Pac-Man Collection

12:00aktualizováno  26. května 11:29
Zrodil se více jak před dvaceti lety a stal se legendou. Nyní znovu útočí, ještě nenasytnější než kdy dřív, a to hnedle ve čtyřech reinkarnacích, které se však všechny vešly na jednu GBA cartridge. Tři z nich se drží původní idey, čtvrtá vás možná překvapí. Takže si držte klobouky, Pac-Man Collection právě přichází...

Pac-Man Collection

Asi je naivní domnívat se, že by někdo z vás neznal zastaralou klasiku Pac-Man. Starší hráči, kteří si touhle érou prošli, snadno odhadnou, co mohou – v hrubých obrysech – od retro gamesy očekávat, mladší asi nevěřícně kroutí hlavou nad žlutým "smajlíkem" a labyrintem na úrovni z roku raz-dva. Na tomto místě je nutné vycházet z předpokladu, že první Pac-Man vznikl v časech hodně minulých, totiž více jak před dvaceti lety. A za tu dobu se – ať už je to dobře nebo ne – příliš nezměnil. Zkrátka, hráč přebírá ovládání nad žlutou kuličkou (Pac-Man), se kterou se, za asistence čtyř směrových šipek, pohybuje po bludišti. Více tlačítek není potřeba. Pac-Mana nicméně charakterizuje jedna zvláštní vlastnost – pořád musí jíst a dokud nesežere všechny tečky posázené na každém políčku v labyrintu, k dalšímu nášupu se rozhodně nedostane. Aby celá věc nebyla tak snadná, poletují bludištěm duchové, kteří jediným dotekem připraví Pac-Mana o život. Teď se to zdá nespravedlivé, ovšem pokud Pac-Man sežere speciální bonus (představuje ho o něco větší tečka), tak se role obrátí a lovci se rázem stanou hnanou zvěří. Tedy dočasně. Po chvilce výhoda vyprchá a ještě jedna drobnost – vámi sežraní duchové nezmizí ze hry (zatímco vy po více neúspěších ano :-)), pouze se přenesou do své místnůstky uprostřed obrazovky, kde téměř okamžitě znovu ožívají (a vydávají se zase na stráž). A cože nového přináší dílko nazvané Pac-Man Collection? Na jednu stranu mnoho, na druhou téměř nic. Jedná se totiž o kompilaci čtyř původních Pac-Man Collection her, jmenovitě: Pac-Man, Pac-Mania, Pac-Attack a Pac-Arrangement. Abych vás navnadil, setkáme se s původním "strohým" Pac-Manem, dále pak novější 3D verzí, Pac-Manovskou variaci na slavný Tetris a pochopitelně pak i s nejmodernější 3D alternativou.

Pac-Man
Tahle první verze nejvíce odpovídá tomu, co vzniklo před zmíněnými více jak dvaceti lety. Mladší hráči dnes asi těžko docení původní "strohost", nad kterou ti starší zamačkávají nostalgickou slzu v oku. Ovšem z herního hlediska se vlastně nic nemění, bludiště je dokonale přehledné a možná jste to právě vy, kdo si tuhle verzi zamiluje. Jen velmi nerad se pouštím do spekulací, ale připadá mi, že se vlastně jedná pouze o upravenou konverzi z některého ze starších titulů na Gameboye.

Pac-Mania
Na první pohled se změnilo mnoho. K inovacím nepřístupnou "hluchou" placku vystřídalo barevné 3D prostředí, navíc se již nepohybujete se žlutou žravou skvrnou, ale nenažraným 3D smajlíkem. Herní princip opět drží pevně v základech, žádná převratná novinka se nekoná, nicméně několik nových prvků hru přeci jenom odlišuje. Jako trochu problematické se jeví ovládání, neboť v té Pac-Man Collection rychlosti, se kterou se v bludišti pohybujete, se díky 3D charakteru labyrintu těžko vychytává okamžik, kdy by se mělo zmáčknout tlačítko pro změnu směru. Občas se totiž přihodí, že nenasyta neodbočí, což díky nevyzpytatelným duchům může vést ke ztrátě drahocenného života. A to mě přivádí k inteligenci duchů – zatímco v původní verzi počítačem řízená inteligence duchů spoléhá víceméně na náhodu, v téhle mi připadají občas až nepříjemně dotěrnější. Koordinovaní asi ještě nebude ten správný výraz, ale více nepřátelštější, to ano.

