Pravděpodobně nejdůležitější zprávou za uplynulých čtrnáct dní je skutečnost, že moje postava Groggy na serveru Runneye hry EverQuest 2 konečně získala koně. Ale teď vážně. Nejvíce pozornosti přeci jen přilákal EverQuest 2 a dění kolem společnosti Sony Online Entertainment obecně. Minulý víkend se herní servery odmlčely a mlčely dlouhé hodiny. Důvodem k okamžitému vypnutí serverů bylo odhalení tzv. exploitu. Nějací „šikovní“ hráči odhalili další způsob, jak duplikovat předměty nebo peníze ve hře. Tyto peníze následně šířili dál, kromě jiného také prostřednictvím služby Station Exchange, která slouží jako legální aukční síň pro prodej virtuálního majetku na specializovaných serverech.
O víkendu se, nejspíše jako součást plánu jak odvrátit pozornost od původců problému, začalo zneužívání šířit natolik, že změny v ekonomice zaznamenaly monitoringové nástroje a spustily poplach. Reakcí Sony bylo uzamčení serverů a zmražení všech účtů, na kterých byly peníze nebo předměty spojené se zneužíváním nedokonalosti ve hře. Tyto přísné kroky se dotkly řady lidí, kteří si herní peníze nevědomky koupili. SoE postupně přezkoumává přesné toky „špinavých“ peněz a zprovozňuje účty nevinných lidí.
Kdyby se to stalo mně, asi bych nadával, ale ze své pozice jsem rád, že Sony zasáhla takhle razantně, jen je otázka, jak se SoE vyrovná s lidmi, kteří si herní měnu koupili za reálné dolary. SoE totiž o těchto věcech mlčí, hráči se dočkali pouze obecného vysvětlení a rady, aby v případě problémů kontaktovali technickou podporu. Tak jako tak, razantní zákrok SoE byl narozdíl od razantního zásahu policie na CzechTeku provedený profesionálně a odpovídajícím způsobem.
Další zprávy z EQ2 jsou už příjemnější. Byl zahájen předprodej datadisku Desert of Flames. Datadisk přinese 10 nových úrovní, 30 nových oblastí, desítky nových nepřátel, předmětů a také hlasové projevy hráčských postav, které doposud, narozdíl od plně namluvených NPC, zarytě mlčely. Přibude také možnost boje mezi hráči v aréně. Spuštění datadisku doprovází také komplexní přepracování celého soubojového systému, které vzbuzuje trochu obavy jako každá změna, ale nevypadá zatím nijak tragicky.
Dobrou zprávou je pro případné zájemce o EQ2 také cena. Datadisk spolu s původní hrou se prodává za 29,99 Euro s poštovným v ceně. Pokud si objednáte krabici v předstihu, dostanete ve hře ještě úžasnou opičku. K dispozici bude také elektronická verze. Jen připomenu, že měsíc hraní stojí při koupi předplaceného kupónu stále 299 korun (objednávky na everquest@playman.cz).
Další zpráva ze společnosti Sony Online Entertainment hovoří o zapojení hry Planetside do reklamní sítě Massive, kterou úspěšně využívá například Anarchy Online, kterou jsem vychvaloval před čtrnácti dny. Planetside nabízí Sony v rámci svého StationPassu, hra obecně má poměrně malou hráčskou základnu a umístění reklam do herního sci-fi prostředí má pomoci získat více peněz na údržbu a vývoj hry. O zavedení reklam do EverQuestu I a II se neuvažuje, ostatně by to byla sebevražda, billboard inzerující film Deuce Bigalow: European G
igolo by na zdi Qeynoského hradu vypadal vážně blbě. Poslední novinkou ze SoE je oficiální přechod hry Matrix Online pod křídla SoE a jeho zařazení do StationPassu. K přesunu došlo 15. srpna a hráči, kterých se přesun dotkl, dostanou měsíc herního času zdarma a ve hře si budou moci vybrat jeden ze dvou zajímavých předmětů – brýlí a pláště. Podmínkou pro hraní Matrixu se stává zřízení uživatelského účtu služby Sony Station, který je zdarma. Noví hráči si musejí koupit herního klienta a registrace účtu už potom proběhne také přes Station účet jako u ostatních her nabízených společností Sony Online Entertainment.
Blizzard také zatíná tipec podvodníkům, nabízí omezenou zkušební verzi
Blizzard se rozhodl, že se musí udělat něco s tisíci podvodníky, kteří používají různé nepovolené programy a úpravy herního kódu, které jim poskytují výhodu oproti hráčům poctivým. Používání nepovolených pomůcek má zabránit skenování procesů běžících na počítačích hráčů při spuštění World of Warcraft.
