Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Outlive – vynikající RTS alá StarCraft

  12:00aktualizováno  10. července 10:24
Outlive je RTS. Outlive vypadá jako Starcraft. Hmm, to bude další tuctovka, říkal jsem si. Ale chyba lávky! Hra Outlive od poměrně neznámého týmu Continuum Entertainment se možná na první pohled tváří tuctově, ale již na pohled druhý zjistíte, že se jedná o povedenou RTS s mnoha originálními nápady.

BonusWeb HIT Outlive Většina zdrojů na Zemi je vyčerpána, planeta je přelidněná a lidstvo se řítí do záhuby. Představitelé nejsilnějších států zakládají Světovou radu, která se má pokusit o odvrácení hrozící katastrofy. Proti nim však nestojí jen špatná hospodářská situace, ale také mocné skupiny využívající k prosazení svých cílů vojenské metody. I přesto se však Světová rada rozhodne k radikálnímu kroku – k založení kolonie na jednom z měsíců Saturnu. Kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám je však nutno vytvořit speciální posádku a v tajných laboratořích se naplno rozbíhají práce na technicky dokonalých robotech i geneticky upravených jedincích. V té chvíli přichází útok Armády svobody, nejsilnější teroristické organizace…

Tak zhruba takto vypadá úvodní děj k nové realtimové strategii Outlive od brazilské společnosti Continuum Entertainment. V tuto chvíli si možná řeknete, že se jedná o další tuctovou hru, kterých se na nás v poslední době valí mraky. Nenechte se však zmýlit, i když je Outlive skutečně hrou vycházející z klasické šablony a na první pohled se jedná o remake slavného Starcraftu, najdeme zde i mnoho originálních prvků a nápadů. Ale vše pěkně po pořádku.

Outlive Na začátku hry si můžete vybrat, budete-li hrát sami nebo s kamarády – pro multiplayerovou volbu je připravena možnost hrát po síti či internetu, a to až v šestnácti hráčích najednou. V módu pro singleplayer můžete samozřejmě hrát samostatné mise (včetně těch, které si sami vytvoříte v poměrně kvalitním editoru scénářů), těžiště hry však spočívá v kampaních. Autoři nám připravili tři, z nichž každou můžete hrát samostatně, ale nejlepší je projít je v chronologickém pořadí, jelikož si tak lépe vychutnáte příběh plný zajímavých zvratů, na jehož pozadí se celá hra odehrává. V prvním tažení si vyzkoušíte velení lidským jednotkám, v druhém povedete vojska robotů a v závěrečném budete mít k dispozici jednotky a budovy obou „ras“. Po výběru herního módu a obtížnosti se můžete konečně pustit do hraní. Čeká vás samozřejmě stavba budov, těžba nerostů, trénink jednotek a bitevní vřava.

Nejprve se podívejme na budovy. Budovy robotické a lidské se od sebe pochopitelně liší vzhledem a některými detaily, jejich základní význam je však velmi podobný. Kromě základní budovy budete hned od začátku moci stavět i další stavby, jako například obranné věže, továrnu na vozidla a leteckou základnu. Všechny budovy ale potřebují energii, takže budete muset co nejdříve postavit několik elektráren. Na výběr máte větrné, solární a jaderné. Outlive Zajímavé je, že na jejich výkon mají kromě jiného vliv i povětrnostní podmínky, takže například větrná elektrárna postavená na kopci má daleko větší výkon než stejná elektrárna postavená v nižších polohách. Velmi důležitou a v podstatě nepostradatelnou budovou je výzkumná laboratoř. Zde se totiž odehrává vývoj všech nových technologií, které jsou rozděleny do několika skupin - základní budovy, zdrojové budovy, pozemní stroje a vzdušné stroje. Volit si můžete celkem libovolně (i když samozřejmě nemáte ve všech misích možnost vynalézat všechny technologie, ale přibývají vám až s vaším postupem ve hře), pokud je vámi vybraný vynález vázán na objevení jiné technologie, laboratoř se sama přes potřebné vynálezy prokouše až k cíli. Pokud někoho vynalézání příliš nebaví, může zapnout automatický chod laboratoře a spoléhat se na to, že počítač mu sám vhodně zvolí potřebné technologie.

Již jsem naznačil, že k veškeré své činnosti potřebujete energii, samozřejmě ale musíte své akce také nějak financovat. K získávání kreditů vám slouží těžební stanice postavené na nalezištích železa či uranu (zajímavý detail - v okolí uranových nalezišť panuje radioaktivita, takže než postavíte stanici, budou všechny jednotky v okolí zářením pomalu ničeny). Kredity můžete získat i sběrem a následnou recyklací pozůstatků zničených strojů. Poměrně Outlive zajímavou budovou je Market, ve kterém můžete obchodovat se svými jednotkami. Cena kolísá v závislosti na zásobách, trh je navíc společný pro všechny hráče. Na závěr výčtu budov jsem si nechal jeden bonbónek – Inteligence Center. Tato stavba vám umožní velmi originální špionážní akce, jako například získávání informací o nepříteli, průzkum krajiny, krádež technologií, sabotáž soupeřových budov a později dokonce i deaktivaci soupeřovy jaderné střely. Pokud pomocí diplomacie (a případného „dárku“ v podobě několika tisíc kreditů) uzavřete spojenectví s některou neutrální armádou, můžete si pomocí špionážní budovy vyměňovat technologie také naprosto legálně.

