Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parabellum

  12:07aktualizováno  19. října 11:57
Counter-Strike už se vám ohrál a máte chuť na něco podobného, přesto však jiného, lépe vypadajícího a hlavně svižnějšího? Tak přesně pro vás je pečlivě připravovaná multiplayerová akce Parabellum, které jsme se podívali na zoubek v podrobném preview.

Parabellum „Si vis pacem, para bellum“ – „Chceš-li mír, připrav válku,“ říkali staří Římané. To se ale Rakušanovi Georgi Lugerovi zdálo evidentně příliš dlouhé, když hledal příhodné jméno pro svou novou pistoli. Tudíž přísloví zkrátil a Parabellum bylo na světě. Aby toho nebylo málo, navrhl pro svůj kousek i odpovídající, stejnojmennou patronu – 9x19 milimetrů, jež je dodnes nejrozšířenějším kalibrem pro příruční střelné zbraně. Proč vám to všechno vykládáme? Inu, abyste věděli, co vám ve vznikajícím projektu od nedávno založeného německého studia Acony bude svištět kolem uší. V tom lepším případě samozřejmě.

Ale tentokrát se tyto dva póly zákona nebudou zabývat malicherným zajímáním a osvobozováním rukojmích, případně hrátkami s trhavinou C4, nýbrž poběží o věc mnohem větší. O pořádně velkou bombu, které familiárně přezdíváme atomovka!

Původ jména hry vám musí postačit místo klasického vyprávění příběhu, jež by ve většině případů okupovalo tyto řádky. „Příběh rozhodně není těžištěm Parabella,“ přiznává šéf studia, které si vývoj financuje z vlastní kapsy – Frank Tribun. Ostatně je jedině dobře, že se tvůrci nezatěžují zbytečnostmi, protože děj by v tomto případě zbytečností určitě byl, vždyť ani Counter-StrikeParabellum žádný nemá a právě na jeho hráče je Parabellum cíleno.

Samotný herní koncept je však o dost komplexnější než v případě krále týmových akcí. Sice zde rovněž narazíte na dvě mužstva – a výjimky se zde nedočkáte, protože jde opět o obligátní škádlení teroristů s policisty. Ale tentokrát se tyto dva póly zákona nebudou zabývat malicherným zajímáním a osvobozováním rukojmích, případně hrátkami s trhavinou C4, nýbrž poběží o věc mnohem větší. O pořádně velkou bombu, které familiárně přezdíváme atomovka!

Partie bude probíhat zhruba následovně. Padouši se na počátku hry dohodnou, kam ďábelskou skříňku umístí a je třeba dodat, že volnost dostanou vpravdě královskou, jelikož jako jeviště poslouží rozsáhlé areály jednoho z nejprofláklejších měst – New Yorku. Pravda, ještě předtím se obě strany domluví, jak velké herní prostředí bude – to aby se zamezilo nepříjemným situacím,Parabellum kdy se honí čtyři lidé na obří mapě. Proto bude k dispozici hned několik úrovní velikosti, mezi nimiž si vybere každý a na největší z nich se uplatní vskutku rozsáhlé týmy, aniž by do sebe na každém kroku vráželi. Na výběr dostanete pochopitelně i přesnější lokace, jednou se bude bojovat v obydlených částech, jindy v industriálních a dále třeba v pěších zónách, stačí si na jedno kolo několik z nich vybrat. Policisté se zase musí rozhodnout, odkud začnou prozkoumávat, zda z jihu přes Central Park nebo třeba z východnější části blízké Broadway. Sice se autoři nesnaží vytvořit přesnou kopii New Yorku, ovšem významným místům, budovám a památníkům zachovávají úctu, tudíž třeba takový Hudson Bridge bez problému poznáte, víte-li jak vypadá.

Divoké a rychlé přestřelky okořeněné častými výbuchy připomínají Unreal Tournament 2004, avšak Parabellum vypadá díky použité technologii (Unreal engine 3) mnohem lépe.

