Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Operation WinBack

  12:00aktualizováno  8:05
Pakliže máte rádi akce ve třetí osobě ve stylu Syphon Filter či Metal Gear Solid, neměli byste nechat bez povšimnutí hru, jež se v těchto dnech objevila i v našich luzích a hájích. Za pozornost pak rozhodně stojí zmínka, že se jedná o konverzi z N64 a také skutečnost, že vám tento titul vystačí do doby, než se objeví Syphon Filter 3.

Operation WinBack

Je čas na protiakci. Teroristická organizace „Crying Lions“ se zmocnila tajné strategické zbraně, jíž představuje satelitní systém schopný zlikvidovat jakýkoliv pozemní cíl jediným naprosto destruktivním výbojem energetického paprsku. Ale jelikož na další podobný atak potřebují teroristé něco času (znovu nastavení orbitu atd.), přichází prostor na rychlý protiúder, který mají provést členové speciální skupiny SCAT, jejímž jste členem. Jmenujete se Jean Luc Cougar a před výbuchem vašeho vrtulníku (přepravujícím vás na místo dění) se stejně jako ostatní členové komanda zachráníte padákovým seskokem, jenž vás zanese přímo na teroristy obsazenou základnu. Bohužel však jsou vaše síly rozštěpeny, takže musíte hodný kus cesty urazit na vlastní pěst a i do budoucna se připravte na skutečnost, že ve zdejší akci budete spíše takovým vlkem samotářem.

Nutno podotknout, že konverze této špionážní střílečky ve třetí osobě, která se před drahným časem předvedla – tady v pozitivním slova smyslu - na N64, nedopadla sice špatně, ale některé skutečnosti a herní aspekty, jež jsem byl ochoten tolerovat na N64 mě už na PS2 příliš neuspokojují. Každopádně grafické zpracování hry je velice příjemné, sic se nenadějete nějakých zajímavých detailů, ale svému účelu zdejší model slouží více než dobře. Operation WinBack Hudební pozadí je takové tak trochu „obyč“, adrenalin vám rozhodně nezvedne, byť namluvení dialogů (jinak absentující v N64 verzi) je samozřejmě prima a některé znělky opravdu potěší.

WinBack je zejména o akci, nadějete se místy hodně repetitivního střílení teroristů a to jak v interiérech, tak v exteriérech. V exteriérech však musíte skousnout nutnost lineárního postupu vymezenými cestami, kde nedokážete zdolat např. betonovou stěnu jdoucí do výše pasu, bedny poskládané vedle sebe apod., takže kličkujete předem danými úseky a likvidujete četné nepřátele. Mezi vaše dovednosti patří poněkud robotický běh a chůze (hra nepodporuje digitální ovladač!), přikrčení spolu s efektním kotoulem vpřed, díky němuž se dokážete zdárně vyhnout nepřátelské palbě, a hlavně velice efektivní schopnost přitisknutí se zády ke zdi, odkud dokážete provádět opravdu smrtonosné výpady. K tomu asi tolik. Přijdete-li zde k nějaké zdi či bedně, daným tlačítkem se k této dokážete přitisknout zády a v tomto stavu setrvat po vámi žádanou dobu. Nyní se můžete posouvat podél stěny, přičemž herní kamera vás v tuto chvíli zabírá zepředu, což znamená, že přistoupíte-li k okraji zdi, máte rázem potřebné povědomí o tom, co se vůkol děje, aniž by Operation WinBack vás vaši protivníci měli možnost spatřit. K lepšímu přehledu slouží ještě manuální korekce kamery, kdy jejím otáčením vůkol hlavní postavy zejména v tento moment hned poznáte, kdo na vás za zdí a kde přesně čeká. Pomocí tlačítka pro zacílení pak zvolíte konkrétní objekt své pomsty, přičemž zaměření oponenta je viditelně zohledněno barevným čtverečkem na takto vybrané postavě (na způsob ) a pak nezbývá než rychlé vytancování zpoza rohu, vyprázdnění zásobníku a opětovné schování se za zeď. Tohle schéma je prostě skvělé, už jenom z toho důvodu, že na rozdíl od WinBack je jednoznačně koncipován pro tento způsob boje, který mi maximálně vyhovuje, nicméně pokud dojde na nečekané setkání tváří v tvář, díky naprosto nevyhovující kameře a způsobu objevování protivníků se rázem dostavuje vystřízlivění! Vaši nepřátelé totiž nejsou v klíčové oblasti mnohokrát přítomni až do okamžiku, než někam postoupíte či něco důležitého uděláte. To se pak nečekaně vyrojí i za vašimi zády a teprve nyní začíná ta pořádná mela. Pravda, hra se dá uložit jenom na konci každé úrovně (tři desítky v několika obtížnostech tak splňují požadavek na mnoho hodin hraní), ale díky systému Operation WinBack checkpointů můžete nepříjemné úseky neomezeně opakovat až do jejich konečného vyřešení. A zmiňovaná kamera? Třebaže se hra odehrává v pohledu třetí osoby, celý kamerový systém je kromobyčejně líný, takže jej musíte neustále manuálně dolaďovat a to prosím pěkně ještě v klidové pozici!! Nebo-li musíte se vždy zastavit, vycentrovat kameru – mezitím samozřejmě koupíte nějakou tu kulku z úhlu, do něhož v danou chvíli nemáte nejmenší šanci vidět – a pak teprve lze něco konstruktivního podniknout. Bohužel neexistuje šance, jak postupovat s kamerou umístěnou „natvrdo“ za vašimi zády, takže tohle je jednoznačně velké mínus a kupříkladu při přímém porovnání se Syphon Filter hra WinBack v tomto ohledu značně ztrácí.
Také ovládání mohlo být vyřešeno přeci jenom o něco lépe a nabízet pro podobnou akci trochu více dovedností pro našeho hlavního hrdinu, trn z paty vám nevytrhne ani sbírka několika málo zbraní, jež získáte do inventáře. Ten sice nabízí pohled na řadu aspektů – jako 3D mapu se zohledněním vašeho momentálního postavení v lokaci – ale citelně mi tu chybí třebas možnost schraňování uzdravovaček, pro něž se tak musíte často a nutno podotknout, že naprosto zbytečně, vracet vždy kamsi nazpět.

