Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ovládnou trh konzole nové generace?

  12:00
Cílem tohoto článku není stanovit nějaké konečné rozhodnutí, na které platformě jsou lepší či horší hry. To je vcelku zbytečná diskuse. Jedná se spíše o skutečnost, že konzole „Next Generation“ představují herní budoucnost a dále v článku bude řečeno proč.

Cílem tohoto článku není stanovit nějaké konečné rozhodnutí, na které platformě jsou lepší či horší hry. To je vcelku zbytečná diskuse. Jedná se spíše o skutečnost, že konzole „Next Generation“ představují herní budoucnost a dále v článku bude řečeno proč.

Jaká že je herní budoucnost? Budou v ní figurovat na předních místech videoherní systémy nebo PC? Řekl bych, že odpověď je velice jednoduchá. Třebaže se tomu mnozí vlastníci PC brání zuby nehty, argumentují výkonnějšími parametry svých strojů oproti nejnovějším videoherním platformám (PS2, GameCube, Xbox) a vcelku logicky připomínají, že je pro ně lepší alternativa koupě víceúčelového PC za nepříliš velké cenové navýšení v porovnání se současnou cenou PS2 atp., řekl bych, že tohle všechno jsou dosti nepodstatné skutečnosti. V případě PC se s jeho vlastníky můžeme shodnout na pár věcech. Kombo klávesnice a myš je téměř dokonalá záležitost a hrát nějaké FPS či hardcore strategii bez tohoto příslušenství na konzolích je vždy možné jen za cenu jistých omezení a úprav, která pak neposkytují žádaný luxus či komplexnost. Také přítomnost harddisku coby úložného prostoru na PC je zřejmý a neoddiskutovatelný klad. Jenomže vše výše uvedené mají mít herní konzole za chvíli také, takže výtky absence zmiňovaných „doplňků“ nejsou příliš na místě.

Navíc se zde objevuje jeden důležitý moment. PC, byť má jednoduchou architekturu pro vyvíjení her, se neustále mění, což v případě konzolí neplatí. Vývojové prostředí tu je uniformní a pakliže máme schopné programátory, dokáží z hardwaru relativně brzy vykouzlit téměř dokonalé představení a hlavně v něm pak dále pokračovat. Vzpomeňme jen na fantastické 3D zpracování prvního dílu série Tomb Raider na PSX, na úžasného Resident Evila či Final Fantasy VII, dále stojí za připomenutí úchvatné vizuální divadlo ve hrách jako Metal Gear Solid a Vagrant Story. A abych v tomto výčtu nezapomněl na ostatní, alespoň telegraficky zmíním N64 a jeho skvělého Maria při startu této platformy či Dreamcast a tituly jako Shenmue, Resident Evil: Code Veronica či Ecco the Dolphin. Jistě, stoupenci PC zde mohou argumentovat lepšími texturami svých her a vyšším počtem polygonů – tady nejenom díky moderním grafickým kartám. Jenomže asi takhle. Vývoj hardwaru u PC je mnohem rychlejší než vývoj softwaru a nezřídka zde vývojáři musí u svého produktu dělat řadu kompromisů a příležitostně i zpětných úprav. Nebo-li není možné ušít nějakou hitovku přímo na tělo konkrétního PC! Jistě, hry tu vyhlížejí (po grafické stránce, nikoli z hlediska hratelnosti!) mnohem lépe, ale pro vývojáře je tento způsob léta poněkud nešťastným a také samotní vlastníci PC musí stále držet krok s hardwarovým vývojem, což se negativně projevuje na jejich kapse. Ne tak u konzolí!
Dalším významným faktorem, který mluví ve prospěch konzolí, je tedy cena. Jistě, kupovat PS2 za současných 16.000,- Kč je pěkná „pálka“ a to navzdory skutečnosti, že tu máte jako bonus DVD přehrávač. Spolu s nezbytným příslušenstvím jako je paměťová karta, eventuelně další ovladač a samozřejmě hra, dostáváme šokující částku přesahující 20.000,- Kč, za což si dnes však pořád ještě nepořídíte ani průměrné PC bez monitoru. Navíc díky zmiňovanému dramatickému vývoji hardwaru investuje průměrný vlastník PC do svého miláčka - pro pětiletku působení na jeho herním stole - velké částky peněz kvůli upgradu, což pak ve finále vysoko překročí samotnou pořizovací cenu jakékoliv uvažované konzole i s plánovaným příslušenstvím (jako dodatečně zakoupený harddisk apod.). Se svou stařičkou PSX jsem v pohodě vydržel tři roky bez nějakých dramatických cenových vylepšení, což se o mém stolním PC ani náhodou nedá říci. Jistě, už vidím ty úšklebky, že porovnávat grafickou podobu her pro PSX a PC nelze a že spousta vás do upgradu PC ráda investuje, aby se bylo nač dívat.
Sám jsem měl několikrát diskusi s řadou lidí, kteří odmítali hrát ty „příšerné“ věci na PSX, protože mají PC za sto tisíc a nevidí důvod, proč se dívat na pixelovatou grafiku ve strašném rozlišení. A vždy mi bylo těchto lidí trochu líto. Protože u her je největší devizou dobrá hratelnost a nápad a nikoliv pouze nádherná vizuální podoba. Navíc se v případě konzolí nové generace též vizuální část dočká dramatického zlepšení srovnatelného s PC. Škarohlídi možná trefně poznamenají, že také za patřičně zvýšenou cenu, ale s příchodem Xboxu a GameCube se díky vítanému konkurenčnímu prostředí ceny znatelně umoudří.

