PC je nejoblíbenější platforma pro vývoj her a vliv Facebooku roste

  0:02aktualizováno  0:02
Alespoň jednu hru pro PC vyvíjí 70 procent respondentů poslední studie. To je jednoznačně nejvyšší číslo.

Uplynulý rok ukázal, že finanční krize dokáže ovlivnit i obory, které se doposud pokládaly za nezdolné. Kromě sexuálního a tabákového průmyslu bylo uplynulých 12 měsíců krušných i pro tvůrce her. Konkrétní vliv krize na vývoj her ukazuje studie State of Game Development 2009-2010, která vychází z odpovědí 814 vývojářů tvořích reprezentativní vzorek celého oboru na více než padesát dotěrných otázek.

Běžný člověk, který se u her pouze baví, sice nepotřebuje vědět, jaké počítače nebo aplikace používají tvůrci her, ale v tak rozsáhlé studii je možné najít spoustu perliček. A čtenáře Bonuswebu, kteří fandí PC hraní, jistě potěší, že podle studie je PC nejoblíbenější a nejrozšířenější platformou pro vývoj her.

Alespoň jednu hru pro PC vyvíjí 70 procent respondentů studie, to je jednoznačně nejvyšší číslo. Za PC následují domácí konzole, pro které připravuje alespoň jednu hru 41 procent respondentů. Až na třetím místě jsou hry pro mobilní zařízení, kterým se věnuje čtvrtina oslovených vývojářů. Jásáte a chystáte se k plamenným projevům v diskusi? Raději čtěte dál.

Nejprve se zastavíme u nejméně populární platformy: mobilních zařízení. Zatímco celkové číslo vývojářů a firem, které chystají mobilní hry, není vysoké, důležitý je trend. A ten je jasně ve prospěch hraní na cestách. Zatímco před rokem na hrách pro mobilní zařízení pracovalo jen 12 procent oslovených vývojářů, pro rok 2010 se tento počet zdvojnásobil.

Ještě zajímavější je zjištění, že nejvíc her vzniká pro Apple iPhone potažmo Apple iPod Touch. Jednoduchým hrám, které se nejčastěji prodávají po dolaru, se věnují tři čtvrtiny vývojářů, kteří dělají hry "do kapsy". Tradiční kapesní konzole, PlayStation Portable a Nintendo DS, zaujaly pouze poloviční počet vývojářů. Tady se vliv krize a hlavně iPhonu projevuje opravdu dramaticky. A doplácí na to hlavně Sony, kterému výrazně propadl odbyt PSP. Kvůli vysoké ceně nepomohlo ani uvedení modelu PSP Go, který sází na digitální distribuci a "levné" hry nazývané Minis.

U domácích konzolí se potvrdily dřívější spekulace o odklonu vývojářů od Nintenda Wii. To je sice jednoznačně nejprodávanější domácí konzolí současnosti, ale hry od nezávislých vývojářů se na něj prodávají špatně, i když z části proto, že jejich autoři nedokáží nabídnout hry, které by dobře využívaly unikátního pohybového ovládání. Pokud to chcete v číslech, tak v roce 2009 na hrách pro Wii pracovalo 42 procent vývojářů, kteří se věnují konzolím, pro letošní rok podpora Wii spadla na 30 procent.

Mezi "svatou trojicí" domácích konzolí aktuální generace je nejpopulárnější Xbox 360, hlavně kvůli snadnosti vývoje, pro který vyvíjí hry 69 respondentů zaměřených na konzole. PlayStation 3 na Xbox mírně ztrácí, hry pro tuto platformu chystá v letošním roce 61 procent oslovených vývojářů. Meziročně se postavení Xboxu a PS3 výrazně nezměnilo a pohybuje se v jednotkách procent, což je zároveň oblast možné statistické odchylky.

A konečně tu máme platformu PC, která je přes četná tvrzení o odklonu od PC hraní nejoblíbenější platformou, které se věnují tři čtvrtiny všech vývojářů v průzkumu. K velkému jásotu ale není důvod. Mezi PC hry se počítají i webové hříčky, zejména tituly pro Facebook, které se snaží vyvíjet kde kdo, protože všichni čmuchají potenciální výdělky, kterými se zatím chlubí hlavně Zynga (Mafia Wars, Farmville).

