Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Operation Flashpoint 2

  12:03aktualizováno  11:16
První díl této skvělé vojenské simulace se dočkal mohutných ovací. Po dlouhé době se nám do rukou dostaly pořádné informace o pokračování. Chcete-li o něm vědět skutečně všechno?

Operation Flashpoint 2 Každý správný Čech by měl vědět, čím se jeho národ v zahraničí nejvíce proslavil. Přestože nás má většina Američanů i mnoho Evropanů za příbuzné Rusů, dokázali jsme ve spoustě oborů, že oplýváme minimálně selským rozumem a zlatými ručičkami. Pomineme-li fotbal, hokej, pivo či auta, v posledních letech začínáme do světového businessu promlouvat i na zcela odlišné frontě, a sice herní.

A kdo se o naše hry jen trochu zajímá, musí vědět, že tou jasně nejúspěšnější se stal v roce 2001 vydaný vojenský simulátor Operation Flashpoint, který nejenže zaznamenal prodeje přesahující milion a půl kopií, ale pro jeho autentičnost si jej licencovala i americká armáda coby cvičný trenažér. V neposlední řadě přišel port na X-BOX. Kdo by pochyboval o významu Flashpointu ve světovém měřítku, jistě by začal smýšlet jinak po přečtení všech zahraničních preview na pokračování tohoto díla. Dostat se za na E3 za zavřené dveře, kde Bohemia Interactive předváděli právě druhý díl svého léta opečovávaného dítka, chtěl doslova každý.Perimeter A ne každému se to podařilo. Ačkoliv je informací stále poskrovnu, což je, vzhledem k datu vydání stanoveném na konec příštího roku celkem logické, shromáždili jsme všechny dostupné materiály a připravili pro vás článek, který vás na pokračování nejúspěšnější české hry určitě navnadí.

Velká sázka byla vložena na dynamiku kampaně, která nebude postavena na bází„jedna mise střídá druhou“, ale mnohem více půjde o organický a podle hráčových akcí se vyvíjející konflikt.

Hned zpočátku je však třeba oznámit trochu smutnější zprávu, která spočívá v neshodách českého výrobce Bohemia Interactive s anglickým vydavatelem prvního dílu Codemasters. Tyto dva subjekty se na tvorbě pokračování v podobě, jaká probíhá v kancelářích BI nějak nepohodli, což vyústilo ve vycouvání vydavatele z tohoto projektu. Tím pádem je hra nejen bez vydavatele, ale navíc se s největší pravděpodobností nebude jmenovat Operation Flashpoint 2, i když jí tak do odvolání budeme říkat, jelikož to zní přeci jen o něco lépe než „PC hra nové generace“, jak titul označují sami vývojáři. Je docela škoda, že to se značkou takhle nedopadlo, nové jméno se bez pořádného marketingu buduje složitě. Codemasters tedy vlastní práva a je otázkou, zda je někdy v budoucnu využijí. Operation Flashpoint 2 by tak v budoucnu mohla být ještě úplně jiná hra.Operation Flashpoint 2

Ale pojďme se konečně podívat, na jaké charakteristiky titulu se můžeme těšit. Jednou z největších předností předchůdce bylo společné, skupinové vandrování s parťáky – obzvláště v multiplayerovém módu. Je tedy naprosto logické, že se Bi v této oblasti snaží udělat další pokrok. Velká sázka byla vložena na dynamiku kampaně, která nebude postavena na bází „jedna mise střídá druhou“, ale mnohem více půjde o organický a podle hráčových akcí se vyvíjející konflikt. Síly se budou často přelévat, v jednu chvíli budete v převaze vy, jindy nepřítel. Autoři se prostě snaží převést atmosféru války na naše monitory se vším všudy. Vzhledem k tomu, že nová prostředí mají být ještě větší než v prvním dílu, stane se plánování a koordinace alfa i omega úspěchu.

Velmi důležitou a pro OF signifikantní vlastností bude takřka bezbřehá volnost v Perimeter hráčově konání. V praxi to má vypadat zhruba tak, že sice budete dostávat četné úkoly od nadřízených, bez nichž se dále nehnete, ale protivníka smíte přepadnout i na vlastní pěst. Povoleno je úplně všechno, co mu jakkoliv uškodí: zachycení a zničení podpůrných konvojů, napadání předsunutých hlídek, překvapivé nálety nebo různé druhy sabotáží. Válka zde bují neustále – 24 hodin 7 dní v týdnu a je jen na vás, nakolik se do ní zapojíte. Často se semelou obří bitvy, u nichž byste už pro ten intenzivní pocit neměli chybět. V této hře se vyřádíte více jak na sto procent. Uvidíme, co si autoři počnou s umělou inteligencí a jak bude tato kvalitní., jelikož podobný herní model si jí pro dobrou funkčnost bude žádat měrou vrchovatou.

