Original War - průvodce misemi #1

  • 636
V souvislosti s vydáním hry v edici G4Y, díky níž si tuto vydařenou – a tak trochu jinou – strategii může vychutnat skutečně každý, vám přinášíme návod na hru. V první části návodu se rovnou vrhneme na řešení situací jednotlivých misí, jejichž struktura často dokáže potrápit i zkušeného stratéga.

Original War – americká kampaň

Všechny mise byly hrány na střední obtížnost (Velitel), při hraní na jinou obtížnost se počty nepřátelských jednotek budou lišit. A pokud jste na návod klikli náhodou, zkuste naši recenzi, možná se vám Original War zalíbí stejně jako nám.

1. Tajemné poslání
V úvodu se John Macmillan, voják 3. úrovně, dozví o svém poslání a po rozloučení s Joan Fergussonovou, s níž se v poslední době hodně sblížil, dostane první úkol – najít EON. Levým myšítkem Johna vyberte a jděte s ním na východ, kde je EON umístěný. Můžete ovšem také prošmejdit napřed celou mapu, podívat se, jak vypadá americká základní laboratoř, zbrojnice a skladiště, omrknout krajinu. Nic k zastřelení tu ale nenajdete, když v to nepočítám Joan, která vás bude celou cestu doprovázet a buzerovat, že jdete špatně. Osahejte si důkladně ovládání postavy, zkuste s Johnem zalehnout a kousek se plazit, nastudujte jednotlivé nabídky v menu; bude se vám to později hodit. Vždyť to znáte, těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Po přiblížení k EONu, nemůžete ho přehlédnout, poněvadž vypadá jako nepodařená telefonní budka, proběhne krátká scénka, po jejímž zakončení dostanete poslední šanci se rozhodnout, zda chcete podstoupit riziko výletu do pravěku či nikoliv. Pokud usoudíte, že ne, skončili jste a další pokračování návodu již není určené pro vás.

John je však uvědomělý Američan a do EONu bez zaváhání vstoupil… a objevil se dva milióny let hluboko v minulosti, kdesi uprostřed nádherné Sibiře, plné stromů, zvěře a… záhadných nepřátel. Co nejdříve po absolvování rádiového rozhovoru s kýmsi hodně protivným hru zapauzujte a získejte Johna pod kontrolu, události totiž naberou nepříjemně rychlý spád. Ustupte do lesa JZ od vaší současné pozice a držte se mezi stromy. Klidně zalehněte. Po cestě vzápětí projede neznámý obrněný vůz a na místě vašeho výsadku se objeví skupina vojáků, která zachytila vaše vysílání a vyrazila po vaší stopě. Máte-li smysl pro dobrodružství, zalehněte na okraji pahorku a zkuste aspoň jednoho nepřítele dostat. Jsou za to cenné zkušenostní body (konkrétně 523). Neprojeví se sice v celkovém závěrečném hodnocení mise, ale Johnovi už zůstanou navždy. Před přesilou ale ustupte hlouběji do křoví, ztratíte se jim tak z dohledu a přestanou vás pronásledovat. Rozhodně se nenechte příliš zranit (ukazatel zdraví nesmí zežloutnout nebo zčervenat), v této misi vás nemá kdo ošetřit. U vodopádu na západě potkáte dalšího amerického vojáka, nezkušeného Bobbyho Brandona (úroveň 0). Je vážně zraněný (do žluta), a proto na něj dávejte pozor a nevystavujte ho nebezpečí. Umřel by. Přesto ho však můžete nechat trochu trénovat, v okolí se pohybuje několik Phororhacosů, přerostlých nelétavých ptáků. Nemáte-li výhrady vůči zabíjení zvířat, ať je Bobby postřílí, za každého je 37 bodíků. Mezitím John absolvuje další rádiový rozhovor a dozví se, že ten protiva na druhém konci je plukovník Powell, že někde v oblasti je, kromě spousty nepřátel, ještě jeden Američan a že všichni tři máte postupovat na SV, do pravého horního rohu mapy. Úkol zdánlivě jednoduchý, ale rychle zjistíte, že po cestě, kterou musíte překročit, pravidelně přejíždí obrněné vozidlo s rotačními kulomety. Nic, čemu byste se mohli se svými samopaly postavit.

