude.

EA nakonec deaktivaci počítačů povolí, i když pořád operuje tím, že tento problém se týká maximálně jednoho procenta zákazníků, kteří si Spore koupili. Jenže právě takhle se přichází o zákazníky.

Activision žaluje piráty
Activision Blizzard si také hraje s piráty, tentokrát ale nejde o DRM ochranu, ale Tony Hawk’s Proving Groundrovnou o žaloby, kterým čelí šest Američanů. Activison ve sporech z loňského roku pokročil a nyní se chlubí tím, že Shawn Guse souhlasil se zaplacením pokuty 100 000 dolarů, aby se žaloby zbavil.

Guse přitom čelil obvinění z kopírování a distribuce hry Call of Duty 3 pro Xbox 360 a Wii. Po sto tisících mají Activisionu zaplatit i další borci George Laflin a Kenneth Madden. Borkyně Maryanne Leach souhlasila se zaplacením odškodného 1000 dolarů a nakonec případ Jamese Stricklanda stále projednávají právníci.

Další obžalovaný Chris Hyman souhlasil se zaplacením mimosoudního vyrovnání ve výši 25 000 dolarů, Activision měl poškodit nelegálním šířením her Call of Duty 3 pro Wii a Tony Hawk's Project 8 pro Xbox 360.  Nejzajímavější na celém případu je skutečnost, že nešlo o případ online sdílení dat, ale nejspíše o prodej pirátských kopií, což je tak trochu úleva. Úplně stačí hony na čarodějnice v Británii.

Oficiálně: hry neohrožují společenský život
Americká organizace The Pew Internet & American Life Project ve své poslední studii zkoumala vliv počítačových her na společenský život dětí a mládeže na vzorku 1100 nezletilců ve věku 12 až 17 let. Její analytici přitom zjistili, že 97 % respondentů hraje počítačové hry nebo videohry a že náruživí hráči mají stejně společenský život jako hráči příležitostní.

Studie tedy prokázala, že množství času, které dospívající jedinec stráví u počítače nebo před televizní obrazovkou s joypadem v ruce neovlivňuje jeho společenské aktivity. Ještě nejásejte – hry samozřejmě mají určitý vliv, nezáleží sice na čase, jaký strávíte hraním, ale na tom, jakou hru si vyberete a jak jí hrajete. Mládežníci, kteří hrají s dalšími lidmi ve stejném pokoji (tak hraje 65 % mladých Američanů), se podle výzkumu socializují lépe než děti, které hrají samy.

Průzkum odhalil také možný vliv her na občanské cítění dětí. Určité typy her, jako je třeba Civilization nebo SimCity zvyšují tendenci hráčů projevovat se aktivně v politickém a veřejném životě.

Microsoft slaví v Japonsku i Evropě
Ještě před měsícem by tomu asi nikdo nevěřil, ale teď už jsme tomu nakloněni. Podle statistik společnosti Enterbrain se za předminulý týden v Zemi vycházejícího slunce poprvé v historii prodalo více Xboxů 360 než krabic Nintenda Wii nebo Sony PlayStation 3.

V právě skončeném týdnu se Microsoft už zase zařadil na své oblíbené třetí místo, ale i tak je to pro Microsoft obrat k lepšímu – dosažení prvního místa v prodejích spolu s vydáním další z řady japonsky orientovaných Xboxových her ukazuje, že Microsoft ještě má v Japonsku šanci, zvlášť se s níženou cenou, i když se prý právě teď Microsoft Japan potýká s nedostatkem skladových zásob.

Po šampusu sahá Microsoft i v Evropě, kde se firmě podařilo prolomit hranici 6 milionů prodaných kusů. Kromě dlouhodobého úsilí se na tomto výsledku projevilo i výrazné snížení cenu Xboxu 360, který se stal jednoznačně nejlevnější konzolou nové generace na trhu. Ano, počítáme v to i Nintendo Wii.

Variantu Arcade bez pevného disku jde koupit i za 5000 korun. Včetně kruté daně. Nová podoba verze Premium s 60GB diskem se prodává za necelých sedm tisíc a Elite provedení stojí 8500 Kč.