PC hraní

PC hraní

PC hraní ve světě umírá, jeho podíl na obratu herního průmyslu je mizerný

  • 542
PC hry se ve světě skoro neprodávají, Čeští hráči jim přesto dávají přednost před konzolemi.

Nenápadný příspěvek analytičky Anity Frazier z výzkumné skupiny NPD ukázal smutné postavení PC her v kamenných obchodech ve Spojených státech. Na Twitteru zveřejnila obrat herního průmyslu v oblasti softwaru a to včetně platformy PC. Běžně se uvádí pouze hodnota pro konzole. Rozdíl mezi oběma čísly je ale v oblasti statistické chyby nebo zaokrouhlení.

Invex a Digitex

Bez PC vydělal herní průmysl na prodeji her 1,41 miliardy dolarů. Po započítání prodejů PC krabic to bylo 1,46 miliardy dolarů. Chcete-li to přesněji, v listopadu se na největším herním trhu na světě prodaly krabice s PC hrami v hodnotě 51 milionů amerických dolarů. To znamená, že na regálech obchodů patří PC 3,5 procenta herního trhu.

Zastánce PC hraní trochu uklidní informace, že v celkovém obratu nejsou započítané výsledky online služeb typu Steam, protože je jejich provozovatelé nezveřejňují.

A fanoušky PC her znovu naštveme připomenutím nedávného odhadu herního analytika Michaela Pachtera. Podle něj digitální prodeje mají na celkovém herním trhu asi pětiprocentní podíl s hodnotou maximálně dvě miliardy dolarů ročně. A to včetně prodejů her na Xbox Live a PlayStation Network.

Problém je v tom, že Valve obrat svého online obchodu Steam nezveřejňuje. Nezveřejňuje ani jiná finanční data, takže můžeme vycházet pouze z toho, že v roce 2007 dosáhl ročního obratu 70 milionů dolarů. Ani jeho zdesetinásobení za dva roky by tedy nestačilo na výraznou změnu poměru sil mezi konzolemi a PC.

A poslední uklidnění: v Česku sice prodeje konzolí výrazně rostou, ale PC hráčů je stále mnohonásobně více, čemuž odpovídají i prodeje her. Ty navíc ovlivňuje cenová politika. Stejný titul ve verzi pro PC stojí často jen polovinu toho, co pro konzole. Majitelé PlayStation 3 nebo Xboxu 360 mnoho her kupují, pokud vůbec, raději v levnější verzi a na konzole si vybírají exkluzivní tituly.

Když se vrátíme k čistě herním zařízením, zjistíme, že Nintendo v listopadu ovládlo hned první dvě příčky v prodejích hardwaru ve Spojených státech. První místo patří Wii se dvěma miliony a čtyřiceti tisíci prodaných krabic. Na kapesní Nintendo DS zůstalo druhé místo s 1,7 milionu prodaných kusů.

Rozdíl mezi oběma hračkami od Nintenda je v trendu prodejnosti. Zatímco Wii meziročně ztratilo 38 procent, prodeje Nintenda DS vzrostly oproti loňskému listopadu o dalších 8,28 procenta. Nintendo může těšit i to, že má v první desítce nejprodávanějších titulů hned čtyři hry ze své vlastní stáje. Wii Sports, Mario Carts a Wii Fit se asi budou prodávat až do konce věků.

Call of Duty: Modern Warfare 2Za dominantním Nintendem následuje Microsoft s Xboxem 360, který si domu odneslo 819 tisíc zákazníků. Velká část z nich nejspíše odcházela domů se speciální verzí konzole s přibalenou válečnou hrou Modern Warfare 2. Té se ve verzi pro Xbox 360 prodalo 4,2 milionu kousků, téměř dvaapůlkrát tolik, co ve verzi pro PlayStation 3.

Pro Microsoft jde o historicky druhý nejlepší listopad, ale i tak je to meziroční pokles zájmu o 2 procenta. Sony to má přesně obráceně. Se 710 tisíci prodanými krabicemi konkurenci podlehlo, i tak může slavit meziroční nárůst prodejů o 88 procent.

Microsoft ale kontruje ještě jednou drobností: pro Xbox 360 se mnohem lépe prodávaly hry. Kromě Modern Warfare 2 se na Xbox prodalo téměř dvakrát tolik kopií Assassin's Creed 2 a Dragon Age: Orgins. Navíc se do první pětky prosadilo i Left 4 Dead 2 se 744 tisíci kopií. Sony má v první desítce pouze dva zástupce: Modern Warfare 2 a Assassin's Creed 2.