Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online Světy: Nehrajte jen na sebe

  12:09aktualizováno  8:31
Život hrdiny, zachránce světa *** EverQuest od krušných počátků až na konec *** MMORPG míří do kapes a na mobily *** Shadowbane bude zdarma i dál, autoři chystají i novou hru *** Webová MMORPG pro hippíky

Minulé online světy přinesly povzbudivou zprávu o vývoji datadisku pro hru Horizons: Empire of Istaria. Odlišnost hry nespočívala jen v možnosti hrát v podobě draka, který mohl i létat. Hra měla velice silnou, soudržnou komunitu hráčů. Nespojila je nutnost bojovat ve skupinách nebo nutnost vzájemně obchodovat. Bez obojího se dalo žít. Společnost se ve hře tmelila nutností spolupracovat na obrovských projektech, které po splnění úkolu přinesly zajímavou odměnu. Tento motiv je dnes už poměrně častý, ale stále je využíván omezeně, protože vyžaduje hodně práce ze strany vývojářů, herní engine, který je schopný provádět dynamické změny, ideálně bez nutnosti odstávky a aplikace doplňků na server i na počítače hráčů.

Představte si, že ve hře narazíte na obrovskou řeku, přes kterou kdysi vedl most. Dnes ho připomíná jen několik klád a pozůstatky pilířů smutně trčících k zamračenému nebi. Jen bohové vědí, kdo po mostě chodil, proč ho někdo vůbec postavil. Co se skrývá na druhé straně? Má smysl pátrat? Vydat se proti proudu a hledat brod? Lidská, a nejen lidská, zvědavost je silná.

Po týdenní výpravě už víme, co skrývá druhý břeh. Opuštěné město, rozbořené. Snad vypálené. Brzy už víme, že nablízku je nejen les, ale také vzácné kovy. Rodová rada rozhodne. Město obnovíme a postavíme most. Takový podnik si žádá přispění každého muže. Cesty jsou nebezpečné, dřeva, kamení i kůží je potřeba nepočítaně. Někdo musí postavit nové domy, otesat kameny, zbudovat krovy. Potrvá dlouho, než bude zbudován portál, který novou osadu spojí s vyspělými městy silnou magií, která otevře bránu obchodu a přinese bohatství a blahobyt těm, kteří se ve ztraceném městě usadí.

I když předchozí text působí tak trochu jako reklama na socialismus, blíže má k základu tohoto zprofanovaného slova. Ke společnosti. Horizons nabídly možnost každému přispět podle jeho možností. Na obnovování válkou poničené země či osvobození nové inteligentní (hratelné) rasy se mohli podílet i hráči, kteří měli jen chvilku času, stačilo sbírat suroviny nebo zabíjet zvěř a stahovat ji z kůže. Nebo nosit suroviny na místo stavby, či nosiče doprovázet a hlídat před útoky…

Nemusíme jen vzpomínat. Podobný přístup, v různých provedeních s různou náročností a délkou trvání, se vyskytuje i v jiných hrách. EverQuest 2 přiměl hráče k vybudování gryfinních věží, které urychlují a usnadňují pohyb po Stepích a nektulosském pralese. Bohužel, v případě EQ2 trvala celá snaha příliš krátce a komunitu nespojila, posílila jen postavení už silných uskupení. Další „světové události“ v EQ2 jsou určené jen malým skupinám a k náboji Horizons mají daleko. Ani World of Warcraft nezůstal stranou. Otevření Bran Ahn Quiraj připomínalo budování portálů v Horizons, ale pánové z Blizzardu to maličko přehnali s požadavky na množství a kvalitu materiálů. Přesto se podařilo přimět hráče ke spojení sil.

Pouze na spolupráci hráčů staví netradiční MMORPG A Tale in the Desert, která hráče vůbec nenechává bojovat, ale nabízí jim možnost vybudovat impérium prostřednictvím práce, spolupráce a diplomacie. Výjimečný je Příběh v poušti i tím, že má začátek a konec. To má samozřejmě své kouzlo.

