Online světy: šikmoocí hrdinové útočí

  • 458
Neuvěřitelná popularita online her v Asii se citelně týká už i západní polokoule a místních hráčů online her. Kapitál asijských společností stojí za více než polovinou očekávaných MMORPG titulů. Výsledkem je soustředění na jednoduchý boj, omezení možností vývoje postavy a prosazování nového stylu grafiky.
Hráli jste během E3 demo online titulu Guild Wars, který láká mnoho hráčů zejména plánovanou absencí měsíčních poplatků? Pak už určitě víte, o čem je řeč. Společnost NCSoft prostě válcuje celý trh online her, a to ve velkém stylu. Lokalizace Lineage II do angličtiny, na které se podílel i Lord British aneb otec Ultimy Richard Garriott, byla jen začátkem.

Dlouhé testování Lineage II, jehož účelem bylo zejména vyladit výkon serverů při velkém zatížení (většina důležitých testů i pro anglickou verzi proběhla už při korejském betatestu, který obsahoval 90% překlad do angličtiny), bylo skvělým marketingovým tahem. Možnost zkoušet hru dlouhodobě zadarmo přilákala snad statisíce hráčů, mnoho z nich ve hře zůstalo i po spuštění komerční verze – a aby ne, když si mohli nechat i své postavy. V zápětí po uvedení Lineage II v USA následovala další pecka pro západní svět – pečlivě na americkou comicsovou kulturou odkojené hráče zaměřený kousek City of Heroes. V Online Světech jsme se této hře věnovali spíše jen povrchně a krátce. Přesto, právě tato hra proti vší pravděpodobnosti zaujala velkou část české komunity hráčů online her sdružených kolem serveru forum.imperium.cz. Čím vyhrála hra na superhrdiny u Čechů? Zábavností. Podle zkušeností hráčů je City of Heroes ještě méně komplikovaná zábava než Lineage II, navíc nabízí netradiční prostředí. A chystané rozšíření o možnost hrát za zlé super hrdiny zájem ještě rozdmýchává. V USA pak hra překonává veškerá očekávání (nikterak nízká) a během měsíce od spuštění hlásí 100 000 aktivních hráčských účtů! Obrovský úspěch je dosažen i díky použití vyladěného engine, díky kterému se hra nepotýká s technickými problémy obvyklými u většiny "západních" online her. Úspěch CoH je ještě větší než u Lineage II, která má v tuto chvíli kolem 60 000 zákazníků – v USA, v Koreji a dalších asijských zemích je situace samozřejmě jiná. Co se skrývá za menším úspěchem je otázkou. Odpovědí může být dlouhodobé testování zdarma, které nasytilo řadu hráčů nebo fakt, že CoH přeci jen bere více ohled na odlišnost západní mentality a herní styl.

Jenže NCSoftu tohle nestačí. Dvě velice úspěšné hry jsou prostě málo. Další na řadě bude tedy Guild Wars. Tři dny testování přilákaly opět více než 100 000 hráčů, kteří mohli vyzkoušet hru za postavu na patnácté úrovni. Vybrat si mohli několik povolání, se kterými byly pevně spjaty i další atributy postavy – tedy její vzhled, oblečení a další propriety. I malý předkrm vyvolal poměrně bouřlivou odezvu. Bezmezné nadšení na jedné straně (stabilní, rychlé, jednoduché, akční) a také rezervovanost na straně druhé. Oba druhy reakcí vzbuzují v podstatě totéž. Na prvním místě je stále stejný recyklovaný engine a typický grafický styl. V CoH nebyla podobnost s Lineage II tak očividná díky úplně jinému zaměření obou her, ale Guild Wars připomínají graficky i herním stylem Lineage II opravdu silně. Je otázka, jak moc grafiky z Lineage II bylo použito a kolik další práce, ale to je jedno. Obě hry mají odlišné směřování, Guild Wars nebude vyžadovat měsíční poplatky, nenabízí (zatím) nahé zadky temných Elfek a i herní systém je trochu jiný. Guild Wars mají mnohem blíže k hře pro jednoho hráče, vývoj postavy pracuje trochu jinak, než jsme zvyklí, kdy má hráč k dispozici stále stejný omezený počet různých dovedností, které si vybírá před startem každé mise, během které nemůže používat nic než právě zvolená kouzla a dovednosti. To skýtá větší prostor pro strategii, zejména v soubojích skupin hráčů proti sobě. Jak nakonec bude GW vypadat si ještě počkáme, ale je jisté, že i s touto hrou se dostane východní herní styl zase hlouběji pod kůži západních hráčů.

