Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online světy: Tradice vítězí

  12:09aktualizováno  10. října 11:22
Změna je život, ale ve světě online her může odchylka od zaběhlých standardů znamenat obrovský problém. Nezájem hráčů, krachy firem a pomalý hnilobný proces. Čerstvého vzduchu je po málu, a pohříchu vane z Východu. Co čeká MMORPG v druhém desetiletí jejich existence?

Konzervativizmus je podle slovníku cizích slov „lpění na tradičních hodnotách, na tom, co je zažité“. Konzervativizmus je nechuť k zásadním změnám, anarchii a hipíkům. Konzervativizmus je jednou z nejsilnějších sil, které brání pokroku. Konzervativizmus co nám pomáhá zachovávat to, co se osvědčilo. A konzervativizmus se samozřejmě projevuje i v online hrách. Nakolik je to pozitivní skutečnost, musí posoudit hráči a akcionáři a majitelé herních firem. My budeme jenom rekapitulovat. S vaším svolením.

První online hry vycházely ze stolních her na hrdiny. Stejně jako při dýcháncích v šeru zatuchlých místností plných mnohabokých kostek, čtverečkovaných a hexagonových papírů a coca-coly, první online hry na hrdiny spoléhaly nejvíce na představivost. Všechna dobrodružství se odehrávala v textovém prostředí tzv. MUDů (Multi User Dungeon). Tento typ her existuje dodnes, ostatně o MUDech jsme v online světech už kdysi psali. Ani další generace ztělesněná hrami Meridian 59, Ultima Online a EverQuest nepřinesla zásadní změnu Herní pravidla totiž zachovávala základní premisy žánru RolePlaying Games, jen přidaly grafické znázornění fantastických světů. Ani následovníci těchto průkopníků žánru MMORPG se neodvážili překročit vytyčené hranice žánru. Dokonce ani Anarchy Online, vynikající (a dnes zdarma dostupná) hra posazená do daleké budoucnosti nezměnila herní principy a energetické zbraně jsou jen jinou tváří luků a bojových kladiv.

Ani další léta nic neměnila. Star Wars byly i ve filmové podobě jen pohádkou se všemi zákonitostmi boje dobra a zla tradičního stylu. Konzervativní zůstali i další, desítky méně či více známých titulů se stále drží herních systémů založených na dovednostech, sbírání zkušeností a vykonávání v podstatě stejných činností s mírně odlišnými výsledky týden po týdnu, měsíc po měsíci... jen málokdo našel odvahu, aby to změnil. A jen málokomu se to skutečně vyplatilo. Počty zkrachovalých „kacířských“ MMORPG projektů stále rostou.Základní herní principy prostě zůstávají, novinky se týkají technologií a placení. I když ani nové způsoby placení či neplacení za hry nejsou přijímány jednoznačně. Zatímco financování her reklamou se osvědčilo u jedné MMORPG (již zmíněná bezplatná verze Anarchy Online), jinde se nedá použít nebo jej hráči odmítají. Placení za předměty a převod reálných peněz na herní měnu je většinou dnešních hráčů odmítán. V USA a Evropě. V Koreji, kde jsou MMORPG národním sportem, se tento „nespravedlivý“ systém naopak prosadil.

Pro našince odkojené křesťanskou kulturou je těžké přijímat novinky, které přicházejí ze světa, kde se lidé na svůj život a jeho průběh dívají jinak. Ale právě z Asie, zejména z Jižní Koreje k nám přišly hry, které mění naše postoje a učí nás přijímat nové věci. A zbavovat se zarytě konzervativních postojů. Můžeme jmenovat skoro-MMORPG Guild Wars, mnohem méně úspěšný Auto Assault nebo akční hry jako Lineage nebo v Evropě a USA nově spuštěný Archlord.

A z Koreje k nám míří také drobná předpověď budoucnosti MMORPG pro druhou dekádu jejich existence. Pro deník Korean Times ji popsal David Lee, šéf společnosti Nexon, která v Koreji vydala grafickou hru Nexus ještě před Ultimou Online a nyní získala miliony hráčů pro netradiční závodní online hru Crazyracing Kartrider, kterou alespoň jednou hrálo 25 % Korejců a celkem má asi 15 milionů uživatelů. A co musejí nové online hry přinést? Musejí se pustit do nových oblastí, nejen do omílání jednoho hrdinského schématu. Do online prostoru pronikají závodní hry, střílečky i různé sporty, jako v posledních Online světech představený golf Shot Online. A to je jen začátek.

