Ovládnou trh konzole nové generace?

  12:00aktualizováno  17. srpna 3:57
Cílem tohoto článku není stanovit nějaké konečné rozhodnutí, na které platformě jsou lepší či horší hry. To je vcelku zbytečná diskuse. Jedná se spíše o skutečnost, že konzole „Next Generation“ představují herní budoucnost a dále v článku bude řečeno proč.

Cílem tohoto článku není stanovit nějaké konečné rozhodnutí, na které platformě jsou lepší či horší hry. To je vcelku zbytečná diskuse. Jedná se spíše o skutečnost, že konzole „Next Generation“ představují herní budoucnost a dále v článku bude řečeno proč.

Jaká že je herní budoucnost? Budou v ní figurovat na předních místech videoherní systémy nebo PC? Řekl bych, že odpověď je velice jednoduchá. Třebaže se tomu mnozí vlastníci PC brání zuby nehty, argumentují výkonnějšími parametry svých strojů oproti nejnovějším videoherním platformám (PS2, GameCube, Xbox) a vcelku logicky připomínají, že je pro ně lepší alternativa koupě víceúčelového PC za nepříliš velké cenové navýšení v porovnání se současnou cenou PS2 atp., řekl bych, že tohle všechno jsou dosti nepodstatné skutečnosti. V případě PC se s jeho vlastníky můžeme shodnout na pár věcech. Kombo klávesnice a myš je téměř dokonalá záležitost a hrát nějaké FPS či hardcore strategii bez tohoto příslušenství na konzolích je vždy možné jen za cenu jistých omezení a úprav, která pak neposkytují žádaný luxus či komplexnost. Také přítomnost harddisku coby úložného prostoru na PC je zřejmý a neoddiskutovatelný klad. Jenomže vše výše uvedené mají mít herní konzole za chvíli také, takže výtky absence zmiňovaných „doplňků“ nejsou příliš na místě.

Navíc se zde objevuje jeden důležitý moment. PC, byť má jednoduchou architekturu pro vyvíjení her, se neustále mění, což v případě konzolí neplatí. Vývojové prostředí tu je uniformní a pakliže máme schopné programátory, dokáží z hardwaru relativně brzy vykouzlit téměř dokonalé představení a hlavně v něm pak dále pokračovat. Vzpomeňme jen na fantastické 3D zpracování prvního dílu série Tomb Raider na PSX, na úžasného Resident Evila či Final Fantasy VII, dále stojí za připomenutí úchvatné vizuální divadlo ve hrách jako Metal Gear Solid a Vagrant Story. A abych v tomto výčtu nezapomněl na ostatní, alespoň telegraficky zmíním N64 a jeho skvělého Maria při startu této platformy či Dreamcast a tituly jako Shenmue, Resident Evil: Code Veronica či Ecco the Dolphin. Jistě, stoupenci PC zde mohou argumentovat lepšími texturami svých her a vyšším počtem polygonů – tady nejenom díky moderním grafickým kartám. Jenomže asi takhle. Vývoj hardwaru u PC je mnohem rychlejší než vývoj softwaru a nezřídka zde vývojáři musí u svého produktu dělat řadu kompromisů a příležitostně i zpětných úprav. Nebo-li není možné ušít nějakou hitovku přímo na tělo konkrétního PC! Jistě, hry tu vyhlížejí (po grafické stránce, nikoli z hlediska hratelnosti!) mnohem lépe, ale pro vývojáře je tento způsob léta poněkud nešťastným a také samotní vlastníci PC musí stále držet krok s hardwarovým vývojem, což se negativně projevuje na jejich kapse. Ne tak u konzolí!
Dalším významným faktorem, který mluví ve prospěch konzolí, je tedy cena. Jistě, kupovat PS2 za současných 16.000,- Kč je pěkná „pálka“ a to navzdory skutečnosti, že tu máte jako bonus DVD přehrávač. Spolu s nezbytným příslušenstvím jako je paměťová karta, eventuelně další ovladač a samozřejmě hra, dostáváme šokující částku přesahující 20.000,- Kč, za což si dnes však pořád ještě nepořídíte ani průměrné PC bez monitoru. Navíc díky zmiňovanému dramatickému vývoji hardwaru investuje průměrný vlastník PC do svého miláčka - pro pětiletku působení na jeho herním stole - velké částky peněz kvůli upgradu, což pak ve finále vysoko překročí samotnou pořizovací cenu jakékoliv uvažované konzole i s plánovaným příslušenstvím (jako dodatečně zakoupený harddisk apod.). Se svou stařičkou PSX jsem v pohodě vydržel tři roky bez nějakých dramatických cenových vylepšení, což se o mém stolním PC ani náhodou nedá říci. Jistě, už vidím ty úšklebky, že porovnávat grafickou podobu her pro PSX a PC nelze a že spousta vás do upgradu PC ráda investuje, aby se bylo nač dívat.
Sám jsem měl několikrát diskusi s řadou lidí, kteří odmítali hrát ty „příšerné“ věci na PSX, protože mají PC za sto tisíc a nevidí důvod, proč se dívat na pixelovatou grafiku ve strašném rozlišení. A vždy mi bylo těchto lidí trochu líto. Protože u her je největší devizou dobrá hratelnost a nápad a nikoliv pouze nádherná vizuální podoba. Navíc se v případě konzolí nové generace též vizuální část dočká dramatického zlepšení srovnatelného s PC. Škarohlídi možná trefně poznamenají, že také za patřičně zvýšenou cenu, ale s příchodem Xboxu a GameCube se díky vítanému konkurenčnímu prostředí ceny znatelně umoudří.

