Stejně jako v loňském roce, i na letošní E3 byly prezentovány herní tituly dvou českých společností zabývajících se vývojem her. Stejně jako v loňském roce se v Los Angeles se svými hrami Mafia: The City of Lost Heaven (v americe La Cosa Nostra) a Hidden & Dangerous 2 představili brněnští Illusion Softworks, kteří se akce osobně zúčastnili, v druhém případě šlo o prezentaci hry Operation Flashpoint od pražského Bohemia Interactive Studio, nikdo z vývojářů však na E3 neodletěl a představování této očekávané hry, která by měla po čtyřech letech vývoje vyjít snad již v červnu, si vzali na starosti sami Codemasters, kteří hru vydávají.
Vloni byli v losangeleském Convention Centru k zastižení ještě chlapíci z Altar Interactive se svou realtimovou strategií Original War, letos jsme však na E3 nenašli ani je, ani jejich vydavatele Virgin Interactive. Zřejmě mají plno práce s vydáním, hra by totiž měla vyjít během následujících několika dní. Nikdo jiný už pak na E3 nevystavoval, ačkoliv je u nás spousta týmů s ambicemi prorazit na zahraničním trhu, jmenujme například Bloodline od Zima Software, Nefandus od BES či Atlanticu od Lonely Cat Games.
První zastávku u českých vývojářů jsme pochopitelně nemohli udělat nikde jinde než u Illusion Softworks. Ti měli totiž na E3 ohlásit vývoj svých nových titulů (momentálně pracují na šesti hrách, z nichž jsou oznámeny pouze dvě - Mafia a H&D 2). Dorazili jsme tedy ke stánku Take 2, kde jsme narazili na Petra Vochozku, ovšem kromě čtyřech velkých obrazovek, na kterých se promítaly trailery z Mafie a H&D 2, jsme o hrách neviděli zhola nic. Důvod byl prostý - v Americe má Take 2 svou vlastní divizi Gathering of Developers (GoD), která měla svou velkolepou prezentaci na pronajatém parkovišti před halami, takže hlavní část prezentace se odehrávala zde, v plechových maringotkách připomínajících cirkus, který tam také byl. Spousty lidí, jídla, pití, chaosu a pěkných holek. "GoDi tady mají vždycky pěkný holky. Říká se jim school girls a fakt, že jsou trošičku starší, vysvětlují tím, že je o ně každý rok obrovský zájem, takže nemají důvod je měnit a za těch pár let už jim ty school girls trošičku zestárly :o)," vysvětlil Petr Vochozka, s nímž jsme se pak namísto pokecu o hrách věnovali hodnocení přítomných dívek.
Protože se tento dialog udál hned první den, kdy ještě ani jeden z nás nebyl probíhající E3 tak unavený jako v sobotu odpoledne, věnovali jsme se chvíli i práci a zjistili jsme, proč zde Illusion Softworks oproti původnímu očekávání neprezentovali Chameleona ani žádnou jinou ze svých připravovaných her. "Není to proto, že bychom zastavili jejich vývoj ani proto, že by ty hry nechtěla Take 2 vydávat, naopak. Přijde nám ale hloupé ohlašovat další hry, když jsme ještě nedodělali Mafii a Hidden & Dangerous 2," uvedl Petr Vochozka. "Je to smutné, ale tyhle krabice budou ještě dlouho prázdné," povzdechl si poté v karavanu Mafie její team leader Dan "Hellboy" Vávra při pohledu na krabicové obaly Mafie ležící na stole.
I přes tento nepříjemný fakt slavila Mafie u přítomných žurnalistů úspěch. "Nevěřili mi, když jsem jim tvrdil, že Mafia půjde s touhle grafikou plynule i na obyčejné GeForce a v nižších detailech i na TnT 2. Mysleli si, že bez GeForce 3 nemá člověk šanci," popisoval zážitky z prezentací Dan Vávra. "Jinak je to ale náročné, od rána do večera sedíme v maringotkách a ukazujeme hru televizním štábům a novinářům. Nemáme ani čas si pořádně prohlédnout výstavu, abychom se mrkli na konkurenční a vůbec všechny nadějně vypadající hry," postěžoval si.
Jeho slova potvrdil i Tomáš Pluhařík, který o maringotku vedle prezentoval Hidden & Dangerous 2 a navíc se nemohl odreagovat pohledem na pěknou GoDí hostesku jako Dan Vávra, neboť namísto ní seděl pod slunečníkem před prezentačním vozem Petr Vochozka :o). "Od rána jsme tu zavření, vždycky nám sem někoho přivedou a řeknou: máte na to pět minut. Pak přijdou zase a řeknou: prezentace sedm minut. A tak to jde od rána do večera, celý den," infomoval nás Tomáš Pluhařík. I přesto si však našel po skončení E3 chviličku a Hidden & Dangerous nám pro vás představil v češtině, stejně jako Dan Vávra Mafii, o čemž se můžete přesvědčit sami v našich videoreportážích.
Poslední českou hrou, která byla na E3 prezentována, byl výše jmenovaný Operation Flashpoint. Ačkoliv zde nikdo z českých vývojářů nebyl, šlo o Codemasters nejvíce propagovanou hru na E3. Oproti londýnské ECTS však byl jejich stánek hodně zastrčený a chudý, prezentace navíc nebyly veřejné (u Illusion Softworks ano, ale pokud jste neměli jako novináři předem dohodnutou schůzku, museli jste si vystát poměrně dlouhou frontu) a docela mě pobavilo, že se na ně nedostali ani lidé z výpravy Bohemia Interactive.
Žádný další titul z českých luhů a hájů se už na E3 neobjevil, snad příští rok.