Podíváme-li se na žánr realtimových strategií a na náměty, které jsou zde nejčastější, zjistíme, že obzvláště v poslední době získává na nesmírné popularitě 2. světová válka. Neznamená to ale, že by se na ostatní studánky inspirace zapomínalo. Důkazem může být např. hra Medieval: Total War od společnosti Creative Assembly, která nám hodlá ukázat středověk v té jeho největší krutosti, odpornosti a krvavosti. Podaří se to ale? Takovýchto projektů totiž bylo již mnoho a zdaleka ne všechny dopadly dobře. Creative Assembly ale nejsou žádnými nováčky. Málokdo asi ví, že právě oni vytvořili systém interaktivního komentáře pro sérii FIFA, jenž se stal standardem ve všech podobných hrách, ale každý milovník realtimových strategií zná jejich jiná dílka - hru Shogun: Total War a její datadisk Shogun: Mongol Expansion. Tato dvojice se do našich pamětí zapsala zlatým písmem a jak můžete odhadnout z názvu, Medieval: Total War je jejich nepřímým pokračováním. Strachovat se o kvalitu by tedy bylo v tomto případě naprosto zbytečné.
Očekáváte-li, že se i tentokrát podíváme do feudálního Japonska, tak jste na omylu. Medieval: Total War je záležitostí ryze evropskou a bude popisovat události v rozsahu let 1095 - 1453, tedy od příprav první křižácké výpravy až po pád Konstantinopole, a hrát budete moci za jeden ze dvanácti národů - např. za Angličany, Turky, Němce, Francouze apod. Za každou z těchto stran by se vám mělo hrát trošku jinak - skladba jednotek a použitelné strategie totiž vcelku věrně odpovídají historickým faktům, což si od hráče vyžaduje poněkud odlišný přístup. Ty nejzákladnější věci ale zůstaly od dob Shoguna nezměněny. Že jste jej ještě nehráli a nedovedete si tedy tak docela dobře představit, jak bude Medieval vypadat? Inu, hned to napravíme.
Herní systém se skládá ze dvou částí - z realtimových bitev a tahového spravování území. Navzdory komplexnosti a propracovanosti druhé zmíněné části se spousta lidí těší hlavně na onu část první. Nelze jim to mít za zlé. Boje budou totiž pojaty opravdu epicky a velkoryse, takže na jednom bitevním poli můžete najít až 10 000 různých jednotek. Takový počet již vyžaduje vaše plné nasazení a hlavně propracovanou AI, pomocí níž vojáci provádějí opravdu to, co byste od nich čekali. Jak asi tušíte, zdejší umělá inteligence by vás neměla příliš zklamat. Nic vám tedy nebude bránit si pořádně vychutnat třeba Stoletou válku, mongolské nájezdy či křižácké výpravy.
Tahová část by měla oproti Shogunovi přeci jen trošku zrobustnět, i když nějaký větší počet zásadních novinek raději neočekávejme. Budete zde uzavírat strategická spojenectví, vytvářet obchodní cesty, zkoumat nové technologie, stavět hrady a vůbec se starat o to, aby vaše království vzkvétalo. Budete zde moci dokonce uzavírat sňatky, což ve středověku patřilo mezi nejjednodušší způsoby, jak rozšířit svoje území. Nesmíte též zapomenout na financování dlouhodobějších projektů - stavbu katedrály, budování zámořských kolonií či hledání Nového světa. Ty vám totiž mohou později poskytnout dosti markantní výhodu nad vašimi oponenty.
V Medieval: Total War byste měli narazit i na jisté RPG prvky, které nejsou v žánru RTS příliš obvyklé. Kromě téměř sto druhů jednotek se zde totiž objevují i významné historické osoby. Mezi ně patří různí vládcové, generálové a vojevůdci, ale také též reformátoři, umělci či filozofové. Ti budou nejen ovlivňovat průběh bitev a politickou situaci, ale postupem času budou získávat zkušenosti a jejich vliv bude citelnější. Někteří též mohou zapříčinit žádané či naopak nemilé děje - někdo s vámi bude chtít uzavřít za každou cenu mírovou smlouvu, vaše země upadne do víru občanské války, výzkum půjde rychleji... Je toho zkrátka hodně.
O hře Medieval: Total War bychom mohli mluvit ještě hodně dlouho. Nezmínili jsme se ještě o multiplayeru, o konkrétních jednotkách, o obléhání hradů a tisíci dalších věcech. Nechme si ale raději také něco na později. Datum předpokládaného vydání sice ještě nebylo oznámeno, ale určitě k němu dojde a bylo by příjemné nechat si také nějaké informace na recenzi :o).