Operation WinBack

Tohle akční řádění však nabízí také řadu velmi pozitivních momentů. Potěší kupříkladu interakce prostředí, která se viditelně zohledňuje po přiblížení se k danému objektu, jako jsou dveře, žebříky, porůznu se povalující předměty (náboje) atp. Dále tu jsou rafinovaně nastražené výbušné sudy a bedny, jež vám do značné míry napomáhají vyrovnat se s nepřátelskou přesilou. A v posledku nesmím zapomenout ani na nutné deaktivování laserových polí či nacházení obvyklých to klíčů k uzamčeným dveřím. To je rozhodně příjemné oživení zdejšího akčního maratónu, jenž se přese všechno prvotní nadšení může stát poněkud jednotvárnou záležitostí, ze které vybočují střety s příležitostnými bosy a hlavně multiplayer, o němž si nyní povíme trochu více. Především tady je klasický Versus, rozdělený dále na Deathmatch, Lethal Tag (vedle oponentů střílíte i do beden), CubeHunt (sbíráte barevné kostky, pokud trefíte oponenta, vždy jej o jednu připravíte), Quick Draw (soutěž v nejrychlejším trefováním barevných volně levitujících kostek, což je bez automatického zaměření opravdu tvrdý oříšek), Team Battle (hybridní verze Deathmatche, jediná změna tkví pouze v několika životech každého hráče). A pak zajímavý Bot Mode (další novota s ohledem na předchozí N64 podobu), kde bojujete proti sobě navzájem či naopak v kooperaci proti vojákům, přičemž ve Operation WinBack vašem snažení asistuje určitý vymezený a vybraný počet botů a několik modifikací obtížnosti, jako např. zvýšení umělé inteligence apod. Multiplayer se ještě dále dokáže rozrůst o další mapy či postavy a ve hře se též nadějeme drsného bonusového režimu Sudden Death – na jednu ránu konečná, po skončení základního singleplayeru, který jinak nabízí až tři možné konce(!). Třebaže je hra pro vícero pařanů jednoznačně prima, nepříliš rozlehlé úrovně částečně negují kladný dojem. Ale vše může zase vyvážit koupě MultiTapu, pročež tady rázem máte gamesu pro kvarteto hráčů.

Co bych tak na adresu WinBacka mohl ještě říci. Oceňuji Tutorial, jež vás snadno a rychle dostane do hry. Pak je tu sice na první pohled trochu podivné schéma, kdy je po zásahu postižená postava chvíli nezranitelná (je jakoby průsvitná), což se však hodí zejména ve vašem případku, pročež takto máte něco času pro odklizení se do bezpečí z hodně frekventované křižovatky. Dále můžete v mnoha případech využít zdejší kulometná hnízda pro vypořádání se s oponenty. Také je zde zajímavá „feature“ s baterkou osvětlující temná zákoutí a oživení přinese i trhavina typu C4, jíž je možno umístit na zem a způsobit některým blízko stojícím subjektům docela vážné potíže. A pokud nachytáte stráž nepřipravenou a přikradete se k ní za jejími zády, jediný úder do vazu Operation WinBack dotyčného okamžitě pošle na onen svět (pohříchu není zase tak mnoho příležitostí, kterak si tuhle věc vyzkoušet v praxi). Každopádně platí oblíbené schéma, že „headshot" řeší na jedinou ránu vše, nicméně manuální zacilování tu je poněkud složité a často i značně nepřehledné, navrch není na tuhle akrobacii ani příliš času. Samozřejmostí je fakt, že každá ze zbraní má charakteristický dosah střelby, kadenci a účinnost, takže logicky se na blízko skvěle hodí taková brokovnice apod.

Jak to tady zesumírovat. WinBack je solidní titul s dobrými momenty, a může vás zabavit na dobu nutnou k tomu, než se na trhu objeví , který, a to si troufám říci dopředu, bude rozhodně lepší alternativou ve svém žánru. Nicméně Winback je na trhu už TEĎ, takže proč jej nezkusit.

Operation WinBack
Výrobce/Vydavatel Koei
Platforma PlayStation 2, N64
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 120kB
Verdikt: WinBack má sice své chyby a není jich zrovna málo, ale multiplayer a celkový způsob pojetí akce si své příznivce určitě najde.
Hodnocení: 65%

Autor:


Témata: vypořádání


Nejčtenější

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.