Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online světy: Úplně jiný život

  12:01aktualizováno  26. října 10:35
Virtuální svět už je reálnější než ten skutečný. V jedné hře najdete prostitutky, bojovníky za práva menšin, prodejnu General Motors, pobočky tiskových agentur včetně Reuters a agentury pro ovlivňování veřejného mínění. Kde to žijete?

Druhý život je jednoznačně mediálně nejpopulárnější online hrou posledních týdnů. V Online světech jsme se s touto simulací reálného světa založenou na fungující ekonomice již několikrát setkali, ale nikdy s takovou razancí. V okamžiku, kdy se v počítačové hře otevírají pobočky tiskových agentur, vydavatelských domů a obrovských firem, nemůžeme jinak, než se nad fenoménem Second Life zamyslet. I proto, že za posledních 60 dní si hru-nehru zahrálo na půl milionu hráčů.

Minulý měsíc se stalo něco neuvěřitelného. Dlouhou dobu se Second Life ocital v tisku sporadicky. Většinou šlo o zmínky v „odborných médiích“. Do běžných novin se hra, vlastně prostor virtuální reality, dostala pouze v případech, kdy se něco nepovedlo. Second Life měl problémy se stabilitou serverů a nakonec se dočkal i aféry s nedostatečnou ochranou citlivých informací o uživatelích. Došlo dokonce k odhalení čísel kreditních karet. Potom ale, jako mávnutím kouzelného proutku, přišla vlna dobrých zpráv. V Second Life se stala spousta skvělých věcí, třeba se tam úžasně daří prostitutkám. Hra nabízí možnost ověření ženského pohlaví hráče za postavou prostitutky. Navíc si lehké děvy do Second Life mohou nahrát třeba zvuk vlastního slastného sténání. Slušná přidaná hodnota… Jenže ty pravé „bomby“ teprve přišly. To když renomovaná tisková agentura Reuters oznámila, že ve hře otevírá pobočku. Jeden z jejích korespondentů do denního zpravodajství přispívá novinkami z dění ve virtuálním světě, který provozuje společnost Linden Labs.

Další velká jména reagovala obratem. Ve hře tak otevřel autosalon General Motors. Kancelář si ve stejném světě otevřel magazín Wired a vydavatel největšího světového IT serveru CNet si v SecondLife nechal vybudovat kopii svých budov a hodlá v prostředí SL pořádat rozhovory s významnými osobnostmi. A nechybí ani skutečná PR agentura. První kancelář ve virtuálním světě si zřídila společnost TEXT100. Její jméno vám asi nic neříká, ale vězte, že její specialisté se starají například o dobré jméno společností Xerox nebo British Telecom, a ty už asi znáte. Své zboží ve hře prodává také Sony, Toyota, Sun nebo Adidas.

Linden Labs si musejí mnout ruce. Obrovský zájem médií a hlavně velkých firem, které chtějí v netradičním prostředí oslovit případné zákazníky, nese společnosti peníze. Ve hře se totiž za virtuální majetek platí reálnými penězi. Například možnost používat ve hře své pravé jméno přijde na 100 dolarů s 50 dolarovým ročním poplatkem pro soukromé osoby. Firmy za toto privilegium zaplatí 10x tolik. Návratnost investic do marketingu 2.0, jak se netradičnímu využívání elektronických médií říká, je zatím nejasná, ale v případě společností zmíněných v tomto textu je jednoznačně velice rychlá – ve spojení se Second Life získaly značnou publicitu, kterou by jinak musely zaplatit jako reklamu. Kladný dojem jen trochu kazí nepotvrzené informace o provázání jednoho z reportérů CNetu s šéfem Linden Labs, o Reuters zatím drby nejsou.

Dlouhodobé PR působení na obyvatele virtuálních světů však bude zatím náročnější, nadále nejefektivnější bude klasická reklama, jen v elektronické podobě. Dokud totiž budou hry spoléhat na textovou komunikaci, bude těžké najednou oslovit masy – už deset postaviček na obrazovce udělá v chatu docela slušný zmatek. Ale jako začátek přesunu lidstva do virtuálního prostředí, zatímco tělesné schránky budou uzavřeny v kobkách metr na metr, to vypadá slušně. Vyzkoušet si to můžete na SecondLife.com.

