Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online světy: Boj o nové hráče se přiostřuje

  12:16aktualizováno  6:02
NCSoft chystá brutální ofenzivu s futuristickou automobilovou MMORPG Auto Assault, nabízí úplatky v podobě mocné zbraně a dalších výhod. Do světa MMORPG se po krachu Dragon Empires vracejí Codemasters, chtějí se prosadit s asijským importem. Blizzard zase představil válečný plán: chystá datadisk.

Trh s online hrami na hrdiny ještě nikdy nebyl tak naplněný. Rozvoj vysokorychlostního internetu je základním hnacím motorem, který zábavu několika tisíc vyvolených dostal na čela žebříčků prodejnosti her pro osobní počítače. Zaběhnuté tituly jako Ultima Online, EverQuest, Dark Age of Camelot a Anarchy Online dostaly za poslední rok silné konkurenty. Sony spustila EverQuest 2, Blizzard přišel s World of Warcraft a v USA a Evropě se prosazuje NCSoft s Lineage II a hlavně Guild Wars, které nemají měsíční poplatky.

Vzhledem k tomu, jak se online hry stávají obecně přístupnou zábavou, mění se strategie tvůrců her. Hry jsou nejen jednodušší, ale jejich tvůrci chtějí hráče přilákat i různými odměnami ve hře samotné. Nejvíce si vydavatelé online her cení hráčů, kteří si hru objednají ještě před tím, než se dostane na trh. Velké množství předobjednávek znamená pro vydavatele lepší návratnost investic, a tak je součástí předobjednávky většinou nějaký dárek. Může jít například o nějaké to CD s obrázky ze hry navíc, ale častější jsou odměny ve hře - možnost hrát hru o něco dříve než lidé, kteří si hru koupí v obchodě, dostupnost speciálních předmětů nebo šance podílet se na finálním testování před spuštěním, které dává hráčům možnost načerpat informace potřebné pro rozjezd nové postavy při oficiálním spuštění hry.

Nový typ výhod se rozhodl zájemcům o svou další hru nabídnout NCSoft. Automobilová MMORPG Auto Assault se nebude spoléhat pouze na atraktivitu netradičního námětu, ale zájemce bude lákat snad poprvé v historii online her nabídkou permanentního zvýhodnění, které nabídne vylepšení kořisti, kterou hráči dostávají z poražených nepřátel. Nabídka je samozřejmě širší, zahrnuje možnost hru testovat během víkendů podobně jako u Guild Wars, vstup na servery nějakou dobu před oficiálním spuštěním, CD s obrázky i speciální zbraň - plamenomet, který má být poměrně silný a bude účinkovat i na skupiny nepřátel a navíc se jeho síla bude zvyšovat s levelem hráče. Těžko soudit, jak velkou výhodu bude taková zbraň představovat, ale NCSoft opravdu chce, aby si hráči hru předobjednali. Škoda, že zatím nejsou k dispozici detaily týkající se způsobu, kterým bude fungovat ono zvýhodnění při získávání kořisti, ale vypadá to, že NCSoft už nyní porazil SOE v souboji o nejlepší in-game odměnu za koupi hry. SOE výrazně zabodovalo tím, že k datadisku Rage of Wookies přidalo dvě pojízdná monstra, aktuální balíček Star Wars Galaxies: Total Experience potom nabízí hráčům nejlepší vozítko ve hře vůbec.

Nemá příliš smysl uvažovat nad tím, nakolik je tato marketingová strategie férová. Není a být nemůže už z definice férovosti, která znamená rovnost podmínek. Tu v online hrách nelze nastolit. Hráči, kteří se do hry dostanou první, se budou muset vyrovnávat s nehotovými částmi hry, nebudou mít od začátku k dispozici speciální vybavení, které nově příchozí po čase dostanou poměrně snadno. Hráči, kteří do hry vstoupí později, zase nebudou mít znalosti herních veteránů a pravděpodobně přijdou ke hře, která bude mít změněná pravidla oproti době, kdy začínala. Ale to je vlastně deviza MMORPG - pořád se mění. A předobjednat online hru si vlastně může každý, i u nás, stačí jen důvěra ve schopnosti jejích autorů.

