Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Virtuální realita má k dokonalosti daleko, skrývá však ohromný potenciál

aktualizováno 
Technologické demo přilby Oculus Rift zdůraznilo silné i slabé stránky zařízení. V pátek 7. listopadu jsme mohli vyzkoušet speciální ukázku, která posloužila také jako důkaz grafických schopností studia Epic Games.

Přilba Oculus Rift | foto: Alza

Z jeho dílen totiž technologické demo pochází a vzniklo ve spolupráci se společností Nvidia. Virtuální realita je totiž náročná na výkon a bez nejmodernějšího hardwaru její spuštění nepřipadá v úvahu. I přesto výkonný počítač chvílemi bojoval s počtem snímků za sekundu. Zejména ve chvílích, kdy jsem se freneticky otáčel do všech stran.

Ukázka běžela na vývojářské verzi Oculus Rift 2, kterou jsme měli možnost vyzkoušet již v červnu na herní výstavě E3 (čtěte první dojmy). Zatímco u graficky méně propracovaných her už nová přilba působí obstojně, u vizuálně nabušeného dema ona mřížkovitost obrazu kazila výsledný dojem. Pocit nadnášení však tentokrát zmizel.

Ukázka nebyla hratelná, sledovat ji šlo pouze jako divák na kolejnicích. Nic vám však nebránilo se libovolně otáčet a dívat se třeba za sebe. Z obrazu navíc bylo zjevné, že prostředí spadá do kategorie grafických orgií. Výsledný dojem však narážel na rozlišení obrazu, kvůli kterému má demo k realitě ještě daleko.

I přesto bylo pohlcení světem ve virtuální realitě neuvěřitelné. Jako pozorovatel máte v demu pocit, že v tom prostředí skutečně jste. Když kolem vás prolétávají kulky nebo třeba automobil po explozi, máte tendenci uhýbat hlavou. Je to zkrátka zážitek, který s 3D kinem vůbec není možné srovnávat. Uvěřitelnost je zde o několik úrovní dále.

Jak ovšem po ukázce zmiňoval i Igor Staněk z Nvidie, uspokojivý stav technologie je ještě několik let vzdálený. Vývojem musí projít jak grafický hardware, tak i Oculus Rift samotný. Čeká nás však nefalšovaná revoluce. Nejen pro hraní, ale třeba i pro sledování filmů.

Přesně to ostatně naznačilo technologické demo. Byl jsem pouhým divákem, ale prostorový dojem a možnost volně se rozhlížet posunuly zážitkové možnosti o světelné roky dopředu.

Dokážu si představit budoucnost, ve které se filmy budou točit kompletně před zeleným plátnem, nebo jako převádění pohybů do počítače (motion capturing). Veškeré prostředí pak vznikne digitálně a divák bude mít možnost volně se rozhlížet po scéně.

Přestávám pochybovat o tom, že virtuální realita je příští technologický převrat. Stále ji čeká nezanedbatelný kus cesty, ale ten výsledek bude vyrážet dech.

Autor:


Témata: virtuální


Nejčtenější

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Na ulici je možné téměř vše, říkají autoři české bezdomovecké hry

O připravované české hře, v níž hrajeme za bezdomovce, jsme si povídali s designérem a grafikem Romanem Valentou ze studia Perun Creative. „Ve hře půjde...  celý článek

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.