Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ovládnou trh konzole nové generace?

  12:00
Cílem tohoto článku není stanovit nějaké konečné rozhodnutí, na které platformě jsou lepší či horší hry. To je vcelku zbytečná diskuse. Jedná se spíše o skutečnost, že konzole „Next Generation“ představují herní budoucnost a dále v článku bude řečeno proč.

Cílem tohoto článku není stanovit nějaké konečné rozhodnutí, na které platformě jsou lepší či horší hry. To je vcelku zbytečná diskuse. Jedná se spíše o skutečnost, že konzole „Next Generation“ představují herní budoucnost a dále v článku bude řečeno proč.

Jaká že je herní budoucnost? Budou v ní figurovat na předních místech videoherní systémy nebo PC? Řekl bych, že odpověď je velice jednoduchá. Třebaže se tomu mnozí vlastníci PC brání zuby nehty, argumentují výkonnějšími parametry svých strojů oproti nejnovějším videoherním platformám (PS2, GameCube, Xbox) a vcelku logicky připomínají, že je pro ně lepší alternativa koupě víceúčelového PC za nepříliš velké cenové navýšení v porovnání se současnou cenou PS2 atp., řekl bych, že tohle všechno jsou dosti nepodstatné skutečnosti. V případě PC se s jeho vlastníky můžeme shodnout na pár věcech. Kombo klávesnice a myš je téměř dokonalá záležitost a hrát nějaké FPS či hardcore strategii bez tohoto příslušenství na konzolích je vždy možné jen za cenu jistých omezení a úprav, která pak neposkytují žádaný luxus či komplexnost. Také přítomnost harddisku coby úložného prostoru na PC je zřejmý a neoddiskutovatelný klad. Jenomže vše výše uvedené mají mít herní konzole za chvíli také, takže výtky absence zmiňovaných „doplňků“ nejsou příliš na místě.

Navíc se zde objevuje jeden důležitý moment. PC, byť má jednoduchou architekturu pro vyvíjení her, se neustále mění, což v případě konzolí neplatí. Vývojové prostředí tu je uniformní a pakliže máme schopné programátory, dokáží z hardwaru relativně brzy vykouzlit téměř dokonalé představení a hlavně v něm pak dále pokračovat. Vzpomeňme jen na fantastické 3D zpracování prvního dílu série Tomb Raider na PSX, na úžasného Resident Evila či Final Fantasy VII, dále stojí za připomenutí úchvatné vizuální divadlo ve hrách jako Metal Gear Solid a Vagrant Story. A abych v tomto výčtu nezapomněl na ostatní, alespoň telegraficky zmíním N64 a jeho skvělého Maria při startu této platformy či Dreamcast a tituly jako Shenmue, Resident Evil: Code Veronica či Ecco the Dolphin. Jistě, stoupenci PC zde mohou argumentovat lepšími texturami svých her a vyšším počtem polygonů – tady nejenom díky moderním grafickým kartám. Jenomže asi takhle. Vývoj hardwaru u PC je mnohem rychlejší než vývoj softwaru a nezřídka zde vývojáři musí u svého produktu dělat řadu kompromisů a příležitostně i zpětných úprav. Nebo-li není možné ušít nějakou hitovku přímo na tělo konkrétního PC! Jistě, hry tu vyhlížejí (po grafické stránce, nikoli z hlediska hratelnosti!) mnohem lépe, ale pro vývojáře je tento způsob léta poněkud nešťastným a také samotní vlastníci PC musí stále držet krok s hardwarovým vývojem, což se negativně projevuje na jejich kapse. Ne tak u konzolí!
Dalším významným faktorem, který mluví ve prospěch konzolí, je tedy cena. Jistě, kupovat PS2 za současných 16.000,- Kč je pěkná „pálka“ a to navzdory skutečnosti, že tu máte jako bonus DVD přehrávač. Spolu s nezbytným příslušenstvím jako je paměťová karta, eventuelně další ovladač a samozřejmě hra, dostáváme šokující částku přesahující 20.000,- Kč, za což si dnes však pořád ještě nepořídíte ani průměrné PC bez monitoru. Navíc díky zmiňovanému dramatickému vývoji hardwaru investuje průměrný vlastník PC do svého miláčka - pro pětiletku působení na jeho herním stole - velké částky peněz kvůli upgradu, což pak ve finále vysoko překročí samotnou pořizovací cenu jakékoliv uvažované konzole i s plánovaným příslušenstvím (jako dodatečně zakoupený harddisk apod.). Se svou stařičkou PSX jsem v pohodě vydržel tři roky bez nějakých dramatických cenových vylepšení, což se o mém stolním PC ani náhodou nedá říci. Jistě, už vidím ty úšklebky, že porovnávat grafickou podobu her pro PSX a PC nelze a že spousta vás do upgradu PC ráda investuje, aby se bylo nač dívat.
Sám jsem měl několikrát diskusi s řadou lidí, kteří odmítali hrát ty „příšerné“ věci na PSX, protože mají PC za sto tisíc a nevidí důvod, proč se dívat na pixelovatou grafiku ve strašném rozlišení. A vždy mi bylo těchto lidí trochu líto. Protože u her je největší devizou dobrá hratelnost a nápad a nikoliv pouze nádherná vizuální podoba. Navíc se v případě konzolí nové generace též vizuální část dočká dramatického zlepšení srovnatelného s PC. Škarohlídi možná trefně poznamenají, že také za patřičně zvýšenou cenu, ale s příchodem Xboxu a GameCube se díky vítanému konkurenčnímu prostředí ceny znatelně umoudří.

