Ideologie jsou zlo. Mít ideály, to je v pořádku, ale ideologie, to je jiná polívčička. Ctění čtenáři jistě alespoň tuší o problematice spojené s ideologiemi jako je nacismus a komunismus. Ale to ještě není to nejhorší. Ještě zlejší zlo jsou ideologie vycházející z náboženství. Ať už jde o antisemitismus, radikální islamismus či staré „dobré“ křesťanství, výsledky jsou neradostné. Zahrnují spoustu ošklivých slov, krve a mrtvol. A k tomu nějaké to obrazoborectví a pálení knih nebo dokonce lidí. Ideologie přesto ovlivňují náš život a jejich dopad, zejména ten který spojujeme s náboženskými ideály a jejich znetvořenou ideologistickou podobou, na nás útočí i z online světů.
Nejrůznější panteony božstev v online hrách nejsou extrémně nebezpečné. Nevím o nikom, kdo by vyznával Erosis z Rubies of Eventide nebo božstva Norrathu. Ale vymyšlená božstva nejsou jediná, která se ve hrách objevují. A bude hůř. Zatím se daly prvky reálných náboženství vysledovat v některých asijských hrách a Dark Age of Camelot zase vychází ve své mytologii z „přírodních náboženství“ z období evropského temného věku (období po rozpadu říše Římské, nikoliv Temna od Jiráska). Nyní přichází první „křesťanské“ MMORPG, které autoři nazvali Left Behind: Eternal Forces (Pozapomenuty: Božské síly). V této hře se každý může stát pěšákem v bitvě, která změní USA v Království boží na zemi. To dokáže jen výsadkář s nejmodernějšími zbraněmi, samozřejmě, rytíři v kroužkových, ani v plátových, zbrojích a s meči v ruce by se dnes moc nechytali.
Snad inspirováni Dílem božím (Opus Dei, takový divná sekta z Da Vinciho kódu) kladou autoři hráčům za cíl nastolit vládu Krista nad každým prvkem lidského života. Každý, kdo vzdoruje, bude odtraněn – Židé, ateisté, islámisté i katolíci, kteří nejsou ve své víře dostatečně pevní. A taky čarodějnice, homosexuálové a tučňáci. Kdo takovou hru vyvíjí? Náboženští fanatici Left Behind Games napojení na protestantského kněze Ricka Warrena a jeho sektičku, která už ze svých oveček dokázala vydojit dost peněz na vývoj online hry.
Pokud pastor neuteče se všemi finančními zdroji, hra vyjde v říjnu. Snad nepřijde další VŘSR. Jinak navrhujeme satanistům, aby vyvolali pátera Koniáše a nechali ho upálit všechna média, která budou sloužit k distribuci této hry. I kdyby měl hořet internet sám. (A ještě jedna technická, navzdory špatné pověsti se páter Koniáš netěší jednoznačné nenávisti ze strany odborníků, knihovníků. Knihy totiž nejen pálil, ale také katalogizoval.)
Tantra – U náboženství zůstaneme, i když buddhisté dostali na frak. Hra Tantra odkazuje k tibetské větvi buddhismu, která je spojena s tantrou, erotickým jogínským cvičením, které umocňuje rozkoš intenzivním propojením tělesných a duševních prožitků. Hra vyvíjená na Filipínách ale s buddhismem i oduševnělým sexem má společné snad jen docela sexy poodhalené ženské postavy. Přesto je ve hře vliv náboženství patrný, jen se netýká buddhismu, ale hinduismu, od kterého se následovníci Buddhy kdysi dávno odtrhli. Tantru poctí svou přítomností hned trojice nejvyšších hinduistických bohů – Šiva, Brahma a Višnu (všem odborníkům se Online Světy omlouvají za nepřesnosti). Dále už to ale tak zajímavé není, žádné nastolování božího království, žádné upalování, jen boje a tak.
