Většina zdrojů na Zemi je vyčerpána, planeta je přelidněná a lidstvo se řítí do záhuby. Představitelé nejsilnějších států zakládají Světovou radu, která se má pokusit o odvrácení hrozící katastrofy. Proti nim však nestojí jen špatná hospodářská situace, ale také mocné skupiny využívající k prosazení svých cílů vojenské metody. I přesto se však Světová rada rozhodne k radikálnímu kroku – k založení kolonie na jednom z měsíců Saturnu. Kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám je však nutno vytvořit speciální posádku a v tajných laboratořích se naplno rozbíhají práce na technicky dokonalých robotech i geneticky upravených jedincích. V té chvíli přichází útok Armády svobody, nejsilnější teroristické organizace…
Tak zhruba takto vypadá úvodní děj k nové realtimové strategii Outlive od brazilské společnosti Continuum Entertainment. V tuto chvíli si možná řeknete, že se jedná o další tuctovou hru, kterých se na nás v poslední době valí mraky. Nenechte se však zmýlit, i když je Outlive skutečně hrou vycházející z klasické šablony a na první pohled se jedná o remake slavného Starcraftu, najdeme zde i mnoho originálních prvků a nápadů. Ale vše pěkně po pořádku.
Na začátku hry si můžete vybrat, budete-li hrát sami nebo s kamarády – pro multiplayerovou volbu je připravena možnost hrát po síti či internetu, a to až v šestnácti hráčích najednou. V módu pro singleplayer můžete samozřejmě hrát samostatné mise (včetně těch, které si sami vytvoříte v poměrně kvalitním editoru scénářů), těžiště hry však spočívá v kampaních. Autoři nám připravili tři, z nichž každou můžete hrát samostatně, ale nejlepší je projít je v chronologickém pořadí, jelikož si tak lépe vychutnáte příběh plný zajímavých zvratů, na jehož pozadí se celá hra odehrává. V prvním tažení si vyzkoušíte velení lidským jednotkám, v druhém povedete vojska robotů a v závěrečném budete mít k dispozici jednotky a budovy obou „ras“. Po výběru herního módu a obtížnosti se můžete konečně pustit do hraní. Čeká vás samozřejmě stavba budov, těžba nerostů, trénink jednotek a bitevní vřava.
Nejprve se podívejme na budovy. Budovy robotické a lidské se od sebe pochopitelně liší vzhledem a některými detaily, jejich základní význam je však velmi podobný. Kromě základní budovy budete hned od začátku moci stavět i další stavby, jako například obranné věže, továrnu na vozidla a leteckou základnu. Všechny budovy ale potřebují energii, takže budete muset co nejdříve postavit několik elektráren. Na výběr máte větrné, solární a jaderné. Zajímavé je, že na jejich výkon mají kromě jiného vliv i povětrnostní podmínky, takže například větrná elektrárna postavená na kopci má daleko větší výkon než stejná elektrárna postavená v nižších polohách. Velmi důležitou a v podstatě nepostradatelnou budovou je výzkumná laboratoř. Zde se totiž odehrává vývoj všech nových technologií, které jsou rozděleny do několika skupin - základní budovy, zdrojové budovy, pozemní stroje a vzdušné stroje. Volit si můžete celkem libovolně (i když samozřejmě nemáte ve všech misích možnost vynalézat všechny technologie, ale přibývají vám až s vaším postupem ve hře), pokud je vámi vybraný vynález vázán na objevení jiné technologie, laboratoř se sama přes potřebné vynálezy prokouše až k cíli. Pokud někoho vynalézání příliš nebaví, může zapnout automatický chod laboratoře a spoléhat se na to, že počítač mu sám vhodně zvolí potřebné technologie.
Již jsem naznačil, že k veškeré své činnosti potřebujete energii, samozřejmě ale musíte své akce také nějak financovat. K získávání kreditů vám slouží těžební stanice postavené na nalezištích železa či uranu (zajímavý detail - v okolí uranových nalezišť panuje radioaktivita, takže než postavíte stanici, budou všechny jednotky v okolí zářením pomalu ničeny). Kredity můžete získat i sběrem a následnou recyklací pozůstatků zničených strojů. Poměrně zajímavou budovou je Market, ve kterém můžete obchodovat se svými jednotkami. Cena kolísá v závislosti na zásobách, trh je navíc společný pro všechny hráče. Na závěr výčtu budov jsem si nechal jeden bonbónek – Inteligence Center. Tato stavba vám umožní velmi originální špionážní akce, jako například získávání informací o nepříteli, průzkum krajiny, krádež technologií, sabotáž soupeřových budov a později dokonce i deaktivaci soupeřovy jaderné střely. Pokud pomocí diplomacie (a případného „dárku“ v podobě několika tisíc kreditů) uzavřete spojenectví s některou neutrální armádou, můžete si pomocí špionážní budovy vyměňovat technologie také naprosto legálně.
