Operation Flashpoint: Red Hammer

• 2838
Svou kvalitou uspokojila Operace Flashpoint drtivou většinu hráčů na celém světě. Nyní před sebou máme oficiální datadisk - kampaň Red Hammer. V ní se ocitáme na druhé straně barikády a naším úkolem je bojovat za Matičku Rus. Dokázala však vytěžit z původního Flashpointu maximum, nebo jsou některé amatérské mody lepší?

Operation Flashpoint: Red Hammer Svou kvalitou uspokojila Operace Flashpoint drtivou většinu hráčů na celém světě. Co však mnohé mrzelo byl fakt, že se v původní hře dalo hrát pouze za americkou stranu. Proto se Codemasters, vydavatel hry, rozhodili vyjít vstříc hráčským tužbám a kupodivu bez oficiální účasti Bohemia Interactive Studio se rozhodli vydat tuto přídavnou kampaň. Relativně kusé informace o Red Hammeru spojené s příslibem nových jednotek a zbraní, občas nějaký ten působivý obrázek ze hry, to všechno spolehlivě udrželo zájem hráčské komunity. Slib o návratu na Maldenské ostrovy, tentokrát však v uniformě sovětského vojáka, zněl velice lákavě. Skutečnost je však taková, že ne každému se tento doplněk původního Flashpointu zalíbil. Souhrnně vzato je však Red Hammer novou kampaní o dvaceti zajímavých a originálních misích, jejíž převážnou část strávíme jako příslušník ozbrojených sil kdysi prosperujícího Sovětského Svazu. Nové jsou rádiové hlášky i rozhovory v ruštině, omezeně jsou využity i nové jednotky od Hummera či BMP 2 po samopal G36. Grafika a jiné vlastnosti hry se změnily pouze kvůli patchi 1.30, který datadisk vyžaduje. Kampaň ovšem přináší novou dimenzi hraní.

Začínáte jako účastník první vlny sovětské invaze na Everon, tedy časově těsně před startem původní kampaně. Dimitrij Lukin, bývalý člen elitních Specnaz, se vyloďuje na pláži jako Operation Flashpoint: Red Hammer obyčejný vojín a spolu s dalšími členy družstva má zajistit pobřeží a vyčistit vesnici, proti výtečně vyzbrojeným Rusům stojí pouze místní uboze vyzbrojená domobrana. Moderní Kalašnikovy ve srovnání s archaickými puškami typu Kozlice nepřipouštějí možnost, že by necvičení civilisté měli znamenat větší problém. Avšak ouha - zabijí vás a znova. Až po několikátém přehrání mise od začátku sami pochopíte nejvýraznější rys této kampaně - je šeredně těžká, opravdu ji nelze doporučit pro hráče, kteří nedohráli původní Flashpoint do konce na obtížnost "Veterán". Taktika se stává jedinou možností přežít, protože nepřítel je v přesile nejen početní, ale i poziční. A to prosím hovoříme o první misi. Dále to bude pouze horší, ten partyzánský přepad je pouze varováním. Úkolů dostanete v každé misi hned několik a nepřátel na vás čeká spousta. Pro ilustraci dodávám, že v jedné z nejtužších misí je nutné vyčistit půl Kolgujevu s pěti vojáky v družstvu, přičemž vaše výsledné skóre se vyšplhá až ke třiceti tisícům bodů! Soupis zničených jednotek nepřátel je pak na více než jednu stranu bloku, hemží se těžkou technikou a desítkami vojáků.

Mise jsou tedy extrémně tuhé, avšak o to zábavnější. Scénář je zajímavý a je v něm spousta neotřelých nápadů, plníte zcela nové typy úkolů. Ruské hlášky jsou úsměvné, celkově jsou však svižnější, proto rádiová komunikace plyne velice rychle a nějaká informace vám Operation Flashpoint: Red Hammer zejména zpočátku snadno unikne. Videosekvence jsou profesionální a rozhovory také v angličtině s výrazným ruským dialektem, který evokuje specifickou atmosféru sovětské armády. Dimitrij sám, kterým se jako hráč stáváte, však působí jako příliš velký filozof, pročež by spíš namísto degradace skončil spíše na Sibiři. Bohužel jeho nedůvěra velení je již zpočátku evidentní. Čím lepší je to voják, tím nebezpečnější myšlenky ho napadají. V tomto ohledu zjevně autoři respektují očekávání politicky uvědomělých hráčů a poslední třetinu kampaně si zahrajeme po boku Američanů v partyzánské uniformě. Tento dějový zvrat degraduje jinak slušně načatý vývoj, plný oddanosti Matičce Rusi a nesmiřitelného vybíjení everonských rebelů a amerických agresorů. Pro vaše úspěchy je Dimitrimu vrácen čestný symbol Specnaz, námořnické tričko se zeleným šátkem na hlavu. Dostává rozkaz přepadnout vojenskou kolonu, ale na korbách spatří civilisty, proto odmítá splnit rozkaz a zběhne. Přitom ti "bezbranní civilisté" mohli být klidně američtí špióni, zde scénář trochu klopýtá.

