Pandora's Box - zkázonosná skříňka

12:00aktualizováno  10. července 2001 10:38
Mezi okrajové žánry počítačových her patří i hry logické. Těchto titulů není příliš mnoho, proto je vydání každého nového netrpělivě očekáváno všemi fanoušky tohoto netradičního žánru. Bohužel, ne pokaždé se jejich čekání vyplatí...

Pandora's BoxKdysi dávno, když ještě na hoře Olymp vládli staří a rozmarní řečtí bohové, přišlo jim na mysl, že je lidé dole na zemi nectí tak, jak si zaslouží. Povolali proto Prométhea, který je to měl naučit. Prométheus však bohy obelstil, a tak rozezlený Zeus odebral lidem to nejcennější, co měli - oheň. Prométheovi se však podařilo odnést jej zpátky na zem, takže Zeus musel vymyslet jiný trest. Společně s ostatními bohy stvořil nádhernou dívku a věnoval jí malou zlatou schránku. Když bylo dílo hotovo, odvedl Hermes dívku, jež dostala jméno Pandora, k Prométheovu bratru Epimétheovi. Prométheus svého bratra několikrát varoval, aby od bohů nepřijímal žádné dary, ten však byl Pandořinou krásou učarován a na rady Prométheovy zapomněl. Když spatřil v dívčiných rukách zlatou skříňku, byl zvědavý, co za poklady je v ní ukryto a požádal Pandoru, aby ji otevřela. Ta tak učinila a stalo se to, co bohové chtěli. Se svištěním a kvílením z ní vyletěly do světa nemoci, bída, bolesti a strasti. Zděšená Pandora, která nic netušila, schránku rychle zavřela, ale již bylo pozdě. Všechno zlé ze schránky vyletělo a zbyla v ní jen naděje. Nemoci a strasti ji přitiskly až na dno, a proto jí do světa vyrazilo tak málo.

Pandora's BoxTakto nám legenda vypráví příběh o Pandořině skříňce, která může za všechno špatné, co se na tomto světě děje. A z ní načerpala námět i hra od Microsoftu, která je příznačně pojmenovaná Pandora's Box. Přesněji řečeno zůstal stejný základ. Místo pohrom se podle tvůrců do všech možných světových stran rozletělo sedm bájných postav, které je zapotřebí dostat zpět do krabičky. A protože je Pandořina skříňka hrou čistě logickou, je "vymýtání duchů" prováděno formou řešení různých hlavolamů.

Jak celá hra probíhá? Základním hracím plánem je mapa světa, na kterém jsou porůznu vyznačena různá města. Do těch, které jsou označené, můžete dle libosti vstupovat a řešit desítku puzzlů, které jsou pro vás v každém městě připraveny. Vždy pod jedním z nich je uschován předmět, který potřebujete k polapení příslušné mýtické bytosti. Jak samotný odchyt probíhá? Nejprve musíte získat čtveřici předmětů, tedy navštívit čtyři různá města. Poté máte možnost vydat se na lov samotné hledané postavy. Ta se opět skrývá v jednom z měst, což znamená dalších deset hádanek. Když se vám podaří i to, čeká na vás ještě jedna, o poznání těžší hádanka, kterou když vyřešíte, máte vyhráno a jeden z duchů je polapen.

Pandora's BoxJednoduchým matematickým postupem tedy můžeme spočítat, že nás čeká více jak 350 puzzlů, což je více než ohromující množství. To bohužel ale ještě neznamená, že byste tím měli postaráno o stovky hodin logické zábavy. Ačkoliv ve hře Pandora's Box není možné nastavit si stupeň obtížnosti, existují zde jakési tři neoficiální typy složitosti hádanek. Je to "velice lehounké", "možné vyluštit, ale zabere to čas" a "nemožné". Řešení jednoduché zabere málokdy více jak dvě minuty, složitější si žádá již kolem deseti minut a nemožnou vyluštíte během deseti vteřin. Může to znít jako paradox, ale vzhledem k tomu, že těch nejsložitějších je pouze pár (většinou to jsou poslední puzzly před polapením postavy), můžete na ně s klidným srdcem použít bonusová "free" řešení, která se vám nahromadí za vyřešení těch jednodušších. Oněch deset vteřin vám zabere přemýšlení, zda bonus použít nebo ne.

Průměrný čas potřebný na řešení jednoho puzzlu se tak pohybuje zhruba kolem pěti minut. To nám vynásobeno počtem hádanek dává necelých třicet hodin. Avšak i tento čas se může ještě rapidně snížit. Proč? Čistě teoreticky vám stačí vyřešit pouze 42 hádanek, to tehdy, když ihned uhádnete, pod kterou se hledaný předmět či postava skrývá. Celkový čas strávený nad hrou se tak může snížit jen na několik málo hodin. Pravděpodobnost toho je sice mizivá, ale je přeci jen trošku uměle zvýšena. Kromě toho, že v každém městě se ukrývá jedno bonusové řešení a hledaný předmět, je tam totiž i jeden, který pokud vyřešíte v časovém limitu, prozradí vám, pod kterou skládačkou je předmět uschován. Tento časový limit je sice poněkud vražedný, ale minimálně v polovině případů by se vám mělo podařit jej splnit.

Pandora's BoxVzato kol a kolem, celou hru byste mohli mít za sebou za nějakých patnáct či dvacet hodin přemýšlení. To by nemuselo být nijak na škodu, naopak systém, ve kterém nemusíte řešit všechny puzzly, ale správným a promyšleným postupem si můžete ušetřit mnoho námahy, má určité kouzlo. Co však hře odpustit nelze, je její nezáživnost. Tvůrci se sice pokusili do hry včlenit jakýs takýs příběh, ten ale můžete s klidným svědomím ignorovat. K řešení hádanek nemá vůbec žádný vztah a jen vám krátkou a nezábavnou formou přibližuje osudy postav, které máte za úkol polapit. Možná si nyní říkáte, že logické hře nemá smysl vyčítat absenci zajímavého příběhu, ale já si to zkrátka neodpustím. Kdysi před lety se mi do rukou dostal Seventh Guest a dodnes na něj nemohu zapomenout. Dokázal mne vtáhnout do svého děje, pobavil mne, nemluvě o skutečně vynikajícím soundtracku... Nic takového od Pandora's Box neočekávejte. Ani příběh, ani kvalitní hudbu. Jedná se pouze o sérii logických puzzlů, nic víc, nic míň. Pokud vám to ale stačí a nechcete nic jiného, než si trošku procvičit mozek, pak je to hra pro vás. Pokud byste na svém monitoru ale rádi viděli alespoň trošku vzrušení a zábavy, a přesto chcete nějakou logickou hru, vydejte se hledat raději výše zmíněný Seventh Guest. Vyplatí se vám to. Ne pokaždé platí, že novější hra je zároveň i lepší.

Pandora's Box
Výrobce: Microsoft
Distributor: Microsoft