Každý další vydělaný dolar pomůže NCSoftu budovat své postavení na poli online her. Možná už příští rok zasáhne konkurenci zbraň nejvyššího kalibru – nová hra kompletně designovaná opět Otcem Ultimy. Tabula Rasa, prvně oznámená koncem dubna, bude využívat opět engine založený na Unrealu. Stejný engine, který používá Lineage II, a je tak základním stavebním kamenem her NCSoftu. Velice slibně ale u hry Tabula Rasa vypadá slibovaný systém bojů, který bude připomínat bojové hry, kde každý úder má svůj význam a vliv hráče na výsledek boje je velice vysoký – a právě nedostatek vlivu hráčských schopností na výsledek soubojů v online hrách na hrdiny je pro mnohé hráče demotivující. Problém pro zastánce "high fantasy" bude asi plánované propojení světa magie a technologií, ale vzhledem ke zkušenostem pana Garriotta nemůže nikdo soudit předem. Spíš jen držet palce, aby korejští ďábli nepřistřihli Lordu Britishovi křidélka.

Kdo stojí proti Korejcům? Možná nebude na škodu si po filipice proti Korejcům připomenout, kdo vlastně hájí barvy západního herního průmyslu v online vodách. Na prvním místě stojí Sony Online Entertainment, která má poměrně nabité portfolio včetně v USA nejrozšířenější online hry – EverQuestu. Původní EQ si pořád drží několik set tisíc hráčů na desítkách serverů s různým zaměřením. Hráči nedočkavě čekají jak na novou verzi grafického engine pro původní Everquest, tak na trochu akčněji zaměřený EverQuest II, který určitě přinese jednodušší hru s příjemnějším ovládáním. Druhým esem v rukávu SOE jsou Star Wars Galaxies, které míří světelnou rychlostí k prvnímu komerčnímu rozšíření, které otevře hráčům mezihvězdné a meziplanetární prostory Galaxie. Na trh se Jump to Lightspeed dostane snad na podzim. U EQ II nyní probíhá první fáze betatestování, upřednostňováni jsou samozřejmě stávající hráči EverQuestu (zahrát si můžete také, klient pro EQ je zdarma a hraní tolik nestojí, jen bude možná lepší počkat na nový grafický engine, vypadá o moc líp).
Dalším silným hráčem se zcela jistě stane Blizzard se svým World of Warcraft. Poslední video uvolněné na E3 vypadá fantasticky, grafika je příjemně comicsová, výrazně odlišná od korejských vyumělkovaných křivek a podivného barevného ladění. Herní styl bude ovšem korejským hrám podobný – hlavní je akce, akce a zase akce. Nicméně hráči si při testování nestěžují, ale naopak vkládají ve WoW velké naděje. Snad se dočkáme ještě letos.
Moc se s online hrami nedaří společnosti Electronic Arts. Tento gigant v distribuci her vlastně jakž-takž zvládá provozovat Ultimu Online a chystat jejího nástupce – Ultimu X. Sims Online díky bezcílnosti udržují jen určitou specifickou populaci, která hru používá spíše jen jako prostor pro komunikaci, ale nejde o žádný průlom. Online verze Need4Speed už nefunguje a ke smutnému konci se blíží i scifi online hra Earth & Beyond – tady alespoň hráči dostali varování dostatečně do předu.

Dark Age of Camelot je sice pořád pokládán za nejlepší čistě historickou fantasy hru, ale počty hráčů ve srovnání s produkty korejských nájezdníků nevypadají příliš optimisticky. Nejnovější updaty sice vylepšují grafiku a rozšiřují výrazně herní svět, ale řadu hráčů odrazuje vysoká cena těchto nových balíčků. Chtělo by to trochu přehodnotit strategii. I když na druhou stranu, vydělávat je potřeba, i když se nám to nemusí líbit. Ve stejné kategorii se pohybují i oba díly Asheron's Call od Turbine. Jejich chystaná vylepšení pomůžou udržet současné hráče a možná nalákají další, ale přání hráčů jsou upřena spíše do budoucnosti. Bohužel, ta se vzdaluje, protože hry MiddleEarth Online i Dungeons & Dragons Online byly odloženy. Přitom oba kousky disponují licencí, pro kterou by vývojáři snad i vraždili. Nakonec tu máme ještě Vanguard, za kterým stojí vývojáři původního EQ s finanční podporou Microsoftu. Toto spojenectví je dostatečně silné, jak schopnostmi vývojářů tak finančním zázemím. Zda se podaří právě Microsoftu dát "Korejcům" za uši, uvidíme nejdříve za rok, ale jen málokterý fanda online her nedrží Microsoftu palce – ať už je náš vztah k jeho marketingové politice, jaký chce.

Chybějí vám jména dalších protivníků? Horizons, Anarchy Online, Wish nebo Matrix Online? K těm se určitě vrátíme zase příště. Do té doby hezkou hru, ať už hrajete hry "korejské" nebo ty ostatní.