Pavel Hruboš: Dáma 3 opravdu nebude

  2:00aktualizováno  8:50
Logickou freewarovou gamesku Dáma snad není potřeba nikomu z vás představovat. Její autory, Pavla Hruboše a Viktora Přehnala, však už tolik z vás nezná. Rozhodli jsme se to změnit a dát vám možnost zeptat se na vývoj herních titulů Ignitronu a na vývoj české freewarové scény vůbec.

Pavel Hruboš, osmnáctiletý student umělecko-průmyslové střední školy v Uherském Hradišti, začal s vývojem počítačových her ještě na základní škole. Programování tehdy příliš nerozuměl a situace se nezměnila ani dnes, s myší a tabletem si však dokáže vyhrát dokonale, o čemž svědčí vzhled obou dílů Dámy či jím vytvářené webové stránky. A ačkoliv se Pavel momentálně připravuje na přijímací zkoušky na vysokou školu, tvrdí, že hry u něj mají stále vysokou prioritu a jsou tím, co by chtěl v životě dělat.

Jenom grafik však k vývoji počítačových her, ani těch amatérských, nestačí a tak to Pavel už nějakou tu dobu táhne s dalším šílencem - Viktorem Přehnalem, se kterým založil vývojový tým Ignitron. Proč si vybrali zrovna název Ignitron, to nám zatím nikdy neprozradili (třeba bude Pavel v případě vašich dotazů sdílnější). Jisté však je, že Ignitron neskončil po dodělání jedné hry a byť pracuje na řekněme jednodušších titulech (nikoliv coby zpracováním, ale coby myšlenkou hry), má jich na svém kontě celkem tři, přičemž čtvrtá nebyla dokončena, neboť zdrojáky a veškeré podobné důležité soubory smetl z jejich harddisků těsně před dokončením virus.

Po autorské krizi související s touto nepříjemnou záležitostí se však nebe nad jejich hlavami opět rozjasnilo a mladíky napadlo vytvořit počítačovou hru Dáma. Pracovali dnem i nocí a poté, co měli základní herní model a grafiku, rozhodli se poslat nám ukázku své práce a netrvalo dlouho, abychom se s nimi domluvili, že Ignitron bude vyvíjet freewarové hry pro BonusWeb, o čemž svědčí první i druhý díl Dámy, který si v řadách našich čtenářů získal nemalou oblibu. Ostatně to, že byl jejich krok správný, dokazuje také známost Ignitronu, kterou by si vyvíjením nedůkladně otestovaných her nabízených coby shareware za mírné poplatky jistě nezískal.

Kompletní záznam rozhovoru čtenářů BonusWebu s Pavlem Hrubošem

Autor dotazu: James Bond, odpovězeno: 17:04:34
Otázka: Ja take programuju muzes se podivat na muj web www.hyperlink.cz/bobesasoftware . udelal sem jiz dost her . Asi vic nez vy . Zacal sem v 6 . V cem se dama programovala ? Jakou procedurou se delala ta animace premneny v menu ?
Odpověď: Zdravím, na tvých stránkách se nezobrazují uvodní gify, takže toho moc nevidím:-) Ale jinak Dáma 2 je dělaná C++ standard a pouzivame DirectX + vlastni kód v assembleru přímo na hardware.


Autor dotazu: Ondřej Nováček, odpovězeno: 16:48:23
Otázka: ahoj - asi to tu uz bylo ale nevim tedka sem zasel - slysel sem, ze budou novy veci jako akce a adventury..newvim, co je na tom pravdy...co?? muzes rict neco blizsiho??
Odpověď: Ahoj, nápadů bylo spousty, ale člověk se musí naučit odhadovat dannou situaci na co má a na co nemá. V případě adventury potřebuje člověk hodně schopných lidí, kteří mu dají děj i grafiku(minimálně o 60 pozadích a animacích postav)dohromady s programem:) Náš případ to není... teď, pracujeme jako 8 členný tým na 3D hře. Na invexu se zcela určitě objeví hratelná verze...


Autor dotazu: Tomáš Slabý, odpovězeno: 16:42:46
Otázka: To jsem o5 já. Nojo, nevím sice jáké máš zkušenosti s provozem webu, ale řekněte lidičky. Jak se dá vydělat na provoz webu ? Alespoň na základ - doména, server, připojení ? Pomocí banneru amerického porna ? Firmami jako Spedie, InteCom ? Pokud nevlástníte internetový obchod, nebo jste právnická osoba tak to beru, ale jinak to je těžké. Ják tedy získat peníze na provoz webu ?
Odpověď: Asi nejednodušší způsob je najít si sponzora, který bude financovat provoz stránek, což je ale hodně v dnešní době těžké. Nejlevnější způsob webhostingu zajištují české firmy pomocí redirectu, kdy platíš za doménu druhého řádu cca 600Kč, což není žádná hrůza+ NICu(dá se na to vydělat na brigádách a pod.)