Kromě budov hrají ve hře klíčovou roli také vojenské a civilní jednotky. Jednotky jako je stavební robot či transportér asi nikoho nepřekvapí, mnohem zajímavější jsou bojové mašiny. Jejich počet sice není nikterak závratný, ale jednotlivé stroje jsou koncipovány velmi nápaditě. V podstatě všechny (včetně těch nejzákladnějších) mají různé speciální schopnosti, jako je například kladení min a časovaných bomb, kamufláž, přesávání energie, přesvědčování nepřátelských jednotek a podobně. Tyto schopnosti je potřeba nejprve vynalézt v laboratoři, stejně jako různá další vylepšení (účinnější kulomet, tvrzený pancíř, silnější Outlive rakety). Ve hře určitě využijete i jednotky, které jsou pro přímý boj sice slabé, ale o to více se hodí pro speciální úkoly. Outlive totiž nenabízí jen klasické povely jako pohyb, útok a hlídkování, ale nalezneme tu i takové příkazy, jako například průzkum (stroj se automaticky vydá odhalovat neprozkoumané části mapy) a „obtěžování“ (stroj začne po partyzánsku útočit na nepřítele - po rychlém výpadu se vždy stáhne zpět). Jednotkám lze navíc nastavit mez poškození, při jejímž dosažení se automaticky stáhnou do bezpečí, a také vzdálenost, do které se mají vydat na pomoc napadeným spolubojovníkům. Svým strojům můžete rovněž zadat velmi podrobnou cestu pomocí waypointů. Co se týče budov a strojů, najdeme ve hře Outlive poměrně dost originálních prvků, které zatím v jiných realtimových strategiích použity nebyly.

A jak se hra Outlive ovládá? Základní ovládání je klasické – ovládání myší a klávesovými zkratkami, grupování, ukládání skupin jednotek i částí mapy pod číselné zkratky k pozdějšímu vyvolání a tak dále. Dobře je řešena i rychlost hry, jelikož běh času můžete operativně měnit pomocí kláves + a -. Autoři se navíc (naštěstí pro nás, hráče) ztotožnili s trendem poslední doby, kdy i do realtimových strategií proniká možnost hru úplně zastavit, Outlive ale přitom dále udílet příkazy. Ve hře Outlive k pauzování využijete mezerník, což je dle mého názoru nejlepší řešení (musím se přiznat, že pod vlivem Baldur´s Gate a dalších RPGček při nenadálém útoku instinktivně mlátím do mezerníku i ve hrách, které pauzovat vůbec nejdou).

Na chvíli se zastavíme i u technického zpracování hry. Grafika je lehce nadprůměrná a velmi přehledná, je však pravda, že si dovedu představit i lepší zpracování. Stylem grafiky je hra Outlive velmi podobná již zmíněnému Starcraftu a můžeme ji hrát v rozlišení až 1024x768. Názor si jistě uděláte sami podle několika přiložených screenshotů. Co se týče zvukové stránky, ani zde Outlive nepřichází s ničím převratným, ale na druhou stranu je třeba říci, že jsem nezaznamenal ani žádnou chybku. Stylová hudba, kvalitní zvukové efekty a dobré namluvení intra, briefingů i hlášek jednotlivých strojů, to vše řadí Outlive i ve zvukovém zpracování do mírného nadprůměru. Co se týče technického provedení, autoři zkrátka odvedli solidní práci, ale na trhu jsou i lépe zpracované strategie.

Nejdůležitější ve hrách tohoto typu je však hratelnost. Ta je dána kromě jiného i umělou inteligencí nepřátel (a konec konců i vašich jednotek). Je třeba říci, že AI je na velmi vysoké Outlive úrovni a i zkušení stratégové se budou mít co ohánět, aby se s nepříjemnými soupeři vypořádali. Nepřítel se totiž chová poměrně záludně, kombinuje pozemní a vzdušné útoky, často letecky prozkoumává vaše území, snaží se uzavírat spojenectví s neutrálními vojsky, využívá špionáž a útočí na nejméně opevněnou stranu vaší základny. Cesta k vašemu úspěchu navíc nevede jen přes rychlé postavení budov a vytrénování silných jednotek, ale je potřeba využít i mazanější taktiky, jako je například již zmíněná špionáž, záškodnické akce a spousta speciálních schopností vašich jednotek. Kvalitní umělá inteligence je jednou z podmínek dobré zábavy, tou další je rozmanitost misí. V tomto směru autoři ze žánru RTS vyždímali, co se dalo – kromě klasických misí, kdy musíte bránit svoji základnu a zničit tu nepřátelskou, na vás čekají i úkoly jako například eskort důležité osoby, zničení určitého nepřítele, postavení daného počtu jednotek a podobně.

Co říci závěrem ? V technickém zpracování sice Outlive má nějaké rezervy, ale hratelnost je na opravdu vysoké úrovni. Autoři se navíc snažili do hry implementovat celou spoustu originálních nápadů a prvků, které hráčům usnadní ovládání. Zkrátka a dobře, Outlive je určitě hrou, která si zaslouží vaši pozornost.

Outlive
Výrobce: Continuum Entertainment
Vydavatel: Take 2 Interactive
Distribuce v ČR: zatím není definitivnně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.continuum.com.br/htms/outlive
Minimální konfigurace: procesor 166 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 300 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano (LAN, TCP/IP)
Verdikt: Kvalitní RTS se zajímavými nápady, vysokou AI a výbornou hratelností. Zpracování je solidní, ale mohlo by být i lepší.
Hodnocení 85%

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Z uklízení nepořádku a instalace sporáku je nečekaný herní hit

House Flipper

House Flipper je nečekaný prodejní hit letošního roku. Jeho hlavní náplní je přitom uklízení, stěhování nábytku a...

Další z rubriky

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...



Najdete na iDNES.cz