Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online světy: panďuláci se vrací

aktualizováno 
Sims Online s novým názvem a v základu zdarma, ekonomika EVE Online roste, Sony hledá slečny a Guild Wars slaví

The Sims: Příběhy trosečníků

The Sims se stali v podstatě legendou, která snese porovnání možná jen s Tetrisem. Hra, v níž ovládáte osudy malých Simáků a Simaček, totiž dokázala zaujmout neuvěřitelně širokou hráčskou základnu – k počítačům přilákala malé děti, dospívající slečny, dospělé paní a překvapivě i přeborníky na Counter-Strike. Celkový prodej obou dílů hry a nespočtu datadisků dosáhl podle Wikipedie 70 milionů kusů. I proto bylo docela překvapením, že MMORPG podoba The Sims Online (TSO) znamenala v podstatě propadák.

Své hráče si sice online verze The Sims našla, ale ve srovnání s The Sims nebo The Sims 2 to byla jen Popelka. A problém nebyl v měsíčním poplatku 10 dolarů, fanoušci série dávají průběžně za přídavky do hry mnohem větší peníze. Problém byl v nudě, nefungující ekonomice a nulové podpoře ze strany EA.

Nyní Electronic Arts představili novou hru/službu EA-Land, která staví na základě TSO,částečně z ní odmazává poplatky a naopak přidává nové funkce v podobě uživatelského obsahu a dalších věcí. A ještě jedna hezká věc – o vývoj EA-Land se stará Luc Barthelet, jeden z původních tvůrců hry, který se do EA po letech vrátil, což nejspíš potěší hlavně skalní fanoušky. I ti ostatní ale mohou těžit z toho, že za "anonymní" hrou vidí konkrétního člověka, na kterého mohou v případě nouze nadávat.

A co tedy EA-Land slibuje, aby přilákala hráče? Hlavně chce rozšířit herní a komunikační možnosti. Zjednodušeně, a nepříliš pozitivně, nahlíženo, vypadá EA-Land jako pokus o druhý Second Land. Všech 12 původních serverů TSO se transformuje do jediného herního světa, který má být stokrát větší než původní města. Stávající hráči The Sims Online si budou moci přednostně zabrat pozemky ještě před příchodem nových hráčů. Nákup pozemků přitom bude podle všeho vyžadovat předplatné či mikrotransakce, popřípadě obojí. Ostatně bez poplatků nebo kupování virtuální měny toho hráč v EA-Landu vůbec moc nepořídí.

Dalším prvkem, který má ke EA-Landu přitáhnout pozornost zejména amerických hráčů je propojení hry s oblíbenými sociálními sítěmi, jako je Facebook, či umožnění přístupu k herním informacím prostřednictvím iPhonu a dalších mobilních zařízení.
Hodnotit šance EA-Landu na úspěch je předčasné, ale rozhodně to bude lepší než původní Sims Online. Možná, že se EAL podaří dosáhnout podobné návštěvnosti, jakou má Second Land, ale i o tom už všichni víme, že to není žádný megaúspěch.

Ekonomika EVE Online roste
I v ČR oblíbená vesmírná online hra EVE zaměřená na vzájemné souboje mezi hráči klade velký důraz na svou fungující ekonomiku. I z tohoto důvodu provozovatel hry začal vydávat "finanční zprávy". Aktuálně došlo ke zveřejnění údajů za poslední čtvrtletí roku 2007, na kterých se významně podepsalo vydání datadisku Trinity s lepší grafikou a novým obsahem.  Díky tomu došlo k výraznému nárůstu obchodů s cennými i běžnými kovy. V případě cenných nerostů šlo o meziroční nárůst o 250 %, u běžných nerostů meziroční růst činil 180 %. Rostly i další ukazatele, které provozovatel EVE Online měří, včetně ekvivalentu hrubého národního produktu.

Pro laiky je samozřejmě nejzajímavější informace o počtu hráčů. I tu ekonomická zpráva obsahuje. Ke konci uplynulého roku měla Eve Online 220 000 aktivních předplatitelů, to je o 14 % více než ke konci třetího čtvrtletí. Do konce roku 2008 by pak vesmír EVE online mělo obývat 250 000 hráčů, což je realistický odhad, a přitom stále pěkný výsledek.

