Slabší prezentace konzole Sega Dreamcast na E3 jenom dokresluje situaci na herním trhu, na němž setrvává pád této platformy, stojící na E3 dost výrazně ve stínu velkých stromů s názvem PlayStation 2, GameCube a Xbox. Konečně, malý stánek Segy vypadal opravdu jako pomyslný David v porovnání s vedlejším gigantickým táborem od Nintenda, přičemž v tomto souboji se navzdory biblickému zpracování podařilo zvítězit (či spíše přežít) Goliášovi. Nicméně přesto není možné přehlížet skutečnost, že samotná Sega pro tento rok na konzoli Dreamcast připravuje vydat 30 nových a velmi interesantních titulů. Představitelé Segy přitom očekávají vzrůstající zájem o jejich hardware. Mají proto své důvody. Díky zajímavé cenové politice a obecně známé možnosti online hraní a také díky kvalitní herní základně (v současnosti tvoří knihovnu cca 200 herních produktů) Sega očekává, že si jejich stroj cestu ke hráčům jednou znovu najde. Doposud je odprodáno cca 3,5 miliónu konzolí, což není nijak omračující číslo, a ona před pár měsícy nečekaná poptávka po Dreamcastech související se zrušením výroby této platformy a následného dramatického snížení ceny konzole se pomalu, ale jistě navrací do klidných vod normálu - v Japonsku je prodejnost DC znovu na chvostu hitparád.
Vedle avizované podpory Dreamcastu má Sega eminentní zájem stát se na poli third-party vývojářů do dvou let zcela dominantní společností a na E3 to dost výrazně dávala najevo. Není platforma, na kterou by Sega nepřipravovala nějakou svou konverzi nebo ještě lépe zcela nový herní produkt. Krátkým pohledem si tedy připomeňme její snahy:
GameBoy Advance
ChuChu Rocket, Sonic the Hedgehog Advance, Columns
GameCube
Phantasy Star Online, Super Monkey Ball, Virtua Striker 3
PlayStation 2
Virtua Fighter 4, K-Project, Space Channel 5, NFL 2K2, NBA 2K2
Xbox
Gunvalkyrie, Jet Set Radio Future, Sega GT 2002, House of the Dead 3, Crazy Taxi Next, NFL 2K2, NBA 2K2
Sega přitom hýří patřičným sebevědomím, poukazuje mimo jiné na mimořádné tvůrčí talenty ve svých řadách jako jsou Yu Suzuki (Shenmue, Virtua Fighter), Yuji Naka (Sonic, Phantasy Star Online), Hisao Oguchi (Crazy Taxi, Virtua Tennis) či Greg Thomas (NFL a NBA). Prognózy odborníků jsou vůči této společnosti v tomto ohledu veskrze pozitivní a nám, hráčům, se tedy nezbývá než těšit na budoucnost made in Sega.
Nicméně přeskočme zmiňované aktivity Segy pro ostatní konzole a věnujme se tady titulům, které by vám na Dreamcastu asi neměly uniknout. A co se týče v nadpisu avizované možnosti konverze těchto titulů na jinou platformu - takhle už se např. hovoří o hře Headhunter (což má/měla být jakási odpověď Segy na Metal Gear Solid) v souvislosti možného uvedení na videoherní trh také pro PS2. Takže pojďme k představování:Sonic Adventure 2 (datum vydání: podzim 2001)
V roce 1991 se hráči mohli setkat s úplně první (16-ti bitovou) inkarnací modrého ježka Sonica, jenž se posléze stal neodmyslitelnou součástí a současně sympatickým maskotem společnosti Sega. A u příležitosti desátého výročí našeho ježatého hrdiny je připraveno další Sonicovo dobrodružství. Dvojka je do jisté míry postavena na herních mechanismech Sonic Adventure (jehož se odprodalo cca 850 000 kopií) s novými pohyby a novými postavami, podle tvůrců však bude více akčně orientovaná - takže asi můžeme zapomenout na adventurní prvky z minula. Budete tu moci hrát za Sonica, Knucklese, Tailse - nebo za druhou stranu v podobě postaviček jako Shadow, Rogue či samotný Dr. Robotnik. Struktura jednotlivých levelů bude pro každou z postav odlišná a pochopitelně uzpůsobená dispozicím vybraného hrdiny. Možnost hraní za "zlé" osůbky vypadá velice lákavě, třebaže jejich dovednosti mají být de facto shodné s kladnými protějšky (snad jen s kosmetickými pohybovými úpravami). Shadow je purpurově červená verze Sonica, Dr. Robotnik je to samé co Tails a Rogue je zase obdoba Knucklese. Úrovně pro Sonica/Shadowa jsou zaměřené na skutečně extrémní rychlost, přičemž nesmíme přehlédnout nové pohybové kreace našeho ježoura jako je ručkování, možnost přichycení se okrajů platforem a skejťácké sjíždění zábradlí. Naproti tomu úrovně designované pro Tailse, resp. Dr.Robotnika, nabízejí pilotování jakéhosi chodícího stroje s limitovanou schopností vznášení a vyzbrojeného speciálním kanónem. Knuckles a Rogue mají díky společným dispozicím, jako je kupř. známé šplhání po stěnách, možnost prozkoumat celý level a z tohoto pohledu asi
nepřekvapí, že tu tak budou nuceni (pro postoupení v příběhu dále) nacházet známé Emeraldy - zde také za pomoci akustického radaru (na způsob přihořívá, hoří).
