Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line hráči nechtějí nové díly svých oblíbených her

aktualizováno 
Blizzard, provozovatel úspěšného titulu World of WarCraft, ukázal, jak se inovuje on-line hra. Stačí zlepšit grafiku a drobné úpravy. Pokračování nesmí mít v názvu dvojku.

World of WarCraft: Cataclysm | foto: Bonusweb.cz

Jak by dopadl on-line titul EverQuest, kdyby Sony místo vydání pokračování s názvem EverQuest 2 jen nabídlo všem tehdejším hráčům původního EverQuestu "dvojku" jako datadisk se zbrusu novou grafikou? Tuto otázku si nyní musí zákonitě klást manažeři divize Sony Online Entertainment.

EverQuest 2 před lety vstoupil do přímého souboje s World of Warcraft. Ale zatímco WoW se stal nejúspěšnější on-line hrou všech dob, EverQuest 2 EverQuest IInedosáhl ani na polovinu úspěchu svého předchůdce. Je to paradox. Sony totiž udělalo téměř totéž, s čím nyní uspěl Blizzard. Starý dobrý herní svět nahradila nová verze po obrovské katastrofě.

Blizzard dokáže stále překvapovat. Na datadisk Cataclysm se hráči těšili rok, věděli o něm spoustu informací, ale stejně je nová podoba hry překvapuje pomalu na každém kroku. Finanční analytiky Blizzard překvapil oznámením, že během 24 hodin prodal 3,3 milionu kopií datadisku, a z WoW tak udělal nejrychleji prodávanou hru pro PC a Mac.

Síla tohoto čísla vynikne ve srovnání s nejrychleji prodávanou multiplatformní hrou. Call of Duty se za stejnou dobu prodalo 5,7 milionu kopií, méně než dvakrát tolik. Cílová skupina přitom byla trojnásobná. Předchozí nejprodávanější hrou pro PC byl dřívější datadisk pro World of Warcraft, Wrath of Lich King, kterého se během prvního dne prodalo 2,8 milionu kopií.

World of Warcraft: Cataclysm není klasický nový díl, ani klasický datadisk. Jeho cílem je udržet stávající hráče a nabídnout jim modernější grafiku i nový obsah. Zároveň chce WoW oslovit nové hráče a lidi, kteří WoW zkoušeli před několika lety.

World of WarCraft: CataclysmCataclysm toho dosahuje kombinací grafického vylepšení s drobným zvýšením minimálních hardwarových nároků, ale hlavně přepracováním některých herních systémů. S konkrétními změnami brzy na BonusWebu přijde velká recenze, pro obecné povědomí stačí vědět, že popisy změn u jednotlivých povolání jsou dlouhé.

Na první pohled výrazná je změna v přístupu k novým hráčům. Úvodní animace při tvorbě postavy nově zahrnují kousky příběhu i z předchozích datadisků. Hlavně se ale většina únavných a neoriginálních úkolů změnila v příběhové řetězce, které mají hráče udržet zvědavější na další vývoj hry a neslouží jen jako snadný způsob získávání zkušeností. Podle prvních informací z herního světa Azeroth se tento úmysl Blizzardu povedl na jedničku.

Neúspěšná konkurence
Celá řada herních projektů neměla tak chytré lidi ve vedení a neuspěla. Hlavní chybou byla snaha uvést zcela nový produkt za cenu nové hry. Výsledkem bylo jen rozdělení komunity a v některých případech výrazný úpadek nové hry doprovázený pomalým úpadkem hry původní.

Sony v případě EverQuestu a EverQuestu 2 ještě situaci docela ustálo, obě hry existují a mají své hráče. Společnost Turbine se svými prvními produkty takové štěstí Asheron´s Callneměla. Asheron’s Call 2 byl vyložený propadák, který skončil i přes výraznou snahu o záchranu hry, zatímco původní Asherons’s Call má stále tisíce hráčů.

Specifickým pokračováním je i druhá on-line hra ze světa Final Fantasy. Nový díl nejenže nemá moc hráčů, ale jeho tvůrci se čtvrt roku po vydání stále omlouvají za to, že je jejich hra v katastrofálním stavu. Věrní hráči tak zatím ve hře zůstávají díky dočasnému zrušení měsíčních poplatků. Na úspěch prvního dílu zdaleka nedosáhla ani hra Lineage 2, která bodovala líbivou "dospělácky" zaměřenou grafikou.

Naděje pro on-line starce
Blizzard si při svém úspěšném tažení za omlazením mohl vzít příklad z několika vzorů. Tím největším je asi prababička on-line her Ultima Online, která prošla několika přerody grafického kabátku i herního systému. Zpětná vazba od hráčů jasně ukázala, jak konzervativní příslušníci lidské rasy jsou. Přesto se díky inovacím v podobě placených přídavků podařilo hru udržet naživu až do dnešních dnů. Zásadní změnu grafiky přitom přinesl až datadisk Kingdom Reborn po deseti letech fungování hry, za kterou dodnes platí několik desítek tisíc lidí.

Postupné vylepšování a rozšiřování herního světa zvolila jako úspěšnou strategii i sedm let stará nezávislá vesmírná online sága Eve Online. Zavedla nový grafický engine přibližně po čtyřech letech fungování hry a v úpravách grafiky postupně pokračuje s každou další aktualizací, kterých je dohromady už čtrnáct.

Anarchy OnlineZnovuzrození očekává už nejméně dva roky také hra Anarchy Online. Její autoři ze společnosti Funcom v předchozích datadiscích několikrát mírně zvedli kvalitu grafického zpracování, ale původní grafický engine má spoustu omezení, která se nepodařilo překonat. Budoucnost však vypadá hodně zajímavě. Funcom totiž převede technologicky zastaralou Anarchy Online na stejný engine, který používá Age of Conan, graficky nejpovedenější on-line hra vůbec.

Podle tvůrců hry by ke startu nové grafické verze mělo dojít v první čtvrtině roku 2011. A pokud se spojí grafika Age of Conan s herním systémem Anarchy Online, bude to paráda. Tahle prastará hra totiž nabízí nejpropracovanější systém vývoje postavy ze všech on-line her na hrdiny. A navíc se v ní dá létat v soukromých stíhačkách.

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

ANKETA: Hráli jste jako malí nepřístupné hry?

Duke Nukem

Nedávný průzkum mezi britskými rodiči ukázal, že více než polovina jich dovolí hrát dětem hry pro dospělé. Vypadá to...

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...



Najdete na iDNES.cz