Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OnlineSvěty: Jeden prsten vládne všem

  12:03aktualizováno  9:56
Po mohutném klopýtnutí se Turbine vrací hned dvakrát. Jak dopadne spojení dvou společností, z nichž každá už pohřbila jednu MMORPG? A ve WoW hrozí vzpoura.

Dungeons & Dragons Online poutaly naši pozornost posledních několik měsíců, jak se objevovalo více informací a zkušeností hráčů, kteří se účastnili veřejného testování. DDO už je dva týdny oficiálně na světě, ale Turbine, která za vývojem počítačového zpracování fantasy světa Eberon stojí, neusíná ani na vavřínech, ani na trnovém loži. Nemohou si to dovolit, do konce tohoto roku bychom se totiž měli dočkat další „legendární“ MMORPG z jejich dílny – Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar.

Je to skutečnost stará tolik měsíců, ale stále je tak trochu obtížné ji pochopit. Jedna jediná, a ne úplně úspěšná společnost, získala práva na vytvoření online hry podle pravidel Advanced Dungeons & Dragons i podle filmové licence Pána prstenů. Společnost Turbine se proslavila díky hře Asheron’s Call, která dokázala oslovit desítky tisíc hráčů (maximum současně aktivních účtů je odhadováno na 120 000) EverQuestu. AC vyšel pod křídly Microsoftu už v roce 1999, a přestože počet hráčů byl jen zlomkem hráčů EverQuestu, bylo rozhodnuto vydat stejnojmenné pokračování.

A právě Asheron’s Call 2 je tím neúspěchem. Nová hra i přes krásnou grafiku nebyla zdaleka zábavná jako originál a počet platících hráčů byl proto řádově nižší. Z toho důvodu, po řadě peripetií s odloučením Turbine od Microsoftu, došlo koncem roku 2005 k ukončení provozu herních serverů. Už v té době ale vývojáři Turbine pracovali na DDO a LOTRO, takže si nepopulárním krokem uvolnili ruce pro nové projekty, které narozdíl od AC2 mohou být dlouhodobě ziskové.

První recenze Dungeons & Dragons Online se o hře vyjadřují velice pochvalně, ale zároveň upozorňují na rizika a nedostatky. Ty se neodrážejí ve finálním číselném hodnocení, protože recenzenti více méně přistoupili na to, že hra odpovídá pravidlům stolního AD&D. Centrem chvály je zejména skvělá atmosféra podzemních kopek, které tvoří drtivou většinu hry, perfektní zvuk a hudba, věrnost vzoru, možnost hlasové komunikace ve skupině a také soubojový systém, který umožňuje například aktivně uhýbat ranám nepřátel.

Výtky míří směrem k vynucenému sestavování skupin, samotný hrdina ve světě DDO si v podstatě ani neškrtne. S tím je nutné již od začátku počítat. Dalším problémem jsou nároky na hardware, při plnění úkolů nejsou tak dramatické, protože hra vykresluje jen několik postav najednou. Ale ve městě, kde je možné potkávat ostatní, trpí i velice výkonné počítače a s nimi samozřejmě i hráči. Další výtkou je pomalé zlepšování vlastností postavy, které ale také vyplývá z pravidel původní stolní hry. Maximální úroveň postav v AD&D je 20, a žádný provozovatel online hry nechce mít hráče na maximální úrovni za měsíc hraní. Ani obsahu ve hře zatím není pro mnohaměsíční hraní dost. Autoři nicméně slibují pravidelné přídavky „zdarma“ podobně, jako je poskytuje Sony u EverQuestu 2, který je v tomto ohledu skutečně následováníhodný.