Pac-Attack
Pac-Attack poněkud vybočuje ze zažitého herního systému a vlastně nám předkládá úplně novou hru, což kolekci v podstatě stejných titulů velmi prospívá. Předpokládám, že všichni znáte legendární Tetris – z horní části herního pole padají různě tvarované kostky a vy se je snažíte rotací o 90° nastavit co nejpříznivěji, aby po dopadu krásně "zapadly" do již spadlých kostek. Postavením vodorovné řady docílíte jejího zmizení, což vám uvolní prostor. Pomalu se zrychluje čas... a už jenom dodám, že existuje ohromný počet různých modifikací, mezi které klidně zařadím i Pac-Attack. Ve zdejším podání se padající kostičky skládají ze tří druhů, kterým dominuje standardní panel a strašidla. Podaří-li se vám sestavit dohromady linku z panelů, tak klasicky zmizí, nicméně Pac-Man Collection linka ze strašidel ne – na ty je nutné poslat Pac-Mana. Ten se občas objeví a narazí-li na souvislou, pospojovanou změť strašidel, pochutná si na nich. Jenže, zase tak často se nezjevuje a tak přichází na řadu, mimo hbitých prstů, i strategie. Pořád totiž přemýšlíte, jak si strašidla co nejlépe poskládat, aby vám jich Pac-Man sežral co nejvíc, ale taktéž musíte dávat pozor na obyčejné bloky... jde z toho až hlava kolem. Pro přemýšlivější se nabízí i druhý režim – hra se hraje dle stejných pravidel, s tím rozdílem, že hnedle od začátku se vám zobrazuje počet Pac-Manů, který se ve hře objeví (třeba pět). Kdo chce vyhrát, musí s posledním Pac-Manem sežrat všechny strašidla, protože zbude-li nějaké, je game-over.

Pac-Arrangement
V tomto případě se mi pod ruce dostává poslední (moderní) verze, která lidově řečeno "jde s dobou". Samozřejmě, na první pohled se toho moc nemění, ale hnedle na ten druhý zaznamenáte přehršle novinek. Ta první udeří do očí přímo, poněvadž vše se leskne novotou, dokonce nechybějí ani doprovodné animace na pozadí. I z herního hlediska autoři hru obohatili o různé maličkosti, třeba skokánky či teleporty. Nejedná se o revoluci v pravém slova smyslu, ale člověk se alespoň těší na nové prvky v dalších úrovních – třeba žebříky.

Pac-Man Collection

Celkem se tedy dočkáme čtyř her, přičemž třech "skoro" stejných a jedné nové. Nejstarší verze Pac-Mana vůbec není nehratelná záležitost, oblíbil jsem si ji zejména pro její původnost. Naopak, s dechem to má těžké Pac-Mania, které velice (ne)příjemně šlape na paty novátorský Pac-Arrangement. A konečně, Pac-Attack berme jako příjemné osvěžení, protože přináší zábavu zase z trochu jiného soudku. Spor ale přichází s výsledným hodnocením – někomu se může zdá vysoké, jinému nízké a někomu sedne. Problém Pac-Mana spočívá v tom, že z herního hlediska asi nikdy nepřinese takové uspokojení, ten skvělý pocit, který zažíváme u těch nejlepších herních počinů. Na druhou stranu Pac-Man neobsahuje žádné velké chyby a ačkoli si ho "nedáte" třeba čtyři hodiny v kuse, zcela určitě se neztratí. Narozdíl od jiných se k němu můžete vrátit kdykoli, zatímco se dohraný (a lepší) titul válí už v poličce a dosedá na něj prach.

Pac-Man Collection
Výrobce/Distributor Mass Media / Namco
Ukládání pozic: ne
Verdikt: Stále ještě zábavný logický rychlík, který přichází hned ve čtyřech reinkarnacích. Tři z nich nabízejí prakticky to samé, odráží se na nich především rozdílný rok vzniku, čtvrtá předkládá variaci na Tetris. Nejedná se sice o žádnou herní pecku, ale jako hra na rychlé odreagování svoje uplatnění najde.
Hodnocení: 65%

Témata: Retro