Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Osvěta: online RPG pro dřeva

  12:00aktualizováno  8:43
Nebojte se online her. Nedělejte, že váš počítač není možné připojit do internetové sítě. S americkou Earth & Beyond a evropskou Neocron se blíží další tsunami, která nastolí vládu perzistence a učení se novým principům. Následující článek rozebírá nejdiskutovanější aspekty online her v řeči srozumitelné i absolutním dřevákům.

O pojmem "online hra" jste zřejmě se zřejmě už setkali, stejně jako s podivnou zkratkou MMORPG - Massively Multiplayer Online Roleplaying Game. Skvělé hry, říká jedna strana, nehratelné blbosti, vykřikuje ta druhá. Obyvatelé druhého tábora z větší části nevěří úspěšnosti softwarového produktu, za který se musí platit a to nejen jednorázově, ale opakovaně každý měsíc, bez vyhlídky na dokončení celé hry nebo dokonce s možností naprostého hráčského fiaska. Navíc je obsah hry závislý na libovůli jakýchsi návrhářů ve Spojených státech a veškerá technická podpora se v našem regionu týká tří, maximálně čtyř titulů - a to jen teoreticky. Pětiletá životaschopnost online hry je vzhledem třeba k Lemmings minimální. Proč to hrát. Povýšenečtí majetní zastánci prvního tábora nemusí předříkávat jasnou obhajobu: za své peníze dostanou budoucnost herního průmyslu. Jediné, co kromě kreditní karty potřebují je rychlé internetové připojení, slušný počítač a spousty času. A to synci a dcerky kapitalistů obvykle mívají, jakožto i cílevědomí jedinci, ale to je téma k diskusi. Co je to tedy online RPG, jak to funguje a proč to hrát?


diagram 1: vlevo online hra, vpravo LAN hra

Jednak je zapotřebí neustále aktivní (zapnutý-online) centrální server, na kterém je umístěn herní svět, tj. krajina, domy, počítačové potvory, poklady v jeskyních a tak dále. V okamžiku S spuštění serveru začínají počítačové potvory žít, synchronizují se jednotlivé události v herním světě (například rasová nenávist potvor, které se v případě setkání začnou automaticky mlátit) a rozeběhne se také herní ekonomika. Herní ekonomika v zásadě funguje na základě určitého množství peněz, které koluje mezi hráči a obchodníky (NPC) a po čase vytvoří autonomní součást virtuálního života, podobnou newyorské burze cenných papírů. V této chvíli server běží samostatně, bez hráčů. V okamžiku O, který je od S vzdálen několik měsíců plných programovnání a modelování, jsou otevřeny brány prvním testerům. Nyní se podívejte na první diagram. Tři hráči-testeři se v něm připojí na herní server. Jeden hráč je z Korey, druhý z Kanady, třetí ze Švédska. Všichni dostanou definovaného avatara a jejich úkolem je prověřit stabilitu připojení, softwaru a herní logiky. Korejec hraje dvě hodiny a odpojí se ve chvíli, kdy sopka poblíž herního hradu Aaaargh! vybuchuje. Vrátí se ke hře až druhý den, připojí se a vidí krajinu zdevastovanou výbuchem, který je už minulostí. Takovému kontinuálnímu stavu věcí se říká perzistence a odlišuje online RPG od her po lokální síti (LAN). LAN hra má navíc omezený počet hráčů (4 nebo 8) zatímco v online hře se setkávají stovky lidí. Je tu ještě jeden rozdílný žánr: online RPG není web-based hra!


diagram 2: vlevo online RPG Dark Age of Camelot, vpravo web-based Melior Annis

Ano, to co vám říkali šeptem do ucha, je pravda: za online hry se platí každý měsíc. V současnosti čítá obvyklá cena za jeden měsíc hraní (bez zvýhodněných platebních programů) čítá něco mezi deseti a třinácti dolary. Maximálně 350 korun za měsíc není tolik! Poplatky pokrývají:

  • poplatky za přenos dat, jejichž průtok není malý
  • pronájem serverového místa, tedy lokací, kde jsou umístěny servery
  • GameMastery - pány jeskyně
  • supervizory pro kontakt s hráči
  • tým, který neustále udržuje herní svět v chodu, přidává nové nápady a tím balancuje hratelnost.
  • podpůrný tým pro technické záležitosti (funkčnost databáze, spolehlivost serveru atd).

