Milejší překvapení si fanoušci díla J. R. R. Tolkiena a filmů Petera Jacksona ani nemohli přát. Nejprve se dočkali videohry Lord of the Rings Online. Ta jim nabídla živoucí svět plný dobrodruhů, kteří se stále snaží porazit Temnotu sídlící v Mordoru. Nyní společnost Turbine, která online hru na hrdiny provozuje, oznámila, že se Lord of the Rings Online (číst recenzi hry) změní na hru dostupnou v základní verzi bez placení. Stane se tak už na podzim a i v Evropě.
Turbine tímto krokem navazuje na úspěch "bezplatného" provozování své hry Dungeons & Dragons Online (číst recenzi hry). Té se v režimu s měsíčními poplatky nedařilo oslovit velký počet hráčů. Ale díky kombinaci zjednodušení hry a zrušení pravidelných měsíčních poplatků začala firma vydělávat okamžitě násobky toho, co při provozu hry tradičním způsobem.
Hru s kdysi prázdnými servery přinejmenším vyzkoušel milion nových hráčů. V popularitě on-line her v USA obsadila třetí místo, hned po World of Warcraft a bezplatné Runescape.
Obrat z provozu hry stoupl na pětinásobek. Hra získala dokonce dvakrát tolik lidí, kteří za hraní platí měsíční poplatky ve srovnání s tím, kdy byly poplatky povinné.
Zavedení bezplatné varianty hraní LOTRO možná přichází jako překvapení, ale z obchodního pohledu dává smysl. LOTRO totiž patří mezi nejúspěšnější západní hry na hrdiny. Navíc se nedávno změnil majitel společnosti Turbine. V dubnu ji koupil multimediální konglomerát Warner Bros. To nejspíše urychlilo přerod.
Výsledky experimentu s Dungeons & Dragons Onlinem jsou natolik lákavé, že je rozhodnutí aplikovat stejný přístup i na druhou hru stejné firmy v podstatě logické. Navíc může jít o reakci na klesající trend v počtu platících hráčů. Přeci jen, Tolkienovo dílo a jeho fantastický svět mají největší vlnu popularity za sebou. Od premiéry Společenstva prstenu uplynulo už téměř devět let.
Padesát zdarma
Turbine u přeměny online verze Pána prstenů nebude troškařit. Bez nutnosti zaplatit jedinou korunu (kromě poplatků za internet, které ale nelze brát úplně do úvahy) bude možné hrát v podstatě celou původní verzi hry s podtitulem Shadows of Angmar. Ta nabízí padesát úrovní a pořádnou porci dobrodružství, která vydrží i několik měsíců hraní.
K tomu bude možné si hru i v základní variantě zpříjemnit různými předměty, které hru trochu usnadní. Platit se bude také za další kousky hry (plnohodnotná rozšíření i menší aktualizace dostupné hráčům s měsíčním předplatným), možnost hrát za více postav nebo speciální oblečky a další drobnosti pro virtuální hrdiny.
Hráči, kteří místo placení podle potřeby a chuti zvolí takzvané VIP předplatné, budou mít hned několik výhod. To znamená bez omezení přístup k veškerému obsahu, prioritu v přístupu do hry, pokud bude hráčů moc najednou, možnost mít pět různých postav a měsíční příděl virtuální měny pro nákup předmětů, za které ostatní hráči platí. Cenu VIP předplatného ani ceny pro "neplatící" hráče zatím Turbine nezveřejnila. Zato se už ví, že od 16. června může kdokoliv novou variantu hry začít testovat.
Jediná cesta
Zavedení systému mikrotransakcí s bezplatnou základní verzí hry je v současnosti jednoznačný trend. Ukazuje se, že i "dospělé hry", které existují i několik let a vyžadují měsíční poplatky, mají problém konkurovat nejpopulárnějšímu World of Warcraft a desítkám jednoduchých, ale poutavých asijských "bezplatných" her. Co teprve hry, které začínají a z logiky věci nemohou nabídnout tak rozsáhlé světy a tolik příběhů a herních úkolů, jako zavedené tituly, které měly na vývoj více času i peněz.
Pokud chtějí nové hry zaujmout, budou muset rezignovat na rychlý příval peněz na začátku z prodeje krabic se hrou, ale doufat v pomalejší, nicméně o to trvalejší přísun peněz z mikrotransakcí. Hry zdarma vždycky osloví hráče snáze než tituly, za které před prvním vyzkoušením chtějí několik set korun.