Poté, co se policisté dohodnou, kde začnou ofenzívu a tím i určí první mapu, jde se rovnou na věc. Oba týmy se obslouží z bohatého zbraňového arzenálu, který je na rozdíl od Counter-Striku zdarma. Nečekejte však žádné kdovíjak futuristické kousky, spíše jen grafický facelift víceméně Parabellum starých známých kvérů, jako jsou pistole, samopaly, brokovnice či raketomety. Poslední jmenované nám nahnaly poněkud strach ve věci vyváženosti hry, ale designer André Herbst uklidňuje: „Kdo si vybere raketomet, nebude mít ve striktně omezeném inventáři místo na žádnou další střelnou zbraň.“ Takže jakmile si vystřílí všechny (tři) střely, může si po mapě vesele pobíhat s nožíkem. Nicméně raketomet toho na druhou stranu zmůže opravdu hodně a jeho pomoc je v mnoha případech velmi vítána. K tomu všemu si na každou ze zbraní můžete namontovat jeden ze sedmi upgradů, mezi nimiž nechybí tlumič, laserový zaměřovač či dalekohled. Cenné místo v inventáři pak zaplní i ochranné vesty, které hráče stojí i něco rychlosti.

Ačkoliv jsme se na předchozích řádcích zmiňovali hlavně o Counter-Striku, neberou si hoši z Acony inspiraci pouze z něj. Divoké a rychlé přestřelky okořeněné častými výbuchy připomínají Unreal Tournament 2004, avšak Parabellum vypadá díky použité technologii (Unreal engine 3) mnohem lépe. Mnohé si slibujeme od takřka absolutní zničitelnosti levelů. Do povětří může vyletět prakticky všechno, Parabellum jde jen o to mít k tomu odpovídající prostředky. Třeba když rozstřelíte plynové vedení, zlikvidujete i vedlejší skladiště. Tím se budou mapy postupem času měnit a často už je ani nepoznáte. Jakmile jeden z týmů zvítězí v tom kterém úseku, vybere si další – teroristé se budou chtít pochopitelně vyvarovat místům, kde ukryli bombu, naopak policisté musí trpělivě šmejdit. Jedna partie se tak může klidně protáhnout na několik hodin. Ale samozřejmě budou k dispozici nejrůznější časové limity. Pokud se teroristům zadaří, zemřou stejně všichni a vy se pokocháte skvěle zpracovaným výbuchem postupně pohlcujícím celý New York.

Pokud se teroristům zadaří, zemřou stejně všichni a vy se pokocháte skvěle zpracovaným výbuchem postupně pohlcujícím celý New York.

Abychom pravdu řekli, máme určité pochybnosti, v jakém stavu se nezávislému týmu Acony podaří Parabellum vydat. Přeci jen vývoj financují z vlastní kapsy a podle toho, jak hra vypadá, nejde o žádný nízkorozpočtový projekt, spíše naopak – vždyť samotný Unreal engine 3 stojí celé jmění. Ovšem do firemní kasy nevidíme a třeba v pozadí stojí nějací štědří mecenáši, což by bylo jedině dobře, protože Parabellum bychom si chtěli zahrát v celé jeho kráse. Tvůrci také podepsali smlouvu s Massive Network, což je způsob, jak vydělat něco peněz prodejem reklamních ploch přímo ve hře. Snad i to finančně trochu pomůže, na druhou stranu doufáme, že virtuální billboardy nebudou na každém kroku kazit atmosféru. Podle optimistických prognóz bychom se měli dočkat někdy ve druhé polovině příštího roku.

Autor:


Témata: virtuální

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

Ulov si monstrum a zkus to přežít. První dojmy z Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

Přežil jsi, abys zemřel příště. Lovec je ve světě Hunt: Showdown odpočitatelná položka a zároveň to nejdůležitější, co...

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...

The Surge 2 láká na ještě detailnější odsekávání končetin

The Surge 2

Líbilo se vám skvělé akční RPG The Surge z loňského roku? Příští rok dostanete pořádný nášup toho samého.



Najdete na iDNES.cz