Vyčíhněte si proto vhodný okamžik, kdy obrněnec přejede, a přeběhněte cestu za jeho zády. Třetí Američan, voják 2. úrovně Cyrus Parker, čeká v přesném středu mapy. Ozvou se vám dvě protichůdná vysílání o cíli přesunu. Vy si zvolte to správné a postupujte stále na SV (všimněte si, že na velké mapě i v orientační mapce na liště se cílový prostor vymezil červenou barvou). A hlavně nevolejte Powellovi, abyste si ověřili správný směr, nepřátelé skutečně monitorují vaše vysílání. Dočkali byste se nepříjemného překvapení v podobě čtyř obrněnců. Máte-li už Cyra v partě, můžete zamířit přímo do rohu a misi úspěšně ukončit. Cílový prostor střeží dva cizí vojáci, přes které se budete muset probít. Jakmile vás zahlédnou, spustí poplach, proto se nikde příliš nezdržujte, v rychlosti je zastřelte a poklusem vyrazte do cíle. Pokud si chcete první misi užít mnohem víc a své jednotky trochu vytrénovat, máte možnost. Střeleného Bobbyho nechte stát někde v těch místech, kde jste narazili na Parkera, je tam relativně bezpečno (v žádném případě ale nechoďte na sever a na západ). Můžete si s ním také zastřílet na okolní zvěř i divoké opičáky, aby se vycvičil na maximálních 1546 bodů a 1. úroveň, což je jeho limit pro tuto misi. Každý bod získaný v úvodních jednoduchých misích se bude později velice hodit (pro vaši informaci, divoký opičák je za 305 bodů, šavlozubý tygr za 342, Johnův limit pro misi je 1323 bodů a 4. úroveň, Parkerův 1908 bodů a 3. úroveň). Všimněte si, že John má z těch tří nejlepší dispozice pro vojáka – stačilo mu nejméně bodů na dosažení nejvyšší úrovně. Naopak Bobby potřeboval 1546 bodů, aby postoupil aspoň na 1. úroveň. Je zřejmé, že jeho schopnosti budou tedy jiné než vojenské. Všímejte si těchto rozdílů, ať neplýtváte zkušenostmi tam, kde nemají efekt. Nemá smysl nutit Bobbyho bojovat se zbraní v ruce, když je s ní téměř neškodný, kdežto jako mechanik nebo možná vědec by byl daleko výkonnější a užitečnější.

O Bobbyho je postaráno, vy se s Johnem a Cyrem vraťte na dolní okraj mapy a podél něj běžte na východ. Tam je v pravém dolním rohu malá ruská základna – dílna, skladiště, zbrojnice, dva bunkry, jeden obrněnec, pár vojáků a dělníků. Jste na vyvýšeném místě, takže máte obrovskou výhodu delšího dohledu a hlavně dostřelu. Když šikovně vylákáte všechny vojáky a dělníky a postupně je pobijete, můžete tuto základnu i ve dvou lidech srovnat se zemí. Také můžete ukořistit nepřátelské vozidlo a vytrénovat trochu i mechanické schopnosti vašich vojáků (vylepšují se střelbou, proto si nechte nějaké cíle ke zničení). Ovšem mějte na paměti, že nemáte žádného mechanika, takže každé poškození tanku je definitivní. A jak získat nepoškozené nepřátelské vozidlo? Poškoďte je střelbou tak, abyste donutili řidiče vylézt a opravovat je. V tu chvíli přestaňte střílet, abyste předešli nedorozumění, zakažte pro jistotu na oba cíle (mechanika i jeho vozidlo) střelbu. Počkejte, až řidič svůj tank téměř opraví a právě v tu chvíli ho zastřelte. Nastupte si a máte svůj vlastní tank po generálce. Ovšem smutné na této misi je, že i když podstoupíte takovou hroznou námahu, toto vozidlo si s sebou do dalšího kola bojů nepřenesete…

