Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online světy: Zkušenost zadarmo k nezaplacení

  12:20aktualizováno  25. července 8:24
Nejlepší odměna pro hráče otrávené vedrem? Vychlazený kvas a dvojité XP *** Barbar Conan bojuje se zpožděním *** Obzory Horizons se zatahují *** EQ: Jsem prostě klasik, a stále rostu *** Super engine pro superhrdiny.

„Už jsi to slyšel? Tenhle víkend zdvojí XY zkušenost!“ „Vážně? To je pech, přijede přítulka, takže se tam nedostanu ani na chvíli.“ Smutného smajlíka si už dovedete představit sami. Zvlášť, pokud jste podobnou situaci, třeba s rodiči, stěhováním nebo předem domluveným výletem na kolech, zažili sami. Fenomén bonusové zkušenosti je prostě silný. Jeho přitažlivost pramení z obyčejné lidské soutěživosti, netrpělivosti a touhy vytřískat ze života, i toho virtuálního, co nejvíc. Všichni provozovatelé online her postavených na systému zkušenosti to ví a rádi to využívají. K potěše hráčů, k oslavě různých výročí a svátků, ale také proto, aby umlčeli nespokojené křiklouny třeba po výpadku serverů.

Dvojité „expíky“ si permanentně užívají hráči i ve dvou nejúspěšnějších nových MMORPG na trhu. EverQuest 2 pracuje s fenoménem vitality, která do svého vyčerpání zrychluje „učení se“ postavy. Ve světě válečného umění zase k rychlejšímu zisku bodů zkušenosti pomáhá odpočinek v civilizaci. V případě EverQuestu 2 jde o snahu zpřístupnit hru ležérnějším zájemcům, kteří chtějí sledovat postup své postavy, ale nemají tolik času.

Vitalitu si totiž více užívají lidé, kteří ve hře tráví omezený čas, těm aktivnějším přeci jen občas zmizí, a pak jedou poloviční rychlostí. SOE časem systém vitality změnila tak, že se dvojité XP v podstatě staly standardem pro všechny. Postup hrou se tak zrychlil, ale hráči jsou spokojenější. Nebo alespoň jejich většina. Pár remcalů, kterým nevadí zabít sto potvůrek kvůli jedinému procentu zkušenosti potřebné získání na další úrovně, se vždycky najde. Na druhou stranu je smutné, když se většina hráčů nikdy neseznámí s novými oblastmi, které jsou velice povedené.

Takový problém bývá spojen i s uváděním datadisků, které zvyšují maximální dosažitelnou úroveň. Pokud je tento problém skutečně palčivý, sahají vývojáři namísto k jednorázovým akcím k celkovému přehodnocení rychlosti hraní, ale to je zase jiný příběh. Prozatím mohou hráči všech relevantních MMORPG závidět majitelům City of Heroes, kteří si „double XP event“ užili poslední víkend. Kdo bude další?

Age of Conan: Hyborian Adventures – Popularita MMORPG i přes nedávné neúspěchy Dungeons & Dragons Online:Stormreach a automobilového Auto Assault stále láká vydavatele. Obrovský hospodářský růst Blizzardu a jeho WoW je prostě příliš silné lákadlo. Svůj online svatý grál hledá i britský Eidos, kterému už nestačí úspěšná recyklace Lary Croft. Za oběť si vyhlédnul nezkrotného barbarského válečníka.

Šel na to chytře, nikoliv přímým útokem proti obouručnímu meči či sekyře, ale dohodou s Funcomem, který vyvíjí hybridní online hru Age of Conan: Hyborian Adventures. Eidos bude hru distribuovat, vývojářské břemeno zůstává Funcomu, který žije z úspěchu adventury Longest Journey a fungujícího projektu bezplatného hraní Anarchy Online sponzorované reklamou. Eidos bude šířit krabice se hrou po obchodech ve Spojených státech i na evropském kontinentu, v Jiží Africe, Austrálii a na Novém Zélandu. Norský FUncom bude provozovat servery a zajišťovat zákaznický servis i vyúčtování.

