WoW sem, WoW tam, skinhead všude, kam se podívám. Svět válečného umění je dnes jednoznačně nejpopulárnější online hrou. Klíčem k jeho bezprecedentnímu úspěchu je oslovení fanoušků žánru klasické MMORPG v USA, Evropě i Asii, přičemž asijští hráči mají nad „Kavkazany“ značnou převahu (překladatelé z angličtiny se smějí, vám vysvětlíme). V angličtině existuje pojem Caucasian. Označuje lidi světlé pleti – bělochy. Nezkušení rádobypřekladatelé však sahají po jiném překladu. S Kavkazany se nejčastěji setkáte v levných sci-fi příbězích, a samozřejmě na Kavkaze). Každý, kdo vyvíjí novou online hru, tajně doufá, že se mu WoW podaří trumfnout. Zatím ale na to jdou všichni špatně. Snaží se totiž nabídnout jen alternativu, podobné herní principy v jiné grafice. Ale prostor pro překonání Blizzardu existuje.
Online světy dramaticky rostou. Podle výzkumu méně známé společnosti Parks Associates vzroste celkový obrat v oblasti online hraní z 1,1 miliardy dolarů v roce 2005 na 4,4 miliardy do konce roku 2010. Toto číslo se týká pouze USA, v ostatních částech světa lze předpokládat také nějaký ten růst. Už proto, že neustále roste počet domácností s vysokorychlostním připojením a dále se rozvíjejí možnosti online plateb. Větší dostupnost technických prostředků však nestačí. Možnost hrát ještě není „důvod hrát“. A s investicí do měsíčních poplatků nebo nákupu virtuální měny či předmětů to není jako s alkoholem, u kterého se pro konzumaci důvod vždycky najde.
Nejčastějším důvodem, proč hrát online hry, je příklad někoho z okolí. I proto se tak často můžete setkat s programy, které slibují za přitáhnutí nového hráče nějaký ten týden či měsíc hraní zdarma. Naposledy k tomuto kroku sáhli třeba autoři mírně neúspěšné automobilové MMORPG Auto Assault. Ale to pořád nestačí, aby se aktuální počet hráčů online her zdvojnásobil. K tomu musí přijít něco nového, jiného. Jednoduchý pohled na demografické statistiky hráčů MMORPG ukazují, že největší potenciál v sobě ukrývají ženy. Zatímco u webových hříček tvoří dokonce většinu všech konzumentů, v jakékoliv MMORPG je šance, že ženská postava skrývá skutečnou dívku, stejně malá, jako naděje, že se dabing Lost a Zoufalých manželek v dalších dílech zlepší.
Přilákat ženy a dívky k hraní online her je ale oříšek. Online světy stále čekají na obdobu Sims. A paradoxem je, že MMORPG Sims nepomůžou, Sims Online totiž hanebně selhali, i když to může být problém spojený s provozovatelem hry, který onlinovky dělat neuměl. V redakci samozřejmě nějaké nápady na vytvoření hry, která ženy přitáhne, máme. Ale čekáme, až se ozve někdo z Blizzardu a pořádně nám za ně zaplatí. Do té doby si musíte vystačit s frivolními temnými elfkami, jejichž kroky řídí chladný mužský rozum a perverzní smysl pro humor. A existuje ještě jeden způsob, jak zřídit online hru s větším počtem hráčů, než má WoW. Stačí, aby čínská vláda vydala rozkaz a donutila všechnu populaci hrát Mao Online.
Legend of Mir – Asijským MMO mlátičkám se věnujeme v případě, že je někdo tahá k nám nebo když se kvůli nim lidé vraždí nebo alespoň rozvádějí. Tentokrát uděláme výjimku. Soud bude muset stačit. Stojí před ním tři Číňané, kteří obchodovali s „padělanými“ legendárními předměty ve hře Legend of Mir, již provozuje společnost Shanda Interactive Entertainment . Jeden z bývalých členů vedení totiž upravoval herní kód tak, aby vybraní jedinci získali bez námahy speciální zbraně, které dále prodávali. Vyvolenými byli dva komplici, kteří teď stejně jako pan managor čelí velice reálnému trestu. Na virtuálním zboží totiž neoprávněně vydělali více než 250 000 dolarů.
EverQuest 2 – EQ2 stále drží svou pozici hry s největším množstvím nového obsahu nabízeného bez placení. Hráči si užívají již 26 významných updatů a blíží se sedmadvacátý, který přinese staronové prvky do výrobních řemesel a navíc se s ním vrátí bohové. První změna vrací systém řemeslnických úkolů, které byly dočasně odstraněny v následku změny celého systému výroby předmětů.
Nyní se tedy vrací možnost slušně si vydělat a získat i nějaký společenský status službou městským úředníkům. Novinkou je zavedení úkolů, na jejichž splnění je vyčleněn omezený čas. Jejich splnění je oceňováno lépe než úkoly, které můžete plnit ve vlastním rytmu. Řemeslníci se budou moci těšit také z nových návodů na výrobu koženého příslušenství.
Další změna potěší všechny, kdo mají méně času na hraní a nebavilo je dlouhé čekání na postup ve hře, zvláště, pokud hrají většinou sami bez dobře sehrané skupiny, i když ani na vyznavače skupinového hraní SOE nezapomenulo. Update číslo 27 přinese zvýšení zkušenosti za zabíjení potvor určených pro samotné hráče, více bodíků bude dokonce za potvory slabší, než jsou hráči. Nejvýraznější zlepšení zaznamenají hráči u zelených potvor, které nepředstavují velké riziko, ale odměna za jejich zabití byla doposud opravdu mizivá. Aby to drtičům nebylo líto, došlo k vylepšení u epických potvor, odměna bude sladká.
A teď to nejlepší. Připravovaný datadisk Echoes of Faydwer je za rohem, a to znamená, že se vracejí bohové. Jejich nástup předchází velké události, nový update přinese jednu z nich, příchod proroků války. A v listopadu se otřese celý Norrath, kdy bohové začnou svou vůli uplatňovat přímo. Autor těchto řádek jen doufá, že se do té doby zbaví hippieckého a věčně nefunkčního Wi-Fi připojení a zahraje si také.
Star Wars Galaxies – Sony Online Entertainment chystá další rozšíření herních možností ve svých online projektech, po akvizici vývojářského studia Worlds Apartment, se v EQ2 a SWG nejspíše dočkáme online herních karet založených na principu Magic: The Gathering. Hráči by tak mohli zajít do hospody a zahrát si se svými spoluhráči partičku strategického mariáše. SOE zatím neoznámilo žádné konkrétní informace o implementaci této technologie, ale právě možnost implementovat technologie Worlds Apartment do svých stávajících projektů uvedli v komentáři k převzetí.
Dungeons & Dragons Online – Turbine se provozovatelem portálu Letsgame na distribuci online verze Dračího doupěte v Koreji. Místní firma se bude starat nejen o provoz serverů a vyúčtování služeb. Na svědomí bude mít také lokalizaci a marketingovou podporu hry v Asii. Korejský trh je naprosto ojedinělý, MMORPG hrám se věnuje většina populace, a tak Turbine očekává, že se jim podaří zvrátit negativní hospodářské výsledky. Nakolik se zbožná přání managementu Turbine vyplní, lze jen těžko odhadnout, ale na místě je spíše skepse. DDO je čistě „západní“ hra, která je herním stylem naprosto odlišná od toho, co Korejci od online zábavy čekají. Můžete držet palce nebo ne. My jsme hlavně zvědavi, jestli Turbine podělá i online zpracování eposu J. R. R. Tolkiena.