2. Průzkum pokradmu
Ukázalo se, že nepřátelé, se kterými se John potkával, jsou Rusové. Nu, vot… Što sdělať… Mnohem lepší zprávou bylo, že se jeho skupinka rozrostla o nové členy, Lisu Lawsonovou, skvělého vojáka 3. úrovně, a dva dělníky. Spojil se také s plk. Powellem a dostal od něj nové instrukce. Pokračovat na sever, obsadit místní ruskou základnu a čekat na další příkazy.

Seskupte si vojáky pod jednu klávesovou zkratku a dělníky pod druhou. Terén vás pustí jen jedním směrem, na sever. Po pár krocích se před vámi zhmotní jaderný fyzik, americký vědec arabského původu, Paul Chattám. Promluvte si s ním a vezměte ho do party. Ošetří vaše raněné. A také mu přidělte vlastní klávesovou zkratku. Jsou-li všichni fit, pokračujte na sever. Kousek před koncem mapy narazíte na několik mrtvých těl v amerických uniformách. Zdá se, že okolí není bezpečné, a proto se vraťte podél kopce, po němž jste přišli, k řece dole na jihu. Pomocí kurzoru objevíte místo (nezmění se v křížek, který označuje neschůdný terén), kde je možné se přebrodit na druhý břeh. Do vody pošlete jako první skupinu vojáků, okamžitě následovanou Chattámem. Dělníky nechte prozatím na břehu, ať se vám nemotají pod nohama. Stanete se svědky brutální scény, kdy dva ruští vojáci popravují zajatce. Rychle je zastřelte a Chattáma pošlete na pomoc těžce zraněnému. Na břehu leží ještě jeden Američan, tomu už bohužel nikdo pomoct nedokáže, je mrtev. Přivolejte k sobě dělníky, doplňte skupinu vojáků o novou posilu a po pravém břehu pokračujte na východ tak daleko, jak to půjde. Znovu přebroďte řeku a vyšplhejte na vysoký břeh. Opět dejte přednost vojákům. Jakmile zahlédnete dva ruské obrněnce, běžte co nejrychleji k nim. Jsou zatím bez posádky. Zastřelte stráže a hlavně zastřelte mechanika, který se chystá do jednoho z tanků nastoupit. Vozidla zaberte pro sebe, bohužel zjistíte, že mají minimum paliva, a jednoho z dělníků pošlete zabrat skladiště, které stojí opodál. John se spojí s plukovníkem a dostane rozkaz najít a obsadit i větší základnu, která je někde západně od stávající pozice. Cestu do ní střeží bunkr na kopci. Vylezte na ten kopec ze SV strany a opevnění rozstřílejte. Když bude Chattám vašich pět vojáků průběžně ošetřovat, zvládnete to na poprvé (teď se zúročí zkušenosti získané vybíjením zvířátek). Dělníci ať zatím sbírají bedny s materiálem a nosí je do skladu. Po dobytí bunkru ho mohou zabrat a opravit, ale není to nutné. Na západní straně kopce uvidíte základnu, o níž se zmiňoval Powell. Skladiště, zbrojnice, základní laboratoř, ještě jeden bunkr a pár Rusů. Vojáky můžete postřílet z kopce, pokud se vám je podaří vyprovokovat a nalákat k sobě (pokud není nikdo na dostřel, musíte vyslat dolů dobrovolníka – někoho zkušeného – Johna, Lisu nebo Cyra, aby na sebe přitáhl pozornost), bunkr budete muset dobýt na férovku. Ostatní budovy nepoškozujte, máte je zabrat, nikoliv zničit. Jakmile padne poslední Rus, vyšlete dělníky zabrat skladiště (při obsazování nepřátelské základny je nutno začít vždy skladištěm) a hned potom hořící bunkr. Opravte ho, využijete ho jako součást vlastního opevnění. Potom obsaďte i zbytek základny.

