Víte, proč má šéfredaktor Bonuswebu oči rudé jak králík a nad hlavou mu visí černý obláček s nápisem I Hate Mondays! ? Protože skončil víkend, který strávil hraním World of Warcraft a přes týden toho moc nenahraje, protože jinak by Bonusweb prostě nemohl vycházet. Obdobné stavy mám i já kvůli EverQuestu 2, přestože na něj nadávám, kudy chodím, ale přestat hrát ho nemohu, i přes to, že si platím Anarchy Online. Vlastně jsme si to s Ondřejem rozdělili tak, jak je rozdělený celý svět. Ostatní hry jako by z mediálního pohledu téměř neexistovaly, všude se mluví o World of Warcraft a jeho protipólu EverQuestu 2.
Protože WoW si v Čechách objednalo mnohem více lidí, začneme jím. A to i přes to, že se toho ve světě Azeroth zase až tolik nestalo. Spuštění evropské verze hry proběhlo podle očekávání, omezené dodávky nestačily pomalu uspokojit ani zákazníky, kteří si hru předobjednali v internetových prodejnách, do kamenných obchodů se dostalo pár krabic a na 99,99 % tyto krabice skončily pod pultem pro známé prodavačů a prodavače samotné.
Evropské servery se potýkají s problémy, které postihly Ameriku, i když v mírnější verzi. Nedochází k výpadkům, ale uživatelé musejí často čekat ve frontě, než se dostanou do hry. I přes omezené pošty kopií, které se dostaly do distribuce, prostě zájem hráčů zahlcuje servery. Pokud máte WoW objednaný nebo ho očekáváte jako dárek, měli byste vědět, že se česká komunita se rozhodla (tedy některé guildy se rozhodly) hrát na serveru Shadow Moon, který podporuje hru hráčů proti hráči - PVP. Distributor hry potom doporučuje server zaměřený na hru hráčů proti NPC s názvem Thunderhorn. Snad vás potěší, že narozdíl od EQ2 Blizzard plánuje vypnutí serverů jen jednou týdně, a to v pátek od osmi do dvanácti hodin, pro srovnání u EQ2 je výpadek provozu každý den kolem čtvrté hodiny, i když většinou SOE stačí jen půl hodina.
Konec kasin ve WoW
Ale teď ke skutečné novince - tou je zákaz provozu "kasin" ve hře, která si zřizovali někteří hráči s využitím příkazu /random - generátoru pseudonáhodných čísel uvnitř hry. Problém nebyl v tom, že si hráči našli specifický druh zábavy uvnitř hry, ale ve zneužívání komunikačních kanálů, které obtěžovalo hráče, kteří se hazardních hrátek neúčastnili. Problémy nastaly také kvůli různým podvodům se zmanipulovanými výhrami. Možná by hře prospělo (a to i jiným online hrám) přidání NPC ovládaní herny, kde by znavení dobrodruzi mohli obírat o zlaťáky zazobané řemeslníky v kostkách, kartách nebo třeba v lukostřelbě. Minihry jsou v různých hrách oblíbené jako rozptýlení, MMORPG ale mají v této oblasti co dohánět.
Kladivo na podvodníky
Další tvrdý zásah směřuje Blizzard vůči jinému typu podvodníků - těm, kteří modifikují herního klienta nebo používají specializované programy, které umožňují rychlejší pohyb ve hře nebo teleportace na vybraná místa. Použití takového programu znamená pro hráče okamžité zrušení účtu ze strany Blizzardu, takže pozor na to.
EQ2 Live Update 3
Pod tímto "vznešeným" názvem se skrývají výrazné změny ve hře EverQuest 2. Nejviditelnější změnou je nový systém informování hráče o síle potvor. Vypadá honosněji, ale je méně přehledný - sílu nepřítele je možné odhadnout podle bohatosti ornamentů rámečku kolem jména potvory. Tento systém je určen hráčům, kteří se rádi nechají překvapit a zabít. Naštěstí je možné přepnout zpět na starý systém s jednoduchými šipkami. Tato vizuální změna ale tvoří minoritní část změn.