Sotva proběhla vlna publicity věnovaná spuštění DDO, pustili se v marketingu Turbine do práce znovu a začali postupně připravovat obecenstvo na Příchod krále. V uplynulých týdnech jsme se sice nedozvěděli datum uvedení LOTRO, to přijde nejspíše na E3 nebo ještě později, ale za to už víme, jak to bude s distribucí. V USA se o cestu krabic do obchodů a ke hráčům bude starat Midway, kterou možná znáte jako vydavatele série Mortal Kombat. V Evropě budou LOTRO distribuovat Codemasters, kteří zajistí i provoz evropských serverů, stejně jako tomu již činí v případě Dungeons & Dragons Online. Ptáte-li se, která z firem Midway a Codemasters už pohřbila jednu online hru, máme odpověď. Ve stádiu veřejného betatestu zrušila vývoj slibné MMOPRG Dragon Empires společnost Codemasters. Codemasters se z tohoto neúspěchu poučili a tak se soustředí na provoz her, které vyrobil někdo jiný. Kromě DDO, LOTRO jde o korejské akční MMORPG, o kterých jsme už psali – RF Online a Archlord. A teď hurá na konkurenci.

9 Dragons – Acclaim oživl. Tradiční vydavatel se vytratil ze scény kvůli finančním problémům, ale nyní se objevuje s novou strategií. Chce se soustředit na online hry, jak webové hříčky, tak hry placené reklamou i tradiční MMOPRG spojené s přímými poplatky. V kategorii her zdarma budou působit BOTS, souboje robotů, ale náš zájem leží jinde. V historické Číně plné bojových umění tak, jak je předvádí hra roku 2005 v Jižní Koreji, kterou Acclaim bude prodávat pod názvem 9 Dragons.

Hra zaměřená na PvP má nabídnout různé bojové styly a více než 500 různých zbraní a dalších kusů vybavení. Grafika na obrázcích vypadá sexy, tempo hraní bude hektické. Vypadá to, že Lineage 2 a pokusy Codemasters, které vycházejí ze stejných principů, budou čelit silné konkurenci. Na trh by hra měla zamířit na podzim, koncem léta bude probíhat otevřený betatest. Lokalizační počin Acclaimu by si měli fanoušci bojových umění užít i v Evropě, kde bude hru provozovat společnost Persistent Worlds.

Matrix Online – Online hra ze světa jedniček a nul a ošklivých strojů se od původního vydavatele dostala do spárů SOE, která se rozhodla zvýšit atraktivitu hry. Ta pod původním provozovatelem zdaleka nenaplnila potenciál filmové licence. Jak je u online her od Sony zvykem, chystá se kompletní přepracování soubojového systému. U Star Wars Galaxies se tento krok setkal s rozpačitým přijetím, ale posléze převážily pozitivní ohlasy. V případě EverQuestu 2 šlo o jednoznačné zlepšení hratelnosti. Jak to dopadne u Matrixu, to se ukáže přibližně za měsíc. To hra, jen tak mimochodem, oslaví první výročí od svého vydání.

World of Warcraft – Blizzard zatím stále nezveřejnil datum vydání očekávaného datadisku, ale netrpělivé hráče zkouší uchlácholit novou aktualizací, která je zatím na testovacím serveru. Základ změn tvoří úpravy povolání kněze, nové sady zbrojí (spolu s novými tuhými nepříteli, kteří superkvalitní kousky bez boje nevydají) a efekty počasí v řadě herních oblastí. Zajímavě působí i chystaná změna, která zkušenost za splnění úkolů po dosažení maximální úrovně převede na finanční odměnu.

Všechny tyto změny ale nestačí čínským hráčům, ty se podle tamní tiskové agentury začínají bouřit kvůli slabé úrovni zákaznické podpory ze strany provozovatele čínské varianty Wolrd of Warcraft, kterým je The9. Hlavní problém spočívá v extrémně dlouhých čekacích dobách na vstup do hry. Doba čekání je přitom zpoplatněna – čínský provozovatel totiž hráčům neúčtuje měsíční předplatné, ale inkasuje peníze podle odehraného času. A ten se počítá od prvního přihlášení, nikoliv reálného vstupu do herního světa. Kapitalismus není sranda.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Dva roky po vydání bude No Man’s Sky takový, jaký měl být od začátku

No Man’s Sky Next

Do No Man’s Sky přibude opravdový multiplayer, možnost ovládat hru z pohledu třetí osoby, ovladatelné křižníky i ve...

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?



Najdete na iDNES.cz