Abych to tedy shrnul. V poměru cena - výkon je konzole mnohem lepší herní alternativou než PC. Po původní vysoké investici do videoherního systému do něj už dále nemusíte vkládat žádné své úspory a to po hodně dlouhou dobu, což je oproti PC zřejmý klad. Jistě, dá se namítnout, že PC je daleko univerzálnější. Nicméně tady je řeč o hrách a pakliže i samotní PC vývojáři začínají své produkty směřovat na konzole, třeba jenom z důvodu vyššího profitu, zůstane univerzální PC, co se týče her, postupem času okrajovou platformou. Můžeme se na tohle téma dohadovat hodně dlouho, ale jedno je předem jasné. Určující v tomhle sporu jsou peníze. A pokud se vývojem nějaké hry pro nějakou konkrétní videoherní konzoli dočká vydavatel/ distributor vyššího zisku než ve stejném případě u PC, nemá tato rovnice rázem žádnou velkou neznámou a její výsledek si každý hnedle spočítá.

Na PC máme pěknou řádku komerčně velmi úspěšných titulů. Legendární adventura Myst či v současnosti enormně populární akční RPG Diablo II. Jenomže, když se čas od času podíváme do žebříčku nejprodávanějších her pro všechny systémy, téměř pravidelně tu dominují videohry. Jednoduchá instalace, žádné problémy s kompatibilitou, celkový dojem kazí jenom příležitostně nespolehlivé periferie (paměťové karty apod.) či takové okamžiky, kdy závodní hra Gran Turismo 3 nepodporuje standardní volanty na trhu. Zatímco hráči videoher se nad tímto nechápavě pozastavují, u PC je podobný jev přeci zcela běžný. Stejně jako bugové herní tituly, ke kterým se ještě dlouho po jejich vydání vypouštějí potřebné patche pro fixování chyb. Což u videoher chválabohu není, tedy alespoň prozatím.

Dalším hřebíkem do rakve PC může být kopírování her. Ne, že by se tento jev nějak vyhnul videoherním konzolím. Nicméně jednoduchost přehrávání warezových titulů na PC je ve velkém kontrastu k o poznání složitějšímu obcházení protipirátské ochrany u konzolí nové generace (PS2 s DVD médii není tak snadným oříškem, to samé se dá říci v případě GameCube – samozřejmě si však nedělejme iluze, že to není možné). Jistě, asi je hloupé se domnívat, že by tento faktor (pirátství je obecně nejvíce rozšířeno v asijských zemích jako je Čína a v bývalých postkomunistických státech) nějak výrazně promluvil do rozhodnutí řady PC společností přesměrovat své vývojářské úsilí na konzole. Ale svůj, třebaže malý podíl, to v této mozaice pro a proti může mít.

S masivním nástupem internetu je spojena stále vzrůstající oblíbenost online hraní, v němž je podle všeho herní budoucnost. Tento trend se nicméně nevyhnul ani konzolím – jmenovitě Dreamcast slaví velké úspěchy se svým projektem Phantasy Star Online. Třebaže v celkovém měřítku nemůže toto akční RPG konkurovat široké světové základně PC online hráčů, pokud bude možné spojit online aktivity PC a videoherní konzole (kausa Quake III Arena, kde vlastníci konzole DC mohou za určitých okolností hrát proti majitelům této hry na PC), budou se smazávat rozdíly i na tomto poli nemluvě o skutečnosti, že všechny konzole nové generace chtějí mít implementovanou online podporu (GameCube a Phantasy Star Online Ver. 2, PS2 a Final Fantasy XI apod.), takže při svém očekávaném celosvětovém rozšíření a pokrytí i v tomto ohledu nabídnou podobné možnosti co PC!

Je tedy jen otázkou času, kdy budou konzole nové generace stejně vybavené jako současná PC. Jistě, mnohokrát avizované mnohostranné využití PC je samozřejmě prima, ale pokud se soustředíme na herní budoucnost, tak tento fakt PC moc nepomůže. Protože herní budoucnost je v rukou tvůrců her, kteří dají přednost videoherní konkurenci. A lidé milují jednoduchost, což v případě konzolí budou mít. Ostatně hráči v tomto případě výrazně ušetří, takže pokud jde někomu jenom o požitek z hraní, vcelku nechápu, čemu se v kauze „konzole nové generace ovládnou herní trh“ tolik brání.

Autor:


Nejčtenější

Po šesti letech nezbylo z peněz z Kickstarteru nic, vývojář se zhroutil

Limit Theory

Ambiciózního vesmírného simulátoru Limit Theory se bohužel nikdy nedočkáme. Jeho jedinému vývojáři Joshi Parnellovi...

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

České Mashinky přidávají nové dieselové lokomotivy a řadu vylepšení

Mashinky

Vývoj vynikající strategie Mashinky zdárně pokračuje vpřed. Nejnovější vylepšení hru nijak zásadně nemění, ale přidává...

Další z rubriky

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní sidekicky?

Kvíz Bonusweb

Připravili jsme si pro vás výběr těch nejslavnějších vedlejších postav napříč historií počítačových her. Dokážete si na...

Jak vzpomínáte na interaktivní seriály od zkrachovalých Telltale Games?

The Walking Dead (PS3)

Studio Telltale Games pracovalo na interaktivních herních seriálech podle řady známých značek, jako je Walking Dead,...

Jak hrát celou noc a nezničit si záda? Ani sebelepší křeslo vás nespasí

South Park

Propařená noc neznamená pro hráče počítačových her těžkou ranní kocovinu a výpadky paměti, ale syndrom karpálního...



Najdete na iDNES.cz