Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online světy: Zastavte svět, chci vystoupit

  12:00aktualizováno  18. srpna 12:59
Ne, seriál nekončí. Jen se tento týden dotkneme problematiky odchodu z online hry, nejlépe kvůli přechodu na novou. Že jde o aktuální téma, ukazují chystané hry jako je EverQuest 2 nebo World of Warcraft nebo nově spuštěná služba PlayVault.

Stop this world, let me off
There's just too many pigs in the same trough
There's too many buzzards sitting on the fence
Stop this world, it's not making sense

Verše v úvodu nejsou dílkem zklamaného hráče online her, ale první slokou jazzové balady Mose Allisona, kterou nádherně ztvárnila na svém posledním albu plavovlasá Diana Krall. K dnešnímu tématu se však hodí náramně. Raději vás ušetřím pokusu o neumělý překlad, ale vysvětlím. Pokud v nějaké hře trávíte delší čas, třeba více než rok, přestanete být okouzleni novotou objevovaného světa a možnostmi očekávajícími vaši postavu, ale začnete vidět i chyby a nedokonalosti. Ať už v pravidlech, lidech, se kterými se potkáváte, nebo vás třeba zklame přístup vývojářského týmu. Způsobů, jak se s takovým stavem vyrovnat, je několik. Osvědčená je například měsíční pauza, během které se věnujete už tak dost zanedbávané rodině. Mnohem častější je ale vyzkoušení jiné online hry, protože kdo jednou propadl kouzlu MMOPRG, ten se z jeho vlády jen tak nevymaní.

Přechod do nové hry má ale řadu nevýhod. Každý začátek je totiž těžký, a pro někoho, kdo už v nějaké hře dokázal dotáhnout postavu do nebeských výšin, může být nepříjemné a někdy i nepřijatelné podstupovat "martýrium" vývoje postavy od nuly. Někdo překousne status nicky a pustí se do honby za slávou, mocí a bohatstvím, někdo se vrátí k původní hře osvěžen a jiný začne zase více myslet na školu a práci a sežene partu lidí na hraní Dračího doupěte. A další, ti, kterými většina zkušených hráčů opovrhuje, si na eBay koupí účet s už vypracovanými postavami za stovky dolarů. I přesto, že to většinou podmínky provozovatele hry zakazují. Proč je to opovrženíhodné? Protože není nic trapnějšího než silná postava, jejíž hráč nemá páru o tom, jak se vlastně daná onlinovka hraje.

Problém "přechodu" se stal kamenem úrazu pro řadu her, které přišly na trh později než dva největší hráči, kterými jsou Ultima Online a EverQuest. Mezi ně se úspěšně podařilo vklínit artušovskému Dark Age of Camelot, futuristické Anarchy Online a nakonec i masivní kampaní podpořené Star Wars Galaxies a svým způsobem také Lineage 2, která ovšem už narazila. Více hráčů má, na první pohled překvapivě, jiná hra NCSoftu, City of Heroes.
Jedním z důvodů pro úspěch moderní hry na superhrdiny je fakt, že nově příchozí "hrdina" má velice snadný život, nečekají ho dlouhé hodiny hraní, během kterých nemůže nic dokázat, postava je poměrně silná už od začátku. To je ostatně v pořádku, všichni mají stejnou šanci na úspěch, stejné startovní podmínky a je věc hráčů, že hrají v podstatě velice prostou hru bez nějakých hlubších RPG prvků. Přeci jen, většina lidí pracuje v zaměstnání, tak proč by se dřeli ještě ve hře? Ostatně hráčům Dooma také nevyčítáme, že trhají tupou střílečku namísto taktických akcí typu Rainbow Six.

Problém přechodu bude řešit i EverQuest, jehož hráčské základně hrozí rozpůlení způsobené příchodem druhého dílu. Přilákat do hry nové zájemce nebude tak těžké, pěkná grafika dokáže přilákat hodně lidí, přímá návaznost na předchozí hru pak omezí problémy spojené s přechodem. Navíc dostanou současní hráči EQ i nějaké výhody, nemluvě o záměru propojit obě hry prostřednictvím komunikačních kanálů, ale také různých úkolů vyžadujících účet v obou hrách. Ale z Everquestu původního těžko odejdou nejzkušenější hráči, protože prostě nebudou chtít být znovu nováčky.

Slabost online hráčů pro moc a bohatství chce nyní využít služba PlayVault, která nabízí něco nemyslitelného. Legální přechod mezi různými hrami se zachováním bohatství postavy z hry, kterou opouštíte. Postavičku si tak budete muset vycvičit sami, ale od začátku bude bohatá. A kde jsou peníze, tam jde všechno, třeba koupit si hned do začátku nejlepší vybavení. Jak moc je tohle důležité? Moc, hra se na úvodních úrovních úžasně urychlí, přitom si hráč jakž takž zachová požitek z tvorby postavy a hlavně hru pozná mnohem lépe, než kdyby do ní naskočil jako hotový hrdina na koupeném účtu.

