Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Otravné Online Světy

  12:00aktualizováno  31. srpna 11:52
Další díl online světů se bude zabývat lehce filosoficky věcmi, které ve hře potkat nechcete. Žebráky, otravy, vrahy, podvodníky a další verbeží. Chybět nebudou ani novinky a informace ze zákulisí jisté online hry, která si u nás našla překvapivě velké množství fanoušků.

Poslední lehce depresivní Online světy o přestupech z jedné hry do druhé doplní další mírně neveselé pokračování, které se soustředí na problémy, které vytváří sama hráčská komunita. Online hry totiž jsou založeny na společné existenci desítek, stovek a tisíců hráčů na jednom serveru, v jednom virtuálním světě. Základ herního prožitku je samozřejmě dán pravidly hry a jejími funkcemi, také grafikou a v neposlední řadě také podporou uživatelů a řešení jejich problémů ze strany provozovatele hry. Na výsledných pocitech ze hry se ale nejméně stejnou měrou podílejí ostatní hráči, se kterými se potkáváte, respektive s jejichž postavami se potkávají postavy vaše.

Je jasné, že koexistence tolika lidí s sebou přinese nějaké problémy. Problémy, se kterými se můžete ve hře setkat, se snad ani nedají vyjmenovat. Může jít o zabijáky (PK), kteří se vyžívají v zabíjení slabých postaviček začínajících hráčů nebo šmejdi, kteří vám před vašima očima dorazí potvoru a vítězství, které vás málem stálo život postavy a infarkt v reálu, spolu s pokladem připadne jim (Kill Stealing) nebo hamouny, kteří při společném lovu shrábnou všechen zisk (Ninja Looting). Setkat se můžete také s podvodníky, kteří mohou nabízet ve hře či mimo ni k prodeji cenné zboží, které nakonec cenné není nebo z vás vymámí peníze a vy je už neuvidíte nebo je potkáte a oni se vám vysmějí. Pro herní systém jsou potom nebezpečím lidé, kteří zneužívají externích aplikací pro získání výhody ve hře nebo dokonce zneužívají chybu v samotné hře ke svému obohacení nebo k získání jiných výhod. Méně nebezpeční jsou třeba žebráci (pokud nehrají svou roli), kteří neodbytně loudí zbraně, vybavení nebo peníze místo, aby se pokusili je sami získat v boji nebo je koupili.

Další trochu zvláštní skupinou jsou potom lidé, kteří se snaží znechutit hru ostatním mimo hru, většinou na diskusních fórech, které ke každé online hře neodmyslitelně patří, ať už jde o oficiální diskusní servery nebo projekty fanouškovské. Lidem, kteří na hru neustále jen kydají špínu a urážejí všechny kolem, se říká "troll" narozdíl od lidí, kteří hru naopak nadšeně chválí a brání ("fanboi") nebo normálních rýpalů, kteří sice hru mají rádi, ale stále hledají, v čem je ji možné vylepšit a nedají pokoj, dokud nedosáhnou svého (Xentar).

Vyjmenovat možné problémy je ta snazší část, horší už to je s obranou proti možným nebezpečím, která ve hrách číhají. Zásadním rozhodnutím pro předcházení problémů je už samotný výběr hry. Pravidla ve hře a techniky, kterými jsou vynucovány tvoří největší a zásadní překážku šmejdům v online hrách. Ať už jde o bezpečný systém obchodování, kdy mají oba účastníci obchodu dostatek informací o předávaných předmětech a jistotu, že nelze přijít o peníze nebo o předmět jen tak. Obecně lze říct, že čím novější hra, tím bezpečnější mechanismy pro obchod uvnitř hry. Samozřejmě nic hráče neochrání před nákupem předraženého zboží, ale zjistit, v jakých relacích se pohybují ceny základního i trochu lepšího vybavení, není nic složitého.

Horší je to s idioty, kteří za nejlepší zábavu pokládají vraždění neviňátek. Nejjistějším způsobem, jak se takovým lidem vyhnout, je výběr hry, která nepodporuje PvP (boje hráčů mezi sebou) nebo je umožňuje pouze se souhlasem všech zúčastněných, (consensual PvP) popřípadě PvP reguluje (například Real vs Realm na vyšších úrovních Dark Age of Camelot nebo boje rebelů a imperiálních sil v SWG). Protože je fakt, že boje s potvorami s umělou inteligencí nejsou nikdy takovou výzvou jako souboj s lidským protivníkem, je docela obtížné tento aspekt jednoznačně zhodnotit. Možná, že je ale nejlepší přístup zcela praktický. Prostě si PvP nechat do 3D stříleček, kde záleží pouze na dovednosti hráče a nikoliv na vybavení jeho postavičky. Větší hry s množstvím hráčů většinou nabízejí několik serverů, na kterých platí jiná pravidla, čímž se výběr s ohledem na možnost PvP nebo vynucovaného setrvání v roli postavy značně zjednodušuje.

