Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Za jedním kliknutím je komplikovaný proces. Oživování herních klasik

Působí to tak jednoduše, jen spustit tlačítko a hrát. Přitom připravit staré hry pro moderní počítače vyžaduje technické i legální triky, které tým distribuce GOG.com musí "tahat z klobouku".

Celý proces podrobně popsal server Rockpapersthogun. Dobrodružství začíná sháněním práv, které mnohdy není jednoduché dohledat. Jak už totiž bývá zvykem, řada společností během let zanikne a značka může i několikrát změnit majitele.

Vystopování práv je mnohdy otázkou spolupráce právního oddělení GOGu a členů herní komunity. Ti totiž mohou znát některé z původních tvůrců nebo tušit po jakých stopách se při hledání stávajícího majitele vydat. Některé hry se tak v digitálním katalogu objevují právě díky oboustranné snaze.

Získat práva pro vydání nové verze je pouze prvním krokem z mnoha. K desítkám let starým titulům již téměř nikdy neexistuje zdrojový kód, a jejich zprovoznění tak vyžaduje komplikované technické berličky.

Retro recenze Theme Hospital

Theme Hospital
Theme Hospital
Theme Hospital
Theme Hospital

Ondřeje Zach v rámci zpětného pohledu zkoumal humorný simulátor nemocnice Theme Hospital. O titulu napsal: „Bylo pro mě příjemným překvapením, že hra, kterou hráči milovali v roce 1997, je výborně hratelná i dnes.“ (čtěte text)

Nejprve je potřeba sehnat nejvhodnější vydanou verzi. Tu tým hledá ve svých řadách, nejeden ze zaměstnanců společnosti je sběratelem starých titulů. Často je však třeba zavítat do webových archivů her, které jsou dostupné zdarma či navštívit internetové aukce a titul jednoduše koupit.

Následuje fáze, při které je třeba vytvářet upravené verze emulátorů a měnit nastavení programů, tak aby byly funkční. A to s ohledem na možný počet kombinací operačního systému a hardwaru není lehký úkol.

Doom

Kdo má záplatu, rád vypomůže

Cílem distribuce GOG je navíc poskytnout všem uživatelům obdobný zážitek. Z vícejazyčné verze pro Mac tak mohou exportovat překlady do dalších jazyků, jenž pak vkládají i do PC verze, kterou získali například jen v angličtině. Jindy je potřeba řešit hry, jenž v době vydání požadovaly častou výměnu CD v mechanice.

Výjimkou také není spolupráce s komunitními tvůrci, kterým se podařilo vytvořit záplaty pro hraní klasických titulů na stávajících počítačích. Zástupci GOGu je kontaktují, aby od autora získali povolení pro využití záplaty. Slibují za to symbolickou odměnu, většina lidí však distribuci s radostí pomáhá.

Někdy je třeba zpětným inženýrstvím znovu napsat části programu, což nezřídkakdy vytváří novou sadu problémů. Je to řešení náročné na testování a vývojáři ho vnímají spíše jako poslední pokus o záchranu situace.

I Have No Mouth, and I Must Scream
I Have No Mouth, and I Must Scream
I Have No Mouth, and I Must Scream

Obrázky z adaptace knihy I Have No Mouth, and I Must Scream.

Problémy klasických her na moderních počítačích někdy vedou k zásadním komplikacím. Tituly třeba běží příliš rychle, či dokonce váš stroj mohou přehřívat. Například Carmageddon tak strávil tři měsíce v testovací fázi, na kterou testeři GOGu prý jen tak nezapomenou.

Firma navíc udržuje hry funkční i po vydání, a musí je tak průběžně přizpůsobovat novému hardwaru a dalším operačním systémům.

Kromě titulu samotného pak tým připravuje ještě dodatečný balík s obsahem, který bylo možné objevit v původní krabicové verzi. Získáte tak například manuál, hudební doprovod či rozličné ilustrace.

Vzpomínáme na ZX Spectrum

Připomeňte si nejklasičtější počítač osmdesátých let, který vůbec nebyl zamýšlený jako herní platforma (pohled zpět).

Produktový manažer Marcin Paczyński v souvislosti s tím upozorňuje, že u některých starších počinů byl obsah krabice zásadní součástí zážitku. Například manuály ke hrám na hrdiny v minulosti obsahovaly mapy klíčové pro orientaci v jejich světě.

Nabídnout tedy klasické hry dnešním hráčům vyžaduje citelné množství archivářské, detektivní a inženýrské práce. A do budoucna pomáhá uchovávat tradiční tituly, které by již nemuselo být možné zprovoznit.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...