Na celé službě je zajímavé to, že přestup do nové hry musí její provozovatel aktivně podporovat, tedy zaručit, že na herní účet postavě přicházející přes službu PlayVault přisype patřičnou sumu peněz. V tuto chvíli se k tomuto kroku odhodlal provozovatel Horizons, který potřebuje nové hráče za každou cenu, tedy i za cenu určitého mírného podrazu na stávající hráče, kteří si všechno museli vydělat sami. Nutno říci, že nikdo neočekává masivní růst spolupracujících her, i když některé menší projekty mohou tento způsob přilákání nových hráčů přijmout za svůj. Mnohem systémovější by ale bylo všem novým hráčům nabídnout dostatečně snadný začátek, aby nemuseli vymýšlet opičárny. Snad se to povede alespoň některé z nadějných chystaných "menších" MORPG jako je Wish, Saga of Ryzom nebo Dragon Empires. Ostatně Wish už začal s kampaní na přetáhnutí hráčů Ultimy s tím, že nabízí podobný herní systém, ale v lepší grafice, s více možnostmi a lepším ovládáním.

Chtěli jste snad novinky?
Inu, v oblasti online světů se pořád něco děje. Když ale pomineme záplavy obrázků z chystaných her, nezbude toho příliš mnoho. Zajímavá bude určitě možnost vyzkoušet, jak pokročil uzavřený vývoj Ryzomu. Další náhled do kuchyně tvůrců, kteří si na investorovi vymohli několik měsíců vývoje navíc, proběhne koncem srpna, takže je nejvyšší čas začít stahovat herního klienta. Celý bumbrlíček má něco přes jeden gigabajt a jeho distribuce probíhá pomocí výměnného systému BitTorrent. Návod a odkazy na stažení najdete na stránkách věnovaných hře.

Na další kolo testování se chystá také již zmíněná ultra masivní online hra Wish, která láká hráče na pěknou grafiku a hlavně možnost hrát ne se stovkami, ale s desetitisíci spoluhráči na v jednom herním světě. První betatest vyžadoval poměrně výkonný počítač, druhý pokus už by měl pracovat s vyladěnějším software, pokud vás hra zajímá (vážně nevypadá špatně), můžete se na jejím testování podílet prozatím vyplněním přihlášky. Vzhledem ke kapacitě serveru máte obrovskou možnost zažít na vlastní kůži, jak probíhá vývoj hry. Jen je důležité si uvědomit, že nejde jen o zábavu zdarma, ale o pomoc při odhalování chyb.

Po uzávěrce
Člověk ani nestačí dokončit článek, aby se nestalo něco, co týden nebo dva nepočká. Turbine dnes naprosto neočekávaně oznámila, že pracuje na rozšiřujícím balíčku pro původní Asheron's Call, který je hodnocen velmi kladně, cos e týká herního systému a boje hráčů mezi sebou, ale ztrácí body kvůli ovládání a grafice. Jméno add-onu je Trůn osudu, což není nijak originální, velká překvapení neskrývá ani dnes představená obsah.

Hlavní změny se dotknou grafiky (změnu grafiky provádí Sony i u povodního EverQuestu, mimochodem) , původní engine se dočká zemětřesení jehož následkem začne podporovat funkce obsažené v DirectX9. Oko má pohladit 5 000 nových textur, díky kterým budou zejména postavy vypadat velmi svěže. Co zní trochu nevěrohodně je slib, že změny neovlivní hratelnost na starších počítačích. Hráči se dočkají také nové rasy Viamotianů, které do hry doprovodí celá nová mapa. Dojde také ke zvýšení maximální dosažitelné úrovně na 261, to aby se současní "vrcholoví" hráči mohli dál rozvíjet. Do hry se dostanou také nová monstra a stovky předmětů.

A co nového v Rubies of Eventide?
Už jte se báli, že zapomenu na svou protěžovanou hru? Nezapomenu, jen vás zprávy asi nepotěší. Vzhledem k obrovskému nárůstu počtu hráčů došlo k dočasnému zavedení limitu počtu hráčů na serveru pro ty, kdo nejsou Šlechtici, pozici "u dvora" lze získat pouze zaplacením 50 USD jako jednorázového daru. Chystá se zavedení pravidelného poplatku 5 USD za měsíc za neomezenou hru. Zdarma bude možné hru vyzkoušet a následně hrát na serveru, který pustí do hry jen omezený počet neplatících hráčů. Dobrá zpráva je, že český cech Bohemian Adventurers čeká jen na zprovoznění platební brány, který přijme kreditní karty vydané v ČR. Ta hra totiž za peníze stojí, i když u nás pořád platí, že kdo nekrade, okrádá rodinu.

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Další Dishonored jen tak nebude, značka je uložená k ledu

Dishonored: Death of the Outsider

Vývojáři z Arcane Studios minimálně v několika příštích letech neplánují návrat do působivého města Dunwall. Přednost...

Patrick Stewart namluví polskou hru o segregaci

My Memory of Us

Chystaná plošinovka My Memory of Us v naivně optimistické grafice zpracovává těžké téma z období druhé světové války....

Nintendo prodalo k letošku přes sedm set milionů konzolí

Vlevo Gameboy (1989), vpravo Switch s odepnutými Joy-Cony

Nejúspěšnější konzolí Nintenda je handheld DS s prodeji přes 150 milionů kusů. Celkově se prodalo za dobu existence...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz