Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online Světy: Velký duel

  12:00aktualizováno  12:00
Galaxie herních světů se otřásla vstupem dvou velkých rivalů. Pokračování nejúspěšnější online hry Západu Everquest 2 se střetává s první MMORPG tvůrců série Warcraft. Už krátce po vydání obou rivalů je jasné, kdo v tomto souboji vítězí.

Letošní listopad je pro fanoušky žánru MMORPG nejbohatším měsícem v historii, desetitisíce, možná stovky tisíc lidí se rozhodovaly mezi hrami, které měly premiéru jen několik dní po sobě. První přišlo spuštění Everquestu 2, který tři dny po ukončení testování vpustil první platící hráče na své servery 9. listopadu. O čtrnáct dní déle museli čekat fanoušci Blizzardu, který 23. listopadu uvedl v život dlouho očekávanou a několikrát odloženou MMORPG založenou na strategických hrách Warcraft – World of Warcraft.

Obě hry jsou úspěšné, zvláště ve srovnání s jinými pokusy, které nezaujaly dostatek hráčů a hlavně nezískaly takovou publicitu. Už nyní je jasné, že jde o nejúspěšnější online hry za dlouhou dobu, ale zároveň je jasné, že král může být jenom jeden. Je jím Word of Warcraft, a to hned z několika důvodů. Hlavním faktem, který toto tvrzení podporuje je prostý. World of Warcraft vede žebříčky prodejnosti (no dobrá, je například třetí v žebříčku prodejnosti PC her na Amazonu), zatímco EQ2 je na tom mnohem hůře (v žebříčku prodejnosti na Amazon.com mu patří 97. místo). Oficiální informace toto potvrzují, Blizzard se chlubí tiskovou zprávou, podle které se během jednoho jediného dne podařilo prodat více než 250 000 kopií (většina byla předobjednána), počet vytvořených účtů během prvního dne byl 200 000 a na serverech najednou hrálo více než 100 000 lidí. Úspěch Everquestu 2 takové úrovně nedosáhl, společnost oficiální tiskovou zprávu nevydala nebo ji dobře schovává, podle ověřených zdrojů ale během prvního dne získala přibližně 70 000 hráčů. Rozdíl mohl být ještě výraznější, kdyby WoW odstartoval na celém světě a ne pouze ve Spojených státech. Evropané i Asiaté si na WoW ještě docela dlouho počkají, zatímco EQ2 je možné hrát snad i z jižního pólu. O nadřazenosti hovoří i první dávka recenzí obou her, které je ale nutné brát s rezervou, protože nevypovídají o ničem jiném, než o prvních dojmech, přestože recenzenti většinou měli možnost hrát v betatestu. I tak ale WoW poráží Everquest bez větší námahy. Zatímco WoW se v žádné recenzi nedostal zatím pod devítku, EQ dostal i 7,5, hodnocení hráčů u časopiseckých recenzí a v online prodejnách je potom ještě výrazněji ve prospěch WoW.

Obě hry jsou přes společný žánr velice odlišné, je to vlastně jako střet dvou naprosto odlišných světů. Everquest 2 v něm zastupuje starou školu, zatímco WoW přichází jako nová krev. Ačkoliv se původně odhadovalo, že obrovská báze hráčů Everquestu dá pokračování této hry zásadní výhodu a přinese větší počet hráčů ve srovnání s jakoukoliv hrou, která začíná na zelené louce, nestalo se tak. Žádný hromadný exodus lidí závislých na EQ do druhého dílu se nekoná a Blizzards naopak těší z dobré pověsti svých her, přičemž hráče neodradilo ani podvodníky prolezlé Diablo na Battle.netu.

Everquest 2, jehož recenzi přineseme po měsíci hraní, aby byla dostatečně fundovaná, na první pohled působí trochu nepříjemným dojmem, že hráči neustále ukazuje jediný správný způsob, jakým hru hrát. Pro mnoho hráčů jsou online hry zajímavé maximální svobodou, ale v EQ2 už na začátku hráč narazí na různá omezení a zbytečné složitosti, které kalí radost z krásné grafiky nebo perfektního namluvení a bohatosti zvuků. Jde například o nesmyslně malý inventorář, který lze rozšířit ze čtyř na čtyřicet polí, ale to se nováčkovi, který horko těžko shání peníze, jen tak nepodaří. Další šok je povinnost, neoddiskutovatelná, neobejitelná, vytesaná do kamene, absolvovat některé questy pro další vývoj postavy, a to vlastně hned poté, co opustíte začátečnický ostrov. Z původního Everquestu si dvojka bere také dost nevybíravé nucení hráčů do spolupráce, jak v boji, tak při výrobě předmětů (která je mimochodem poměrně komplikovaná, ale na druhou stranu vyžaduje aktivní zásah hráče do výrobního procesu). Příkladem úplného nesmyslu je například zrušení všech pomocných kouzel poté, co opustíte družinu. V době, kdy většina hráčů MMORPG preferuje rovnocennou možnost hrát sólo, je přístup EQ2 prostě nepochopitelný.