Zajímavostí nakonec může být multiplayer se třemi herními režimy pro dva hráče, v němž nechybí závodní mód Kart Racing.
Grafická stránka hry je znovu výborná, různorodé a detailní prostředí je prostě skvělé a při zachování vyvážené hratelnosti série se příznivci modré barvy mají opětovně na co těšit. Ostatně, modrá je dobrá!
Shenmue II ( jaro/léto 2002)
V pokračování velice známého prvního dílu hlavní hrdina jménem Ryo Hazuki neustává v pátrání po muži jménem Lan Di, který je přímo zodpovědný za smrt jeho otce. Tvůrci se tu vychloubají skvělou, ne-li přímo revoluční grafickou stránkou hry a úžasným množstvím detailů, což z tohoto titulu má učinit doslova kinematickou podívanou. Příběhové lokace vás vyjma Hong-Kongu zavedou také do divočiny v horách, taoistických chrámů a horkem dýchajících tropů. Dejme na tomto místě prostor fenomenálnímu Yu Suzukimu. Ten ve svém vystoupení shrnul některé důležité aspekty Shenmue II. Shenmue I byla pouze jedna kapitola celé dlouho plánované epické ságy, druhý díl bude obsahovat kapitoly 2-6. Ve srovnání s prvním dílem, v němž vystupovalo 350 postav, jich dvojka obsahuje více než 1 000. Ve srovnání se sedmdesáti událostmi jich dvojka zahrnuje okolo 150. A třebaže i prostorově bude pokračování desetkrát rozsáhlejší svého předchůdce, celkově bude hra spíše o něco kratší. A to zejména proto, že kde jste dříve museli trpně vyčkávat běhu času, nyní můžete časový úsek, v němž se pro vás nic zajímavého neděje, jednoduše přeskočit a přejít přímo k hodině nějaké
důležité události, schůzky, atp. Vedle nového navigačního systému (označení prošlých míst na mapě či okamžité vyvolání předtím zakoupené mapky momentální lokace), ještě větší a lepší interakce (rozšířený výběr klíčového tlačítka v závislosti na vzdálenosti od vybraného objektu a momentální situaci) se největší změnou stává daleko akčnější přístup a implementace většího množství adventurních prvků. Neboli nyní budou hráči mnohem více bojovat a prozkoumávat zdejší rozlehlý 3D svět, nacházející se na celých čtyřech plackách. Své místo tu znovu mají mít minihry, nyní ve formě několika rozličných forem hazardu, sloužícímu k zisku potřebného množství peněz. Zkrátka, Shenmue II bude další pozvánkou do jednoho virtuálního světa a doufejme, že po stránce hratelnosti tentokráte nabídne stejně výstavní hody, jako tomu je u vizuální části.
Virtua Tennis 2K2 (vánoce 2001)
Sportovní sekce Segy, o níž se dá téměř s jistotou tvrdit, že bude pěkně zostra šlapat na paty EA (s ohledem na její multiplatformové snahy), připravuje pro zbytek tohoto roku osvědčené hitovky, kam patří: NHL 2K2, NBA 2K2, NFL 2K2, World Series Baseball 2K2, nově NCAA College Footbal 2K2 a zejména další pokračování Virtua Tennis. První díl byl velice příznivě přijat recenzenty a herní veřejností, a proto asi nepřekvapí ohlášené pokračování. V něm dojde řada na 16 profesionálních hráčů a hráček ze žebříčku ATP, jmenovitě - Venus a Serena Williams, Lindsay Davenport, Magnus Norman, Patrick Rafter, Jevgenij Kafelnikov, Mary Pierce, Jelena Dokic, Arantxa Sanchez-Vicario, Alexandra Stevenson, Carlos Moya, Tim Henman, Cedric Pioline, Tommy Haas a Thomas Enqvist. Samozřejmostí budou zápasy v
singlech a deblu, různorodé kurty a povrchy a znovu nechybí multiplayer až pro čtyři hráče naráz. Jednotlivé herní režimy byly předělány, upraveny a vylepšeny - jedná se o Arcade, Exhibition a World Circuit mód. Je tu zcela nová možnost vytvoření vlastního hráče s nastavitelnými parametry jako je vzhled či specifické dovednosti. Tohoto hráče pak bude nutno trénovat pro vstup do World Circuit režimu, ve kterém vás čeká krkolomná cesta po žebříčku vzhůru. Sice neočekávejte nějaké dramatické zkomplexnění úderové fáze, ale Virtua Tennis je znovu navýsost chytlavá a vizuálně maximálně přitažlivá záležitost, že tomu i přes tuto výtku těžko odoláte. Vizuální podoba titulu přitom zahrnuje ještě o něco realističtější zpracování tváří hráčů, mající tady větší rozsah emocí, povedenější jsou také textury modelů hráčů, pohybové aktivity - a byť můžeme říci, že to je ve své podstatě stále to samé, díky mimořádně realistickému zpracování si to cestu k fanouškům jistě najde.