Někteří hráči, dle mého názoru podle hesla „potrefená husa se ozve“, vyvolali vlnu odporu, ve které se ohánějí svými právy, specificky právem na soukromí, které má Blizzard porušovat. Hlasitě jsou vyjadřovány obavy, že Blizzard může prostřednictvím tohoto systému provádět nepředstavitelně špatné věci. Jako třeba odhalení oněch zakázaných programů typu speedhack. Blizzard v prohlášení na oficiálních diskusních fórech uvedl, že společnost nezjišťuje žádné osobní údaje. Ani nepotřebuje, čísla kreditek hráčů už stejně má.
Podobnou situaci kdysi řešilo SoE v původním Everquestu a po protestech svůj systém skutečně deaktivovalo. Blizzard ale toto srovnání odmítá a upozorňuje na licenční ujednání, ve kterém si právo provádět kontrolu počítače na přítomnost zakázaného software vyhrazuje. Problém je v tom, že drtivá většina hráčů tzv. EULA nečte, z velké části proto, že jde o dlouhé málo srozumitelné dokumenty v jazyce právníků.
Mnohem příznivějšího přijetí se dočkala jiná aktivita Blizzardu – spuštění trial programu pro nové hráče. Blizzard si vybral zatím dva americké herní časopisy a jejich čtenářům nabízí možnost hru 14 dní zkoušet bez placení. Tento herní klient obsahuje určitá omezení. Maximální úroveň postavy je 20, nelze nasbírat více než 10 zlaťáků a jsou omezeny i možnosti komunikace a obchodování. Důvodem je podle Blizzardu opět snaha chránit platící hráče před šmejdem ze Země – trial účty jsou v řadě her zneužívány k podvodům nebo spamování. Everquest 2 také nenabízí klasický trial, přestože má mnohem méně hráčů, ale omezuje pobyt neplatících hráčů na startovní ostrov. Amerika je daleko, zkuste zatlačit na redakce českých papírových časopisů. Mimochodem šéfredaktor Bonuswebu se nezadržitelně blíží maximální úrovni 60, teď už víme, co dělal o dovolené.
PS: spekuluje se o oznámení datadisku k WoW na akci BlizzCon, informace je ale nepotvrzená, k dění na BlizzConu se ale určitě vrátíme.
Číňané zatínají tipec mladým hráčům, chystají restrikce
Na Bonuswebu jste už možná zaznamenali krátkou zprávu o nové právní úpravě online hraní v Čínské lidové republice. Al eprotože je to zajímavá zprávy, připomeneme si ji. Čínské úřady oznámily zákaz hraní online her, ve kterých je možné zabít postavy ostatních hráčů, lidem mladším osmnácti let. Čínské ministerstvo kultury spolu s Ministerstvem pro informační průmysl dalo za úkol provozovatelům online her vyvinout systém ověřování identity.
Hráči tak před začátkem hraní budou muset zadat číslo občanského průkazu. Je ale otázka, kdo a jak bude kontrolovat, jestli hráč zadává číslo své občanky. Další omezení online hraní bude spočívat v automatickém odpojení hráče po uplynutí určitého časového limitu. A nakonec, došlo také ke zpřísnění podmínek pro udělení licence pro provoz online her na území Číny, hlavním požadavkem je základní jmění ve výši přesahující milion dolarů v místní měně (10 milionů juanů).
Důvodem pro toto rozhodnutí je přesvědčení čínských úřadů, že hry zahrnující zabíjení postav ostatních hráčů poškozují mladou mysl. Rozhodnutí se týká i v Číně nesmírně úspěšného Světa Warcraftu.
Linden Labs zatnuli tipec sexuálním hrátkám v části Second Life
Titulek není tak úplně přesný. Virtuální svět Second Life, který tvoří v podstatě pouze výtvory hráčů, a který nabízí nepřeberné množství sexuálních motivů a služeb, nikomu tipec nezatnul. Pouze společnost Linden labs spustila novou verzi hry, která je určená nezkažené mládeži pod názvem Teen Second Life. Doposud si nedospělci mohli zahrát Second Life jen na zapřenou, účty patřící mládeži do 18 let provozovatel po zjištění této skutečnosti likvidoval.
V první fázi byl herní svět holý, ale hráči z dospělé verzi poskytli pro Teen Second Life řadu objektů. Další předměty, budovy a další vybavení si musejí pubertální hráči vytvořit sami s pomocí nástrojů uvnitř hry. Pokud vás láká prožít Druhý život a umíte to s grafickými programy, můžete si Second Life koupit za 10 dolarů. Tento základní účet nabízí menší finanční příjem, menší možnosti budování a podobně. Neomezený účet, který nabízí vlastnictví pozemku a možnost budovat na něm trvalé stavby stojí 10 dolarů měsíčně. K dispozici je také sedmidenní zkušební verze.
A ještě jedna rychlá zpráva na konec: Beta Irth Online se dostala do třetí fáze, autoři hry přidali zejména obsah získaný ze zrušené MMORPG Wish. Registrovat se můžete na webu hry.
A na úplný závěr malý hudební a kulinární tip.