Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Online Světy: Nehrajte jen na sebe

  12:09
Život hrdiny, zachránce světa *** EverQuest od krušných počátků až na konec *** MMORPG míří do kapes a na mobily *** Shadowbane bude zdarma i dál, autoři chystají i novou hru *** Webová MMORPG pro hippíky

Minulé online světy přinesly povzbudivou zprávu o vývoji datadisku pro hru Horizons: Empire of Istaria. Odlišnost hry nespočívala jen v možnosti hrát v podobě draka, který mohl i létat. Hra měla velice silnou, soudržnou komunitu hráčů. Nespojila je nutnost bojovat ve skupinách nebo nutnost vzájemně obchodovat. Bez obojího se dalo žít. Společnost se ve hře tmelila nutností spolupracovat na obrovských projektech, které po splnění úkolu přinesly zajímavou odměnu. Tento motiv je dnes už poměrně častý, ale stále je využíván omezeně, protože vyžaduje hodně práce ze strany vývojářů, herní engine, který je schopný provádět dynamické změny, ideálně bez nutnosti odstávky a aplikace doplňků na server i na počítače hráčů.

Představte si, že ve hře narazíte na obrovskou řeku, přes kterou kdysi vedl most. Dnes ho připomíná jen několik klád a pozůstatky pilířů smutně trčících k zamračenému nebi. Jen bohové vědí, kdo po mostě chodil, proč ho někdo vůbec postavil. Co se skrývá na druhé straně? Má smysl pátrat? Vydat se proti proudu a hledat brod? Lidská, a nejen lidská, zvědavost je silná.

Po týdenní výpravě už víme, co skrývá druhý břeh. Opuštěné město, rozbořené. Snad vypálené. Brzy už víme, že nablízku je nejen les, ale také vzácné kovy. Rodová rada rozhodne. Město obnovíme a postavíme most. Takový podnik si žádá přispění každého muže. Cesty jsou nebezpečné, dřeva, kamení i kůží je potřeba nepočítaně. Někdo musí postavit nové domy, otesat kameny, zbudovat krovy. Potrvá dlouho, než bude zbudován portál, který novou osadu spojí s vyspělými městy silnou magií, která otevře bránu obchodu a přinese bohatství a blahobyt těm, kteří se ve ztraceném městě usadí.

I když předchozí text působí tak trochu jako reklama na socialismus, blíže má k základu tohoto zprofanovaného slova. Ke společnosti. Horizons nabídly možnost každému přispět podle jeho možností. Na obnovování válkou poničené země či osvobození nové inteligentní (hratelné) rasy se mohli podílet i hráči, kteří měli jen chvilku času, stačilo sbírat suroviny nebo zabíjet zvěř a stahovat ji z kůže. Nebo nosit suroviny na místo stavby, či nosiče doprovázet a hlídat před útoky…

Nemusíme jen vzpomínat. Podobný přístup, v různých provedeních s různou náročností a délkou trvání, se vyskytuje i v jiných hrách. EverQuest 2 přiměl hráče k vybudování gryfinních věží, které urychlují a usnadňují pohyb po Stepích a nektulosském pralese. Bohužel, v případě EQ2 trvala celá snaha příliš krátce a komunitu nespojila, posílila jen postavení už silných uskupení. Další „světové události“ v EQ2 jsou určené jen malým skupinám a k náboji Horizons mají daleko. Ani World of Warcraft nezůstal stranou. Otevření Bran Ahn Quiraj připomínalo budování portálů v Horizons, ale pánové z Blizzardu to maličko přehnali s požadavky na množství a kvalitu materiálů. Přesto se podařilo přimět hráče ke spojení sil.

Pouze na spolupráci hráčů staví netradiční MMORPG A Tale in the Desert, která hráče vůbec nenechává bojovat, ale nabízí jim možnost vybudovat impérium prostřednictvím práce, spolupráce a diplomacie. Výjimečný je Příběh v poušti i tím, že má začátek a konec. To má samozřejmě své kouzlo.