Plukovník vám mezitím přikázal shromáždit ve zdejším skladišti co nejvíce beden. Někdy v tuto chvíli se také v základně zhmotní vyděšený ruský mechanik, Michal Běrezov. Vyslechněte ho a zavřete do skladiště. Nezabíjejte ho, jednou vám tu laskavost oplatí. Aby neutekl, musí s ním ve skladišti být nějaký Američan. Vhodný je Bobby, který je jako voják nejslabší. Všechny zbývající muže a ženy změňte na dělníky a začněte nosit bedny z druhého skladiště. Transport se zautomatizuje tak, že v menu skladiště, odkud chcete nosit, kliknete na zahájení transportu, vyberete druh zboží (bedny) a pravým myšítkem kliknete na obrázek skladiště v menu (nebo přímo na skladiště v reálu), kam chcete nosit. Dělníci už další práci provedou sami. Pozor na drobnou zlomyslnost autorů, jakmile zahájíte transport, objeví se v okolí východního skladiště cca dva šavlozubí tygři, kteří budou napadat vaše dělníky. Zabijte je. Jednu chvíli se do základny vřítí dva ruské transportní vozy, ale nejspíš je nestačíte zničit a ujedou vám. Počítejte s tím, že na vás pošlou své kamarády. Pomalu dokončete transport materiálu (mělo by stačit něco přes sto beden v západním skladišti, dvě stovky jsou jistotou) a začněte se připravovat na návštěvu ruských jednotek. Mezi stávající bunkr a svah postavte nový, další postavte z druhé strany do řady. Tři bunkry s vojáky a dva ukořistěné tanky by měly na odražení útoku bohatě stačit. Pochopitelně Chattámovi vraťte v laboratoři jeho vědeckou specializaci, aby mohl ošetřovat případné raněné a ze všech dělníků udělejte ve zbrojnici vojáky. Ruský útok se dostaví zanedlouho, bude to pár pěšáků a jeden tank. Vypořádejte se s nimi, jak nejlépe dovedete, vyslechněte si Powellovu pochvalnou radiodepeši a potěšte se z plného počtu bodů za úspěšně splněnou misi.

3. Průlom
Začínáte v pravém dolním rohu mapy radostným setkáním se starým přítelem, Andym Cornellem. Vaši radost však pokazí rozkaz plukovníka Powella, který vám i přes vaše protesty nařídí, abyste se rozdělili a postupovali každý zvlášť. Vaším prvním úkolem je probít se s malou skupinkou vojáků přes nepřátelské území do americké základny v levém dolním rohu. Vyberte si z nabídky pět osob, které s vámi půjdou. Všechno jsou profesí vojáci, nemůžete jim ji změnit, ale přesto nad výběrem rozvažujte. Jednoho vědce a dva dělníky získáte během hry, v první fázi budete potřebovat dobré vojáky a v druhé fázi dobré mechaniky. Dobrá rada nad zlato, že?

