Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ishar – kouzelná RPG trilogie

  12:00
Už jste unaveni ze zpráv o připravovaných MMORPG nebo z přehršle nových singlplayerových RPGček? Chtěli byste si zavzpomínat, jaké to bylo, když se kvalitní RPGčko dalo nainstalovat ze dvou nebo tří disket? V tom případě vás asi potěším, jelikož v rámci dnešní klasiky se společně ohlédneme za legendární trilogií Ishar.

Ishar V současné době se objevuje poměrně hodně RPGček a mnoho z nich je opravdu kvalitních. Zkusme se však zase jednou vrátit zpět do doby, kterou lze bez skrupulí označit za zlatý věk RPG, či lépe řečeno za zlatý věk dungeonů. Většina tehdejších RPG patřila mezi klasické fantasy, her zasazených do sci-fi či cyberpunkového prostředí příliš nebylo. Jednou z nezapomenutelných herních sérií z klasického fantasy světa byla svého času trilogie Ishar od francouzského týmu Silmarils. První díl vyšel roku 1992, další dva následovaly poměrně rychle, konkrétně v letech 1993 a 1994.

Hra Ishar byla zpracována tak, jak bylo v té době u RPGček zvykem – z vlastního pohledu s pohybem po čtvercích. Již první díl byl poměrně převratný v tom, že na rozdíl od většiny podobných her kladl důraz zejména na exteriéry. Valná část hry se odehrávala pod širým nebem, případně v ulicích města, i když klasické dungeony samozřejmě nechyběly. Podzemní lokace však nebyly těžištěm hry. Hra nebyla příliš dlouhá na dohrání, ale obsahovala pár zákysových bodů. To souviselo zejména s tím, že ve hře bylo několik naprosto převratných momentů do té doby v žánru RPG nevídaných. Asi nejzajímavější byly vztahy členů vaší družiny (kromě hlavního hrdiny jste postupně mohli nabrat až čtyři další postavy), jelikož se lehce mohlo stát, že například kněz odmítl léčit temného rytíře nebo že se do vašeho hlavního hrdiny zamilovala jistá princezna (kterou jste v rámci jednoho úkolu museli dovést do města) a nechtěla odejít z party. Boje probíhaly v reálném čase formou klikání na ikonky se zbraněmi či kouzly a i když se nám dnes toto pojetí může zdát zastaralé, ve své době byl tento způsob řešení soubojů naprosto běžný.

Ishar Technické zpracování bylo velmi líbivé, a to jak po stránce grafické, tak po stránce zvukové. Navíc vše dávalo hráčům jakýsi pocit opravdovosti a zároveň relativní volnosti. Například procházka lesem byla skutečně atmosférická, ve městech bylo možno navštívit hostince, obchody, školy s novými kouzly a podobně, v dungeonech jste zase narazili na klasické podzemní potvoráky a něco pokladů. Ve hře se střídal den a noc, což také velmi pozitivně přispívalo k realistickému prožitku z hraní. Jediné, co by možná bylo možné hře po stránce technické vyčíst, byly příliš jednoduché animace nepřátel. Trochu k naštvání byla skutečnost, že ukládání pozice bylo nutno zaplatit trochou zkušeností, což zamrzelo zejména na začátku. Později už to hráče nemuselo tolik bolet, mimo jiné i kvůli tomu, že ve hře byli hrdinové schopni dosáhnout maximálně desátého levelu a v závěrečných fázích hry jste tak již sbírali zkušenosti maximálně pro radost.

Ishar II přišel poměrně brzy po prvním díle a fanoušky RPG rozhodně nezklamal. Lepší grafika, o dost delší příběh a hlavně nové vychytávky. Mezi ty patřilo mimo jiné používání zvířat – pro objevení nového ostrova bylo nutno vypustit sokola, jiné zvíře vám přineslo klíč od vězení a podobně. Herní svět byl ještě kouzelnější, kromě jiného jste mohli například cestovat po nádherném zasněženém ostrově, procházet se po vesnici postavené v korunách stromů nebo bloumat po poměrně rozsáhlém městě. Do party bylo opět možno nabrat čtyři další postavy, přičemž na výběr jste jich měli po hospodách opravdu hodně. Úctyhodný byl i počet kouzel, zbraní a brnění a také nepřátel. Trochu rozporuplné bylo stejně jako v prvním díle znovuobjevování některých řadových potvor, jelikož to sice umožňovalo trénink a nahánění zkušeností, ale zároveň to činilo hru trochu nelogickou a zdlouhavou při průchodu již prozkoumanými lokacemi. Podle mého názoru byl druhý díl asi nejpovedenější z celé série, nebyl sice tak průkopnický jako díl první, ale díky mnoha vylepšením a velmi solidnímu zpracování nabízel hráčům opravdu jedinečný zážitek.

Ishar

Díl třetí vyšel rok po druhém díle a své starší bratříčky předčil zejména po stránce technické. Grafika byla na svou dobu opravdu špičková a ani zvuky nezůstávaly pozadu. Ve hře se objevilo i několik novinek, například časový teleport nebo generátor postav. I když je totiž generování postav u většiny RPGček samozřejmostí, v prvních dvou dílech jste prostě začínali s daným hrdinou (konkrétně s rytířem Aramirem v díle prvním a s princem Zubaranem v díle druhém) a neměli jste možnost nijak jejich vlastnosti ovlivnit. I přes tato nesporná vylepšení a další kroky kupředu však už díl třetí nedosáhl obliby prvních dvou dílů a mnoho pařanů označovalo jeho děj za nemastný neslaný.

Celkově lze sérii Ishar označit za naprosto převratnou trilogii a v podstatě za milník v historii RPGček. Mě osobně tyto hry ve své době chytly zejména díky svým zaměřením na exteriéry a propracovanými vztahy jednotlivých členů družiny. Ještě před třemi či čtyřmi lety bych si povzdychl, že takové hry již nevycházejí, dnes by to však již nebyla pravda. Dnes totiž kvalitní RPGčka vycházejí (nebo se přinejmenším chystají vyjít), takže berte toto ohlédnutí spíše jako sentimentální vzpomínku. Pokud jste Ishar kdysi hráli, tak jistě víte, o čem mluvím. Pokud ne, tak alespoň zhruba víte, oč jste přišli, ale vzhledem renesanci RPG žánru, ke kterému v posledních letech (naštěstí) dochází, vás to nemusí zas tak trápit.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

novinky 14. 4. 2024 16

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

magazín 12. 4. 2024 91

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

retro 11. 4. 2024 16

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

novinky 11. 4. 2024 28

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

novinky 13. 4. 2024 7

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

novinky 18. 4. 2024 4

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

magazín 18. 4. 2024 0

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

novinky 17. 4. 2024 1

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

novinky 17. 4. 2024 4

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...