Autor dotazu: Josef Kyncl, odpovězeno: 16:37:22
Otázka: Je tomu rok a půl asi co jsem psal několik mailů na Vaší adresu ohledně Dámy ale do dneška nikdo neodpověděl.Jelikoš Dáma 2 je dost lehká a daj se předpokládat tahy tak jsem Vám chtěl pomoci bez platně ale nikdo se neozval škoda.
Odpověď: Dostáváme spoustu emailu, muže se stát, že něco se zapomene, navíc nám přišlo spousta emailu bez textu kvůli chybě na poštovních serverech email.cz. Rádi spolupráci navážeme - ignitron@email.cz


Autor dotazu: Tomáš Slabý, odpovězeno: 16:33:19
Otázka: Začal jsem se věnovat Českým Volně šířitelným (ale i sharewarovým) hrám a zprovoznil jsem zkusební web, na kterém se nalézá, ještě ale nevelké množství Českých her. Nová doména pro tyto stránky je už zaregistrovaná a nový vzhled stránek se také vytváří. Myslíš, že dobudoucna by takovýto server s Českými volně šířitelnými hrami mohl slavit, alespoň maličký úspěch ? (Betaverze stránek se nalézají na www.banicek.cz)
Odpověď: S volně šiřitelnými hrami a servery které je shromaždují je to složité - je jich spousty, kdyby se zprovoznil, server, který by byl něco jako byvale czechgames.cz, tedy odkazy a seznamy na české týmy, aktuality, downloady... prostě vše, co se děje... myslím, že by to mělo úspěch a ucelilo přehled o tom co se u nás deje...


Autor dotazu: Rudolf Schönecker, odpovězeno: 16:24:45
Otázka: Jak oba vidíte své perspektivy, co se jednak grafiky, na druhé straně programování týče ? Co takhle některé z živějších ambicí ?
Odpověď: Budeme se snažit, aby naše programy byly lepší jak po programové stránce, tak samozrejme po grafické. Co vidíte jako živější ambice?


Autor dotazu: polo robot, odpovězeno: 16:02:16
Otázka: Bude Dáma 4 ?
Odpověď: Ne, ale uvažujeme o Dámě 5


Autor dotazu: Dimitrios Vlasakudis, odpovězeno: 15:58:11
Otázka: Dobrý den. V současnosti, společně s dalšími deseti lidmy, pracuji na freeware hře. Chtěl bych se Vás proto zeptat, na co si musíme dát pozor a jaké chyby se při dělaní freeware hry nejvíce dělají. Prostě bych od Vás chtěl pár rad. Díky.
Odpověď: První předpoklad je míti oddané lidi a realizovatelný projekt, což bývá daleko těžší než pak dělání hry samotné. Potřebuješ lidi, kteří jsou ochotni hru dokončit a jít i za ten konec:) a to i za cenu toho, že na vysvědčení budou i o dva stupně horší známky. Pořebuješ dobré grafiky a prográtory. Pokud se jédná o Vaší první hru, je dobré si Vaše schopnosti nejdříve na něčem vyzkoušet. Důležité je také, aby jste měli hlavu, která rozdělí práci a dohlíží na její zpracování a kvalitu.


Autor dotazu: Petr Kompak, odpovězeno: 15:48:55
Otázka: 1) planujes v dohledne dobe pomoc rizikoveho kapitalu k vyvoji profi her 2) jak vidis v dohledne dobe 3/5/10 let distribuci shareware her a jejich placeni - platba za stazeni/prouzkova reklama ve hre/jinak?
Odpověď: V zhledem k tomu, že warez má u nás hodně velkou tradici a stránky s cracky jsou na každém kroku je těžké se u nás posazovat s shareware. Freeware má jistě budoucnost, ale v případě shareware bych viděl možnost zisků pouze v přípdadě světové distribuce a to s pomocí internetové reklamy. Když už shareware radši neuplné programy, ne trial verze, ty se dají daleko lehčeji odstranit... s hlednáním inestorů je to hodně těžké, hlavně při začátcích, zatím si musíme vystačit sami..:)


Autor dotazu: Zdeněk Polách, odpovězeno: 15:35:05
Otázka: Jaká je Tvoje momentálně nejoblíbenější komerční počítačová hra a jaká freewarová gameska (s výjimkou Dámy 2)? :o)
Odpověď: V poslední době byly u mě neoblíbenější 3D akce, které nejsou tak časově náročné, takže by to byl asi Quake III. Však dříve, kdy jsem nebyl tak časově vytížený(dělání her), to byly hry typu Transport Tycoon, Normality, Noctropolis... mám rád staré hry a rád se kním s láskou vracím:)