Jakmile vás hra pustí k ovládání, posaďte svoji nejslabší postavu do transportního vozidla s materiálem a všechny ostatní vojáky pošlete na nejbližší kopec vlevo. Tam s nimi počkejte, až přijede nepřátelský tank. Z kopce ho snadno zneškodníte a po jeho obsazení získáte významnou výhodu pro další postup v podobě jeho rotačních kulometů. Držte se u dolního okraje mapy, nahoru se nevydávejte, je tam všude spousta ruských věží. Dole potkáte už jen pěšáky, kteří by pro vás, zvláště máte-li k dispozici tank, neměli představovat problém. Pobíjejte i tygry, ať vám později neohrožují dělníky při sběru beden, transportér držte v blízkosti a společně se přemístěte na západ, kde je ona zmiňovaná americká základna. Je maličká, skladiště a pár bunkrů, většina práce čeká na vás. Od místního velitele se dozvíte neradostné zprávy. Území na sever od vás je zcela obsazené ruskými jednotkami, což váš hlavní úkol, prorazit na sever, nijak neulehčuje. Za chvíli se navíc v základně objeví Frank Forsyth, nejlepší americký průzkumník všech dob (aspoň si to o sobě s typicky americkou skromností myslí), a zprávy velitele upřesní. Ukáže se, že situace je ještě mnohem horší, než se vám zdálo před chvílí. Frank se bude chtít vrátit do terénu, klidně ho pusťte, je sice doopravdy výborný voják, ale obejdete se bez něj. V základně jsou dva dělníci – dejte jim práci. Budete potřebovat laboratoř a dílnu, kromě toho se musí nasbírat poměrně dost beden s materiálem. Skupinku vojáků, posílenou o stávající posádku, udržujete v pohotovosti poblíž vstupu do základny. Brzy sem totiž ze severu dorazí ruská hlídka. Zabte ji. Jestli někdo unikne, čekají vás potíže. O dalších úkolech vás informují rádiová hlášení – vynalézt solární motor, postavit alespoň jedno vozidlo a dostat ho za frontu. Kromě toho byste měli svůj průnik zkoordinovat s Cornellovou skupinou. Rusové mají nahoře na severu dvě skladiště a spoustu vojenských budov, včetně kulometných věží. Relativně snadno se dá nahoru proniknout podél levého okraje mapy, tam hlídkuje jen pár vojáků, ale nedostanete tudy vozidla. Druhou možností je prokličkovat mezi věžemi, přibližně středem mapy. Když zlikvidujete pěšáky, lze najít cestu natolik bezpečnou, aby se i vozidla tudy dostala bez většího poškození.

Existuje ovšem ještě jedna drsnější možnost, říkám jí preventivní útok. Ihned po příchodu do základny postavte laboratoř a zbrojnici. Chattáma změňte na vědce, ať máte dva (mohou se ošetřovat navzájem) a ze všech ostatních udělejte vojáky. Franka neposílejte na průzkum a nechte si ho. S celým houfem podnikněte výpad na sever. Začněte vyčištěním pahorků nad základnou a podél levého okraje postupujte stále vzhůru. Počkejte si ale na tu ruskou hlídku, co se objeví u základny. V cestě vpřed stojí jedna věž, je bez posádky, horší možná bude hlídkující tank a několik pěšáků. Probijte se Rusům do týla a zlikvidujte jim západní skladiště (východní je chráněno třemi kulometnými věžemi, dostat ho je oříšek). Zničení skladiště umrtví věž v centru mapy. Zničte ji i její obsluhu, pobijte volně pobíhající Rusy a jejich obrněná vozidla, zbořte všechny stavby na levé polovině mapy (polovina pravá je obtížnější). A můžete se vrátit do základny a v klidu vyrábět vozidla, cesta na sever teď už bude procházkou rajskou zahradou. Bohužel se vám ani touto taktikou nepodaří zabránit zničení Cornellovy skupiny. Některé věci jsou prostě dané shůry…