Alien Front Online (zima 2001)
Tento titul má být klasickou ukázkou snahy Segy o zaměření se na onlinové hraní. O co tady jde: po náhlém napadení naší matičky Země, za nímž stojí podivná rasa Triclopů, jsou cíle Alienů více než zřejmé - vyhlazení veškeré lidské populace. AFO bude ryze akční hra v third person perspektivě, v níž v závislosti na prvotním výběru z obou znepřátelených stran máte relativně volnou ruku při volbě stroje hromadného ničení, který se dost výrazně liší pro lidi a Alieny. Zatímco jako člověk máte k dispozici jeden ze tří typů tanků (nechybí M1A1 Abrams), v roli Triclopů to budou speciální stroje typu dvou- a čtyřnohých mechů nebo zajímavého vznášedla. S tím souvisí nejenom koncepce a mechanismus ovládání bitevní mašiny, ale též vzhled, rychlost a zejména její výzbroj, která se znovu značně různí. Vedle plamenometů, granátometů a
klasických i nukleárních hlavic tu jsou energetické zbraně Alienů. Nutno podotknout, že arkádové zpracování titulu celkově hodně napomáhá spádu a adrenalinovému pojetí hry, v němž mají své neodmyslitelné místo hromady výbuchů a zajímavá a téměř absolutní interakce (ve smyslu totální destrukce, u budov samozřejmě velice pozvolná) jinak rozsáhlých úrovní. K tomu si připočtěte sbírání uzdravovaček a máte standardní 3D akci jen s tím drobným rozdílem, že je tady na obrazovce tank. Ten, jehož bylo možno na E3 ovládat pomocí volantu a pedálů, byl ostatně neuvěřitelně svižný a mobilní, dokázal se otočit takříkajíc na fleku a kadence palby byla impresivní.
Tohle všechno pak díky online podpoře získává ještě více na přitažlivosti, neboť tvůrci slibují implementaci týmové hry (čtyři proti čtyřem za obě strany) a realtimovou hlasovou podporu skrze mikrofon, díky čemuž se vaše jednotka může domlouvat na kooperativním postupu.
Bomberman Online (jaro/léto 2002)
Asi není třeba dvakrát představovat tento všeobecně známý titul, který se objevil na všech dosavadních platformách. Pravidelným problémem však mohla být skutečnost nedostatečného multiplayerového klání, v němž je uvedená hra jednoznačně nejsilnější. Proto se Hudson Soft snaží implementovat internetovou podporu pro nejnovější Bomberman Online na Dreamcastu. Takže nyní bude možno nového Bombermana hrát až v deseti lidech naráz přes síť.
Znovu tady strategickým postupem skrze rozličné levely budete likvidovat své oponenty na herním poli taktickým rozmisťováním bomb a dovedným ukrýváním své postavičky v bezpečných zákoutích. Každé takovéto bojiště je přitom zkonstruované ze zničitelných - leč také nezničitelných zdí, takže klíčem k úspěchu bude správné načasování vhodné akce. Mezi
multiplayerovými módy Hyper Bomber, Submarine Attack, Panel Attack a Battle Royal nechybí specifický Internet Battle režim, v němž díky možnosti skrolujícího obrazu máte skutečně mimořádně rozsáhlé herní mapy slibující nekonečný zážitek z dramatických bojů. Navíc zde existuje režim editace vaší postavy, možnost shromažďování speciálních předmětů (během online), které posléze lze měnit se svými protihráči. Mezi power-upy opět najdeme staré známé jako Power Glove či Flame, také tu však budou postihy, za všechny uvedu hodně nepříjemné zpomalení chůze.
Naproti tomu singleplayerový režim nabízí trochu sociálních a pohupouhých pět úrovní pro zahřátí, nicméně díky nim je možno vylepšit status vašeho Bombermana.
Grafické zpracování je ve 3D v zešikmeném kamerovém úhlu pohledu na akci, a ohodnotiti se dá jako pěkné a velice roztomilé.
Ale jinak se znovu jedná o klasického Bombermana tak, jak ho všichni dobře známe. Je to dobře nebo špatně?
Tímto výčtem nabídka Segy pro Dreamcast pochopitelně zdaleka nekončí, v našem malém průřezu nedostaly slovo kupř. Phantasy Star Online Version 2 - akční onlinové RPG, jehož první díl vám (alespoň doufám) budeme moci v brzké době představit; Crazy Taxi 2, které asi netřeba představovat; Propeller Arena se souboji letadel, Sega Bass Fishing 2 či v neposlední řadě Floigan Brothers, humorná 3D adventura, připomínající do jisté míry Banja a Kazooiho z jejich dvoudílné N64 inkarnace. Takže, co dodat? Na Dreamcastu tu ještě nějakou dobu bude k dispozici kvalitní software a přes zrušení projektů jako Soul Reaver 2 či nejnověji Half-Life se pořád ještě vyplatí na ně čekat. Alespoň v to pevně doufám.