    Od roku 1996 mají poplatky tendenci mírně stoupat i přes neustálou nespokojenost hráčů. Měsíční poplatek nezaručuje jen otevření bran do virtuálního světa na dalších třicet dní, s jeho pomocí se vnitřní události hýbou kupředu a svět jako takový drží pohromadě. Klasický příklad pochází z Dark Age of Camelot, kde probíhá permanentní konflikt tří království. Skrz speciální hrady-přestupní stanice se obyvatelé jednoho království mohou dostat na nepřátelské území, kde s trochou štěstí obsadí protivníkovu pevnost a rozšíří tak své barvy. Neustálé konflikty rychle prověřují, které herní povolání je v boji nejvýhodnější a hráči si pak podle logiky zdravého rozumu začnou vybírat právě tato povolání a hra se stane nevyváženou. Proto jsou tu civilní supervizoři, kteří udržují vyrovnaná povolání anebo navrhují těžší potvory pro hráče na vysoké úrovni. Perzistence se netýká jen vývoje skriptovaných událostí (výbuch sopky), ale také neustálému ladění světa podle chování hráčů. A to bývá často vandalské. Ti lidé, kteří se za oponou grafiky starají o Rubi-Ka, Britannii, Shrouded Isles anebo galaxii, si peníze zaslouží.


    diagram 3: zábavnost v závislosti na úrovni

    Základní princip online her zůstává stejný: z chudáka hrdinou. Když si malá holčička hraje s panenkou, má nejdříve v rukou kus plastiku s umělými vlasy a kuličkami namísto očí. Dejte jí dost času a uvidíte malou holčičku s princeznou skoro jako z masa a kostí. Starat se o něco osobního patří k základním potřebám lidského druhu (chlapi mají auta, že) a sledovat vývoj vlastní postavy v offline hře patří k těm důvodům, proč hrajeme RPG. Online hra nabízí o dimenzi víc: chlubte se svojí postavou před ostatními, předvádějte se a buďte nejlepší. Bez komunikace by něco takového nešlo. Předvádíte se tedy stejným dílem úspěchem ve hře a stejným dílem svou řečnickou dovedností - v angličtině. A nemyslete si, ono není marné si občas zatrénovat. K faktoru "barbienky" se přičítá faktor dobyvatele - kdykoliv bude místo, které jste nenavštívili a kdykoliv bude předmět, který jste nezískali, kdykoliv bude nějaký hráč lepší než vy. V diagramu 3 je vidět, jakou přitažlivost má hra na různých úrovních. Nikdy neklesne pod šedesátku, ačkoliv od padesátého levelu vykazuje mírnou stagnaci danou zdánlivou nepřemožitelností avatara. Na šedesátce hráč zjišťuje, že zdaleka nepřemožitelný není. Kolem osmdesáté úrovně si uvědomuje, že nezbylo příliš míst k prozkoumání a náročných potvor k vybíjení a stává se buď seniorem online světa anebo začne s novou postavou nové povolání. (tabulka znázorňuje ideální hru, kde je nejvyšší dosažitelná úroveň 100 a čas na získání každého dalšího levelu je konstantní, což je v praxi pochopitelně nesmysl). Cyklus se uzavírá, online hra nekončí, maximálně omrzí - a to je největší nebezpečí ze strany vývojářů. Přestanou se o hru starat a dopustí její vyčpění.


    diagram 4: komiksová konverzace v Ultima Online a chatové okno v Earth and Beyond