Na druhé straně je WoW, který má mnohem blíže k Diablu nebo akčním asijským online hrám, vstřícný svou jednoduchostí a přímočarostí. To ale neznamená, že by nešlo o plnokrevnou RPG, jen v ní jde více o zábavu (a také boje Hordy proti Alianci, zatímco v EQ2 žádný centrální střet není). Podle lidí, kteří hru hrají je zábavný i PvP, jež v řadě her spíše zdrojem frustrace, může za to rozdělení hráčů na dvě strany, které spolu bojují v rámci globálního konfliktu, stejně jako Omni a Klany v Anarchy Online nebo rebelové a impérium ve Star Wars. WoW má ve srovnání s EQ2 také jednu velkou výhodou, tou jsou mnohem nižší HW nároky, i když za cenu jednodušší grafiky. Náročnost Everquestu 2 nakonec vyústila v to, že většina herních oblastí se multiplikuje, pokud počet hráčů v jedné oblasti přesáhne určitý počet, hra tak působí prázdnější, než ve skutečnosti je. WoW k podobnému kroku sáhnul v případě některých podzemních bludišť, která by jinak byla přelidněná a jejich smysl by se vytratil.

Můj americký kamarád Avaril, který má otevřené účty v obou hrách, preferuje World of Warcratf, svůj dojem z Everquestu 2 shrnul následovně: "Mám pocit, že SOE se soustředilo jen na vnějšek hry s postavami namluvenými hollywoodskými herci, což vypadá dobře na krabici, ale zapomněli na to, co dělá hru zábavnou a strhující – pocit, že jste obklopeni novým a zajímavým světem. Plán autorů původního Everquestu byl vytvořit virtuální svět a nechat se v něm hráče ztratit. Plán za EQ2 je odlišný: vytvořte hru, kterou lze hrát jediným správným způsobem a hráče k němu donuťte". A to prosím strávil dva roky jako hráčský průvodce v původním Everquestu.

Guild Wars - Další možnost vyzkoušet si chystanou online akční MMORPG Guild Wars budou mít hráči na celém světě už tento víkend. NCSoft, který hru financuje, se rozhodl namísto masivního betatestu umožnit do hry, která se svým zpracováním hodně blíží Diablu, vždy jen krátké návštěvy hráčů. Dobrou zprávou je inteligentní systém stahování, který umožňuje hraní hry i na dial-upu bez nutnosti stahovat předem stovky megabajtů dat.

World of Warcraft – dobrého jen pomálu, říká se, ale ještě se k WoW vrátíme. V prosinci totiž proběhne evropský betatest, jehož smyslem je hlavně ověřit nastavení infrastruktury pro spuštění hry v Evropě. To je naplánované na leden. Oznámeny byly také ceny v Eurech. Krabice s instalačními médii přijde na 45 Euro (1400 Kč), měsíční platba je stanovena na 12.99€. Úžasné je, že v těchto cenách už je započítána svinská daň 17 %, kterou na internetový prodej a služby nasadila Evropská unie. Další body pro Blizzard, i v souboji s EQ, Sony totiž 17 % Evropanům přiráží u všech svých her.

Lineage II – NcSoft míří na východ, tedy on je z Východu, ale z východu USA, kde slaví úspěchy se hrou Lineage II. Nyní se NcSoft obrátil směrem k Evropě a nabízí jí totiž dedikovaný herní server, který nabídne Evropanům obléhání hradů a další zábavné události v lidskou hodinu a ne v období americké špičky, kdy u nás u počítačů mžourá už jen pár posledních zombíků. Hráči registrovaní v Evropě budou platit v Eurech, a to 13 kousků plus daň.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

VIDEO: Prvních patnáct minut z finální sezony The Walking Dead

The Walking Dead: The Final Season

Ve čtvrté sezoně interaktivního seriálu The Walking Dead se rozloučíme se sympatickou Clementine. Podívejte se na...

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Fanoušek prohrál soud s vývojáři hry Star Citizen, peníze mu nevrátí

Star Citizen

Neustále protahovaný vývoj chystané hry Star Citizen už nevydržel jeden z nejštědřejších přispěvatelů a chtěl po...



Najdete na iDNES.cz