Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Online Světy: Ztrácíme dech

aktualizováno 
Rok 2007 přinesl nevídané množství zpráv – špatných, neuvěřitelných i čistokrevně hloupých – a odhalil slabé místo celého žánru.

Logo WoW - Obrázek do HW News 11.12.2007

Říkat nadšeným obyvatelům Online světů, že je cosi shnilého v království Dánském, je tak trochu riziko. Přesto se při ohlédnutí za rokem 2007 nemůžeme ubránit pocitu, že dobře už bylo a budoucnost začíná lehce tmavnout. Věřte – nevěřte.

Začneme u World of Warcraft. MMORPG z dílny Blizzardu je tři roky po svém spuštění stále na koni. Na první pohled je vše růžové a voňavé – miliony hráčů, miliardy dolarů a neuvěřitelný průnik fenoménu  WoW do mainstreamových médií. Na druhé straně ale pozorovatel vidí, že WoW je v USA a Evropě po kulminaci – nové hráče už shání těžko, jeho růst pramení z obsazování nových geografických území. V roce 2008 proto plánuje lokalizovanou ruskou a indickou verzi.

Díky tomuto kroku a při vhodné cenové strategii snadno překročí hranici 10 milionů aktivních hráčů. Pomůže v tom nepochybně připravovaný datadisk, který ke hře na několik měsíců přiláká i hráče, kteří se stávajícího obsahu nabažili. Co ale bude dál? Inu, běžný postup – hráčů bude méně, ale pro Blizzard to nebude vůbec bolestivé, náklady na vývoj se už dávno zaplatily. A protože se můžeme těšit na další MMORPG z díly Blizzardu, mohou být celkem klidní i akcionáři a šéfové nově vytvořené společnosti Activision Blizzard.

Mimo Blizzard je ale situace výrazně horší. Sony Online Entertainment se jakžtakž drží, ale o velkých úspěších mluvit nemůže.  Držákem je prastarý EverQuest, který se na podzim dočkal dalšího datadisku. EverQuest 2 se také nedá označit za komerční propadák, ale o úspěchu WoW se mu může jen zdát. Z pohledu hráče je však právě EQ2 výborná hra díky trvalé péči autorů, kteří každý měsíc přidávají nový bezplatný obsah.

Další hry v portfolio SOE jsou ale na sestupu. Star Wars Galaxies se nikdy nevzpamatovaly z přepracování herního systému před několika lety. Vanguard se nevzpamatoval z nepovedeného startu a Matrix Online by nutně potřeboval nějakého Vyvoleného, který by obnovil zájem hráčů.

Rozporuplný rok zaznamenala Turbine, když se jí nepodařilo získat pro Dungeons & Dragons Online získat dostatek hráčů vinou příliš přísných herních pravidel, ale následně se jako jediná přiblížila úspěchu Blizzardu s online zpracováním ságy o Prstenech moci. LOTRO se ostatně Světu válečného umění nepřiblížil pouze svým úspěchem, ale také grafickým zpracováním a z velké části také herním systémem – to vše k prospěchu svému i hráčů.

Další velký hráč NCsoft zažil také značně nevyváženž rok. Stálice Lineage II sice stále láká platící hráče, ale mírně inovativnímu Auto Assaultu došel po roce benzín. Jako neuspokojivý můžeme označit i launch nové online hry zaštítěné jménem Lorda Britishe. Tabula Rasa totiž podle slov samotného tvůrce narazila na otevřený betatest, který byl plný chyb, a který zájemce odradil. NCSoft se nyní snaží špatnou pověst TR napravit.

Podzimní start nevyšel ani nezávislé australské onlinovce Fury – její provozovatel po čtvrt roce propustil většinu zaměstnanců a hru zpřístupnil zdarma, přičemž si nechává platit za extra služby. Po původních ambicích zbyl jen smutek a dluhy.

Problémů s online hrami jsme v průběhu roku 2007 zaznamenali ještě mnohem víc, rozhodně víc, než kolik bylo úspěchů a dobrých zpráv. To člověka nutí, aby se zamyslel. Nám v přemýšlení pomohl nedokonalý, leč strhující Zaklínač. Pro hráče MMORPG je normální, že u počítače sedí dlouhé hodiny. Většinou má jeden či dva cíle – dorazit ještě level nebo dotáhnout do úspěšného konce raid. Autor Online světů u Zaklínače seděl ještě mnohem delší dobu, ale s úplně jiným cílem – chtěl dořešit příběhový úkol, tedy alespoň jeho část.

Tato zkušenost ukázala na bolavé místo MMORPG. I když se jejich autorům podaří vybudovat důvěryhodný svět, zapomínají přitom na sílu příběhu. Jistě, MMORPG může mít jen těžko jasný konec spojený s příběhem, ale Lord of the Rings Online jasně ukázal, jak je příběh důležitý i v online hře.  Jen to chce, aby jejich tvůrci mnohem více přemýšleli nad scénáři herních úkolů a spojením hráče s virtuálním světem. A vůbec přitom nemusí být na škodu, když je součástí questů nějaká ta detektivní zápletka.

