Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online Světy: Nové možnosti

  12:11aktualizováno  3:40
Sony nabídne Planetside zdarma *** Ztracení ráje se odkládá *** Marcipán a MMORPG k sobě mají velmi blízko *** Investice 26 000 dolarů za ostrov už přináší zisk *** Herní xenofobie ve WoW a další zprávy

Vezměte si Google. Miliardové impérium, které za své peníze vděčí jedinému – reklamě. Reklama dokáže zaplatit provoz vyhledávače a obrovské baterie serverů, které udržují aktuální databázi miliard webových stránek. Zaplatí odborníky, vývoj nových produktů a služeb. Reklama přináší prostředky provozovatelům zpravodajských serverů, erotických stránek, herních portálů a nakonec, reklama platí i bezplatně rozdávané noviny Metro nebo 24.

Není vlastně, proč se divit, že i opravdu kvalitní počítačové hry mohou být sponzorovány reklamou. Když Funcom spustil projekt bezplatného hraní Anarchy Online pro zájemce, kterým stačí základní hra bez datadisků, málokdo věřil, že jde o rozumný krok, který přinese do firemní pokladničky peníze. Ale projekt běží už druhým rokem. Velká část hráčů si raději zaplatila datadisky, které nabízejí více zbraní, větší možnosti rozvoje postavy a více zábavy. Ostatní při hraní sledují reklamu zobrazovanou na billboardech ve hře. Ve světě budoucnosti reklama vypadá přirozeně. Ostatně o tom jsme už na Bonuswebu psali mnohokrát.

Když se ale objevila první zpráva o tom, že scifi MMORPG zdarma zpřístupní i Sony Online Entertainment, bylo to překvapení. A to přesto, že Planetside trpěla odlivem hráčů a SOE do ní nechtělo příliš investovat. Nasazení reklamní technologie společnosti Massive Network hráči brali jako úlitbu bohům, která měla zaručit další provoz hry. Nyní se situace změnila. Od poloviny února se hra otevře všem zájemcům, kteří budou moci hrát bez placení. Budou však omezeni, co do výzbroje a výstroje – v PvP bitvách proti platícím hráčům tak nebudou mít příliš velké šance. Což ale nemusí vadit, i v množství je síla, nejen v lepších zbraních a uvolnění hry přinese pravděpodobně desítky tisíc nových hráčů, kteří hru oživí.

SOE se nespoléhá na samotné lákadlo v podobě „bezplatného“ hraní a nabídne přepracovaný úvod do hry, která by měla být snáze pochopitelná a zábavnější. Vývojáři chystají i další vylepšení, nové zbraně jako rakety vzduch-vzduch nebo speciální slavnostní meč, který dostanou jen ti nejlepší. Planetside představuje křížence MMORPG a 3D střílečky. Vzhledem k zaměření tohoto žánru má Planetside „zdarma“ pod označením „Fodder Program“ stanovené zvláštní datum spuštění – 14. únor, svátek zamilovaných. Možná tak chce Sony projevit svou lásku k hráčům. Do té doby máte spoustu času seznámit se s hrou na oficiálních webových stránkách. Hráči, kteří si Planetside někdy platili, mají nyní také možnost vrátit se na celý měsíc bez poplatků. Snad se Planetside bude dařit podobně, jako Anarchy Online.

Anarchy Online – pokud Anarchy Online hrajete, ale nesledujete herní fóra, máme ne úplně veselou zprávu. Doba mechů se trochu vzdaluje. Nový datadisk, který umožní hráčům bojovat v těle obřích válečných monster, byl odložen, protože vývojáři věnují větší úsilí vylepšování již existujících herních prvků. Pracují zejména na obsahu pro hráče na nejvyšších úrovních. Těch je totiž hodně, za hraní platí, ale chvílemi se začínají nudit. Příští bezplatný update tak nabídne 60 nových questů v oblasti Shadowlands, patch už je na testovacím serveru. Hráči WoW a EQ2 se ušklíbnou, ale na poměry Anarchy Online je 60 příběhových úkolů opravdu úctyhodné číslo. Datadisk Lost Eden je ve fázi alfa – základní herní mechanismy jsou hotovy, ale zbývá spousta práce v jejich vylaďování, doplňování nové grafiky a odstraňování chyb.

ArchLord – Codemasters jsou docela odvážní, po oznámení hry RF a zahájení betatestování, představil tento vydavatel plán uvést na západní trh další asijskou online hru zaměřenou na souboje hráčů mezi sebou. ArchLord má s sebou podle tiskové zprávy nést unikátní přístup k vyhodnocování hráčských akcí – nejvyšší odměnou pro toho nejlepšího bude postavení všemocného vládce – ArciPána Marcipána. Na oficiálních stránkách se zatím lze přihlásit pouze k odběru elektronického zpravodaje. Prostředkem k získání kontroly nad světem mají být relikvie, které je možné získávat díky týmové spolupráci silných skupin. Spuštění v USA a Evropě by se ArchLord měl dočkat na podzim tohoto roku. Do té doby se jistě objeví podrobnější informace o herních principech a vývoji postav. Jisté je zatím pouze akční pojetí a typicky asijská grafika, která má i u nás dostatek fanoušků.