Auto Assault – neúspěch automobilové online hry přivedl NC Soft do finanční ztráty, ale není všem dnům konec, i když je Země zničena. První update přinesl řadu žádaných změn – nové úkoly, vylepšení komunikace mezi hráči, možnost ukázat okolí předměty, které nabízíte k prodeji, a přišlo také spojení všech serverů, aby se bojovníci necítili na cestách pustinou tak osaměle. V srpnu má vyjít další „přídavek zdarma“, ale říkejme tomu raději jen další balík opravených chyb a rozšíření, který snad dokáže naplnit potenciál netradičně pojaté MMORPG.
V nabídce bude nová aréna Emergence pro souboje mezi hráči, která nabídne nejrůznější vylepšení bojových vlastností a pohádkové skoky podobné těm z Unreal Tournamentu. Dočkají se i hráči na nejvyšších úrovních, kteří budou mít k dispozici soukromou arénu Coloseum, ve které na ně budou číhat stále obtížnější protivníci. Přibude také dalších 20 úkolů pro hráče na úrovních 60-80. Výrazně přepracováni budou pomocníci, kteří vydrží mnohem déle a budou ničivější. Přibudou také zbraně, zejména středně těžké a opravdu těžké. O zmněnách začnou vývojáři sami informovat na webu hry. Alespoň, že tak. Ale stejně by bylo v případě AA zrušit měsíční poplatky.
DAoC – Daoc se dostal spolu se společností Mythic do spárů Electronic Arts. Fanoušci čekali, co se z toho vyvrbí. První změna není příliš pozitivní. Hru opuští producent DAoC, Matt Firor. Jedním z důvodů podle oficiálního prohlášení dlouhé dojíždění do nových kanceláří, ani na amerických dálnicích není 120 mil tam a zpátky nic moc. Firor navíc jako akcionář Mythicu získal díky převzetí také dost peněz, které využije k tomu, aby si odpočal od práce a mohl se věnovat péči o dvě děti, které chce adoptovat z ruských sirotčinců. Útěchou hráčům Temného věku kamelotu může být snad jen víra Matta Firora, že EA nechce DAoC zabít, ale chce využít zkušeností a know how firmy k úspěchu na poli online her, kde se EA zatím daří opravdu mizerně.
Shadowbane – po změně Shadowbane na bezplatnou online hru přišla také změna vývojářů a o slovo se přihlásil nový designer, člověk, tkerý určuje směřování hry. Ashen Temper ve čtvrtletním dopise hráčům představil své plány do budoucna. Hlavní vzkaz zní: hra pokračuje dál, bude se vyvíjet, její duch bude zachován, ale hraní by měla být větší zábava.
Ashen Temper (prý se tak opravdu jmenuje) chce pozměnit bojový systém tak, aby mnohem více zahrnoval dovednosti hráče, nejen schopnosti a vybavení postavy. Hlavním krokem tímto směrem má být možnost reagovat skutečně na protivníkovy rány a pohyb. Zároveň ale dojde k přehodnocení dovedností postav, změny čekají zejména oblast podpůrných kouzel – některá budou mít delší trvání a budou lépe dostupná. Naopak bojová kouzla se pravděpodobně dočkají oslabení a zkrácení trvanlivosti, aby je hráči museli používat v pravý okamžik, a neměli je aktivní pořád.
Dalším prvkem má být vynucení větší pozornosti hráče. Dnes, a nejen v Shadobane, si hráči často krátí „dlouhou chvíli“ ve hře sledováním televize. Tak to chce Ashen změnit. Prvním krokem bude úprava toho, jak funguje mapa/radar, zmizí vše, co není přítel. Zvažováno je i odstranění příkazu pro zaměření nepřítele. Všechny zásadní změny budou vystaveny testování na veřejně dostupném serveru a budou probíhat úpravy i na základě kritiky hráčů. Přejeme Zbloudilé kulce (Stray Bullet Games je nové vývojové studio pracující na Shadowbane) hodně štěstí. I hráčům.