    Nebojte se mluvit. Jednak za vás mluví činy (když zachraňujete v Ultima Online postřeleného bojovníka před harpyjí, tak není třeba příliš mluvit) a pak je online angličtina zúžena na online žargon a všeobecně známé výkřiky. Když jste schopni naučit se říkat po ránu "dejte mi noviny a žvýkačky," tak zaručeně zvládnete "heal me!", "help!" a "I am from Czech republic". Nikdo nepotřebuje abyste dokázali odlišovat čas průběhový minulý od normálního minulého, stačí podrobně a s deseti nesrozumitelnostmi problém vysvětlit a on se někdo chápavý najde. Pokaždé. Množství hráčů na jednom serveru není určující jako měřítko socializace. I kdybych jich bylo 3000 (průměr u populárních online her), potkáte jich v jednom okamžiku maximálně padesát a povídat si bude možná s pěti-šesti? V poslední době vychází najevo zájem českého publika o placené online hry, a tak se formují vlastenecké spolky - guilda nebo klan - z czh.front.cz (Czech heroes), kde je dobré hledat průvodce nebo mecenáše z jakéhokoliv oblíbeného online světa.


    diagram 5: rozdíl ve vyprávění událostí a příběhů v offline a online hře

    Dobrá zpráva zní: není třeba být neustále online a monitorovat situaci. Jednorázové události se neopakují, zato jsou ohlášeny týdny předem a zájemci si mohou vyhradit čas a ty opakované události se podle názvu opakují: častěji či výjimečně, nedají se při troše snahy prošvihnout. A vůbec není třeba držet krok s příběhem nebo vývojem světa. Stačí pobíhat po okolí, mlátit potvory, prodávat zbraně a plnými doušky si užívat levelování. Časem vám to stejně nedá a zapojíte se do světotvorných událostí. Krom toho příběh jako takový neexistuje. Nejdete zabít nejmocnějšího černokněžníka, najít nejcennější poklad, nastolit vládu pořádku a spravedlnosti nebo anarchie a bezpráví - všechny tyto události jsou zakomponovány do hry tak, aby jejich splněním neztratil hráč motivaci k další aktivitě. Po několika týdnech hraní naleznete několik známých, se kterými budete společně plnit questy a navíc je groupování zvýhodňované speciálními bonusy. Profesní specializace uvnitř skupiny a univerzální pravidla hry pak definitivně ruší nutnost komunikace. Výše zmíněné se týká klasických online RPG, nikoliv The Sims Online.

    Konkrétní přínos online her je diskutabilní. Viděli jsme vztahy zničené Everquestem. Viděli jsme vztahy založené na Everquestu. Viděli jsme herní narkomany. Viděli jsme soucit a bolest s člověkem na tisíce kilometrů vzdáleným. Prožili jsme si romance, flirty, lásky, nenávist, posedlost, mamonářství, shovívavost, morálku, čest, sebeobětování, pokecání, hádky, nové nápady, přátelství, které se jako vlna vylévalo na břeh reality a zase sklouzávalo do virtuálního moře... online hry nabízejí totéž, co skutečný život. Online RPG je hrou o přežití a sebezdokonalování a komunikaci.

    avatar - zosobnění hráče v herním světě - třeba Pacman!
    groupování - spojování do skupiny zvýhodněné group-bonusy
    marketing - lidé fungující na matici "kolik z toho můžeme vytřískat?!"
    NPC - non player character neboli počítačová postava
    offline hra - hra, která staví na hře jednoho hráče v izolovaném prostředí perzistence - události na hráče nečekají, hráč je musí dohonit
    PR mašinérie - svinstvo: chcete se zeptat, jestli je Earth&Beyond online hra a odpověď "ano" je profiltrována deseti úřady než k vám dorazí
    web-based - zejména strategie, hra nejčastěji statická, hratelná v internetovém prohlížeči

    Další termíny naleznete ve Slovníku počítačového hráče

  • Autor:




    Nejčtenější

    Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
    Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

    Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

    Mafia: The City of Lost Heaven
    Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

    Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

    Dungeon Keeper (2014)
    Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

    Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

    Grand Theft Auto 5
    Jakým typem hráče jste?

    Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

    The Orange Box
    Na třetí epizodu Half-Lifu 2 čekáme již 10 let. Vzpomínka na Orange Box

    Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

    Další z rubriky

    Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
    Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

    Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

    Triss Ranuncul - Zaklínač
    KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

    Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

    Grand Theft Auto 5
    Jakým typem hráče jste?

    Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.