Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Panzers

  12:00aktualizováno  2. června 2:08
Realtimových strategií z druhé světové války je spousta, ale většina z nich těží z již zavedených schémat. Panzers by rádi přišli i s novými, jež poslouží především ke zvýšení hratelnosti.

Panzers
Výrobce: Stormregion
Vydavatel: CDV
Datum vydání: léto 2004
homepage
Panzers Na první pohled může Panzers vypadat jako zcela obyčejná strategie z pořád více protěžované 2. světové války, ale již na ten druhý se začnou objevovat její četné přednosti, jimiž by se ráda dostala do čela dlouhého pelotonu. Stojí za ní maďarští vývojáři Stormregion, kteří mají za sebou již oceňovanou a především humornou strategickou hru S.W.I.N.E, na jejíchž kvalitách je vidět, že tihle kluci to s hrami myslí skutečně vážně. Vedle špičkového grafického zpracování, které by si nemělo zadat ani s těmi největšími skvosty na tomto poli, nabídnou Panzers i nebývalou hloubku a špičkovou hratelnost, jež se v tomhle masovém žánru již příliš nevidí, o to více ji musíme ocenit. Ale nepředbíhejme a pojďme si tento nadějný titul představit kousek po kousku, abyste v létě byli připravení na nájezd německých oficírů.

Jak už jsme si řekli, půjde o RTS z období největších bojů a vlastně celého hlavního průběhu druhé světové války, tedy od roku 1939 až do léta páně 1945. Tvůrci si trochu netradičně dávají záležet na celkové realističnosti a autentičnosti, jíž Panzers však klasicky nechtějí obětovat hratelnost. Údajně se zatím nemuseli uchylovat k žádným výrazným kompromisům, takže se rozhodli zevrubně zpracovat tři pěkné kampaně. Jednu si projdeme za statečné Rusy, další za odhodlané a fanatické Německo a poslední tažení bude obsahovat mise za všechny západní spojence. Co se týče konkrétního počtu, i zde můžeme posloužit. Dočkáme se zhruba deseti misí na každé straně, dohromady to bude tedy rozhodně pěkné číslo. Mnohé další hry toho však nabízejí mnohem více, a tak se sluší říci, že Panzers v každé misi obsáhnou skutečně hodně velký úsek a nepůjde o ojedinělý úkol, ale naopak jich bude spousta a navíc se mohou dynamicky v závislosti na situaci měnit. Nečekejte však nelineární průběh misí, na to jsou Panzers ještě moc konvenční, v podobných misích půjde výhradně o předem nadefinované skripty, které ale jak víme dokáží atmosféru hry skutečně obohatit. Pokročilejší úrovně by vám měly zabrat i nějaký ten pár hodin, což ani omylem není tak často k vidění. Tvůrci se rozhodli k příjemnému kroku, a to k tomu, že spojí všechny mise dané kampaně jednolitým příběhem a odliší se tak například od trochu sterilního Sudden Striku. Na druhou stranuPanzers nepůjde o žádná klišovité a romantické story, nýbrž o děj zakládající si na skutečných událostech, jež však rozvede ještě trochu dál, možná i za hranice skutečných osnov, ale rozhodně by zápletka neměla trčet z hry jako naprosto nepotřebná součást. Sice se nedočkáme nějakých přehnaných zvratů, ale osudy našich hrdinů nás dozajista přitáhnou. Například za Němce si vyzkoušíme roli poručíka Hanse von Gröbela, který zdaleka není tak necitlivý jako jeho vůdce. V určitých výsadcích budeme své hlavní postavy dokonce ovládat na herní ploše jako skutečné hrdiny. Úkoly se budou odehrávat na pozadí nejznámějších válečných operací, takže se dočkáme bitvy o Stalingrad, vylodění v Normandii či bojů na území zničeného Berlína. Po úspěšném splnění mise dostanete na konto tzv. prestige body, jejichž počet se bude odvíjet podle toho, jaké jste utrpěli ztráty, kolik jste splnili vedlejších úkolů či jak humánně jste se zachovali. Prostě klasické ohodnocování, tak jak ho známe i z jiných her. Jeho role v Panzers je však nečekaně velká. Za získané bodíky si totiž budete muset pořizovat posily do vašich řad, jelikož v této hře se nebude taktika zakládat na budování základny, ale omezeném počtu bojovníků Panzers a strojů, jejichž ztráta zamrzí trojnásob a spíše než pokračování v misi vyvolá load a pokus o záchranu dané jednotky.