Pro Eidos jde o významný krok, první spojení s žánrem MMORPG i první kontakt s Conanem, barbarem, kterého si vymyslel americký spisovatel Robert E. Howard ve dvacátých letech 20. století (do češtiny klasické howardovské příběhy převedl brilantně Jan Kantůrek, který se ale více proslavil překladem Zeměplochy.

Age of Conan: Hyborian Adventures, jak už víte, nebude klasickou MORPG. První část bude hratelná osamotě, online budou probíhat až boje více hráčů. Tento nenáročný koncept a provedení Funcomu získal Conanovi ocenění nejlepší (skoro)MMORPG na letošním veletrhu E3. Úvodní část bude trvat asi dvacet hodin, což je přijatelná dávka i pro čistě singleplay hru.

Představení silného vydavatele ale bohužel není jedinou zprávou z Norska. Ta druhá není primárně pozitivní. Vývoj hry se totiž trochu protáhne. Původní termín startu – první čtvrtletí roku 2007 se změnil na duben až květen 2007. V současnosti probíhá neveřejné testování, bližší informace o důvodech odložení nebyly zveřejněny, Další novinka ale možná všechno objasní. Funcom a Eidos totiž budou pracovat na převodu hry na novou generaci konzol. Vzhledem ke stavu na trhu a problematice konverzí je pravděpodobné, že vyvolenou konzolou bude Xbox 360. Tato informace je nepotvrzená, ale nezní vůbec špatně.

Horizons: Empire of Istaria – se střídavými vlnami naděje a zklamání se potýkají fanoušci Horizons. Po období mírné klinické smrti se hra probrala na posledním E3 s oznámením připravovaného datadisku i spojením se zajímavým auttorem fantasy příběhů. Nyní je všechno jinak a hru navíc pronásledují problémy s účetním systémem, který strhává peníze všem, kdo hru chtějí vyzkoušet, okamžitě, a ne až po vypršení zkušební lhůty.

Všechno je jinak v tomto případě znamená, že práva ke hře opět mění majitele. Tulga Games prodala Horizons společnosti EI Interactive a nový majitel ani nepočítá s tím, že by do dalšího vývoje a provozu hry byl zapojen „otec“ Horizons David Bowman. EI Interactive ale slibují, že neprovedou žádné drastické změny, i když je láká orientace hry na PvP tak, jak to stálo v původním konceptu Horizons.

EverQuest – praotec všech 3D MORPG je stále úspěšnější než mladší a mnohem hezčí bratříček, a tak není divu, že SOE pokračuje v chrlení dalších a dalších datadisků. Ten nejnovější, sedmý, se jmenuje Serpent’s Spine a přináší po letech skutečnou novinku. První novou hratelnou rasu za poslední tři roky. A nejde o lecjaké pidižvíky. Drakkini jsou kříženci draků a lidí. Dostanou také nové město a obsah pro všech 75 úrovní, které EverQuest nabízí – spolu se zvýšením maximálního dosažitelného levelu právě na 75. Obdobný přístup – novou rasu, nové město, obsah pro všechny, zvolilo SOE i v případě EverQuestu 2. Oba datadisky vyjdou na podzim, Serpent’s Spine bude možné koupit pouze online za 30 dolarů.

Marvel/SOE – doposud nepojmenovaná MMORPG se superhrdiny z komiksů Marvel bude postavena na Unreal Engine 3. Nic to sice neříká o hratelnosti, ale pěkný grafický kabátek může jen prospět, proto se SOE licencí na využití UE3 tolik chlubí. Stejné jádro použije Sony i u dalších her pro PC a konzoly nové generace. Možná budeme vědět více už za 14 dní.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

Dva roky po vydání bude No Man’s Sky takový, jaký měl být od začátku

No Man’s Sky Next

Do No Man’s Sky přibude opravdový multiplayer, možnost ovládat hru z pohledu třetí osoby, ovladatelné křižníky i ve...

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Fanoušek prohrál soud s vývojáři hry Star Citizen, peníze mu nevrátí

Star Citizen

Neustále protahovaný vývoj chystané hry Star Citizen už nevydržel jeden z nejštědřejších přispěvatelů a chtěl po...



Najdete na iDNES.cz