Problém většiny online her, zejména těch nových, je nevyvážená obtížnost a pravidla. Během prvního roku od uvedení nové online hry dojde v 99,9 % případů k výrazným změnám v nastavení síly jednotlivých typů postav a jejich schopností. Cílem těchto úprav je zajistit vyvážený postup hráčů v prostředí s vyrovnanými šancemi. Problematika vyladění jednotlivých povolání je největší bolestí samotných hráčů, kteří se během svého hraní často setkají se změnami, které je mohou otrávit nebo dokonce odradit od dalšího hraní. Nejde ani tak o případy, kdy autoři hry postavu trochu oslabí, ale hlavně o situace, kdy změna vlastností postavy určitého povolání úplně změní styl hry.
Typickým příkladem jsou lučištníci, kteří to odnesou v každé hře nejhůře. Důvodem je jejich schopnost zranit na dálku bez toho, že by se vystavili nebezpečí. Například v Horizons se lučištníci dočkali zákazu pohybu při boji, každý pohyb znamená výrazně delší prodlevu před dalším výstřelem. Výsledkem je, že skoro nikdo nepoužívá luk, protože jde o slabou zbraň, která je navíc nyní pomalá a odbíhání od potvory a její postupné udolávání už nefunguje.
O procesu vyvažování povolání ale dokáže vyprávět každý hráč online her dlouhé hodiny, protože prostě jde o běžnou věc. Na vině je nedostatek času při testování hry, nedostatečná zpětná vazba testerů a samozřejmě také obyčejná lidská závist. I když většina online her odstupuje od soubojů mezi hráči, které skutečně vyžadují maximálně vyvážená povolání, lidské přirozenosti to nedá, a jakmile někdo vidí, že někdo jiný je silnější, rychlejší, obratnější, hezčí, nelíbí se mu to a začne si stěžovat.
Nářky na nevyváženost jsou vůbec evergreenem diskusních fór online her. A protože jsou vývojáři také jen lidé, často takovému verbálnímu nátlaku ustoupí a dotyčné povolání či vlastnost omezí nebo zruší. Nutno dodat, že často tuto snahu zavděčit se přeženou a po nějaké době následuje úprava opačným směrem. Toto nebezpečí online her je smutnou realitou a jednoduché řešení ve smyslu omezení vyčnívajícího povolání má přednost před opačným způsobem, tedy přidáním nějakých zajímavých schopností všem ostatním.
Jediný způsob obrany před vývojářskou sekerou je volba hry, která už je na trhu déle nebo je založená na dlouho vyvíjených a ověřených pravidlech. V případě online her přicházejí v úvahu pravidla deskových her na hrdiny, z nichž u nás známe hlavně červené a modré sešity s názvem Dračí doupě vydavatelství Altar. Ve světě jsou samozřejmě známější a mnohem úspěšnější pravidla Dungeons & Dragons popřípadě GURPS (Generic Universal RolePlaying System), která narozdíl od D&D zaměřených na příběhy meče a magie nabízejí univerzální pokrytí všech možných žánrů od fantasy až pro boje mezi teroristy a speciálními policejními jednotkami, takový Counter-Strike na papíře.
Kompletní převzetí papírových pravidel samozřejmě není automatickou spásou celého herního žánru. O problémech, které může znamenat kompletní přenesení pravidel deskových her, se přesvědčili autoři počítačových her jako je Battle Tech, Fallout nebo Baldur's Gate či Neverwinter Nights. Zatímco poslední dva zástupci, kteří implementovali pravidla D&D, dosáhli velkého úspěchu, autoři Falloutu přejali z pravidel GURPS jen několik prvků a Battle Tech na PC nebyl zdaleka taková zábava, jako se čekalo, asi proto, že u sci-fi člověk očekává přeci jen více akce, kdežto prostředí D&D klade větší důraz na nebojové činnosti.
Dungeons & Dragons Online
Trochu delší obecný úvod nás nakonec dovedl k jádru pudla, tedy chystané online hře Dungeons & Dragons Online. Tato hra není úplnou novinkou, oznámena byla minulý rok a na trh se dostane až za rok, ale přesto je vhodný čas si o ní povědět více. Už jen proto, že Atari začíná přijímat první žádosti o zařazení do testování hry. Vývoj hry je v rukou Turbine Entertainment. Tato společnost má na svědomí online hry Asheron's Call 1 a 2 a kromě D&D Online vyvíjí také online verzi Středozemě. Na vývoj Dungeons & Dragons Online získala společnost sama fondy ve výši 18 milionů dolarů, což je při zkušenostech tohoto vývojářského studia více než dost pro zajištění dostatku lidí pracujících na hře.
Tato práce navíc bude výrazně usnadněna hned z několika stran. První výhodou je engine – použit bude vylepšený engine pohánějící Asheron's Call 2, který vypadá báječně a není příliš náročný na hardware. Druhou výhodou je již existující sada pravidel, která samozřejmě dozná určitých změn, ale ta největší práce na herním systému už je hotová. Největším problémem nových her bývá absence kvalitního obsahu. Při převzetí pravidel D&D to také není velká hrozba, když mají autoři k dispozici celý bestiář. Ve hře tak budou všechny speciální potvory, které ostatní hry jen napodobují kvůli absenci licence. Díky těmto předpokladům budou snad mít vývojáři dost času na rozvoj aspektů hry, které nejsou v původních pravidlech popsány.
Otázkou do pranice například může být začlenění řemesel. D&D jsou plné kouzelných předmětů, které hráči získávají z monster. Na druhou stranu je jisté, že tyto předměty nejprve musel někdo vyrobit. Jak si s tímto problémem poradí autoři hry, bude zajímavé sledovat, ale první výsledky budou nejdříve tak za půl roku, alespoň se o nich asi dříve nedozvíme. Mnohem důležitější ale bude, jakým způsobem se podaří udržet atmosféru spojenou se stolním provedením her na hrdiny. Turbine plánuje nejen příběhovou linii a zajímavé nelineární úkoly, ale hlavně chce hráče umístit na servery s menší populací, než je dnes běžné. Místo tisíců hráčů na jednom serveru budou maximem stovky, tak, aby hráči na jednom serveru měli možnost se navzájem poznat a spolupracovat, protože postavy v D&D jsou natolik odlišné, že bez vzájemné spolupráce je dobytí podzemních komplexů skoro nemožné. Ale to zná každý, kdo někdy hrál byť jen Dračí doupě.
Jedinou kaňkou na kráse D&D Online, kterou lze spatřit už nyní, je plánované datum vydání v druhé polovině roku 2005. Ještě letos totiž Turbine chce vydat online verzi Středozemě, která určitě naláká velké množství fanoušků původní Tolkienovy trilogie. A ani o MiddleEarth Online nemáme zatím dobré zprávy, datum startu veřejného testování dosud nebylo oznámeno, a ještě nějakou dobu oznámeno nebude. Ale až se to stane, určitě se to od nás dozvíte.
Co můžete testovat teď
Pořád ještě probíhá betatest Lineage II, která už je ale hotová k prodeji, čas máte do 28. dubna.
Eve nabízí desetidenní free trial, ke kterému není potřeba ani platební karta. Připomínáme, že jde o sci-fi online svět. Velikost downloadu je 470 MB.
Sedmidenní zkušební lhůtu nabízí konkurenční PlanetSide od Sony Online Entertainment. Velikost downloadu je 1,4 GB
V provozu jsou také již dříve inzerované zkušební verze her Horizons: Empire of Istaria a Dark Age of Camelot.
Přejeme veselé testování a hraní s kostkami nad pravidly Dračího doupěte.