Před každou misí by mělo být nutné hodně taktizovat nad tím, jakou z nabízených posil využít. Zpočátku bude výběr poměrně omezený, ale časem se nám zpřístupní pokročilé zbraně takřka hromadného ničení. Autoři slibují, že se nedočkáme tradiční méněcennosti obyčejných mužů, ale že i ti nebývale zasáhnou do celkové taktiky. Navíc by tito pro jednodušší ovladatelnost měli být formování do menších jednotek až o pěti mužích, jimž je vedle přímého ovládání možné zadat určenou formaci či nějakým jednodušším příkazem zasáhnout do jejich umělé inteligence, podle níž se budou chovat v době vašeho věnování se jiným jednotkám. Ani v takové situaci by se totiž neměli ztratit, protože na obrazovce se bude neustále něco dít a pokud by bojovníci byli úplně tupí, neměli byste moc velkou šanci na úspěch. Stroje vzhledem k jejich nevelkému počtu budeme ovládat především jednotlivě, Panzers ovšem ani zde se možnost formací nevylučuje. Údajně by mělo být na výběr celých padesát typů jednotek, od již zmíněných vojáčků všeho druhu, přes nejrůznější náklaďáky, artilerii až po alfu a omegu 2. světové, tedy všemožné tanky, na jejichž zpracování si tvůrci dávají značně záležet. Aby toho nebylo málo, za získané bodíky bude v průběhu misí možno přivolávat náhlé nálety bombardérů a výrazně tak ovlivnit průběh bojů. Pěknou vychytávku bude tvořit přebírání vehiklů. V případě, že na mapě uvidíte neobsazené vozidlo, třeba jeep, určitě se vyplatí poslat jednoho z vojáků, aby si sedl za volant a převážel svou jednotku. Taktičnost jde až tak daleko, že pokud se osádka nepřátelského tanku nebude chtít se svým ocelovým kolosem rozloučit, není nic jednoduššího než využít služeb plamenometčíka, který ho pěkně rozehřeje, až to uvnitř sedící nevydrží a dobrovolně vypadnou. Za zmínku stojí i jedna z nejopěvovanějších vlastností hry, a tou je přenášení jednotek mezi jednotlivými úrovněmi. Ty se časem budou samozřejmě vylepšovat a za určitou dobu se můžete těšit z hodně vymakané armádičky. Jedním z mnoha dalších taktických prvků, je to, že strojové jednotky mají k dispoziciPanzers pancéřování i samotné hitpointy zároveň. Brnění se pak dá vcelku jednoduše opravit, další škody už mnohem hůře. Vyplatí se tak dávat pozor, kdy už jde v případě té které jednotky do tuhého a případně ji stáhnout z fronty. Ve větších bitvách by vám to měly usnadnit přehledné ukazatele, jež se neztratí ani ve tvrdých potyčkách. A vězte, že jejich služeb využívat budete, protože by tak měl činit i nepřítel a bez využití všech dostupných možností byste nad ním jen horko těžko vítězili. Jinak pancíř by měl mít rovnou čtyři nezávisle na sobě fungující složky, takže pokud byste například měli výrazně poškozenu zadní část tanku, není od věci zadat příkaz, aby se tento otočil proti nepříteli nějakou jinou stranou, i když v takovém případě půjde již spíše o poslední možnou variantu, protože se vždy více vyplatí úplné opravení a zprovoznění všech systémů jakéhokoliv stroje.

Zmíněná realističnost začne trochu pokulhávat, když zmíníme, že vojákům nebude stačit jen jedna rána ke smrti, ale i takový tank na ně bude muset vypálit hned několikrát. Důvod je prostý, armády nebudou nikterak rozsáhlé a v případě, žePanzers by všichni padali jedna báseň, byla by většina bitev hodně rychle vyřešena a vítězná strana by poté mohla mluvit o Pyrrhovu vítězství, jelikož její řady by natolik prořídly, že by na další větší potyčku již nestačily. Zde tedy hraje prim evidentně zábava a my to můžeme být jedině rádi. Tvůrci se pyšní bohatou zástavbou většiny prostředí, jíž bude možno využívat k taktickým manévrům a byla by škoda do budov neposlat své svěřence, aby získali jak obranu, tak i výhodnější postavení, které budou měnit i v rámci jedné budovy v závislosti na venkovní situaci. Přestože bude AI vlastních i nepřátelských jednotek značně vyspělá, nebude nemožné přepnout se do samotného opevnění vojáků a zadávat jim zde příkazy. Ovšem v případě, že nepřítel vyrukuje s bohatou artilerií, stane se přítomnost v barácích spíše kontraproduktivní a ani to, že na vlastní svěřence budete dohlížet, nepomůže, jelikož tyto silné jednotky dokáží na dálku zdecimovat budovy několika střelami. No, a vojáci, kteří včas neutekli, zahynou v troskách. Deformovatelnost prostředí by měla dosáhnout velice pěkné roviny a zcela otevřeně se mluví i o změnách v samotném terénu, kde po bombardování zůstanou krátery apod. HraPanzers se bude pyšnit dobře vyřešeným systémem kámen-nůžky-papír. Vojáci se samopaly jsou například skvělí proti jiným pěším jednotkám, tank je ovšem rozpráší či přejede poměrně rychle. Ale ten si zase příliš neškrtne proti dobře postavenému vojáčkovi s panzerfaustem. Prostě na každou zbraň dokáže druhá strana barikády odpovědět nějakou účinnou protizbraní, jen je nutné na ni přijít a patřičně využít.

Grafické zpracování se dostane až na naprostou špičku současné produkce. Stromky se budou ve větru klátit, vozy i vojáci zanechávají stopy v terénu, o propracovaném fyzikálním modelu jsme už mluvili. Navíc se autoři rozhodli zpracovat animace obyčejných pěšců pomocí technologie motion-capture, čímž pádem se jejich pohyb stává extrémně realistickým. V budovách narazíme na takové detaily jako jsou krajkované ubrusy na stolech atd. Navíc vše bude, dá se říci již tradičně, ve 3D, což znamená, že si kameru budeme moci přiblížit až na ty nejtitěrnější drobnosti. Engine by navíc měl být značně plynulý i na průměrných sestavách. No a o kvalitách zvuků svištících kulek či tankových motorů nemusíme vůbec spekulovat. Spolu s hudbou budou na hodně vysoké úrovni. Nejen to se jistě zasadí o celkovou kvalitu jinak konvenčně působící RTS Panzers, která se však chystá přinést takové skloubení realismu a arkády, že si nás díky zábavnosti udrží celé tři napínavé kampaně. Rozhodně tedy je na co se těšit a doufejme, že Panzers skutečně ukáže skutečný a zatím nevyčerpaný potenciál strategií v reálném čase. Předpoklady k tomu rozhodně má.


index očekávání: 8/10
Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.