Nejzásadnější změny se týkají herní ekonomiky. Většinu předmětů ve hře je nyní nutné před použitím uzamknout na jednu herní postavu, prodat takové předmět jde po použití pouze NPC obchodníkům. Tato změna, která se týká koupených předmětů i odměn z questů, má za úkol stabilizovat trh a umožnit řemeslníkům prodávat více předmětů bez nasycení trhu, kdy jedna zbroj může postupně sloužit třeba tisíci hráčů.
Zásadní změnou je možnost každého výrobního povolání vyrobit si všechny potřebné polotovary. Až do tohoto update si povolání kromě kuchařů museli shánět polotovary od ostatních hráčů, což se většině lidí zrovna nezamlouvalo, "craftění" je obecně vnímáno jako spíše sólová zábava. Zároveň došlo k zavedení nových druhů paliv potřebných pro zpracování surovin a výrobu, které se liší podle úrovně předmětu. Dobrou zprávou přitom je, že hráči mohou vyrobené věci bez ztráty prodávat NPC - výkupní cena do sebe započítává náklady na výrobu kromě možné ceny původních surovin, pokud je hráč koupil od jiného hráče.
Došlo i na slibovaný obsah pro lidi, kteří rádi bojují o samotě nebo jen v malých skupinkách. SOE přidalo nové potvory určené pro boj jeden na jednoho, ale hlavně nabídlo hned několik dungeonů pro samostatné hráče s odpovídajícím obsahem. Při vstupu si tak můžete vybrat, zda chcete jít do obyčejné verze pro jednoho či dva hráče nebo do verze hrdinské, která je určena větším skupinkám. Ve hře je tak osm různých zón pro sólisty nad lvl 20. Aby ale SOE neodradilo hráče, kteří nemohou žít bez raidů a exklusivního obsahu pro sehrané velké skupiny, přidalo zároveň čtyři nové oblasti pro tento typ zábavy. Docela dost obsahu na jeden update. A to chybí zmínka o posílení některých kouzel, velkém množství nových zvuků (volitelný download), sabotážních misích a dalších věcech. A ještě jedna novinka, příkaz /pizza zpřístupní americkým hráčům přímo ze hry spustit webovou stránku Pizza Hut a objednat si pizzu ke hraní. "Tolik chuti, a tak málo času..."
Jen malou část z těchto změn si můžete zadarmo vyzkoušet, ale i tak je dobře, že Sony Online Entertainment zveřejnil trial verzi, která hráčům umožní více než rok zkoumat vlastnosti hry během tvorby postavy, tutorialu a pobytu na Ostrově uprchlíků, kde se postava může vypracovat na šestou úroveň, zkoušet řemesla a absolvovat na dvacet questů.
Guild Wars - datum vydání
Společnost NCSoft, kterou známe jako provozovatele Lineage a City of Heroes, oznámila datum vydání svébytné skoro MMORPG Guild Wars na 28. dubna 2005. Tato hra se v mnohém podobá Diablu, je zaměřena na PvP a od klasických MMORPG se liší tím, že nebude vyžadovat pravidelné měsíční poplatky, stálý zdroj příjmů na údržbu serverů a účty za konektivitu má přinést časté vydávání placených upgradů. Už nyní si můžete s kreditkou v zahraničí hru předobjednat a získat tak přístup k testování, zbraň ve hře a další výhody. Do vydání by měly proběhnout ještě dvě víkendové návštěvy 18. března a 15. dubna. A cena? Poměrně lidová, 50 USD při dnešním kursu představuje nějakých 1130 Kč.
Matrix Online - datum vydání
Monolith Production, kteří ve spolupráci s režiséry filmové série bratry Walchowskými pracují na vývoji MMORPG z prostředí Matrixu, oznámili datum vydání hry Matrix Online. Hra bude oficiálně spuštěna v USA 22. března, evropským hráčům se servery otevřou 8. dubna 2005. Majitelé předplacených krabic se na servery dostanou o tři dny dříve, užijí si přitom kromě jiného hned od startu hry schopnost pohybu pomocí hyperskoku. Jump Neo, jump!