Project Entropia – O vysokých investicích do virtuálního majetku ve hře Project Entropia jsme už psali. Ačkoliv se koupě neexistujícího ostrova za 26 000 zdála jako šílenost, jeho majitel věděl, co dělá. Náklady na nákup se mu už totiž vrátily pouhý rok od zaplacení. Takovou návratnost v reálném životě poskytují jen nejrizikovější spekulace a zločinné operace. Ještě dříve, než se informace o tom, že se koupě ostrova vyplatila, zaplatil další člověk 100 000 za vesmírnou stanici se spoustou prostoru, mnoha byty a dalšími lákadly.

Majitel ostrova si na své peníze přišel prodejem půdy a také prodejem loveckých lístků. Povolenka na jeden den pohybu na ostrově stojí 50 dolarů, šikovní hráči ale mohou získat kořist v hodnotě tisíc dolarů, takže o zájemce není nouze. Nový vlastník vesmírného zábavního parku chce svůj majetek pojmenovat Club Neverdie. O návratnost investice se má postarat i spolupráce s hudebními studii, pronájem bytů, prodej vstupenek a také pořádání nejrůznějších sportovních událostí.

World of Warcraft – situace obvyklá ve většině úspěšných MMORPG se vyhrotila ve Světě Warcraftu (nebo válečnického umění?). Šíří se tam zvláštní přijímací rituál při vytváření loveckých družin. Hráč s pro Američany/Evropany exotickým jménem je požádán o malý rozhovor v angličtině. Pokud má špatnou gramatiku a hovoří lámaně, místo ve skupině nedostane. Tento postup má být odpovědí na výskyt čínských hráčů, kteří často ve skupinách získávají cennou kořist (a brání v přístupu k ní ostatním), aby ji prodali a utržené herní peníze prodali za reálné americké dolary.

Když pominu, že v podobném testu by neuspěli jen Číňané, ale také většina českých hráčů, pořád je to naprostá pitomost. Takzvaní „farmáři“ totiž pracují spíše ve skupinách, kdy jeden Číňan ovládá několik postav najednou, ostatní hráče vůbec nepotřebuje, nevidí důvod, proč by se měl dělit o odměny s někým ve skupině. Z WoW ale máme i lepší zprávy. Třeba to, že v Evropě už je milion hráčů WoW, přičemž ještě před rokem byla velikost evropského MMORPG trhu odhadována na 250 tisíc lidí ochotných platit měsíční bakšiš za online hraní.

Star Wars Galaxies – vývojáři SWG se snaží udržet hráče lepším informováním o připravovaných změnách. Chystaný update 27 byl trochu odložen, jeho hlavním cílem je vylepšit těžké zbraně, používání špiónských dovedností a další úpravy schopností rytířů Jedi. Brzy se hráči dočkají možnosti změnit nastavení primárního a sekundárního režimu střelby. Kosmetickou změnou bude opětovné zprůhlednění oken vesmírných korábů Y-8. Vyřešit se podařilo také problémy se správou hráčských organizací. Majitele světelných mečů vyrobených před updatem číslo 25 snad potěší zvýšení jejich dosahu na pět metrů. Sakra nebezpečné šavle.

EVE Online – u nás spíše méně známá vesmírná MMORPG zaměřená na vzájemné boje hráčů ve vesmíru, těžbu surovin a meziplanetární obchodování slaví významný úspěch. V uživatelském hlasování specializovaného serveru MMORPG ve všech čtyřech kategoriích, ve kterých byla nominována. A nejsou to žádné doplňkové kategorie: Nejlepší grafika, nejlepší provozovatel hry, nejlepší PvP a nakonec i nejlepší online hra roku 2005 vůbec. S WoW se EVE nemůže rovnat, co do počtu hráčů, ale 22 000 současně nalogovaných hráčů je slušný výsledek. Více informací o EVE Online najdete na oficiálních stránkách, dvoutýdenní zkušební přístup do hry můžete získat na serveru mmorpg.com, potřeba je aktivní uživatelský účet (zdarma), pro vyzkoušení hry není potřeba platební karta.

A jestli vás neoslovila ani jedna z her, kterým se dnes Online světy věnovaly, můžete zkusit něco jiného. Zábava téměř zaručena.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Původní začátek Mafie 3 byl prý tak drsný, že ho autoři nemohli vydat

Mafia III (PS4)

Mafia 3 prý měla na samém začátku obsahovat velice kontroverzní scénu, ale autoři ji nakonec nepoužili. Nejen, že ji ze...



Najdete na iDNES.cz