Autor dotazu: Adam Rambousek, odpovězeno: 15:28:28
Otázka: pomohla dama k tomu, ze ti chodi nabidky od vyvojovych firem?
Odpověď: Na Invexu nás pár firem oslovilo, ale ne z herního průmyslu. Samozřejmě, že hry jako Dáma1,2 jsme nedělali z důvodu finančního zisku, ale původně pro pobavení a hlavně získání zkušeností, které můžeme později uplatnit. Jako grafik a pragramátor bychom se už jistě u nějaké firmy uživily, jelikož jsme si museli vystačit sami dva - jinými slovy programátor umí C++ a DirectX a já sahám od DTP až po 3DStudio...


Autor dotazu: Jiří Bartoň, odpovězeno: 15:19:00
Otázka: Nepoužíváš náhodou ID Powermac? :-) Líbí se Ti stavění mostu recenzované v tomto týdnu na BonusWebu? Co udělat něco podobného?
Odpověď: :-), ano mám svou přezívku powermac, objevuji se s ní kdekoliv mohu(jedná se o vystižení mé ortodoxní víry v pc:-) Hra se mi líbí - je postavená na nápadu, což spousta her v poslední době nemá (viz. "zabij si svého...") hlavně tedy českých... jak už sem naznačoval v předchozích odpovědích, hrám se chceme věnovat po studijích i profesionalně, takže s něčím jako je 2,5 MB hra (Dáma) se na našem trhu prosadit nemůžeme.


Autor dotazu: Ladislav Šebák, odpovězeno: 15:14:40
Otázka: Prečo nebude Dáma3? Predsa Dáma2 bola super.
Odpověď: To je velice jednoduché:-), Dáma 1 a 2 byla dělána dohromady rok a půl, pokračovat v ní by byla sebevražda i když ty tendence s Nemesis byly. Nemesis byl projekt, pro který byla prakticky grafika hotová, jednalo se o profesionální dámu pro světovou distribuci. Vše skončilo na neochotě programátorů dělat zadarmo. Samozřejmě, bylo a je co zlepšovat, ale vzhledem k tomu, že Dáma jako hra je pro specifické publikum hráčů, tak nyní se snažíme o typ hry, který by zujmul daleko více hráčů.


Autor dotazu: Adam Rambousek, odpovězeno: 15:06:25
Otázka: Když nebude Dáma 3, chystáš nějakou jinou hru?
Odpověď: Samozřejmě, Ignitron se chce i nadále věnovat tvorbe software, chce zasahovat i do oblasti webdesignu, kde by mohl získat i nějaké finance, které by podpořily další tovrbu her. Jinak v nynější době máme rozpracovány asi dva hlavní projekty- jedná se o deskovou hru(bude to s největší pravděpodobností shareware) a pak 3D hru... na které nyní dělá asi 8 lidí.


Autor dotazu: Ladislav Šebák, odpovězeno: 14:56:00
Otázka: Od kedy si zacal robit hry? S akyma programovacima jazykmi si zacal?
Odpověď: S Viktorem (programátor) se známe již od první třídy základní školy, takže se známe dobře. S "děláním her" jsme započali někdy v sedmé třídě, kdy se podařilo Viktorovi naprogramovat jednoduchý tetris, já tomu tehdy udělal primitivní grafiku. Ta hra zažívá boom až teď... má kolem 1000 stažení :)

Autor:
Témata: Porno, Robot, software, Virus, Zisk

Nejčtenější

Counter-Strike je nově zdarma a někteří hráči to špatně nesou

Review bombing hry Dota 2

Legendární střílečka přešla před pár dny do režimu free 2 play a mnoho zkušených hráčů to Valve nedokáže odpustit. Bojí...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

Herní kvíz

Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

Nejvyhledávanější herní postavou roku na Pornhubu je Bowsette

Jedna z možných podob princezny Bowsette

Server Pornhub zveřejnil statistiky za loňský rok, ze kterých vyplývá, že nejoblíbenější videoherní postavou je...

Další z rubriky

Hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví, když máte na výběr?

Assassin's Creed Odyssey

V mnoha hrách nejsou hlavní hrdina nebo hrdinka dány. Pokud máte na výběr, hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví?

Hlasujte pro nejlepší PC hru letošního roku

Assassin’s Creed Odyssey

Čtenářská anketa Hra roku 2018 na Bonuswebu startuje hlasováním v kategorii nejlepších her na PC. Zvolit můžete až tři...

Přenosná konzole, která se neprosadila. Nekrolog PlayStation Vita

PS Vita

Uvedení handheldu PlayStation Vita provázela nemalá očekávání. Nástupce populárního PSP se mohl pochlubit mnohem...

Najdete na iDNES.cz