Ovladač pro konzole Steam Machines nabízí značně odlišné koncepty. První reakce na internetu jsou však rozporuplné.

Valve odhalilo vlastní konzolový ovladač. Jeho pojetí může překvapit

  • 24
Obývací pokoje může čekat revoluce. Pokouší se o to herní společnost Valve, která odhalila vlastní konzole i operační systém. Nyní následuje ovladač, který se v mnoha ohledech liší od těch konkurenčních.

Valve se svůj ovladač rozhodlo vybavit odlišnými technologiemi, chce tak nabídnout i funkčnost podobnou myši. A výsledek prý vznikl po roce experimentování.

"Tradiční herní ovladače nás nutí přijímat kompromisy," píše společnost na oficiálním webu. Cílem Valve údajně bylo zlepšit přesnost i odezvu, tvůrci se proto rozhodli pro odlišný přístup.

Místo analogových páček tak ovladač využívá dvojici trackpadů. Tedy ploch, které objevíte například u notebooků, a reagují na dotyk. "Hráči, kteří jsou zvyklí na PC ovládání tu ocení rozlišení, které se blíží počítačové myši," tvrdí Valve. Trackpady lze též zmáčknout, a celá plocha tedy slouží i jako tlačítko.

Ovladač pro konzole Steam Machines.

Ovladač je tak údajně vhodný i pro žánry, které si hráči s konzolemi tradičně nespojují. Například pro strategie hrané v reálném čase a vhodnější je údajně i pro hraní stříleček.

Pojetí dotykových ploch však hráčům nenabízelo uspokojivou zpětnou vazbu. Ke každé z nich jsou tedy připojeny malé elektromagnety, které dokážou vibrovat v konkrétním směru a s různou silou. Podle Valve to oproti zpětné vazbě v tradičních ovladačích představuje značný pokrok. Elektromagnety navíc mohou fungovat i jako reproduktory.

Střed ovladače představuje dotyková obrazovka. Sloužit tedy může například k procházení menu či jako zdroj dodatečných informací. Třeba jako herní mapa.

Pokud však hráč dotykovou obrazovku využívá při hraní, její prvky se zjeví na primární obrazovce. Pro hraní je to prý elegantnější řešení.

Ovladač zahrnuje celkem šestnáct tlačítek, které autoři umísťovali na základě četnosti jejich využívání. Umístěna jsou pak symetricky, aby šlo jednoduše přepínat mezi uspořádáním pro leváky i praváky. A polovina tlačítek bude přístupná, aniž by hráč zvedl ruce z trackpadů.

Nové ovládání má být kompatibilní se všemi hrami v digitální knihovně Steam. Ovladač totiž se staršími hrami komunikuje stejným způsobem jako klávesnice a myš.

Valve se nebrání ani uživatelským úpravám ovladače. Návrh tedy počítá s lehce proveditelnými modifikacemi.

Společnost nabízí šanci na otestování ovladače. Získat ji lze registrací do seznamu uchazečů o betatest zařízení Steam Machine. To společnost odhalila minulý týden (čtěte více).

Názor redakce

Koncept ovladače nás zaujal, jako obvykle však zůstává jedna zásadní otázka. Tedy nakolik bude výsledný produkt odpovídat oficiálnímu popisu. Valve zpravidla nechybí skvělé nápady, a společnosti se je doposud dařilo i úspěšně realizovat. Drobným překvapením je však bídný vzhled ovladače.