Trochu jinak to chce zkusit Sony Online Entertainment s novým typem serverů pro svůj původní a stále překvapivě úspěšný EverQuest. Nový server „Progression“ přinese hráčům možnost užít si hru od začátku, tak, jako první hráči před sedmi lety. Nejprve tedy bude server kopírovat stav obsahu krabice s původní hrou, bez datadisků a vylepšení. Přídavky si zpřístupní sami hráči splněním úkolů, pobitím speciálních nepřátel, koordinovanou spoluprací. Sony zatím nestanovilo přesná pravidla, ale očekává, že na úroveň aktuálních serverů se progression dostane za rok. A pak vše možná začne znovu. Pro vývojáře to není úplně jednoduché, museli nejen sáhnout k některým úpravám (odstranění příliš silných předmětů, například), ale protože neexistuje archiv přesně zaznamenávající stav při jednotlivých updatech hry, musí se spousta prvků ve hře vytvářet znovu, po paměti. S tím pomáhají veteráni, kteří si pamatují kde co, popřípadě mají obrovské knihovny obrázků či záznamů v deníčcích. Zajímavé? Nebojte se, část grafických vylepšení ve hře zůstane, i když nostalgické hráče by i změna grafiky mohla mrzet. Rozvoj začne koncem června.

MMORPG míří do kapes a na mobily
John Carmack, kterého netřeba představovat, se stále více soustředí na hry pro mobilní telefony. Po Doomu a Skřetech s Elfy ho zaujala myšlenka vytvoření skutečné MMORPG pro mobilní telefony. Nenáročná grafika a jednoduché programování totiž výrazně snižují náklady na vývoj, zatímco potenciál zisku je veliký. A to přesto, že hraní na mobilech se věnuje relativně malé procento západních hráčů. Žádné detaily Carmack zatím nezveřejnil, ale třeba se dočkáme.

Pokud to nevyjde na mobilech, může nás zachránit Nintendo. Pro Nintendo DS totiž už MMORPG skutečně někdo vyvíjí. Korejská společnost CRO se rozhodla převést na dvojobrazovkovou hračku svou dvojrozměrnou RPG „Javorový příběh“, která však nemá nic do činění s kanadskými hokejisty. Hra už na platformě PC vydělala 15 milionů dolarů prodejem herních předmětů, uvidíme, jak se jí bude dařit na Nintendu.

Shadowbane bude zdarma i dál, autoři chystají i novou hru
Uzavření vývojového studia Wolfpack, které stojí za PvP zaměřenou online hrou Shadowbane bylo spojeno se zrušením měsíčních poplatků (ke zrušení poplatků došlo o něco dříve, než byl oznámen konec Vlčí smečky, jen pro přesnost). Hráči to sice přivítali, ale zároveň tato zpráva vzbudila nejistotu ohledně budoucnosti Shadowbane. Ubisoft se rozhodl hru nadále podporovat. Zatím není jasné, jakým způsobem bude probíhat její financování, ale k znovuzavedení měsíčních poplatků už pravděpodobně nedojde. O hru se bude starat nově založené studio Stray Bullet Games, které tvoří z větší části lidé z původního Wolfpacku. Kromě záplatování se Shadowbane se budou Zbloudilé kulky pokoušet o vývoj MMORPG nové generace. Snad se trefí do terče a získají pro nový projekt finance a hlavně hráče.

Webová MMORPG pro hippíky
Mobilní MMORPG nejspíš nejsou tak daleko. V Javě, která na mobilní platformě slouží k vývoji her nejčastěji, funguje řada online her na webu. Novým přírůstkem do jejich řad je Nikde jinde a dál. Nowhere else and beyond nabízí hráčům možnost vytvářet vlastní úkoly pro ostatní, plnit již hotové úkoly a bojovat v pseudo 3D prostředí nazíraném z ptačího pohledu, vytvářet celé vlastní ostrovy podobně jako v Second life a tak dále a tak podobně. Aktuálně hra nabízí 197 questů, to je více, než kolik jich má profesionální Dungeons & Dragons Online, ale to není vhodné srovnání. EQ2 jich má tisíce, WoW také přesáhl řád stovek menších i rozsáhlých úkolů. Ale je to zadarmo. A proč pro hippíky? Protože autoři hry doporučují pro lepší výsledky Firefox a to je přece hippíckej software.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední, slíbil Netflix

Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...