Problémy se zneužíváním herního systému, které se v konečném důsledku dotýkají všech poctivých hráčů, bohužel pečlivý výběr hry moc nevyřeší, každý kus software obsahuje alespoň jednu chybu a ta se dá zneužít. U nejstarších her jako je Ultima Online je používání externích aplikací usnadňujících hru naprostou samozřejmostí, novější hry se toto snaží omezit, ať už tím, že třeba nepodporují běh v okně nebo tím, že sledují vzorce chování a v případě podezření z automatizace vykonávaných činností hráče odpojí. Své ostatně mohou udělat i ostatní hráči, pokud ve hře vysledují někoho, kdo "zlobí" a nahlásí ho Game Masterům. Tedy pokud hra poskytuje kvalitní uživatelskou podporu. Zneužívání chyb v herním systému většina provozovatelů online her netoleruje a v případě odhalení nekompromisně likviduje "špinavé" účty. Tento represivní přístup může vést k problémům, kdy se v rámci čistění serveru od podvodníků nespravedlivě zablokují účty nevinných hráčů. Něco podobného se stalo nedávno ve hře Star Wars Galaxies. Nutno ale říct, že i když při kácení lesa létají třísky, jsou razantní zákroky proti lidem, kteří porušují pravidla hry nutností pro udržení kvality zábavy pro všechny.

Nemohu si odpustit pro české hráče zásadní radu: pokud se chcete vyhnout šmejdu v online hrách, zapomeňte na "free" hre, speciálně na ty, které umožňují hru na ukradeném software, ano, jde o emulátory Ultimy Online, Ragnaroku, Dark Age of Camelot, Lineage nebo Mu Online. Hry zdarma přitahují příliš velké procento hráčů pochybných kvalit, a to přes to, že existují výjimky. Cena online hraní za měsíc se pohybuje s velkou rezervou pod pěti sty korun, když pomineme kabelovou televizi, levnější zábavu na měsíc nenajdete. Nemluvě o tom, že některé hry je možné hrát s minimálními poplatky, třeba 5 dolarů za měsíc, a to už nejsou ani tři krabičky cigaret nebo jeden oběd v restauraci.

Od moralit ke zprávám...

První: Trh online her poroste. Z původních předpovědí o online hrách jako zlatém dole moc nezůstalo. Tato oblast her je prostě obchod jako každý jiný. V podstatě se prosadí jen ti nejsilnější a vydělávat budou hlavně poskytovatelé služeb pro provozovatele online her. Náklady na hardware a připojení jsou u komerčních online her stále nejvyšším výdajem, ke kterému je navíc nutné připočíst i náklady na vývoj samotné hry. Není divu, že většina her si pomáhá prodejem add-onů nejlépe za cenu plné hry. Každopádně se prý blýská na lepší časy, do roku 2007 by se měly v celém odvětví protočit dvě miliardy dolarů. Slibné na tom je, že polovina těchto peněz bude pocházet ze západní polokoule a podíl asijských online her na celkovém obratu se sníží. Zajímavě zní předpověď Online Gaming Markets to 2007: The New Growth Opportunities společnosti Screen Digest, podle které nejvíce poroste oblast online her hraných prostřednictvím webového prohlížeče, i když nejsilnějším hráčem na poli online her budou klasické MMORPG.

Druhá: Turbine, která vyvinula původně pro Microsoft a nyní sama provozuje hry Asheron's Call 1 a 2, se rozhodla rozšířit své aktivity do Evropy. To neznamená, že dříve nešlo z Evropy hrát, ale to, že Evropané dostanou servery umístěné blíže k sobě, což jim pravděpodobně zaručí lepší kvalitu spojení. Evropský partner Turbine, Jolt Online Gamin se navíc postará o marketing i uživatelskou podporu. Otázkou je, jak budou nastavené ceny, Horizons se tato věc příliš nepovedla, evropští hráči platili přibližně o 30 % více než jejich američtí kolegové. AC 1 je poměrně stará hra, ale v nejbližší době by měla dostat facelift a herní systém má propracovaný. Novější dvojka naopak nabízí velice hezkou grafiku a poněkud "mělký" herní systém. Zábavná ale být může, navíc je možné ji bezplatně vyzkoušet a dá se očekávat, že se spuštěním evropských serverů přijde další nabídka na vyzkoušení hry bez placení.

A do třetice všeho dobrého: Samozřejmě, že skončíme u Rubies of Eventide, hry, která díky svému dočasnému statutu hry zdarma láká slušné počty Čechů nebo třeba našich severních sousedů. Co je nového? Třeba nový server, který nabízí čistou databázi a postavy na nízkých levelech, fakt, že se vybralo dost peněz na server, který bude vyžadovat setrvání v roli postavy (pure RP server) a také to, že se do konce týdne nejspíše dočkáme nového update, který přinese několik nových potvor, nové ikonky pro předměty (narozdíl od Horizons bylo skutečně potřeba nakreslit nové ikonky pro předměty, které sdílely stejnou ikonku nebo místo ní měly jen otazník). Pravděpodobné je také uvedení nové výrobní dovednosti – šperkařství. Po více než měsíci se navíc vývojáři dostali po starostech s HW k opravám, takže by mělo dojít k vyřešení většiny známých problémů.

Hezké hraní!

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Další pokus o vzkříšení značky Jagged Alliance vypadá jako špatný vtip

Jagged Alliance: Rage!

Bohužel, návrat kultovní strategie Jagged Alliance není takový, jaký by si fanoušci značky nejspíše přáli. Po pravdě...

Diablo 3 vyjde letos na Switch, stát bude 59,99 dolaru

Diablo 3

Akční hra na hrdiny Diablo 3 se podívá šest let po svém debutu na PC také na hybridní konzoli Switch.

Nový Tomb Raider umožní nastavit obtížnost soubojů, hádanek a průzkumu

Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider jde dál v nastavení obtížnosti. Kromě klasických stupňů Easy, Normal, Hard umožní dále...



Najdete na iDNES.cz