Nápaditost jednotlivých misí je to, co Red Hammeru přidává spoustu plusových bodů. V misích se dočkáváme nečekaných zvratů, které nás jen málokdy potěší, znamenají totiž další příliv nepřátel. Stále přitom zůstáváme zcela sami, nebo vedle sebe máme hrstku vojáků. Například mise, kdy máme doprovodit Angelinu, přítelkyni generála Guby. Přijíždí na ostrov Operation Flashpoint: Red Hammer a Dimitri je její řidič. Kolona je však přepadena a doprovod zničen, auto uvízne vinou sabotáže v malé vesnici. Deset partyzánů útočí na náklaďák a podporuje je tank. Navíc se stmívá, každá rada drahá. Nebo máte s pěti vyděšenými vojáky ubránit Montignac před vlnou americké pěchoty a dvěma tankovými četami M60 v doprovodu Abramse. Říkáte, že "to přece nejde"? Jde, trvá to sice hodiny zkoušení, ale nakonec se to udělat kupodivu dá. V některých situacích máte pocit, že to všechno je špatný sen. Ležíte s prázdným raketometem ve stanu, z nebe vás ostřelují palubní kulomety helikoptér, ze dvou stran proti vašim pár mužům jdou Američané a do toho na bojiště vjíždí náklaďák plný partyzánů. Těch dvacet misí je práce nejméně na týden, ovšem spíše na dva. Některé mise možná nebudete schopni dohrát vůbec, a to i když použijete cheat na opakované ukládání.

Tato kampaň dokázala z Flashpointu vytěžit maximum. Nestane se vám, že byste nějakou misí jen tak proběhli. Zastřílíte si tak, až vám to nebude milé. Žádné lavinové útoky, kdy ležíte a kolem vás se střílí. Zde jsou všechny kulky určeny přímo vašemu tělu. Stahující se nepřátelské jednotky vás v mnohonásobné přesile berou do kleští. Boje jsou dlouhé a vyčerpávající. Pokud máte vyvinuté sebevědomí ohledně hraní Flashpointu, zde o něj velice rychle přijdete. Abyste přežili, budete se muset stát doslova Supermanem. Během toho Operation Flashpoint: Red Hammer všeho budete poznávat místa a události, které jste v původní kampani viděli z druhé strany, často zaznamenáte narážky na události z ní, ostatně probíhají živě kolem vás. Nakonec bude právě Dimitri tím, kdo v kolgujevském přístavu zasadí smrtelnou ránu zbytkům Gubových sil a definitivně zakončí jeho fanatické dobrodružství. Škoda jen, že závěr ve formě animace je klišovitý a bez výrazu, když si představíte tu úmornou dřinu, aby k němu Dimitri došel, zasloužil by si něco lepšího. Na rovinu, požitek vás čeká během kampaně, od závěru ho příliš nečekejte. To samé si myslí i hrdina sám, jelikož konflikt v Maldenském souostroví je nakonec nazván "mezinárodním nedorozuměním". Pohrdání muži na obou stranách, kteří se již domů nevrátí.

Jelikož se Red Hammer v ČR neprodává a jediná oficiální možnost ho získat je podmíněna vlastnictvím platební karty, nedostalo se mu v našich krajích většího ohlasu - a to je škoda. Mise v tomto datadisku stanovují zcela novou kvalitu hraní Flashpointu a jsou tím nejlepším, co se od vydání hry objevilo. Originalita a kvalita, až masochisticky vysoká hratelnost, to jsou největší devizy tohoto doplňku. Komukoliv se líbil Flashpoint, nebude Red Hammerem zklamán. Během hraní se hráči vrací ten nepopsatelný pocit nalézání dokonalosti a preciznosti, který vnímal při hraní kampaně "1985 - Status Quo" - nyní je ovšem obohacen o vychytanou stránku bojových operací.

Operation Flashpoint: Red Hammer (Gold Upgrade)
Výrobce: Codemasters
Vydavatel: Codemasters