Změnit se musí také marketingová strategie. Vydavatelé stále dokola oslovují stejnou skupinu hráčů. Ti na sebe sice nabalují nové duše, ale to nestačí. Pro skutečný úspěch srovnatelný třeba s World of Warcraft musí přijít něco, co do hry vtáhne lidi, kteří se na hraní stále dívají jako na něco nebezpečného a nedůstojného. A v Koreji se to daří. Zmínili jsme, že závodního Kartracera hrála celá čtvrtina korejské populace? Ono se vyplatí i sledovat World of Warcraft, naposledy se s ním konzervativní konzumenti televizního vysílání mohli setkat v úvodní epizodě nového ročníku vysílání The Simpsons...

Dalším novým trendem je pronikání na mezinárodní trhy. Korejské a další východní firmy pronikají do USA a Evropy,západní firmy, s výrazně menším úspěchem, zase zkoušejí štěstí na východ od ráje. A tím čtvrtým pilířem, který podepře růst žánru MMORPG je podpora většího množství platforem. I to je na dosah. První vlaštovky žánru MMORPG na konzoly už dorazily, s příchodem nové generace se blíží další. Třeba Phantasy Star Universe pro Xbox 360, který se před pár dny dostal do stádia uzavřené bety s tím, že 30. října začne veřejné testování dostupné každému, kdo má přístup ke službě Xbox Live. A teď po úvaze prolnuté krátkými informacemi o aktuálním dění k několika podrobnějším novinkám:

Archlord – Korejská hra přivedená do západního světa společností Codemasters se po rozsáhlém testování dostala na pulty prodejen. V souvislosti s dnešním přemítáním o konzervativizmu jde o ideální načasování. Vydavatel se totiž až těsně před spuštěním, a na základě názorů testujících hráčů, rozhodl hru zprovoznit konzervativně – s pravidelnými měsíčními poplatky namísto herního času zdarma a platbami za předměty a další výhody ve hře. Součástí marketingové kampaně ke spuštění je soutěž o ceny v hodnotě převyšující 10 000 dolarů – kompletní plátovou zbroj a výlet na hrad v Británii včetně korunovačního obřadu. Vítězem se totiž stane první Archlord, hráč, který ve hře dosáhne postavení absolutního vládce.

Electronic Arts – Po převzetí Mythicu, který stojí za hrou Dark Age of Camelot se rojí spekulace, s čím tak EA může přijít. Vybrali jsme nejpravděpodobnější kandidáty. Tím prvním je nová verze Ultimy Online. Předělávka grafiky pro původní Ultimu už byla oznámena, ale to dnes nemusí stačit, rozhodně ne pro nábor milionu nových hráčů. Druhé díly jsou ale ošemetné, to ukázal EverQuest 2, který má méně hráčů, než ten původní. Tedy uvidíme. Další zajímavou možnost skrývají práva na Harry Pottera. Online verze by určitě přilákala nový typ hráčů a mohla by nabídnout i osvěžující herní principy. Ale právě tady se EA už spálili se Sims Online. Možná to ale bude úplně nová hra a možná se EA soustředí jen na kvalitní zpracování Warhammeru Online. Necháme se překvapit.

Vanguard – o vývoji této hry, kterou místo Microsoftu vydá Sony Online Entertainment, se nově budeme dozvídat prostřednictvím blogu jednoho ze členů vývojového týmu. Darrin McPherson v prvním oficiálním zápisku nebyl moc sdílný. Jen uvedl, že vývoj pokročil do fáze, kdy už něco funguje a hra pořád nepadá, ale není o tak snadné, jako úvodní fáze vymýšlení a plánování. Pokračování prý někdy příště. A to platí i pro Online Světy. Nashledanou za dva týdny.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Svět Fortnite prošel další obří změnou, začala pátá sezona

Fortnite

Nový patch do oblíbené hry Fortnite přinesl spoustu nového obsahu. Těšit se můžete na nové vybavení i změny v...

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Online střílečka The Culling 2 nemohla dopadnout hůře, nikdo ji nehraje

The Culling 2

Týden po vydání battle royale hry The Culling 2 můžeme její hráče spočítat na prstech jedné ruky. Pro autory to bude...



Najdete na iDNES.cz