Pravidlo „střílet na vše, co se hýbe“ zde pozbývá své platnosti a bez toho, aniž byste se nejdříve koukli a teprve poté pálili, se zde neobejdete, jelikož i civilisté hrají značnou roli, navíc mají hodně dobrou paměť. Svých činů byste tak mohli tak mohli později klidně litovat. Uvedeme si příklad: v obydlené Operation Flashpoint 2vesnici využila nepřátelská skupina místní kostel coby úkryt. Jejich ostřelovači jsou na věží hodně nepříjemní. Máme hned několik možností,jak se se zlořády vypořádat, my si uvedeme dvě zásadní. 1. řešení: zaútočíme na kostel prostřednictvím našich ostrostřelců, střílíme cíleně na okupanty. Farář, věřící a kolemjdoucí zůstávají bez jediného škrábnutí. Po úspěšném zásahu se tak můžeme těšit z jejich zdravotní podpory, navíc dostáváme cenné informace. Jeden z civilistů nám poreferuje o nedalekém ležení nepřítele, jež při náhodné pochůzce objevil. Další si pro sebe zase nenechá, že před několika hodinami viděl konvoj chráněný dvěma tanky směřující na východ. Takovéto informace jsou poměrně cenné a dá se s nimi mnohé podniknout. Pojďme se však podívat na řešení druhé: nebudeme riskovat ztráty ve vlastních řadách a bereme tanky, jimiž kostel z bezpečné vzdálenosti rozložíme na kousíčky. Sice šlo všechno ráz naráz a bez větších komplikací, ovšem vesničané na to mají trochu jiný názor. Nedostáváme ani medicínu, natož pak cenné informace. Civilisté nás bázlivě ignorují.

Zatímco první Flashpoint se orientoval spíše do komunistické minulosti, je dvojka zasazena do blízké budoucnosti roku 2010.

Perimeter Pokud se vám podaří zničit příliš mnoho civilních budov a zraníte, neřku-li zabijete nepřiměřené množství nezúčastněných, začnou být posledně jmenovaní opravdu naštvaní. Pak máte co do činění s třetí stranou – rozzlobenými chasníky, kteří jsou schopní obstarat si kvéry a partyzánským způsobem boje jít proti vám. Navíc budou bonzovat vaše pozice a pohyby jednotek nepříteli, jenž se jim stane zákonitě milejším. Když už jsme u interakce s postavami, smetem to všechno jednou ranou. Na rozsáhlém území samozřejmě budete potkávat spousty vojáků a pokud tito nejsou nepřátelští, můžete si s nimi promluvit a získat tak cenné materiály, přičemž konverzace s nimi by měla probíhat hodně otevřenou formou.

Zatímco první Flashpoint se orientoval spíše do komunistické minulosti, je dvojka zasazena do blízké budoucnosti roku 2010. V částech Evropy a Asie to zase docela vře a ze zpočátku nevinných potyček se vyvine konflikt postihující mnohé státy. A vy si v tom všem zase střihnete roli jednoho z mnoha vojáků. Operation Flashpoint 2Z řadového zelenáče, který musí poslouchat přímé nadřízené na bojišti, se dostanete do fáze druhé, kdy už povely budete sami rozdávat. Poslední část hry si odbudete v roli elitního vojáka nasazovaného jen na ty nejnáročnější akce. Z toho plyne i zakomponování určitých RPG prvků, bližší specifikace však zatím nejsou známy.

Operace Flashpoint je také z velké části o technice a druhý díl na tom naštěstí nebude jinak. Můžeme se těšit na stroje víceméně známé z dnešních dnů, ale přibudou i další. Například futuristický transportní vrtulník se třemi rotory. Podle BI však všechny zařazené stroje odpovídají minimálně armádním prototypům, takže úplné sci-fi nečekejte. Příjemně zní informace, že vozidel, poletuch a možná i lodí má být skutečně velké množství. Jejich fyzikální model se pak má pohybovat na rozmezí simulátoru a arkády.

Hodně si slibujeme i od multiplayeru, který nabídne souboje až 32 hráčů, což je Perimeteroproti Battlefield 2 nebo Joint Operation, kteří už nabízejí rovnou stovku, sice docela málo, na druhou stranu OF 2 není čistě multiplayerovým projektem a i s tímto počtem se dá zahrát velice pěkné divadlo. Tvůrci se snaží, aby se do hry dalo bezproblémově vstoupit v každé její fází, chybějící spoluhráče mají nahradit boti. Chybět nebude ani komplexní editor, který se u minulého dílu postaral o spoustu skvělých modifikací. Fandové tvořili o sto šest a výsledkem jsou například skvěle hratelné operace se spoustou techniky nebo rovnou vynikající ČSLA mod.

Vývoj hry trvá už zhruba rok a půl. Dosud se přitom pracovalo především na technické stránce hry, jejíž kvalitu dokládají výborně vypadající obrázky. Vezmeme-li v potaz velikost herního prostředí, je míra prezentovaného detailu úchvatná. Je však samozřejmé, že bude vyžadovat i silný hardware. Tím bychom však koncem roku 2006 již měli disponovat. Kapitolu samu pro sebe utváří fyzikální engine nabízející reálné výbuchy, destrukce budov i špičkově zpracovanou balistiku.

Chybět nebude ani komplexní editor, který se u minulého dílu postaral o spoustu skvělých modifikací.

Přestože Operation Flashpoint 2 přijde až za dlouho a takřka jistě pod jiným názvem, už nyní to vypadá na vynikající titul simulující válku se vším všudy, co k ní patří. Dynamická kampaň s náhodně generovanými misemi a obrovskou volností je sama o sobě velkým tahákem, přidáme-li k tomu navíc ještě spoustu techniky, RPG prvky a prvotřídní grafické i fyzikální zpracování, není co řešit. OF 2 má na to stát se nejlepší českou hrou a dost možná i nejlepší hrou svého žánru.

Index očekávání: 95%

Autor:


Témata: Pivo, simulátor

Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Další z rubriky

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

Destiny 2

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní...

Pouliční demonstrace jako zábava? Hrajeme Riot: Civil Unrest

RIOT - Civil Unrest

Originální realtimová strategie z prostředí pouličních protestů má veliký potenciál, bohužel však naráží na nepovedené...

Najdete na iDNES.cz