Abych to tedy shrnul. V poměru cena - výkon je konzole mnohem lepší herní alternativou než PC. Po původní vysoké investici do videoherního systému do něj už dále nemusíte vkládat žádné své úspory a to po hodně dlouhou dobu, což je oproti PC zřejmý klad. Jistě, dá se namítnout, že PC je daleko univerzálnější. Nicméně tady je řeč o hrách a pakliže i samotní PC vývojáři začínají své produkty směřovat na konzole, třeba jenom z důvodu vyššího profitu, zůstane univerzální PC, co se týče her, postupem času okrajovou platformou. Můžeme se na tohle téma dohadovat hodně dlouho, ale jedno je předem jasné. Určující v tomhle sporu jsou peníze. A pokud se vývojem nějaké hry pro nějakou konkrétní videoherní konzoli dočká vydavatel/ distributor vyššího zisku než ve stejném případě u PC, nemá tato rovnice rázem žádnou velkou neznámou a její výsledek si každý hnedle spočítá.

Na PC máme pěknou řádku komerčně velmi úspěšných titulů. Legendární adventura Myst či v současnosti enormně populární akční RPG Diablo II. Jenomže, když se čas od času podíváme do žebříčku nejprodávanějších her pro všechny systémy, téměř pravidelně tu dominují videohry. Jednoduchá instalace, žádné problémy s kompatibilitou, celkový dojem kazí jenom příležitostně nespolehlivé periferie (paměťové karty apod.) či takové okamžiky, kdy závodní hra Gran Turismo 3 nepodporuje standardní volanty na trhu. Zatímco hráči videoher se nad tímto nechápavě pozastavují, u PC je podobný jev přeci zcela běžný. Stejně jako bugové herní tituly, ke kterým se ještě dlouho po jejich vydání vypouštějí potřebné patche pro fixování chyb. Což u videoher chválabohu není, tedy alespoň prozatím.

Dalším hřebíkem do rakve PC může být kopírování her. Ne, že by se tento jev nějak vyhnul videoherním konzolím. Nicméně jednoduchost přehrávání warezových titulů na PC je ve velkém kontrastu k o poznání složitějšímu obcházení protipirátské ochrany u konzolí nové generace (PS2 s DVD médii není tak snadným oříškem, to samé se dá říci v případě GameCube – samozřejmě si však nedělejme iluze, že to není možné). Jistě, asi je hloupé se domnívat, že by tento faktor (pirátství je obecně nejvíce rozšířeno v asijských zemích jako je Čína a v bývalých postkomunistických státech) nějak výrazně promluvil do rozhodnutí řady PC společností přesměrovat své vývojářské úsilí na konzole. Ale svůj, třebaže malý podíl, to v této mozaice pro a proti může mít.

S masivním nástupem internetu je spojena stále vzrůstající oblíbenost online hraní, v němž je podle všeho herní budoucnost. Tento trend se nicméně nevyhnul ani konzolím – jmenovitě Dreamcast slaví velké úspěchy se svým projektem Phantasy Star Online. Třebaže v celkovém měřítku nemůže toto akční RPG konkurovat široké světové základně PC online hráčů, pokud bude možné spojit online aktivity PC a videoherní konzole (kausa Quake III Arena, kde vlastníci konzole DC mohou za určitých okolností hrát proti majitelům této hry na PC), budou se smazávat rozdíly i na tomto poli nemluvě o skutečnosti, že všechny konzole nové generace chtějí mít implementovanou online podporu (GameCube a Phantasy Star Online Ver. 2, PS2 a Final Fantasy XI apod.), takže při svém očekávaném celosvětovém rozšíření a pokrytí i v tomto ohledu nabídnou podobné možnosti co PC!

Je tedy jen otázkou času, kdy budou konzole nové generace stejně vybavené jako současná PC. Jistě, mnohokrát avizované mnohostranné využití PC je samozřejmě prima, ale pokud se soustředíme na herní budoucnost, tak tento fakt PC moc nepomůže. Protože herní budoucnost je v rukou tvůrců her, kteří dají přednost videoherní konkurenci. A lidé milují jednoduchost, což v případě konzolí budou mít. Ostatně hráči v tomto případě výrazně ušetří, takže pokud jde někomu jenom o požitek z hraní, vcelku nechápu, čemu se v kauze „konzole nové generace ovládnou herní trh“ tolik brání.

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...