Profesionální liga ve hře Overwatch (OWL) je prvním a zatím také jediným pokusem přizpůsobit profesionální hraní počítačových her i divákům tradičních sportovních soutěží. Má podobu klasické ligy, jakou známe třeba z NHL, NBA nebo MBL.
Týmy nenesou názvy sponzorů, ale jsou vztaženy k jednotlivým městům. A to nikoli jen Severní Ameriky a Kanady, jako v případě výše zmíněných soutěží, ale rovnou napříč celým světem. V každém z dvaceti měst, která se OWL aktuálně účastní, je domácí aréna, kde mohou fanoušci sledovat své oblíbence naživo. Vzniká tak přirozeně široká divácká základna i rivalita mezi týmy.
Všichni hráči OWL jsou profesionálové, kteří se hře věnují jako zaměstnání a berou za to spousty peněz. Po všech stránkách tak jde o profesionální sportovní organizaci, jediným rozdílem oproti výše zmíněným je fakt, že se během zápasů hráči tolik nehýbou. OWL funguje teprve od loňského roku, ale už dokázala přepsat historii. Postaral se o to tým Shanghai Dragons, který se stal nejhorším týmem v historii profesionálního e-sportu.
„Draci“ jsou držitelem rekordu v počtu prohraných zápasů v řadě v jakémkoliv profesionálním sportu, který do té doby drželi basketbaloví Philadelphia 76ers s dvaceti osmi prohrami. V první sezoně totiž nevyhráli ani jeden ze svých čtyřiceti zápasů do kterých nastoupili, v druhé pak k nelichotivé sérii přidali ještě dva. Této děsivé bilance si povšimla i mainstreamový média, čímž paradoxně celé lize pomohla dostat se do očí veřejnosti. Ambiciózní tým poskládaný z nejlepších hráčů z celé Číny byl všem pro smích.
Od té doby se však tým změnil k nepoznání a nejen, že se dlouhodobě drží na pozicích zaručujících postup do play-off, dokonce zcela opanoval tzv. třetí Stage, což je jeden z nejdůležitějších momentů celé sezony.
We took home our first ever stage title after a monumental run through the playoffs. Here are some of our favorite moments during our match against the Shock!
— Shanghai Dragons (@ShanghaiDragons) July 17, 2019
https://t.co/GGC53qWNtN pic.twitter.com/EQsLQKyVMQ
Jak se to dříve vysmívanému týmu povedlo? Celkem jednoduše – prostě svoji soupisku postavili od začátku znovu. Z jedenácti hráčů základní sestavy zůstali jen tři, pakovat se musel i trenér. Mimochodem, aktuálně v týmu působí jediný Číňan, všichni ostatní jsou z Jižní Koreje. Ze všech dvaceti týmů ligy jsou Draci aktuálně osmí, jak však předvedli v dechberoucím finále Stage 3, dokážou být rovnocenným soupeřem i těm nejlepším.
Patří e-sporty mezi opravdové sporty?Mnoho lidí stále trpí předsudky a hráče si představuje jako bledé obtloustlé chlapce, kteří jen dlouhé hodiny sedí na zadku a zírají do monitoru. Srovnávat je se skutečnými sportovci je pro ně pak vyloženě urážlivé. Ano, například s takovým chozením do Sokola má hraní pramálo společného, ovšem faktem je, že žádná jednotná definice sportu prostě neexistuje. „Pojmem sport je dnes obvykle označována pohybová (fyzická) aktivita provozovaná podle určitých pravidel a zvyklostí, jejíž výsledky jsou navíc měřitelné nebo porovnatelné s jinými provozovateli téhož sportovního odvětví,“ píše se například na české Wikipedii. Dá se brát klikání myší jako pohybová aktivita? Špičkoví hráči s ni sice dokážou hýbat nadpozemskou rychlostí, ale asi se shodneme na tom, že to není nic, co by měli staří Řekové na mysli při definování pojmu Kalokagathia. Jenže proč se pak už dnes nikdo ani nepozastaví nad motoristickými sporty, sportovní střelbou nebo třeba šachy? A co, až se e-sporty přetečou do virtuální reality, která skutečný pohyb vyžaduje. Takový hráč Space Junkies se pravděpodobně během zápasu zpotí víc než celý curlingový tým dohromady. Jak si můžete přečíst například v našem rozhovoru s majitelem nejslavnějšího českého progamingového týmu eSuba, mají toho profesionální hráči s profesionálními sportovci společného spoustu. Ať už jde o nutnost maximální fyzické připravenosti, vyvážený jídelníček, pravidelné tréninky, vymýšlení taktiky, sledování zápasů soupeřů atd. Jisté je, že hádky o tom, jestli je progaming sport nebo ne, neskončí nikdy, protože zde není žádná oficiální autorita, která by je mohla rozhodnout. Co se vyřešit může, a také se to v posledních letech zhusta řeší, je otázka, zda-li mají být e-sporty součástí olympiád. Různí členové olympijského výboru se k tomu zatím staví různým způsobem, ale například na posledních Asijských hrách už proběhly utkání ve hrách League of Legends, FIFA, Counter Strike nebo Starcraft 2. Už jen fakt, že se o tom na nejvyšší úrovni vůbec vážně diskutuje, je pro e-sporty důležité. |