4. Křest ohněm
John byl povýšen na kapitána a stal se velitelem základny Gama. Jestli se ale těšil, že si v nové funkci alespoň na krátkou dobu odpočine od válčení, zmýlil se. Brzy po jeho příchodu se Gama stala středem zájmu ruských jednotek… Hned od začátku mise máte k dispozici vozidlo s kulometem, využijte je pro průzkum okolí základny. Doporučuji se také podívat podél západního okraje mapy trochu na jih. Narazíte tam na skupinku Rusů, jak se zrovna pokouší vybudovat opěrný bod (skladiště, bunkry, ropný vrt, věže). Ale vy máte kliku, protože jste je nachytali v začátcích. Vezměte všechny své vojáky a společně s kulometným vozidlem je zničte, možná ukořistíte i nějaký ten tank. Ale hlavně nedovolíte nepříteli, aby kontroloval tento důležitý bod. Mějte také na paměti, že o každého nepřátelského vojáka, mechanika či dělníka, kterého zabijete, budete mít později, při dobývání hlavní ruské základny v oblasti, méně práce. Ještě jedna výhoda je spojená s tímto preventivním úderem, ale o tom později.

Trochu jste se zdrželi, takže teď musíte být o to efektivnější. Vraťte se do základny a vybudujte ze všeho nejdřív zbrojnici (postavte ji mezi oba stávající bunkry, vytvoříte tak silnou obrannou linii), potom někam k okraji mapy laboratoř (vědce pošlete podél horního okraje mapy doprava, aby objevil druhé ložisko nafty), poblíž sluneční elektrárnu (jinou zatím stavět nemůžete). Vylepšete dílnu, vytvořte specializovanou zbrojní laboratoř, vynalezněte vše, co se dá. Není toho mnoho. Do bunkrů i do zbrojnice dejte posádku, s kulometným vozem kontrolujte okolí, snažte se pobíjet jednotlivé ruské vojáky a lákat jejich vozidla ke své základně, kde je snadno zlikvidujete. Ve vylepšené dílně můžete stavět silnější vozidla s rotačním kulometem, dávejte jim naftové motory, jsou praktičtější než solární. Vybudujte požadovanou druhou těžební věž a naftovou elektrárnu. Už se vám asi ozvala vysílačkou Lucy Donaldsonová a asi už také víte, že zabloudila. Pokud jste zabránili výstavbě ruské předsunuté základny, dostanete ji i s jejím doprovodem do své základny snadno. V opačném případě by to byl trochu problém. V její skupině jsou jen dva vojáci, zbytek jsou mechanici, se kterými si Rusové snadno poradí. V každém případě jim pošlete naproti svá vozidla, aby nepadli do nějaké nastražené léčky. Nemůžete si dovolit ztratit jediného člověka. Úplně ideální je vypálit Rusům rybník a postavit si na místě úvodní šarvátky předsunutou základnu sami. Stačí skladiště a dva bunkry nebo zbrojnice a udržovat hlavní síly tady. Zadržíte tak Rusy daleko od své hlavní základny. V ní však nechávejte jednoho vojáka ve zbrojnici, čas od času z nebe spadne pár pěšáků, tak ať jim můžete osladit návštěvu.

Generál Harrison vás bude nutit, abyste co nejdříve zaútočili na ruské opevnění na jihu. Pokud se na to cítíte, hurá do akce. Pokud ne, vyžádejte si posily, ale po jejich příchodu už s útokem neotálejte. Když se bude Harrisonovi zdát, že vám to trvá příliš dlouho, odvolá vás z akce a velení předá někomu jinému. Nejen že nesplníte misi, ale celé to skončí katastrofou a strašlivými ztrátami. Ruská základna je sice silně opevněná, ale dobýt se dá. Stačí na to tři vozidla, houf vojáků, dva vědci a taktika postupných nájezdů – udeř a stáhni se. Nejslabší obrana je ze SZ; vylákejte ven tanky, likvidujte jejich posádky a bez slitování pobíjejte vědce, kteří se je budou snažit uzdravovat. Postupně se propracovávejte hlouběji do základny. Nepropadejte depresi při pohledu na množství budov, základnu není nutné dobýt celou; jakmile prolomíte obranu, Rusové to vzdají a v panice před vámi uprchnou. Ach, vítězství dokáže být tak sladké…

Pokračování příští týden...


Technika

Studia

Očekávané

Elektromobilita

Termíny

Biatlon 23/24

Nepřehlédněte