Abych to tedy shrnul. V poměru cena - výkon je konzole mnohem lepší herní alternativou než PC. Po původní vysoké investici do videoherního systému do něj už dále nemusíte vkládat žádné své úspory a to po hodně dlouhou dobu, což je oproti PC zřejmý klad. Jistě, dá se namítnout, že PC je daleko univerzálnější. Nicméně tady je řeč o hrách a pakliže i samotní PC vývojáři začínají své produkty směřovat na konzole, třeba jenom z důvodu vyššího profitu, zůstane univerzální PC, co se týče her, postupem času okrajovou platformou. Můžeme se na tohle téma dohadovat hodně dlouho, ale jedno je předem jasné. Určující v tomhle sporu jsou peníze. A pokud se vývojem nějaké hry pro nějakou konkrétní videoherní konzoli dočká vydavatel/ distributor vyššího zisku než ve stejném případě u PC, nemá tato rovnice rázem žádnou velkou neznámou a její výsledek si každý hnedle spočítá.

Na PC máme pěknou řádku komerčně velmi úspěšných titulů. Legendární adventura Myst či v současnosti enormně populární akční RPG Diablo II. Jenomže, když se čas od času podíváme do žebříčku nejprodávanějších her pro všechny systémy, téměř pravidelně tu dominují videohry. Jednoduchá instalace, žádné problémy s kompatibilitou, celkový dojem kazí jenom příležitostně nespolehlivé periferie (paměťové karty apod.) či takové okamžiky, kdy závodní hra Gran Turismo 3 nepodporuje standardní volanty na trhu. Zatímco hráči videoher se nad tímto nechápavě pozastavují, u PC je podobný jev přeci zcela běžný. Stejně jako bugové herní tituly, ke kterým se ještě dlouho po jejich vydání vypouštějí potřebné patche pro fixování chyb. Což u videoher chválabohu není, tedy alespoň prozatím.

Dalším hřebíkem do rakve PC může být kopírování her. Ne, že by se tento jev nějak vyhnul videoherním konzolím. Nicméně jednoduchost přehrávání warezových titulů na PC je ve velkém kontrastu k o poznání složitějšímu obcházení protipirátské ochrany u konzolí nové generace (PS2 s DVD médii není tak snadným oříškem, to samé se dá říci v případě GameCube – samozřejmě si však nedělejme iluze, že to není možné). Jistě, asi je hloupé se domnívat, že by tento faktor (pirátství je obecně nejvíce rozšířeno v asijských zemích jako je Čína a v bývalých postkomunistických státech) nějak výrazně promluvil do rozhodnutí řady PC společností přesměrovat své vývojářské úsilí na konzole. Ale svůj, třebaže malý podíl, to v této mozaice pro a proti může mít.

S masivním nástupem internetu je spojena stále vzrůstající oblíbenost online hraní, v němž je podle všeho herní budoucnost. Tento trend se nicméně nevyhnul ani konzolím – jmenovitě Dreamcast slaví velké úspěchy se svým projektem Phantasy Star Online. Třebaže v celkovém měřítku nemůže toto akční RPG konkurovat široké světové základně PC online hráčů, pokud bude možné spojit online aktivity PC a videoherní konzole (kausa Quake III Arena, kde vlastníci konzole DC mohou za určitých okolností hrát proti majitelům této hry na PC), budou se smazávat rozdíly i na tomto poli nemluvě o skutečnosti, že všechny konzole nové generace chtějí mít implementovanou online podporu (GameCube a Phantasy Star Online Ver. 2, PS2 a Final Fantasy XI apod.), takže při svém očekávaném celosvětovém rozšíření a pokrytí i v tomto ohledu nabídnou podobné možnosti co PC!

Je tedy jen otázkou času, kdy budou konzole nové generace stejně vybavené jako současná PC. Jistě, mnohokrát avizované mnohostranné využití PC je samozřejmě prima, ale pokud se soustředíme na herní budoucnost, tak tento fakt PC moc nepomůže. Protože herní budoucnost je v rukou tvůrců her, kteří dají přednost videoherní konkurenci. A lidé milují jednoduchost, což v případě konzolí budou mít. Ostatně hráči v tomto případě výrazně ušetří, takže pokud jde někomu jenom o požitek z hraní, vcelku nechápu, čemu se v kauze „konzole nové generace ovládnou herní trh“ tolik brání.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...