Kromě budov hrají ve hře klíčovou roli také vojenské a civilní jednotky. Jednotky jako je stavební robot či transportér asi nikoho nepřekvapí, mnohem zajímavější jsou bojové mašiny. Jejich počet sice není nikterak závratný, ale jednotlivé stroje jsou koncipovány velmi nápaditě. V podstatě všechny (včetně těch nejzákladnějších) mají různé speciální schopnosti, jako je například kladení min a časovaných bomb, kamufláž, přesávání energie, přesvědčování nepřátelských jednotek a podobně. Tyto schopnosti je potřeba nejprve vynalézt v laboratoři, stejně jako různá další vylepšení (účinnější kulomet, tvrzený pancíř, silnější rakety). Ve hře určitě využijete i jednotky, které jsou pro přímý boj sice slabé, ale o to více se hodí pro speciální úkoly. Outlive totiž nenabízí jen klasické povely jako pohyb, útok a hlídkování, ale nalezneme tu i takové příkazy, jako například průzkum (stroj se automaticky vydá odhalovat neprozkoumané části mapy) a „obtěžování“ (stroj začne po partyzánsku útočit na nepřítele - po rychlém výpadu se vždy stáhne zpět). Jednotkám lze navíc nastavit mez poškození, při jejímž dosažení se automaticky stáhnou do bezpečí, a také vzdálenost, do které se mají vydat na pomoc napadeným spolubojovníkům. Svým strojům můžete rovněž zadat velmi podrobnou cestu pomocí waypointů. Co se týče budov a strojů, najdeme ve hře Outlive poměrně dost originálních prvků, které zatím v jiných realtimových strategiích použity nebyly.
A jak se hra Outlive ovládá? Základní ovládání je klasické – ovládání myší a klávesovými zkratkami, grupování, ukládání skupin jednotek i částí mapy pod číselné zkratky k pozdějšímu vyvolání a tak dále. Dobře je řešena i rychlost hry, jelikož běh času můžete operativně měnit pomocí kláves + a -. Autoři se navíc (naštěstí pro nás, hráče) ztotožnili s trendem poslední doby, kdy i do realtimových strategií proniká možnost hru úplně zastavit, ale přitom dále udílet příkazy. Ve hře Outlive k pauzování využijete mezerník, což je dle mého názoru nejlepší řešení (musím se přiznat, že pod vlivem Baldur´s Gate a dalších RPGček při nenadálém útoku instinktivně mlátím do mezerníku i ve hrách, které pauzovat vůbec nejdou).
Na chvíli se zastavíme i u technického zpracování hry. Grafika je lehce nadprůměrná a velmi přehledná, je však pravda, že si dovedu představit i lepší zpracování. Stylem grafiky je hra Outlive velmi podobná již zmíněnému Starcraftu a můžeme ji hrát v rozlišení až 1024x768. Názor si jistě uděláte sami podle několika přiložených screenshotů. Co se týče zvukové stránky, ani zde Outlive nepřichází s ničím převratným, ale na druhou stranu je třeba říci, že jsem nezaznamenal ani žádnou chybku. Stylová hudba, kvalitní zvukové efekty a dobré namluvení intra, briefingů i hlášek jednotlivých strojů, to vše řadí Outlive i ve zvukovém zpracování do mírného nadprůměru. Co se týče technického provedení, autoři zkrátka odvedli solidní práci, ale na trhu jsou i lépe zpracované strategie.
Nejdůležitější ve hrách tohoto typu je však hratelnost. Ta je dána kromě jiného i umělou inteligencí nepřátel (a konec konců i vašich jednotek). Je třeba říci, že AI je na velmi vysoké úrovni a i zkušení stratégové se budou mít co ohánět, aby se s nepříjemnými soupeři vypořádali. Nepřítel se totiž chová poměrně záludně, kombinuje pozemní a vzdušné útoky, často letecky prozkoumává vaše území, snaží se uzavírat spojenectví s neutrálními vojsky, využívá špionáž a útočí na nejméně opevněnou stranu vaší základny. Cesta k vašemu úspěchu navíc nevede jen přes rychlé postavení budov a vytrénování silných jednotek, ale je potřeba využít i mazanější taktiky, jako je například již zmíněná špionáž, záškodnické akce a spousta speciálních schopností vašich jednotek. Kvalitní umělá inteligence je jednou z podmínek dobré zábavy, tou další je rozmanitost misí. V tomto směru autoři ze žánru RTS vyždímali, co se dalo – kromě klasických misí, kdy musíte bránit svoji základnu a zničit tu nepřátelskou, na vás čekají i úkoly jako například eskort důležité osoby, zničení určitého nepřítele, postavení daného počtu jednotek a podobně.
Co říci závěrem ? V technickém zpracování sice Outlive má nějaké rezervy, ale hratelnost je na opravdu vysoké úrovni. Autoři se navíc snažili do hry implementovat celou spoustu originálních nápadů a prvků, které hráčům usnadní ovládání. Zkrátka a dobře, Outlive je určitě hrou, která si zaslouží vaši pozornost.
Outlive | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|