Symantec varuje hráče online her
Ještě chmurnější představy než pobyt v 1+nic se stěnami metr na metr chrlí na hráče online her experti Symantecu. Ti odhadují, že právě MMORPG se stanou jedním z nejčastějších cílů škodlivého software. A to díky tomu, že se čím dál víc prohlubují vztahy mezi reálnou a virtuální ekonomikou, a kořist ve hře má často velkou cenu i v reálném světě. Pro každého, komu záleží na nerušených virtuálních zážitcích, proto bude nutností anti-virus, anti-spyware a anti-rootkit, ideálně ve formě integrovaného řešení. No, soudruzi z USA vlastně nevymysleli nic nového, bez kvalitního zabezpečení se na internet pustí snad jen jouda. A přitom je, z čeho vybírat. Majitelé legálních Windows mají nejen firewall, ale také zdarma Windows Defender, zadarmo je i Kerio Firewall, AVG Anti-virus nebo Anti-Spyware, a nabídka zdarma je mnohem širší – Spybot, Ad-Aware, use Google Luke.

O hráče MMORPG se začínají zajímat finanční úřady
A ještě jednou Reuters. Tato agentura přinesla zajímavou zprávu, která vás nutně vyděsí více, než viry a rootkity. Vládní úřady v USA, a možná i jinde, nejspíš budou hledat lék na rozpočtové deficity nejen u kuřáků, ale také mezi závisláky na online hraní na hrdiny. V USA se problému věnuje už komise Kongresu, strýček Sam by chtěl svůj desátek. Na možný zdroj dolarů upozornil ekonom hospodářské komise Dan Miller poté, co si sám nějaké ty MORPG zahrál. Na základě vlastních zkušeností vytváří zprávu, kterou hodlá předložit svým soudruhým již příští rok.

Největším kandidátem na zdanění je, nijak překvapivě, opět Second Life. Dokonce i herní designéři si uvědomují, že jde o reálnou hrozbu. Potvrdil to například jeden z designérů Star Wars Online Sam Lewis. Daně se hráčů týkají už dnes, pokud si herní majetek převedou na reálné finance, měli by je vykázat v daňovém přiznání jako příjem, který podléhá zdanění. Přesná pravidla a daňová zátěž pro tento druh příjmů bude pravděpodobně stanoven zvlášť, a podle všeho to nebude trvat dlouho. Ještě, že čeští zákonodárci s internetem moc neumějí.

Odložení Burning Crusade – ziskuchtivý záměr?
Zpráva, že první datadisk nejúspěšnější MMORPG dneška vyjde až po novém roce, rozlítila statisíce hráčů, které současný obsah už tak trochu nudí. Vysvětlení, že odklad je nutný pro zajištění maximální kvality, je poměkud nepřesvědčivé, protože na datadisku Blizzard pracuje už hooodně dlouho. A jaké postranní úmysly by mohl Blizzard mít? Čistě ekonomické. WoW doposud kraluje prodejním žebříčkům, v USA ho dokáží z trůnu sesadit pouze Sims2 a datadisky pro tuto hru. Dá se tedy očekávat, že v průběhu vánoc se WoW bude i nadále prodávat více než uspokojivě. A proč odložení datadisku? Protože v období vánoc by musel bojovat o místo na pultech a v nákupních košících s milionem dalších her. Když vyjde o měsíc později, tak se stejně bude prodávat skvělě, protože si ho koupí většina hráčů. Paranioa? Pochybné znalosti ekonomiky? Pravda? Rozhodněte sami.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Pokračování Theme Hospitalu nazvané Two Point Hospital vyjde v srpnu

Two Point Hospital

Strategie Two Point Hospital, v níž se budeme starat o vlastní nemocnici, vychází 30. srpna.

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Fanoušek prohrál soud s vývojáři hry Star Citizen, peníze mu nevrátí

Star Citizen

Neustále protahovaný vývoj chystané hry Star Citizen už nevydržel jeden z nejštědřejších přispěvatelů a chtěl po...



Najdete na iDNES.cz