Codemasters se vracejí k MMORPG - Když Codemasters oznámili ukončení projektu Dragon Empires, který už byl ve fázi veřejného testování, byl to pro fanoušky šok. Důvodem ke zrušení projektu, který měl poměrně blízko dokončení, byly technické potíže, které by si vyžádaly kompletní přeprogramování hry. Společnost se z tohoto fiaska dostala a nyní se chce online hrám věnovat znovu. Aby se opět nespálila, chce nabízet kromě klasických MMORPG, které jsou náročné na vývoj, také jednoduché online hry pro příležitostné hráče.
Veškeré online podnikání půjde na triko nově založené divizi Codemasters Online Gaming. Prvním počinem této divize bude vytvoření portálu s jednoduchými online hříčkami. Oznámení seriózních MMORPG projektů má následovat v blízké době. I tady budou Codemasters hrát nejprve na jistotu - chtějí nakoupit již hotové a úspěšné hry v Koreji a dalších asijských zemích a spustit jejich lokalizované verze v USA a Evropě. O Dragon Empires ani slovo...

Blizzard sestavil válečný plán - Název Battle Plan není úplně přesným označením oficiální zprávy, která se objevila na herních fórech Světa Warcraftu. Novým věcem je věnována minimální pozornost, Blizzard spíše s pýchou prezentuje dosažené úspěchy. A ty nelze upřít, rozšíření počtu serverů ze 48 na 450 je opravdu úctyhodné, v tomto ohledu se EverQuest nemůže s WoW rovnat, nerovné postavení je i v počtu hráčů - WoW jich má dva miliony (před spuštěním hry v Číně), Sony čísla o EQ2 raději nezveřejňuje, protože se pohybují o řád níže.
Vzhledem k problémům se stabilitou a nedostatečnou kapacitou serverů v prvních měsících provozu nezbylo Blizzardu příliš sil na vývoj nového herního obsahu, po dlouhých odkladech se hráči dočkali Systému cti pro PvP, nových oblastí pro PvP Battlegrounds a v rámci měsíčních poplatků dostali dva dungeony, dva cíle pro hromadné nájezdy, přes 200 herních úkolů, několik set předmětů a 200 nových potvor (s využitím stávající grafiky).
Během následujících měsíců chystá Blizzard nový cíl pro velké skupiny hráčů - až 40 bojovníků bude moci vytáhnout do boje proti drakovi Nefarianovi a jeho pomocníkům v Doupěti černého křídla. Designéři pracují také na podzemním komplexu pro 20 lidí s názvem Zul’Gurub a na nové mapě Ahn’Qiraj v Silithusu.
Potvrzena byla také práce na datadisku, ale informace o této drobnosti zatím nebyly zveřejněny, takže se dočkáte nejspíše za 14 dní v dalších Online Světech nebo aktuálně ve zpravodajství Bonuswebu, takovou bombu si totiž Vrah jako aktivní hráč WoW nenechá utéct. Mimochodem zajímavá statistická data o WoW najdete na , který informuje o výzkumném projektu prováděném ve výzkumném centru Palo Alto, které patří společnosti Xerox. Věděli jste, že nejméně oblíbenou rasou je Orc a že za Alianci hraje 2x tolik lidí než za Hordu?

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Pokračování Theme Hospitalu nazvané Two Point Hospital vyjde v srpnu

Two Point Hospital

Strategie Two Point Hospital, v níž se budeme starat o vlastní nemocnici, vychází 30. srpna.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Hra Fortnite vydělala již miliardu dolarů, přitom je ke stažení zdarma

Fortnite

Za pouhý rok od vydání už hra Fortnite vydělala svým tvůrcům přes 20 miliard korun. Její popularita je přitom stále na...



Najdete na iDNES.cz