O tom, že budoucnost hraní spočívá v digitální distribuci, tedy zpoplatněném stahování her prostřednictvím internetu, je slyšet již nějakou dobu ze všech stran. Někteří vizionáři, jako například Hideo Kojima, legendární tvůrce série Metal Gear Solid, dokonce tvrdí, že v budoucnu nebudou existovat ani žádné konkurenční herní platformy, ale pouze hry. K jejich hraní pak bude stačit pouze kvalitní internetové připojení.
Většinou jsou to ale spíš jen jakési spekulace či zbožná přání než konkrétní plány. Proto je dobře, že se zase jednou objevil někdo, kdo o tom mluví konkrétněji a dokládá to i několika věcnými argumenty.
Oním člověkem je Fredrik Wester, šéf firmy Paradox Entertainment, která stojí za uznávanými strategickými značkami Europa Universalis a Hearts of Iron. Podle jeho odhadů letos příjmy z prodeje her prostřednictvím digitální distribuce předčí příjmy plynoucí z prodeje klasických "krabicových" verzí her v obchodech.
Ve svých odhadech vychází z loňského trendu, kdy podíl prodejů prostřednictvím digitální distribuce v případě jeho firmy razantně vzrostl a činil 40 procent celkových prodejů. Na základě tohoto vývoje tedy očekává, že letos se tento poměr obrátí v neprospěch klasicky prodávaných her.
"Prodej her digitální cestou se pro nás stal opravdu zásadní záležitostí. Rok 2010 bude prvním, kdy na digitální distribuci vyděláme víc peněz než klasickým prodejem, což je pro nás naprosto úžasné," rozplývá se Wester.
Zářné zítřky pak prorokuje i hraní na PC. A to navzdory tomu, že se už několik let objevují hlasy, že osobní počítače coby herní platforma jsou na samém okraji propasti herních dějin a nebude trvat dlouho a definitivně tam spadnou. Podle Westera je to ale přesně naopak.
"Když se na to podívám z hlediska prodaných kusů, tak jsme na PC nikdy neprodali víc her než v minulém roce," mne si ruce nad úspěšným rokem 2009, "proto se tedy dá říci, že zvěsti o smrti PC jako herního zařízení, jsou značně přehnané."
Dokonce si myslí, že PC hraní bude v budoucnu ještě silnější než dosud. Jedním z důvodů je podle něj klesající míra pirátství, respektive skutečnost, že mnoho pirátů si začalo hry kupovat. To sice zní poněkud naivně, ale v dalších souvislostech to docela může dávat smysl.
Wester je totiž přesvědčen, že i na tom má zásluhu digitální distribuce. "Myslím, že důvodem pro růst PC trhu je skutečnost, že mnoho pirátů začalo za hry platit. Když se podíváte na služby jako Steam nebo Gamersgate, tak nabízejí lepší přístup ke hrám, protože je jednodušší si hru stáhnout. A navíc bývají s tímto legálním stahováním spojeny i další služby a výhody, takže to vede ke snižování pirátství."
Na druhou stranu ale dodává, že by nemluvil vyloženě o vzkříšení PC herní scény a dokonce si ani nemyslí, že by počet PC hráčů stoupal. Pouze zkrátka čím dál víc hráčů za PC hry platí. A je jasné, že to je pro herní firmy asi ten nejdůležitější ukazatel.