A nejde jen o příběhy. Vanguard se stal mementem pro vývojáře, kteří se při plánování hry soustředí hlavně na grafiku a vyhraněný typ "hard-core" hráčů. Pokud někdo plánuje mnohamilionový projekt, nemůže si prostě dovolit omezit cílovou skupinu na několik procent lidí s těmi nejvýkonnějšími počítači. I EverQuest 2 takovou chybu udělal a dodnes za ni platí.

Neuvěřitelné a stupidní
Kolem online hraní se děje spousta věcí, které se vymykají lidskému rozumu. V MMORPG žánru jsme se dočkali mnoha smrtí hráčů z naprostého vyčerpání, vražd kvůli herním předmětům, žalobám kvůli naprostým kravinám, a nakonec i samotných  100% kravin. Za rok 2007 vybíráme následující:

Za virtuální nábytek do vazby
Na sklonku roku 2007 přišla zpráva o sedmnáctiletém chlapci, který ve webovém titulu Habbo Hotel ukradl virtuální nábytek v hodnotě 6000 dolarů. Provozovatel hry uličníka obvinil z toho, že vytvořil webovou stránku, které vybízela hráče Habbo Hotelu k odhalení uživatelských jmen a hesel. Díky těmto údajům pak mladík převáděl virtuální majetek do svého pokoje. Virtuální příběh má reálné vyústění – policie pachatele relativně snadno odhalila a zabásla.

Krev místo peněz
Většina provozovatelů online her dělá všechno proto, aby ze svých serverů dostala podvodníky a zlatokopy, kteří prodávají herní předměty a peníze za reálnou měnu. Tento problém se nejčastěji týká čínských hráčů, a to jak v jejich domovině, tak v globálních hrách, jako je World of Warcraft nebo EverQuest 2. Nejčastějším způsobem boje proti "farmářům" je zrušení jejich účtu – bez náhrady. Tento přístup není úplně efektivní, ale oznámení tisíců zrušených účtů vždycky potěší celou hráčskou obec. I proto je překvapivé rozhodnutí společnosti Moliyo, čínského provozovatele hry Cabal Online, který nabídl jednorázové uvolnění zakázaných účtů.

Podmínkou byla účast hříšníků v akci, která podporovala dárcovství krve. Stačilo tedy vycedit pár centilitrů teplé= lidské krve a zloduši mohli znovu začít pít krev všem normálním hráčům. Moliyo zatím neoznámilo, kolik majitelů 120 000 zablokovaných účtů se akce zúčastnilo a kolik krve tak získaly čínské nemocnice pro své pacienty. 
Lineage III u ledu kvůli zlodějům
Na dálném východě nejoblíbenější online hra Lineage se stala centrem kriminální aféry. Korejská policie zveřejnila informace o vyšetřování krádeže duchovního vlastnictví společnosti NCSoft, která se prosadila i u nás prostřednictvím her Guild Wars , Lineage II nebo Auto Assault.

Podle dostupných informací odcizil zdrojový kód chystané hry Linage III vedoucí vývojového týmu Yong-Hyun Park s šesti spolupracovníky poté, co byl vyhozen kvůli neefektivnímu využívání lidských zdrojů a neschopnosti dodat za 14 měsíců významný herní obsah. Po jeho odchodu opustilo dobrovolně NCSoft na 90 lidí, kteří se na vývoji Linage III podíleli, takže byl vývoj hry pozastaven.

Policie prohledala firmu, kterou vyhozený manažer založil, vyslechla jeho spolupracovníky a zabavila několik osobních počítačů.  Podle dosud získaných důkazů převedl Yong-Hyun Park materiály spojené s Lineage II do Japonska. Policie však vyslýchá další zaměstnance NCSoftu. Samozřejmě, že se zatím nepřihlásil nikdo, kdo by neoprávněně držené zdrojové kódy a dokumentaci koupil.

Vyvraždění korupčníci
Čína online hraní moc nepřeje, ale jen proto, že jej nemá dostatečně pod kontrolou. I to se ale dá změnit, a tak na jen měsíc starou popravu zkorumpovaného šéfa státní komise pro potraviny a léčiva reaguje vydání online hry Nezkorumpovatelný bojovník. Hráč se v této MMORPG mění na čestného vládního úředníka, který má jediný úkol – zabíjet zkorumpované šmejdy ve státní správě a samosprávě. K naplnění svého úkolu používá zbraně a kouzla, fantastický (jako že projev fantazie) prvek doplňují historické detaily – hráč se musí postavit známým historickým zloduchům, a naopak, setká se i s legendárními bojovníky za právo a svobodu.

Nepodplatitelný bojovník je v podstatě agitka a děsivé je, že nestačí zabít jenom korupčníka – aby byl úkol splněn, je nutné také zabít jeho milenky a děti, a to už je opravdu odporná práce. Na druhou stranu je zajímavé, jak čínská komunistická strana dokáže využívat moderní technologie.





Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Další z rubriky

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.