Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oficiální Detonator 12.41 – konečně!

  12:00aktualizováno  7. června 10:53
Je tomu již více než půl roku, co nám NVIDIA nadělila poslední oficiální verzi svých ovladačů Detonator – ta měla číslo 6.50. Od té doby prosáklo na světlo boží mnoho novějších verzí 7.xx a 12.xx, ale prohlásit některou z nich za finální se NVIDII pořád nechtělo. Nakonec se však přece jen odhodlala, a my jsme Detonator 12.41 podrobili bližšímu zkoumání.

NVIDIA přichází s novými oficiálními ovladači Detonator
Vývoj ovladačů Detonator probíhá nepřetržitě a skoro každý týden se na Internetu objeví jejich nová verze. Potíž je v tom, že se již několik měsíců jedná pouze o verze, které unikly z počítačů NVIDIE či jejích partnerů firem nějakou pokoutní cestou a nejsou tedy mateřskou firmou posvěceny jakožto dokončené a bezproblémové. Tuto středu, tj. po více než půl roce od vydání poslední oficiální verze 6.50 se nyní konečně objevila nová oficiální verze obdařená číslem 12.41. V době psaní tohoto článku byly webové stránky jednotlivých poboček NVIDIE poněkud rozpolcené – Detonator 12.41 byl překvapivě k nalezení pouze na webu britské NVIDIE (viz menu Download Drivers); na ostatních stránkách (včetně hlavní – americké) se stále nacházely pouze staré „šestpadesátky“. Je vidět, že nejen v našich firmách bývá ústředí jednou z nejlínějších částí organizace :-). Faktem ovšem je, že web NVIDIE prochází omlazovací kúrou, takže na takové drobnosti zřejmě nezbývá čas...

Instalace
Oficiální 12.41 se dá stáhnout i v podobě souboru EXE s plnohodnotným instalátorem (má o 1 MB více než prostá verze, která obsahuje jen ovladače v samorozbalovacím archivu). Pokud jste ochotni si při stahování počkat o chvilku déle (doporučuji), nebudete se při instalaci muset uchylovat k postupu popsanému v článku Jak instalovat ovladače Detonator 3 – instalační program provede všechny potřebné úkony sám a vy budete muset na závěr pouze restartovat počítač

Terminologie a novinky
Detonator 12.41 má opět separátní odrůdy pro Windows 95/98/ME, 2000 a NT. Poněkud překvapivé je, že si i verze 12.41 podržela v dokumentaci NVIDIE stále označení Detonator 3 stejně jako její předchůdkyně; odlišena je od ní pouze přídomkem Release 10, který bude nadále používán pro všechny ovladače Detonator s číslem 1x.xx.

Co se týče nových vlastností, přináší 12.41 oproti 6.50 podporu:

– Microsoft DirectX 8
– Microsoft DirectX VA 1.0 (API pro akceleraci videa)
– stereoskopického zobrazení
– čipu GeForce3 včetně možnosti operovat s antialiasingem typu Quincunx

Několik benchmarků
Všichni, kdo používáte ovladače Detonator, jste jistě zvědavi především na výkon, který vaší grafické kartě verze 12.41 přinese. Provedl jsem na svém systému několik testů porovnávajících obě oficiální verze, a protože se v těchto dnech objevila na Internetu ještě neoficiální verze 12.60 (ke stažení například na této stránce), přibral jsem do benchmarků i ji. Hardwarovým „podložím“ byl Duron 800@1000 na základní desce MSI K7T Turbo a grafická karta Creative GeForce2 GTS (32 MB) na nominálních frekvencích paměti i jádra. Pro otestování výkonu pod Direct3D jsem použil 3DMark 2001, výkon ovladače pro OpenGL prověřil německý Vulpine GLmark, nainstalovány byly DirectX 8.0. Zde jsou graficky zachycené výsledky:

3DMark2001

Výsledky verzí 12.41 i 12.60 mě příjemně překvapily. Bez radikální změny přístupu k renderování, jakou by bylo například začlenění kódu pro odstraňování zakrytých povrchů (HSR), je zřejmě už těžké ovladače Detonator nějak podstatně výkonově vylepšit. Přesto se programátorům NVIDIE daří laťku dále posunovat vpřed, byť v řádech několika procent.

Vulpine GL

Co se týče OpenGL, je výkon velmi vyrovnaný, ba takřka identický (hodnoty mají význam průměrného počtu snímků za sekundu, kterého bylo v testu dosaženo).

Vypadá to dobře
Z výše uvedených údajů mi celkem jasně plyne, že majitelům grafických karet s čipem GeForce2 (a samozřejmě i GeForce3) se přestup z verze 6.50 na 12.41 nebo – s poněkud větší mírou rizika nestability – na 12.60 vyplatí. Nemohu mluvit za majitele karet na bázi čipu TNT2, a po pravdě řečeno pochybuji, že by se na ně nějaké optimalizační práce na ovladačích vztahovaly; spíše si troufám vyslovit hypotézu, že žádný nárůst výkonu nezaznamenají. Osobně jsem si ponechal nainstalovanou neoficiální verzi 12.60 a pokud zjistím nějaké problémy, dám vám vědět :-).

Autor:


Témata: Microsoft

Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...

Najdete na iDNES.cz