Stejně tak je i z pohledu nezúčastněného pozorovatele pozoruhodné, jak přesně ekonomika EVE online funguje na stejných základech, jako skutečný svět obchodu. To je jeden z důvodu, proč s provozovatelem hry, společností CCP, navázal spolupráci helsinský Institute of Research Technology, který chce zjistit, jakým způsobem na sebe reálná a virtuální ekonomika působí.

Další zajímavou událostí v EVE Online je chystaná volba zástupců hráčů do Rady hvězdné správy, která představuje hráčský dohled nad provozem EVE Online. Tento orgán vznikl jako reakce na odhalené podvody uvnitř hry.

Sony hledá slečny
Sony Online Entertainment v rámci své akce na Game Developers Conference oznámili stipendium ve výši 10 000 dolarů pro studium na The Art Institutes pro ženu-vývojářku. Nejlépe vybavená (studijními předpoklady) kandidátka získá kromě školného také placenou stáž v některém z vývojových studií SOE.
Podmínky soutěže jsou bohužel trochu diskriminační – týkají se pouze stávajících studentek The Art Institutes. Pokud mezi ně náhodou patříte, svou přihlášku musíte poslat do konce května spolu se dvěma eseji a návrhem herního designu či nějakou kresbou.

Cílem soutěže o nejnadanější ženskou vývojářku je snaha o přilákání většího počtu žen do herního průmyslu, který zatím ovládají spíše muži. A školné je zase součástí projektu G.I.R.L. (Gamers in real life). Podle SOE už ženy hrají MMORPG i střílečky, ale stále chybí na straně vývojářů. A jedna vystudovaná vývojářka má být kamenem, který spustí lavinu. Ostatně SOE vyzvalo i další firmy, aby příklad G.I.R.L. následovali.

A když už jsme u SOE – firma chystá další aktualizaci EQ2, která ale tentokrát vypadá docela chudě. Balíček číslo 43 zatím obsahuje pouze dvě změny. Ta první se týká věcí do sbírek, to jsou takové ty blýskavé otazníčky roztroušené různě po zemi. Doposud sběr těchhle věcí skončil tím, že daná věc skončila rovnou v batohu, i když už jste měli deset stejných. Po vydání aktualizace se po sběru nejprve objeví okénko, které ukáže, co jste to vlastně sebrali. No a druhá změna se týká systému rozdělování kořisti mezi členy skupiny.

Hráči si budou moci vybrat dva nové režimy, a to automatické přidělení veškeré kořisti z jedné nestvůry jednomu hráči s tím, že systém obdaří postupně všechny hráče dokola, druhý režim umožňuje hráčům před losováním o předmět vyjádřit, zda předmět chtějí proto, že ho dokáží využít, nebo zda jej chtějí jen pro jeho hodnotu. Systém pak bude preferovat ty hráče, kteří předmět "potřebují".  Předpokládáme, že v rámci tohoto systému budou válečníci tvrdit, jak nutně potřebují kouzelnickou hůlku a naopak.

Guild Wars slaví
Necelé tři roky od vydání hybridní online hry GuildWars, která (pro neznalé) bez nutnosti platit měsíční poplatky nabízí něco jako fantasy ekvivalent Unreal Tournamentu, prodal vydavatel celkem 5 milionů krabic s původní hrou či některým ze tří datadisků během necelých tří let. Poslední popostrčení prodejů způsobilo srpnové rozšíření Eye of the North, které předznamenává  příchod Guild Wars 2.

Oslavu trochu ztrpčuje skutečnost, že meziroční prodeje GW ve čtvrtém čtvrtletí roku 2007 poklesly o 50 % - NCSoft to vysvětluje tím, že před rokem ve vánočním období vyšel datadisk Nightfall, zatímco letos bylo ze strany NCSoftu na vánočním trhu sucho. Do konce roku tak můžeme počítat s dalším poklesem prodejů, který by ovšem mělo zvrátit vydání Guild Wars 2, ale až v roce 2009 – na konec toho letošního se zatím chystá pouze testování.

Autor:




Nejčtenější

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.