Vliv Facebooku roste

Analytici odhadují, že letos lidé v rámci her na Facebooku či MySpace utratí více než miliardu dolarů, tedy dvojnásobek ve srovnání s rokem 2009. Větší útraty mají přijít i přes to, že se daří k placení přimět pouze jedno až tři procenta lidí, kteří si hru vyzkouší. Při 60 milionech hráčů už je ale i jedno procento pěkné číslo. Ještě zajímavější je skutečnost, že jde o obrat, který je větší než odhadovaná částka, kterou lidé utratí za hry pro iPhone.

Nejnáchylnější k placení jsou podle zkušeností společnosti CrowdStar ženy nad 35 let. Zároveň platí, že hry pro Facebook jsou často propojené s iPhonem, pro který existuje speciální herní klient.

Hra Farmville na sociální síti Facebook

Atraktivitu facebookových her pro vývojáře navíc může zvýšit nedávná změna uživatelského rozhraní, která do popředí přináší systém kreditů - jakousi elektronickou peněženku, kterou po naplnění může uživatel použít k relativně bezpečnému placení za reklamu na facebooku, ale i za nákupy virtuálních předmětů ve hrách. Facebook bude sloužit jako zprostředkovatel plateb (nabíjení probíhá přes platební kartu s povolenými internetovými transakcemi), provozovatel hry k citlivým informacím nezíská vůbec přístup.

Další růst PC hraní na Facebooku může přinést nejen neustálé rozrůstání uživatelské základny Facebooku (to jednou musí skončit), ale hlavně příchod nových her, které se oprostí od tradičních klikacích pseudostrategií typu Farmville.

První vlaštovky se už ukazují, ať už jde o napjatě očekávanou sociální Civilizaci nebo o první pokus o 3D střílečku. Změny k lepšímu, co do bohatství nabídky her, může přinést i vstup velkých hráčů v čele s EA. Jimi koupení Playfish už pracují na facebookové podobě jedné slavné EA značky, byť se zatím tají jaké. Dost možná půjde o The Sims, kterým by prostředí Facebooku mohlo vyhovovat.

Velké firmy ale nemusejí nutně hledat jen pár dolarů za virtuální traktory a králíčky. Například THQ vnímá Facebook jako marketingový nástroj, který posiluje identitu herních značek a zisk pak u webových verzí her není v první linii důležitosti. Reklamy v podobě webových her určených pro Facebook se tak má dočkat například nová Red Faction nebo Saint's Row. A nebudou to jediné hry tohoto typu od THQ. Firma vzala hned dvě vývojářská studia, vyhodila z nich šedesát lidí a ze zbytku udělala dvě instituce zaměřené na produkci her pro Facebook, Xbox Live/PlayStation Network a iPhone.

Autor:

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví, když máte na výběr?

Assassin's Creed Odyssey

V mnoha hrách nejsou hlavní hrdina nebo hrdinka dány. Pokud máte na výběr, hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví?

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

OBRAZEM: Prahu navštívil Agent 47 z Hitmana. Kdo je cíl, nevíme

Hitman 2 cosplay

V souvislosti s aktuálním zahájením prodejů akce Hitman 2, která přináší šest kreativních úrovní pro plánování vražd,...

Seriál podle Castlevanie byste neměli minout, ani pokud jste hru nehráli

Castlevania

Animovaný seriál z dílny Netflixu sice využívá licenci na sérii klasických videoher, ale funguje i jako samostatné...

V soutěži Nastartujte se uspěl nápad na originální Priessnitzovy zábaly
V soutěži Nastartujte se uspěl nápad na originální Priessnitzovy zábaly

V již šestém ročníku grantového programu Komerční banky a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zvítězil výrobek Mamavis – univerzální zábal, který přináší nemocnému komfortní využití tradiční léčebné metody Vincence Priessnitze.

Najdete na iDNES.cz