Trochu jinak to chce zkusit Sony Online Entertainment s novým typem serverů pro svůj původní a stále překvapivě úspěšný EverQuest. Nový server „Progression“ přinese hráčům možnost užít si hru od začátku, tak, jako první hráči před sedmi lety. Nejprve tedy bude server kopírovat stav obsahu krabice s původní hrou, bez datadisků a vylepšení. Přídavky si zpřístupní sami hráči splněním úkolů, pobitím speciálních nepřátel, koordinovanou spoluprací. Sony zatím nestanovilo přesná pravidla, ale očekává, že na úroveň aktuálních serverů se progression dostane za rok. A pak vše možná začne znovu. Pro vývojáře to není úplně jednoduché, museli nejen sáhnout k některým úpravám (odstranění příliš silných předmětů, například), ale protože neexistuje archiv přesně zaznamenávající stav při jednotlivých updatech hry, musí se spousta prvků ve hře vytvářet znovu, po paměti. S tím pomáhají veteráni, kteří si pamatují kde co, popřípadě mají obrovské knihovny obrázků či záznamů v deníčcích. Zajímavé? Nebojte se, část grafických vylepšení ve hře zůstane, i když nostalgické hráče by i změna grafiky mohla mrzet. Rozvoj začne koncem června.

MMORPG míří do kapes a na mobily
John Carmack, kterého netřeba představovat, se stále více soustředí na hry pro mobilní telefony. Po Doomu a Skřetech s Elfy ho zaujala myšlenka vytvoření skutečné MMORPG pro mobilní telefony. Nenáročná grafika a jednoduché programování totiž výrazně snižují náklady na vývoj, zatímco potenciál zisku je veliký. A to přesto, že hraní na mobilech se věnuje relativně malé procento západních hráčů. Žádné detaily Carmack zatím nezveřejnil, ale třeba se dočkáme.

Pokud to nevyjde na mobilech, může nás zachránit Nintendo. Pro Nintendo DS totiž už MMORPG skutečně někdo vyvíjí. Korejská společnost CRO se rozhodla převést na dvojobrazovkovou hračku svou dvojrozměrnou RPG „Javorový příběh“, která však nemá nic do činění s kanadskými hokejisty. Hra už na platformě PC vydělala 15 milionů dolarů prodejem herních předmětů, uvidíme, jak se jí bude dařit na Nintendu.

Shadowbane bude zdarma i dál, autoři chystají i novou hru
Uzavření vývojového studia Wolfpack, které stojí za PvP zaměřenou online hrou Shadowbane bylo spojeno se zrušením měsíčních poplatků (ke zrušení poplatků došlo o něco dříve, než byl oznámen konec Vlčí smečky, jen pro přesnost). Hráči to sice přivítali, ale zároveň tato zpráva vzbudila nejistotu ohledně budoucnosti Shadowbane. Ubisoft se rozhodl hru nadále podporovat. Zatím není jasné, jakým způsobem bude probíhat její financování, ale k znovuzavedení měsíčních poplatků už pravděpodobně nedojde. O hru se bude starat nově založené studio Stray Bullet Games, které tvoří z větší části lidé z původního Wolfpacku. Kromě záplatování se Shadowbane se budou Zbloudilé kulky pokoušet o vývoj MMORPG nové generace. Snad se trefí do terče a získají pro nový projekt finance a hlavně hráče.

Webová MMORPG pro hippíky
Mobilní MMORPG nejspíš nejsou tak daleko. V Javě, která na mobilní platformě slouží k vývoji her nejčastěji, funguje řada online her na webu. Novým přírůstkem do jejich řad je Nikde jinde a dál. Nowhere else and beyond nabízí hráčům možnost vytvářet vlastní úkoly pro ostatní, plnit již hotové úkoly a bojovat v pseudo 3D prostředí nazíraném z ptačího pohledu, vytvářet celé vlastní ostrovy podobně jako v Second life a tak dále a tak podobně. Aktuálně hra nabízí 197 questů, to je více, než kolik jich má profesionální Dungeons & Dragons Online, ale to není vhodné srovnání. EQ2 jich má tisíce, WoW také přesáhl řád stovek menších i rozsáhlých úkolů. Ale je to zadarmo. A proč pro hippíky? Protože autoři hry doporučují pro lepší výsledky Firefox a to je přece hippíckej software.

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

Ubisoft cenzuruje nahé sochy ve výukovém módu Assassin’s Creed: Origins

Cenzura v Assassin’s Creed: Origins

Až příliš puritánsky se zachovali autoři hry Assassin’s Creed: Origins. V jinak historicky přesné hře totiž...

Overwatch jako bojovka? Fanouškovské video ukazuje, že by to šlo

Overwatch Fighter

Podívejte se, jak by to nejspíš vypadalo, kdyby chtěl Blizzard udělat z Overwatche bojovku.

K doplňku do simulátoru přibalili autoři i malware. Prý pro boj s piráty

The FSLabs A320

Autoři doplňků do leteckých simulátorů přibalili k hernímu obsahu škodlivý software, který mohl z počítače ukrást...

Najdete na iDNES.cz